Den eviga Doom-frågan besvarad - Är spelen i 3D?

Robot
Den eviga Doom-frågan besvarad - Är spelen i 3D?

Diskutera i små grupper. Eller kolla på den här filmen för svaret.

#3d, #doom, #id-software, #john-carmack


Medlem

Quake är något väldigt speciellt i spelhistorien!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

"Does the DooM-Guy have severe neck pain" Angående att man inte kunde titta upp eller ner i spelet.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

"Does the DooM-Guy have severe neck pain" Angående att man inte kunde titta upp eller ner i spelet.

Minns i spel som bla Duke Nukem 3D att man kunde titta upp och ner.
Var dock inte som i Quake utan det var mer bilden som gled och förvrängdes. Man kunde inte heller titta rakt upp eller ner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lite filosofiskt så skulle man kunna säga att inget spel är i riktig 3d då baksidan inte renderas på t.ex. en kub. Jag tycker både quake, doom och duke nukem simulerar 3D allihop. Bara att Quake gör det mycket bättre.


signatur

IDKFA

Medlem

Kommer ihåg att när man satt och gjorde Doom banor så brukade man skapa synvillor att det var flera våningar över varandra. Brukade gör det genom att inte använda texturer korrekt.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Lite filosofiskt så skulle man kunna säga att inget spel är i riktig 3d då baksidan inte renderas på t.ex. en kub. Jag tycker både quake, doom och duke nukem simulerar 3D allihop. Bara att Quake gör det mycket bättre.

Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Lite filosofiskt så skulle man kunna säga att inget spel är i riktig 3d då baksidan inte renderas på t.ex. en kub. Jag tycker både quake, doom och duke nukem simulerar 3D allihop. Bara att Quake gör det mycket bättre.

Gillar Duke Nukem 3D fiffiga hacks, där man kunde gå under broar och upp genom spiraltrappor som i smyg teleporterar en =).

Medlem
Skrivet av robbis:

Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.

Nu är det ju en rent filosofisk fråga som sagt -"om ett träd faller i skogen, hörs det då"
Annars är det väl rätt bevisat att vi lever och uppfattar världen som tredimensionell.


signatur

IDKFA

Medlem

Finns ju flera smarta lösningar för att få till "floor above floor" både i Duke3d och Doom.
Sätter du exempelvis en sprite som ser ut som en bro så simulerar det att det är en "äkta" bro. Den kan du både passera under och över mellan 2st sektioner som är fasta.
På detta sätt kan man verkligen sudda bort gränsen ganska mycket i de gamla spelmotorerna.

Medlem

Det är väl en skillnad på att se ut att vara 3d och vara 3d?
2D är ju byggt med (x och y), 3D är byggt med (x, y och z).

Har själv inte byggt egna banor i doom men däremot i UnrealEd.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.

Va?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag var ironisk 🤭

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Jag var ironisk 🤭

Haha okej, satt och kliade mig i huvudet!

Medlem

Minns man satt och byggde kartor till Marathon (macintosh) i nivå-editorn Phorte. Där kunde man faktist trixa till det lite för att bygga 1 pixel broar (om än lite buggigt) och spelet är uppbyggt på samma teknik som Doom...jäkligt intressant video iaf!

Medlem
Skrivet av robbis:

Världen är inte 3d, du kan inte se vad som är bakom huset... om det inte är ett glashus då... då är det 3d på riktigt.

RTX On!

Medlem
Skrivet av Maysay:

Kommer ihåg att när man satt och gjorde Doom banor så brukade man skapa synvillor att det var flera våningar över varandra. Brukade gör det genom att inte använda texturer korrekt.

Oooh det minns jag med! Fyfan alltså. Var sjukt roligt att göra banor. Minns det med mina finaste rosa-tintade brillor 😎😁

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Kör 3DFX sån jävla inlevelse när man är ute på skogstur.

1
Skriv svar