Gabe Newell: "Indieutvecklare är stommen i spelbranschen"
Våghalsighet och experimenterande är något som behövs menar Valve-chefen - hur mycket indiespel lirar du?
#aa-spel, #gabe-newell, #indie, #steam
Håller helt med Gabe här. Tycker jag fått ut mer glädje av indiespel än större AAA-spel, främst för att det är färre kockar och för att man vågar ta ut svängarna mer. Indiespelen påminner om hur 90 talet var.
Några exempel:
Gunfire reborn
Wrath
Hades
Dead cells
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Om man slår ut på ett år vad jag spelat så räknas majoriteten som indie och max AA.
Spel från dom stora studios som pumpar ut har en tendens att kännas copy paste.
Det finns några som är unika och bra men de flesta är typ exakt samma. Samma som AAA spel
Bland indie är det inte heller många som tar risker
Hur många miljontals indiespel är olika sorts pusselspel som i grund o botten är samma sak?
Eller det nya att de ska vara någon form av pixelspel?
Eller alla survival spel som de skapar på löpande band?
Det finns nog väldigt många bra indispel som inte får den uppmärksamhet som de förtjänar, beror nog på flera saker som marknadsföring och att de drunknar i mindre seriösa projekt.
Provade ett väldigt underhållande spel som jag helt random köpte på PS store häromdagen, jag gick bara på "omslaget" och videon till spelet.
Aldrig hört talas om det innan:
Indi är väldigt viktigt, problemet är att jag varken har tid eller ork att vaska fram alla dessa guldklimpar i sanden.
FZ kanske borde ha en Indi avdelning som plöjer igenom till exempel Xbox, Sony och Steam?
Med recensioner och månadens favoriter kanske?
Kanske inte bara nya spel då heller utan lite grävande i äldre också.
Min första tanke var att jag inte spelar speciellt mycket AAA-spel. Sen började jag gå igenom vilka spel jag har lagt tid på 2020 + 2021 och listan är:
1. COD: Warzone
2. Immortal Fenyx rising
3. Gunfire Reborn
4. No Mans Sky
5. Phoenix Point
6. Cyberpunk 2077
7. XCOM 2 (Ett spel jag återvänder till om och om igen)
8. Cities Skylines (Ett spel jag återvänder till om och om igen)
Så det var mer AAA-spel än jag förväntade mig (speciellt COD eftersom jag har hållit mig undan den serien sedan första modern warfare)
Det finns några som är unika och bra men de flesta är typ exakt samma. Samma som AAA spel
Bland indie är det inte heller många som tar risker
Hur många miljontals indiespel är olika sorts pusselspel som i grund o botten är samma sak?
Eller det nya att de ska vara någon form av pixelspel?
Eller alla survival spel som de skapar på löpande band?
De flesta kanske inte besitter med 20 års erfarenhet av att utveckla spel, därmed så utgår man att göra någon sorts klon att börja med? Ser inte vad kvantitet har med att gör att Indie-spel är viktiga för spelindustrin, då indie-utvecklare är de som kan ta och göra mindre innovationer eller kombinationer som slår igenom, våga gå mot strömmen och satsa 100% på sin idé, även om det inte skulle slå igenom.
Sen handlar det inte heller enbart om innovation utan även pris på spelen. Indiespel är generellt billigare än AAA-spel, så det är mer lättillgängliga för folk som kanske inte har pengar att spendera på hobbyt. Indie-spel är också ett bra sätt att få folk som inte är gamers att komma in i gaming-världen.
Indie-spel/utveckling är bra också för de kan i sin tur ge idéer till AAA-studios vad de kan införa till deras spel, de ger konkurrens och driver innovation framåt, även om det kanske inte känns så.
Spelutveckling handlar inte om att man måste ha 100% unik spel, där man måste skapa en helt ny genre. Klart spel känns "exakt samma" när det finns, som du säger, miljontals spel ute på marknaden. Men det betyder inte att det är dåligt, då alla genre och typer av spel har en egen målgrupp som gillar det. Stardew Valley är inte 100% unik egentligen. Inte heller Dead Cells, Rogue Legacy, Shovel Knight eller Minecraft. Sen finns det säkert väldigt innovativa indie-spel där ute, men de har haft dålig/otur med marknadsföring och därmed är "gömda".
Antingen så spelar du inte många indie-spel eller så kanske du har missförstått vikten varför Indie är bra för industrin?
Det är ju för att indieutvecklare gör spel passionerat med deras egna kreativa visioner, lösningar och tolkningar på saker. AAA-spel har den fantastiska skimrande ytan. En indiestudio som gör ett eller ett par bra spel blir sedan ofta förvärvade av något större spelhus. Där någonstans börjar skiftet från passion till press och deadlines för att till sist antingen bli hela studions undergång eller att ledande personer sedan flyr för att börja om någon annanstans.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Om det nu är stommen så borde de vända på procentsatsen som de tar av utvecklare. 30% för AAA och 20% av indieutvecklarna, Valve bryr sig nog mer om pengar än indieutvecklarna. Valve är lika falska som alla andra stora företag.
Visst, ta 20% så kan Valve ta bort åtkomsten till forum, workshop, servrar mm.
Istället får de bara tillgång till en store page på steam.
Utöver det så håller jag med.
Spenderar nog mest tid på Indie spel.
Moonligter
Gunfire Reborn
Among Us
Grim Dawn
är bland mina mest spelade spel.
Det finns nog väldigt många bra indispel som inte får den uppmärksamhet som de förtjänar, beror nog på flera saker som marknadsföring och att de drunknar i mindre seriösa projekt.
Provade ett väldigt underhållande spel som jag helt random köpte på PS store häromdagen, jag gick bara på "omslaget" och videon till spelet.
Aldrig hört talas om det innan:
https://www.youtube.com/watch?v=_GokVFtpKAo
Indi är väldigt viktigt, problemet är att jag varken har tid eller ork att vaska fram alla dessa guldklimpar i sanden.
FZ kanske borde ha en Indi avdelning som plöjer igenom till exempel Xbox, Sony och Steam?
Med recensioner och månadens favoriter kanske?
Kanske inte bara nya spel då heller utan lite grävande i äldre också.
Bra idé med en indie-avdelning. Vill också spela mer indie men det kan vara lite svårt att hitta "pärlorna" ibland.
Spelar och njuter mest av indiespel. Favoriterna är väl Hollow knight, Shovel knight, Call of the sea, Hades och Carrion. Men visst blir det bra AAA och AA spel också som fantastiska Ori spelen, Fenyx, Spiderman, GoW och Resident Evil serien
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Eftersom jag spelar mycket VR spel så dör är majoriteten "indie" eller "AA".
Det finns dom som är "stora" i perspektivet av att göra VR spel men motsvarande AAA studios är dom små.
Förutom Valve och Facebook som värvat en del under egen flagg.
jäklar va gammal gaben ser ut... vad har hänt?
Time makes fools of us all
Lägger tveklöst mest tid på indiespel. Mestadels eftersom spelmekaniken tenderar att ta ut svängarna mer där och kännas mer intressant. Lagt ned otaliga timmar på spel som Battle Brothers, Xenonauts, Starsector och Rimworld. Tyvärr har väl inget av dessa recenserats på FZ, vilket är ganska talande.
Ser man till tiden jag lägger ner på spel så är det överlägset mest på spel som väl klassas som AAA, men jag kryddar gärna med indietitlar. Dock så vet jag inte det är för att de är så otroligt innovativa utan snarare för att de tar gamla (och nya) koncept, kombinerar ihop och förfinar dem. Får ofta en känsla av att det finns någon form av romantisk dröm om att det är en massa innovation hos indiutvecklare ohc mindre men ingenting hos större studios, att de älskar spel mer. Lite som att fotbollsspelare i Liverpool, Barcelona, Milan, etc etc inte älskar fotboll lika mycket som någon som gnetar på i allsvenskan eller superettan.
Nåväl jag gillar båda delar. Tror nog att indieutvecklare kan inspireras av det stora utvecklare klara av att göra och stora utvecklare tittar garanterat på indieutvecklare och får inspiration där. Känns som vanligt som att de som bygger upp någon form av motsättning här är vi gamers, inte de som faktiskt utvecklar spelen.
=D 99% av alla indispel är ju verkligen inte nytänkande eller unika på något sätt, försöker inte ens vara det =D
=D 99% av alla indispel är ju verkligen inte nytänkande eller unika på något sätt, försöker inte ens vara det =D
Superhot, thepang (klart inspirerat från fear), shelter..
Cuphead och många fler är unika. Visst många spel ”lånar” inspiration från olika genrer och titlar men har sin unika stil.
Tänker du på några särskilda?
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Visst, ta 20% så kan Valve ta bort åtkomsten till forum, workshop, servrar mm.
Istället får de bara tillgång till en store page på steam.
Jag tror faktiskt en stor majoritet av utvecklarna skulle föredra detta.
Superhot, thepang (klart inspirerat från fear), shelter..
Cuphead och många fler är unika. Visst många spel ”lånar” inspiration från olika genrer och titlar men har sin unika stil.
Tänker du på några särskilda?
Asmånga, här är en lista på indiespel på steam, gaben pratar om kanske 100 av dessa spel? Men knappast i närheten av "många" i förhållande till hur många som finns på steam, sedan finns det massa skit på andra ställen med.
https://store.steampowered.com/search?sort_by=Name_ASC&tags=4...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.