Snabbkollen – Släpps Starfield till Playstation 5?

Robot
Snabbkollen – Släpps Starfield till Playstation 5?

Kommer Microsoft låta värsta konkurrenten få Bethesdas spel?

#playstation-5, #snabbkollen, #starfield


NuZ
Testpilot

Tycker inte om exklusiviteter men tror MS/Xbox behåller dessa titlar på sitt ekosystem ändå. En prem. på gamepass för molnspelet är ju en vunnen kund om de inte äger någon ”xbox hårdvara” utöver det


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag tror att Xbox-exklusiviteter är bra för PS5:ägarna i det långa loppet. Det sätter en blåslampa i baken på Sony att producera fler egna spel. De kan inte bara ligga på latsidan och förvänta sig att tredjepartarna ska fylla hålen i releasekalendern.

KoP
Medlem

Förr eller senare dyker det nog upp. Vore dumt att inte casha in på så många ledande format som man kan.

Medlem

När det gäller varför jag inte tror Starfield blir ett spel som kommer till PS5 beror det framförallt på det vi hört på sistone. Utgår vi ifrån att det stämmer så antar jag att det beror på att Microsoft vill visa att deras köp gagnar deras egna fans mer än några andra. Det är möjligt att de släpper Elder Scrolls VI till PS5, men att tidigt visa att de kan dra i spaken när de vill är en bra indikator för de som funderar på ifall de kommer missa någonting.

Skrivet av anarfox:

Jag tror att Xbox-exklusiviteter är bra för PS5:ägarna i det långa loppet. Det sätter en blåslampa i baken på Sony att producera fler egna spel. De kan inte bara ligga på latsidan och förvänta sig att tredjepartarna ska fylla hålen i releasekalendern.

Jag kan ju inte direkt påstå att man har varit besviken på takten som Sony släppt bra spel från sina egna spelstudios. Kul för Microsoft och de som äger Xbox/Windows däremot.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Så mycket väsen för något vi vet så lite om.

Får vi veta vad spelet handlar om kanske det är värt att investera känslomässigt kapital i detta. Även om jag älskar det mesta som har med rymd och science fiction att göra så är min Bethesda-tillit milt sagt låg nu för tiden, så jag tror jag hoppar över det här hyptåget

Quake-konnässsör

Släpps till PC och Xbox först, om det spelet blir bra, så kanske om ett halvår till ett år efter så kommer de säkert ut till PS5. Men Bethesda har väl lite och ta igen, kanske inte ett företag man litar speciellt mycket på längre.

Inaktiv

Tycker inte Spencer var så svävande när han sa

“If you’re an Xbox customer, the thing I want you to know is that this is about delivering great exclusive games for you that ship on platforms where Game Pass exists. That’s our goal, that’s why we’re doing this, that’s the root of this partnership that we’re building.”

Men det är klart att det kan ha funnits ett kontrakt för just Starfield innan men det är nog att greppa efter halmstrån.

Edit: En av många olika källor till hans uttalande:
https://www.theverge.com/2021/3/11/22325757/microsoft-xbox-be...

Gnällkuk

Lite märkligt att inte ens nämna ryktet om att det är exklusivt? https://www.fz.se/nyhet/286573-rykte-bethesdas-starfield-blir...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har för mig att Bethesda ska visa lite gameplay av Starfield på spelmässan i sommar?

Medlem

Fick för mig att Starfield var ett Ubisoft-spel och tyckte för en sekund att frågan var märklig men givetvis bör man väl anta att det endast släpps till Xbox/PC.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fick för mig att Starfield var ett Ubisoft-spel och tyckte för en sekund att frågan var märklig men givetvis bör man väl anta att det endast släpps till Xbox/PC.

Jag ser fram emot moddarna och questmods.

Redaktör
Skrivet av landahl:

Jag har för mig att Bethesda ska visa lite gameplay av Starfield på spelmässan i sommar?

Det har inte sagts nåt officiellt, men det spekuleras friskt om det, ja. Visning på E3, premiär innan årets slut, tror vissa.


signatur
Medlem

7,5 $miljarder. Svaret finns i prislappen. Sedan minst 2 intervjuer och en "round table".

Dex
Medlem

Själv tycker jag det är helt sjukt att det kan bli så här mycket hype och diskussioner i flera år för ett spel man i princip inte vet något alls om och inte har sett något alls från.

Trodde spelvärlden hade lärt sig att skruva ner hypen och förväntningarna efter Cyberpunk releasen

Medlem

Hoppas det för Playstationfolkets skull. Bra rollspel till alla.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Tvivlar starkt på att det skulle släppas till PS5, Microsoft vill väl ändå att man ska joina deras ekosystem. Inte konkurrentens.

Medlem

Nej. Väldigt mycket hype för ett spel vi vet så lite om, det kanske blir mediokert och buggigt, det är ju trots allt Bethesda vi har att göra med. Själv har jag xboxsx och gamepass så det blir att prova iallafall.

Medlem

Jadu, å ena sedan har de betalat så mycket pengar. Om de bara ville äga studior på kul och ha tidsexklusivitet hade de ju kunnat göra som Sony och betala för såna deals. Å andra sidan så ja, nä, ingen aning.

Som många andra är jag mest nyfiken och vill veta mer om själva spelet. RPG i rymden från Bethesda låter riktigt bra. Men det har ju en del att bevisa. Ser fram emot E3!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har inte sagts nåt officiellt, men det spekuleras friskt om det, ja. Visning på E3, premiär innan årets slut, tror vissa.

Jag hoppas att det blir så, älskade att man fick se både Skyrim och Fallout 4 för att sen bara vänta några månader innan man fick spela det själv.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Skrivet av Xeran:

Jag hoppas att det blir så, älskade att man fick se både Skyrim och Fallout 4 för att sen bara vänta några månader innan man fick spela det själv.

Mm, bra strategi. Dessutom gör det förhoppningsvis att spelet är hyfsat färdigt när det presenteras, vilket borde minska risken för förseningar.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Mm, bra strategi. Dessutom gör det förhoppningsvis att spelet är hyfsat färdigt när det presenteras, vilket borde minska risken för förseningar.

Som mästerverket F76…


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Dex:

Själv tycker jag det är helt sjukt att det kan bli så här mycket hype och diskussioner i flera år för ett spel man i princip inte vet något alls om och inte har sett något alls från.

Trodde spelvärlden hade lärt sig att skruva ner hypen och förväntningarna efter Cyberpunk releasen

Folk förväntar väl sig "Skyrim i rymden", typ, därav hypen. Är väl samma folk som jobbade med både Skyrim och Fallout 4 (?) som jobbar med Starfield, så det finns väl en liten möjlighet att detta spel blir "det nya stora" som "alla" kommer spela.

Är själv inte särskilt hypad och tycker att man överlag ska vara försiktig med det dock, så jag kan hålla med dig i sak. Känns som att Starfield antingen blir tidernas succé eller tidernas flopp. 50/50. Tiden får utvisa.

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Som mästerverket F76…

Ok, hypotetiskt bra strategi då.


signatur
Ambassadör
Xbox

Det kommer till Xbox ekosystem, alltså konsol, Xbox Game Pass (konsol, PC och streaming) och PC. Det är större chans att det kommer till Nintendo Switch via streamat Xbox Game Pass än till PS5 av vad jag har hört...

Jag förstår inte riktigt varför det är en sådan diskussion kring det. Hade det varit samma energi om det hade varit Sony som köpt Bethesda? Kommer det att föras liknande diskussioner kring om huruvida ett eventuellt Sunset Overdrive 2 kommer till Xbox? Skulle inte tro att det förväntas av någon att Insomniac ska släppa spel på Xbox i framtiden.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det kommer till Xbox ekosystem, alltså konsol, Xbox Game Pass (konsol, PC och streaming) och PC. Det är större chans att det kommer till Nintendo Switch via streamat Xbox Game Pass än till PS5 av vad jag har hört...

Jag förstår inte riktigt varför det är en sådan diskussion kring det. Hade det varit samma energi om det hade varit Sony som köpt Bethesda? Kommer det att föras liknande diskussioner kring om huruvida ett eventuellt Sunset Overdrive 2 kommer till Xbox? Skulle inte tro att det förväntas av någon att Insomniac ska släppa spel på Xbox i framtiden.

Skojar du eller? Jag hade blivit skräckslagen om Sony köpt Bethesda och jag tycker generellt om Sony mer än Microsoft. Ett stort fan av spelen som Sony finansierar men deras plattform behöver definitivt inte Bethesda lika mycket som Microsoft. Menar du på allvar att du tror folk inte hade brytt sig om Sony köpt Bethesda? What? The? Fuck? <_< Jag har inte lirat Bethesdas spel på konsol någonsin och hade definitivt oroat mig ännu mer för om jag skulle kunna spela det i framtiden än nu. Just nu är jag bara ledsen för mina vänners skull som inte vill skaffa en konsol från Microsoft men älskar Elder Scrolls-serien. Tror att Microsoft kommer försöka säkra exklusiva släpp av Elder Scrolls på Xbox efter 6:an, men inte säker på saken så jag hoppas de visar att mina rädslor är obefogade.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Skojar du eller? Jag hade blivit skräckslagen om Sony köpt Bethesda och jag tycker generellt om Sony mer än Microsoft. Ett stort fan av spelen som Sony finansierar men deras plattform behöver definitivt inte Bethesda lika mycket som Microsoft. Menar du på allvar att du tror folk inte hade brytt sig om Sony köpt Bethesda? What? The? Fuck? <_< Jag har inte lirat Bethesdas spel på konsol någonsin och hade definitivt oroat mig ännu mer för om jag skulle kunna spela det i framtiden än nu. Just nu är jag bara ledsen för mina vänners skull som inte vill skaffa en konsol från Microsoft men älskar Elder Scrolls-serien. Tror att Microsoft kommer försöka säkra exklusiva släpp av Elder Scrolls på Xbox efter 6:an, men inte säker på saken så jag hoppas de visar att mina rädslor är obefogade.

Det kommer ju till Gamepass och PC? Räcker med en android-telefon så kommer dom kunna spela spelen.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Tror att Microsoft kommer försöka säkra exklusiva släpp av Elder Scrolls på Xbox efter 6:an, men inte säker på saken så jag hoppas de visar att mina rädslor är obefogade.

Försöka säkra? Du menar inte släppa det på konkurrenters konsoler? Eller menar du att de kommer ta bort det från PC? Varför inte redan med sexan?

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Det kommer till Xbox ekosystem, alltså konsol, Xbox Game Pass (konsol, PC och streaming) och PC. Det är större chans att det kommer till Nintendo Switch via streamat Xbox Game Pass än till PS5 av vad jag har hört...

Jag förstår inte riktigt varför det är en sådan diskussion kring det. Hade det varit samma energi om det hade varit Sony som köpt Bethesda? Kommer det att föras liknande diskussioner kring om huruvida ett eventuellt Sunset Overdrive 2 kommer till Xbox? Skulle inte tro att det förväntas av någon att Insomniac ska släppa spel på Xbox i framtiden.

Jag tror det hade blivit samma diskussion då. Det kontroversiella är att Bethesda släppt sina storspel till pc, Xbox och PS sen Oblivion, men nu lutar det åt att PS blir utan framöver. Insomniac har ju växlat plattformar hela tiden.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Proximately:

Skojar du eller? Jag hade blivit skräckslagen om Sony köpt Bethesda och jag tycker generellt om Sony mer än Microsoft. Ett stort fan av spelen som Sony finansierar men deras plattform behöver definitivt inte Bethesda lika mycket som Microsoft. Menar du på allvar att du tror folk inte hade brytt sig om Sony köpt Bethesda? What? The? Fuck? <_< Jag har inte lirat Bethesdas spel på konsol någonsin och hade definitivt oroat mig ännu mer för om jag skulle kunna spela det i framtiden än nu. Just nu är jag bara ledsen för mina vänners skull som inte vill skaffa en konsol från Microsoft men älskar Elder Scrolls-serien. Tror att Microsoft kommer försöka säkra exklusiva släpp av Elder Scrolls på Xbox efter 6:an, men inte säker på saken så jag hoppas de visar att mina rädslor är obefogade.

Jag pratar inte om att "folk inte ska bry sig", hur läser du? Jag pratar om att ifrågasättandet av exklusivitet känns lite...underligt. Hade det varit ombytta roller så tror du att det hade varit några frågetecken kring var Bethesdas spel skulle hamna?

Elder Scrolls VI kommer inte heller det till PS, varför skulle det? MS behöver inte "säkra" någonting, Xbox äger The Elder Scrolls.

Vill jag spela God of War Ragnarok så köper jag en PS5. Dina vänner har det ju lättare då Xbox spel även finns tillgängliga på PC och via streaming, eller köpa en konsol via All Access där spelen ingår via Xbox Game Pass dessutom.


signatur

Jump in.

123
Skriv svar