GTA V har ännu ett releasedatum, släpps 11 november till PS5 och Xbox

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Har inte klagat? Sa bara vem man ska rikta sina klagomål mot om man ogillar att spelföretag portar sina spel till alla möjliga konsoler. 140M kopior sålda säger en hel del. Hade de satsat på GTA VI istället så hade det funnits en risk för en flopp (som t.ex. GTA IV om vi tittar på säljsiffrorna), så varför ta risken?

Med det resonemanget så har alla gta spel innan 6an floppat, inklusive red dead redemption 1 och 2.
Däremot så lär gta vi redan vara i görningen, rockstar har nämligen tillräckligt med kapital att utveckla x antal spel och x antal portar samtidigt om dom nu skulle vilja.

Varför göra red dead 2 exempelvis om nu gta v's framgång var "för" bra.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Med det resonemanget så har alla gta spel innan 6an floppat, inklusive red dead redemption 1 och 2.
Däremot så lär gta vi redan vara i görningen, rockstar har nämligen tillräckligt med kapital att utveckla x antal spel och x antal portar samtidigt om dom nu skulle vilja.

Varför göra red dead 2 exempelvis om nu gta v's framgång var "för" bra.

Som jag svarade till Molotov, så tittade jag på fel försäljningssiffror, då jag tittade på sålda kopior första dygnet och inte totalt, vilket landade på 3M. Har redigerat nu orginala inlägget att jag såg fel siffror.

Gällande varför göra RDR2, varför fråga mig? Min gissning är att RDR har lite annan målgrupp jämfört med GTA, även om de delar många av samma spelare. Finns de som gillar RDR men inte är lika intresserad utav t.ex. GTA. Men som sagt, det är min gissning.
Gällande GTA så är det rätt uppenbart varför de inte har påbörjat GTA 6. 140M sålda kopior säger ju allt, samt hur mycket pengar de generar genom GTA Online.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Du har rätt, jag tittade på fel siffror (tittade på sålda kopior första dygnet och inte totala säljsiffror). Däremot om man jämför GTA IV säljsiffror första dygnet med GTA V så är det en extrem stor skillnad. (11.21 million copies av GTA V jämfört med 3.6 million copies av GTA IV)

Det har nog att göra med hur bra GTAIV var och hur många som väntade på GTA V pga det
Sen ny och större spelarbas. Spel har väll alltid genom tiden sålt mer och mer då antalet spelare växer totalt sett.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Kanske hinner spela igenom detta innan GTA VI.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nja, den versionen är ju föråldrad den också vid det här laget.

Man undrar ju vad som tar sån tid egentligen. När dom utannonserade spelet så trodde jag att det skulle släppas i samband med konsolerna eller i närheten av deras release. Kanske bara är ett väldigt litet team som jobbar på det.

Det är nog redan färdigt. Tror snarare att man väntar på att fler ska ha hunnit skaffa de nya konsolerna innan man släpper det för att maximera försäljningen.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Som jag svarade till Molotov, så tittade jag på fel försäljningssiffror, då jag tittade på sålda kopior första dygnet och inte totalt, vilket landade på 3M. Har redigerat nu orginala inlägget att jag såg fel siffror.

Gällande varför göra RDR2, varför fråga mig? Min gissning är att RDR har lite annan målgrupp jämfört med GTA, även om de delar många av samma spelare. Finns de som gillar RDR men inte är lika intresserad utav t.ex. GTA. Men som sagt, det är min gissning.
Gällande GTA så är det rätt uppenbart varför de inte har påbörjat GTA 6. 140M sålda kopior säger ju allt, samt hur mycket pengar de generar genom GTA Online.

Aha okej

Ja givetvis mjölkar dom kossan, men ponera att tex red dead 2 hade en budget på en miljard dollar drygt, jag tror inte att dom medvetet valde mellan målgrupper utan dom bara gjorde sitt nästa storspel, med en utvecklings cykel på 5 år.

Och förmodligen började dom med gta vi efter dom var färdiga med red dead 2, och håller dom samma utvecklingscykel så skulle det spelet vara färdigt runt 2023, vilket jag inte tycker låter orimligt alls.

Var ju även 5 år mellan gta iv och gta v tex.

Medlem

Åååå gud så fantastiskt... Jag kommer stå o köa utanför spelbutiken. Jag övernattar nog också..... Bläää

Perkele. Vart är 6an...

Man kan aldrig spy för lite galla över hur R* mjölkar järnet med GTA5. Jag äger 4 kopior av spelet i fråga så nån borde fan ge mig en lavett alltså. Däremot blir det inte ett 5e köp. Never!
_____________________________________________________________
Annars ser jag GTA 4 som det bästa spelet i serien då det kändes mer moget o mörkare. Dessutom var bilkörningen underbar att leka med. Så jäkla skoj att sladda runt o tämja bilarnas hästkrafter. Även hojarna var roliga att styra och de hade mer tyngd. GTA 5 är ett skämt med fordonsfysiken. Vissa av bilarna är ok som bäst medans motorcyklarna är totalt bedrövliga med noll tyngd o känsla. Tragiskt hur R* gick från GTA 4 till den barnsimpla känslan i GTA 5. Tragiskt...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Aha okej

Ja givetvis mjölkar dom kossan, men ponera att tex red dead 2 hade en budget på en miljard dollar drygt, jag tror inte att dom medvetet valde mellan målgrupper utan dom bara gjorde sitt nästa storspel, med en utvecklings cykel på 5 år.

Och förmodligen började dom med gta vi efter dom var färdiga med red dead 2, och håller dom samma utvecklingscykel så skulle det spelet vara färdigt runt 2023, vilket jag inte tycker låter orimligt alls.

Var ju även 5 år mellan gta iv och gta v tex.

Jag hoppas du har rätt, vill också se något nytt. Men jag förstår om fördröjningen till 6:an skulle vara pga 5:ans portningar och fokus på GTA Online. Företagen jagar pengar, och Rockstar har hittat sin diamantgruva med GTA V

Skribent
Skrivet av marsson90:

Lite som med Skyrim 😂

Skillnaden är ju att Bethesda faktiskt utvecklar andra spel också. Rockstar har väl bara släppt RDR2 sen GTA5? GTA Online har ju blivit lite som Steam för Valve, de kan bara luta sig tillbaka och se pengarna ticka in på bankkontot.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hoppas du har rätt, vill också se något nytt. Men jag förstår om fördröjningen till 6:an skulle vara pga 5:ans portningar och fokus på GTA Online. Företagen jagar pengar, och Rockstar har hittat sin diamantgruva med GTA V

Återstår att se x) hjälper ju inte att dom aldrig släpper någon info förrän någon månad innan release haha.
Funderar lite på vilka som egentligen köper gta v en gång till, köpte det själv till ps3, ps4 och pc. Nu känner jag att det räcker, är inte sugen på det för fem öre.

Medlem

YAY äntligen kan jag spela igenom GTA V igen och återuppleva deras utdaterade quest-strukturer en gång till WOOHOO!!!

Medlem

Ser inget problem med detta... om du inte vill köpa det igen så finns det väl ingen anledning att göra så? Spelet är ju uppenbarligen fortfarande populärt. Vill man kan spela en utgåva optimerad för de nya konsolerna är det väl rimligt att de erbjuder den möjligheten.

Man kan tycka att de ska utveckla en uppföljare istället, men det har ju inget med nya konsoler att göra och allt med GTA Online att göra.

Medlem

Jag ser som sagt fram emot PC-versionen av PS5-versionen som kommer i 2023.

//LD

Medlem

Skulle hellre se GTA IV till PS5. Fysiken var mycket roligare, dialogerna med och det exkluderar standup-klubben, som jag hade hoppats skulle fortsätta.

Med det sagt så vill jag såklart ha ett polerat och snabbare GTA V på PS5. Men jag har hoppat av hypetåget inför GTA 6 med nuvarande utveckling. De har själva sagt att det blir problematisk i denna lättkränkta kultur att göra spelet, så det är inte bara pengar som gjort att de mjölkar sönder Online. "Go woke, go broke" vill de nog undvika så långt det går.

Medlem

Tyvärr så går online delen för bra. Och tyvärr så kommer nästa del senare. Desto mer online delen drar in desto längre får man vänta på nästa del. Är inte förvånad om nästa del kommer till ps6 el liknande. Det kan tom förstöra för andra spel som Rdr2 tex. Så att vi aldrig får en expansion till ett Gta spel igen.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Skulle hellre se GTA IV till PS5. Fysiken var mycket roligare, dialogerna med och det exkluderar standup-klubben, som jag hade hoppats skulle fortsätta.

Med det sagt så vill jag såklart ha ett polerat och snabbare GTA V på PS5. Men jag har hoppat av hypetåget inför GTA 6 med nuvarande utveckling. De har själva sagt att det blir problematisk i denna lättkränkta kultur att göra spelet, så det är inte bara pengar som gjort att de mjölkar sönder Online. "Go woke, go broke" vill de nog undvika så långt det går.

Nu är inte min Google-Fu vad den en gång var, så jag behöver nog lite hjälp att finna det där uttalandet från Rockstar du nämner ovan

Medlem

Det enda som skulle få mig att köpa detta är om dom lägger till djur i online värden .. online värden är fett tråkig gemfört med single player värden, bara massa grifers överallt

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Stämmer.
San Andreas heter "staten" eller området med städerna Los Santos, San Fiero och Las Venturas

@serdyllon GTAV är ett bra spel med mycket innehåll. Gillade du alla andra GTA och RDR så bör du köra V också

Ah, där ser man Kakan är alltså staten


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag kan faktiskt tänka mig att spela GTA V igen.... ...Om de expanderar kartan ordentligt. Minst med 100% Förslagsvis med plats för Las Venturas.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Unsmart delivery

Medlem

Nja, väntar tills de släpper det till brödrostar, våffeljärn och fläktar. 🙂

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Skulle hellre se GTA IV till PS5. Fysiken var mycket roligare, dialogerna med och det exkluderar standup-klubben, som jag hade hoppats skulle fortsätta.

Med det sagt så vill jag såklart ha ett polerat och snabbare GTA V på PS5. Men jag har hoppat av hypetåget inför GTA 6 med nuvarande utveckling. De har själva sagt att det blir problematisk i denna lättkränkta kultur att göra spelet, så det är inte bara pengar som gjort att de mjölkar sönder Online. "Go woke, go broke" vill de nog undvika så långt det går.

Skrivet av Kyraal:

Nu är inte min Google-Fu vad den en gång var, så jag behöver nog lite hjälp att finna det där uttalandet från Rockstar du nämner ovan

Det är väl nästan tvärt om vad du skriver, Dan Houser uttryckte precis som South Park skaparna att det är svårt att skapa satir/politisk satir när Trump var president PGA att han delat upp landet och eldat på motsättningarna.
Situationen vart så infekterad så det inte gick att skämta om något längre, oberoende av sida.

PC Gamer

Själv så ser jag inget problem med att skapa ett nytt GTA och jag tror inte alls på att spelet fördröjs på grund av detta.
Det är mer troligt att online delen av GTA 5 går så bra så att de inte vill riskera att tappa spelare vid övergång till nästa, det var ju därför vi inte fick några story expansioner till 5:an också.

Med det sagt så tror jag nog ändå att GTA 6 inte ligger så värst långt bort, 2-3 år kanske(höst/vinter 2023?).
Ifall de utnyttjar en uppdaterad RDR2 motor i GTA 5 uppdateringen så kanske det tar tillfället i akt och tränar/förfinar kunskaperna hos personalen inför GTA6, vilket också kan öka kunskaperna för den nya hårdvaran.

Medlem

Kom igen Xbox. Fixa Smart Delivery. Och ni "vinner" någonting. Vad vet jag inte. Consumers Friendly Awards. Finns det?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl nästan tvärt om vad du skriver, Dan Houser uttryckte precis som South Park skaparna att det är svårt att skapa satir/politisk satir när Trump var president PGA att han delat upp landet och eldat på motsättningarna.
Situationen vart så infekterad så det inte gick att skämta om något längre, oberoende av sida.

PC Gamer

Själv så ser jag inget problem med att skapa ett nytt GTA och jag tror inte alls på att spelet fördröjs på grund av detta.
Det är mer troligt att online delen av GTA 5 går så bra så att de inte vill riskera att tappa spelare vid övergång till nästa, det var ju därför vi inte fick några story expansioner till 5:an också.

Med det sagt så tror jag nog ändå att GTA 6 inte ligger så värst långt bort, 2-3 år kanske(höst/vinter 2023?).
Ifall de utnyttjar en uppdaterad RDR2 motor i GTA 5 uppdateringen så kanske det tar tillfället i akt och tränar/förfinar kunskaperna hos personalen inför GTA6, vilket också kan öka kunskaperna för den nya hårdvaran.

Tack för källa. Det var nog det jag misstänkte, och som du säger att Houser säger att det politiska klimatet under Trump skapade extrimism på båda sidor, liberala och konservativa, och läget var/är väldigt laddat rent generellt. Kan se hur någon med vissa syften lätt kan förvränga det till att det handlar om "wokeness", och @Lindhenberg oturligt nog absorberat det någonstans, och trott så var fallet. Bra att det går att rydda upp ibland!

Medlem

Jag vill se Manhunt 2! Sluta släppa om samma gamla spel hela tiden Rockstar. Ni har en gedigen katalog med spel från förr. Alla kanske inte spelade helt perfekt men var jäkla roliga idéer bakom dem. Vill se mer än bara GTA och RdR spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag vill se Manhunt 2! Sluta släppa om samma gamla spel hela tiden Rockstar. Ni har en gedigen katalog med spel från förr. Alla kanske inte spelade helt perfekt men var jäkla roliga idéer bakom dem. Vill se mer än bara GTA och RdR spel.

Manhunt 2 finns ju redan. Eller menar du att du vill se en remake/remaster? Kan inte minnas att det var så pass bra så det skulle förtjäna den behandlingen.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Manhunt 2 finns ju redan. Eller menar du att du vill en remake/remaster? Kan inte minnas att det var så pass bra så det skulle förtjäna den behandlingen.

Manhunt 3 ska de juh stå haha.. tack för påpekandet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

fortfarande det bästa spelet som släppts sen 2013. .. Ganska tragiskt att ingen lyckats göra något lika bra, eller bättre. .

Medlem
Skrivet av humancentipede:

fortfarande det bästa spelet som släppts sen 2013. .. Ganska tragiskt att ingen lyckats göra något lika bra, eller bättre. .

Ingen som vågar verkar det som, då menar jag med tanke på storleken på projektet och hur mycket pengar som behöver satsas.
Men lite konstigt kan jag tycka att det är ändå, med tanke på att Rockstar bevisade med GTA 5 att man kan göra spel i den här klassen och gå med väldigt stor vinst.
Det spelet som kommer närmast i omkostnad är väl Cyberpunk 2077, vilket är väldigt tråkigt(att det inte blev bättre med tanke på budgeten och utvecklingstiden).

Är GTA så extremt unikt, ska det vara så svårt att göra spel i samma kaliber oberoende av budget?

Men en ljuspunkt framöver är ju dock att hårdvaran i de nya konsolerna förmodligen gör det enklare att lyckas med bättre AI, större varierade öppna världar och att det finns bättre verktyg för utvecklare(verkar väldigt enkelt att skapa realistiska påhittade ansikten med bra kvalité till exempel).
Antar också att spelmotorerna är stabilare än någonsin innan, i alla fall UE motorn som har optimerats och utvecklats under lång tid.
Red dead 2s motor och Decima motorn verkar också väldigt kompetenta, vet inte riktigt hur bra Decima fungerar med AI och områden med mycket fordon/befolkning.

Så jag upplever att det finns rätt stort hopp om avancerade open world spel denna generation i alla fall, förra generationen hade ju en väldigt stor flaskhals i CPU och lagringsenheten.

12
Skriv svar