Gabe Newell: "Indieutvecklare är stommen i spelbranschen"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Asmånga, här är en lista på indiespel på steam, gaben pratar om kanske 100 av dessa spel? Men knappast i närheten av "många" i förhållande till hur många som finns på steam, sedan finns det massa skit på andra ställen med.

https://store.steampowered.com/search?sort_by=Name_ASC&tags=4...

Att dra fram "alla spela om finns" kommer alltid leda till "mest skit" oavsett hur man sorterar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att dra fram "alla spela om finns" kommer alltid leda till "mest skit" oavsett hur man sorterar.

Ja, så är det. Samma med AAA.
Jag bara försöker visa att det verkligen inte är så mycket fantastiskt med indie, speciellt inte sätt till mängden. Det är så otroligt mycket skit.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja, så är det. Samma med AAA.
Jag bara försöker visa att det verkligen inte är så mycket fantastiskt med indie, speciellt inte sätt till mängden. Det är så otroligt mycket skit.

Dom flesta tänker nog inte på dom där "spel under 100kr" utan kanske mer 100-500kr där det brukar vara nått som är mer fullfjädrade spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

Också Gabe Newell: "Vi tar gärna störst del av kakan från de som tjänar minst"


signatur
Medlem

Personligen är jag bara intresserad av apsnygga trippel A spel. Lirar även vissa AA-spel men indie-retro går bort för egen del. Spel måste ha bra modern grafik och gameplay i 3D för att jag ska kunna uppskatta och leva mig in i spelet.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Personligen är jag bara intresserad av apsnygga trippel A spel. Lirar även vissa AA-spel men indie-retro går bort för egen del. Spel måste ha bra modern grafik och gameplay i 3D för att jag ska kunna uppskatta och leva mig in i spelet.

Du missar mycket då
Ett spel som Hades slår det mesta på fingrarna, det enda det har tekniskt sett är väll att det flyter som en dröm, även på Nintendo switch.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Också Gabe Newell: "Vi tar gärna störst del av kakan från de som tjänar minst"

Precis som alla andra suppliers med andra ord?
Det är så precis för vanliga företag också. Nisse med sin nystartade firma med 20 anställda får säkert ingen rabattering vid inköp av datorer till företaget, medan Lasse på 5000+ anställda får hygglig rabatt vid inköp av datorer. Vad jag ser så verkar Valve köra med samma modell; Nisse med 20 sålda ex av sitt spel betalar störst avgift, medan Lasse säljer 20M ex, därmed betalar bara 20% avgift.

Men ja, för Indie-utvecklare så skulle de ha mer nytta av 15% avgift om de vill ha en chans att livnära sig genom att skapa spel.

Medlem

AAA-spel är oftast alldeles för fega för att prova nya saker utan de tar det gamla säkra och putsar det lite. Det var länge sen jag fann ett AAA-spel som intresserade mig.

Avstängd

AAA-spel och Hollywood är skit.
Indie samt äldre grejer (10+ år) är det enda som är intressant.

Medlem

Aldrig spelat ett AAA spel som innoverar, det är alltid gjort på samma cookiecutter formel av excelmänniskor för att sälja så många ex som möjligt.

Indie och AA är där riktig gaming finns för mig. Det är uteslutande de spelen som jag minns många år senare.

Medlem
Skrivet av justabit:

Aldrig spelat ett AAA spel som innoverar, det är alltid gjort på samma cookiecutter formel av excelmänniskor för att sälja så många ex som möjligt.

Indie och AA är där riktig gaming finns för mig. Det är uteslutande de spelen som jag minns många år senare.

Det är ju som sagt logiskt, tyvärr. Vem vill lägga 250M USD på något otestat som riskerar att floppa? Det är klart man spelar det så säkert man bara kan och återanvänder bra idéer från de som faktiskt har råd att ta risker. I bästa fall får man cookiecutter-spel, fast med mycket högre produktionsvärden så det åtminstone är en fin upplevelse att spela

Daz
Medlem

Spelar tveklöst mest AAA spel, gissningsvis 90% av det jag spelar är trippel-A. Samt att jag äger både dator, Playstation, Xbox och Nintendos konsoller. Så jag kan hoppa mellan Zelda Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, The Last of Us 2, Ghost of Tsushima, Gears of War 5, Halo Master Chief Collection med mera.

Håller för tillfället på med Metro serien till dator. Tänkte spela om de två första och sedan köra Metro Exodus för första gången. Har hittils klarat Metro 2033 och näst på tur blir Metro Last Light.
Sedan håller jag och två kompisar på att spela Dying Light. Som vi spelar lite då och då när schemat passar för alla tre. Efter Dying Light så kommer vi tre att spela The Division (ettan).
Håller även på att köra ytterliggare en vända i Dark Souls 3 tillsammans med en annan vän som tidigare inte kört trean så för honom är det nytt och spännande.

Senaste indie spelet jag körde var Streets of Rage 4 som jag och en kompis körde igenom i början av året. Innan dess spelade jag Ori and the Blind Forest förra året. Samt AA spelet A Plague Tale som jag också körde förra året.

Näst på tur efter Metro serien blir troligtvis Days Gone till PC. Sedan till höst vinter när det blir mörkt igen så kommer det nog spelas Resident Evil 7 och sedan åttan.

Skulle vilja spela mer AA och indie men tid är en viktig faktor. Samt att jag tycker det är svårare att veta vad som är bra i AA och indie väg jämfört vad som är värt att lira bland AAA spelen. Det finns så mycket skit och det bara väller ut spel på Steam så man har ingen aning om vad som är bra. Har fullt sjå att ha koll på trippel-A spel och vad som är värt att köpa där.

Medlem

Det flesta sandlådespel jag har lirat har varit indieutvecklade och har absolut slukat upp mina timmar. Samtidigt är nästan alla pang pang spel jag lirat av typen AAA. Är nog rätt jämnt fördelat för egen del.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

jäklar va gammal gaben ser ut... vad har hänt?

Corona isolering?

Medlem
Skrivet av justabit:

Aldrig spelat ett AAA spel som innoverar, det är alltid gjort på samma cookiecutter formel av excelmänniskor för att sälja så många ex som möjligt.

Indie och AA är där riktig gaming finns för mig. Det är uteslutande de spelen som jag minns många år senare.

Skrivet av Kyraal:

Det är ju som sagt logiskt, tyvärr. Vem vill lägga 250M USD på något otestat som riskerar att floppa? Det är klart man spelar det så säkert man bara kan och återanvänder bra idéer från de som faktiskt har råd att ta risker. I bästa fall får man cookiecutter-spel, fast med mycket högre produktionsvärden så det åtminstone är en fin upplevelse att spela

Finns väl i och för sig undantag. Spelar Zelda Breath of the Wild nu och jag tycker ändå det är ganska innovativt.

Medlem
Skrivet av justabit:

Aldrig spelat ett AAA spel som innoverar, det är alltid gjort på samma cookiecutter formel av excelmänniskor för att sälja så många ex som möjligt.

Indie och AA är där riktig gaming finns för mig. Det är uteslutande de spelen som jag minns många år senare.

Skulle nog säga att exempelvis mass effect var rätt innovativt. Sen kan jag nog hålla med om att det mesta innovativa hittas i indiespel, även om det inte heller gäller merparten. Sen tycker jag dock de bästa spelen blir AAA spelen som sett något innovativt och gör det första AAA spelet utifrån det.

12
Skriv svar