Ärlighet varar längst, eller?

Medlem
Ärlighet varar längst, eller?

"Den ekonomiskt ansatta småföretagaren Eli Estrada hittade 830 000 kronor i en påse på gatan. Samvetet förde honom till polisen som gav honom 12 000 kronor i hittelön. "

http://www.e24.se/lifestyle/klacksparkar/artikel_391559.e24

Vad hade ni gjort om ni var i samma situation som denna herren?

Om jag hade vetat att de tillhörde ett av världens största företag så hade jag behållit pengarna och levt loppan ett tag

Medlem

Gett tillbaka dom utan tvekan


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Skulle nog också ta pengarna då medelsvensson eller en småföretagare knappast springer runt med 800 tusen i en påse.

Man kan ju rättfärdiga det med att skänka en del till välgörenhet.

Inaktiv

Undrar om inte finans inspektionen hade undrat var du fått dessa 830 000 från om man tagit med sig dem


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Avstängd

Jag hade lämnat in pengarna. Att stjäla 830 k hade varit lite... mustigt.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag hade lämnat in pengarna. Att stjäla 830 k hade varit lite... mustigt.

du stjäl det ju inte. Bara tar det du hittar.


signatur

Rawr

Medlem

Det beror på vem som äger pengarna. Om det var en snål företagschef så skulle jag klart ta dem!

Medlem

12000 i hittelön känns rätt lite, det är ju trots allt bank of america.
Han kunde ju lika gärna behållit pengarna och de blivit 830 000 fattigare.

Medlem
Skrivet av Crawller:
Skrivet av EliasN:

Jag hade lämnat in pengarna. Att stjäla 830 k hade varit lite... mustigt.

du stjäl det ju inte. Bara tar det du hittar.

Jag tror nog att det finns lagar om att man inte bara får ta saker som råkar ligga på gatan.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

de var ju från en värdetransport, så de var nog smartast att lämna in pengarna tror jag.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Jag hittade 20kr på backen nu i veckan och jag behöll dem.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Om jag hade vetat att de tillhörde ett av världens största företag så hade jag behållit pengarna och levt loppan ett tag

...Och så hade dom kanske gått back rent ekonomiskt, och tvingats avskeda någon säkert.

Jag hade nog lämnat in dom jag med, mitt samvete skulle plåga mig och jag skulle må bättre av att veta att jag gjort något "gott".


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hade tveklöst behållit dom.

Medlem

tänk hur många max burgare man kan köpa för 830k

Finders keepers imo

Medlem
Skrivet av Pliskin:

12000 i hittelön känns rätt lite, det är ju trots allt bank of america.

Haha du tänker fel i dagens läge är 12000 mycket för bank of america!

Skrivet av Crawller:
Skrivet av EliasN:

Jag hade lämnat in pengarna. Att stjäla 830 k hade varit lite... mustigt.

du stjäl det ju inte. Bara tar det du hittar.

Bara för att dom ligger på gatan betyder det inte att ingen äger dom. Att ta dom vore stöld.

Jag skulle ha tagit dom hur lätt som helst.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

med dagens samhälle och människans naturliga girighet, så hade jag behållit dem

Medlem

Har ni inte sett "no country for old men"? Hittar man en väska pengar bör man springa så fort man kan i motsatt riktning....

Medlem

Jag hade nog utgått från att det var någon slags kriminalitet inblandad i hur de hamnat där och därmed kontaktat polisen...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Jag hade behållt pengarna annars hade jag ångrat mig för resten av mitt liv...

Medlem
Skrivet av JakeTheSnake:

Det beror på vem som äger pengarna. Om det var en snål företagschef så skulle jag klart ta dem!

Bättre att stjäla från en person som har gjort sig förtjänt till en stor summa pengar än att stjäla från en knarklangare?

Om man inte tar pengarna skulle man säkert ångra sig resten av livet.
Om man tar pengarna skulle man säkert ångra sig resten av livet efter att man har spenderat dem.
Äh jag vet inte. Kanske skulle ta 200k och lämna in resten? Kompromiss

Avstängd
Skrivet av Crawller:
Skrivet av EliasN:

Jag hade lämnat in pengarna. Att stjäla 830 k hade varit lite... mustigt.

du stjäl det ju inte. Bara tar det du hittar.

Ja, tar det jag hittar som tillhör någon annan = stöld. Det är ganska otänkbart att någon bara hade kastat pengarna där - och om så vore fallet skulle du säkert få dem när ingen ägare gav sig till känna.

Eli Estrada visar på ett tydligt sätt att det fortfarande finns ärliga människor i samhället - vilket är beundransvärt.

Medlem

Jag tror inte någon utav er hade tagit pengarna. 830k är så pass mycket pengar att du inte hade vågat gå hem med dom i jackfickan utan att skita ner dig.

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Jag tror inte någon utav er hade tagit pengarna. 830k är så pass mycket pengar att du inte hade vågat gå hem med dom i jackfickan utan att skita ner dig.

Sant.
Men skulle jag vara (akta er för fördomar) en kriminell invandrare som kommer hem till en fattig familj skulle jag nog ha gjort det.

Medlem

Beror på hur mycket samvete man lider av. Jag skulle aldrig kunna ta dom och gå, men det finns garanterat folk som skulle göra det utan att blinka. Jag skulle däremot blir lite putt om jag fick 1% i hittelön, 10% av värdet är rimligt. Bank of America ska få lite skit för att vara snåla.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Beror på hur mycket samvete man lider av. Jag skulle aldrig kunna ta dom och gå, men det finns garanterat folk som skulle göra det utan att blinka. Jag skulle däremot blir lite putt om jag fick 1% i hittelön, 10% av värdet är rimligt. Bank of America ska få lite skit för att vara snåla.

Samtidigt kan man inte påstå att det har varit jobbigt att gå och hitta 800k. Fast hittelönen fungerar väl som en belöning för att inte begå brott, vilket i sig låter lite konstigt.

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av SpiroTris:

Jag tror inte någon utav er hade tagit pengarna. 830k är så pass mycket pengar att du inte hade vågat gå hem med dom i jackfickan utan att skita ner dig.

Sant.
Men skulle jag vara (akta er för fördomar) en kriminell invandrare som kommer hem till en fattig familj skulle jag nog ha gjort det.

Vad du menar är att om du hade varit kriminell eller helt enkelt en person utan samvete hade du tagit pengarna oavsett om din familj var fattig eller inte.

Skrivet av m0rfar:

Beror på hur mycket samvete man lider av. Jag skulle aldrig kunna ta dom och gå, men det finns garanterat folk som skulle göra det utan att blinka. Jag skulle däremot blir lite putt om jag fick 1% i hittelön, 10% av värdet är rimligt. Bank of America ska få lite skit för att vara snåla.

Givetvis, har man tillräckligt dåligt samvete för att ta 830k som inte är dina skulle jag vilja påstå att du lika gärna skulle kunna gå och råna en ICA-affär... För det handlar ju trots allt om kanske 810k svenska kronor mindre.
Edit: ... Nej det var ett dåligt exempel...

Vad jag menar är att när det är en så pass stor summa kommer det inte vara som att plocka upp en tjuga från ett cafebord. Det blir mer på råna-bank-nivån. Hade du gjort det om du hade en plan som var 100% riskfri?

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Vad du menar är att om du hade varit kriminell eller helt enkelt en person utan samvete hade du tagit pengarna oavsett om din familj var fattig eller inte.

A, precis. Familjen var oväsentlig i det exempel. :$
Men ponera följande: Jag är en tonåring på 13 år, min familj har precis kommit till Sverige från Iran. Vi lever fattigt, försöker få jobb osvosv. Då skulle jag nog också ta pengarna.
Samtidigt har man kanske inte mycket samvete då heller nu när jag tänker efter.

edit: fixade lite quotes

Medlem

Nej, hittelönen funkar som ett "tack för att jag fick tillbaks nåt som jag saknade", inte ett "tack för att du inte begick ett brott". Fundera på skillnaden ett tag.

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av SpiroTris:

Vad du menar är att om du hade varit kriminell eller helt enkelt en person utan samvete hade du tagit pengarna oavsett om din familj var fattig eller inte.

A, precis. Familjen var oväsentlig i det exempel. :$
Men ponera följande: Jag är en tonåring på 13 år, min familj har precis kommit till Sverige från Iran. Vi lever fattigt, försöker få jobb osvosv. Då skulle jag nog också ta pengarna.
Samtidigt har man kanske inte mycket samvete då heller nu när jag tänker efter.

edit: fixade lite quotes

Ponera att du är en nerknarkad 22 åring från dalarna som inte har någonstans att bo. Du försöker få jobb men bor i en ladugård och luktar illa så ingen vill anställa dig... Då hade du nog också tagit pengarna för att ha kunna dra dig tillbaka till din ladugård o snorta kokain hela dagarna.

Givetvis blir det lättare att begå "brott" om du är desperat. Oavsett var du är ifrån eller hur hungrig din familj är...

Skrivet av m0rfar:

Nej, hittelönen funkar som ett "tack för att jag fick tillbaks nåt som jag saknade", inte ett "tack för att du inte begick ett brott". Fundera på skillnaden ett tag.

Good point

Avstängd
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av SpiroTris:

Vad du menar är att om du hade varit kriminell eller helt enkelt en person utan samvete hade du tagit pengarna oavsett om din familj var fattig eller inte.

A, precis. Familjen var oväsentlig i det exempel. :$
Men ponera följande: Jag är en tonåring på 13 år, min familj har precis kommit till Sverige från Iran. Vi lever fattigt, försöker få jobb osvosv. Då skulle jag nog också ta pengarna.
Samtidigt har man kanske inte mycket samvete då heller nu när jag tänker efter.

edit: fixade lite quotes

Men samtidigt så skulle du få leva med ditt samvete för resten av livet. Att stjäla 830 tusen kronor är ingenting som man glömmer på en stund, även om man är i behov av pengar.

12
Skriv svar