Analys: PS5 säljer dubbelt så bra som Xbox, Switch säljer dubbelt så bra som PS5

Robot
Analys: PS5 säljer dubbelt så bra som Xbox, Switch säljer dubbelt så bra som PS5

Switch tydlig vinnare under Q1, enligt analys.

#nintendo-switch, #playstation-5, #xbox-series


Gnällkuk

"Oroväckande" lågt för Xbox, däremot helt sjuka siffror för Switch!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Vinner Switch pga att det faktiskt finns konsoller som motsvarar efterfrågan? Det råder trots allt brist på båda de andra konsollerna.


signatur

I drank what?

Medlem

inte förvånad att PS5 säljer mer, däremot förvånad att dom säljer dubbelt så bra då även Series X är slut, kommer ju in lite då och då och tar slut lika fort som de kommer in. konstigt att Sony kan producera så många fler konsoler.
eller så producerar MS 50/50 av X och S och S finns ju i lager överallt.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Issue:

inte förvånad att PS5 säljer mer, däremot förvånad att dom säljer dubbelt så bra då även Series X är slut, kommer ju in lite då och då och tar slut lika fort som de kommer in. konstigt att Sony kan producera så många fler konsoler.
eller så producerar MS 50/50 av X och S och S finns ju i lager överallt.

Xbox säljer alla Series X de kan producera, mycket mer än så kan man ju inte sälja... Precis som PS5. Båda hade kunnat sälja mycket mer om de hade kunna möta efterfrågan. En sådan här artikel/analys är bara relevant om tillgång och efterfrågan fungerar i någorlunda balans eller överskott på tillgång.

Att Sony kan producera fler är inte konstigt, då Microsoft inväntade full RDNA2 och således kom igång senare med produktionen. De har dessutom som du mycket riktigt påpekar styrt en del produktion till Series S men det pågår också ett byte av de Xbox One som finns i serverblades för xCloud till Series X. Så tre linjer att fylla.


signatur

Jump in.

Medlem

Playstation skulle nog sälja mer om de hade några fysiska exemplar att sälja överhuvudtaget.


signatur

- pixelfantast

Ambassadör
Xbox
Skrivet av skymf:

Playstation skulle nog sälja mer om de hade några fysiska exemplar att sälja överhuvudtaget.

Definitivt. Både PS5 och Series X hade kunnat sälja mycket mer. Vid fri tillgång till konsolerna hade det förmodligen sett ut något så här:

1. PS5
2. Xbox Series X
3. Nintendo Switch
4. Xbox Series S


signatur

Jump in.

Medlem

Den stora förvåningen är väl att Switch fortsätter att sälja som smör trots att det i princip inte kommer några spel till den. Nintendo har ju hamnat i det läget att man i princip bara kör omsläpp av gamla spel.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Definitivt. Både PS5 och Series X hade kunnat sälja mycket mer. Vid fri tillgång till konsolerna hade det förmodligen sett ut något så här:

1. PS5
2. Xbox Series X
3. Nintendo Switch
4. Xbox Series S

Det tror inte jag, Switch hade antagligen sålt mer än ps5 då de äger japanska marknaden och dessutom säljer riktigt bra i övriga världen. Switch har sålt flest konsoler i Nordamerika i tre år nu och ligger 12 miljoner före världen mest sålda konsol(ps2) efter samma tid på marknaden. XboxSX/X säljer ingenting i Japan så att de skulle ligga före Switch tror jag inte en sekund på. Tänk på att Switch sålde nästan 30 miljoner konsoler från mars 2020 till mars 2021.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Den stora förvåningen är väl att Switch fortsätter att sälja som smör trots att det i princip inte kommer några spel till den. Nintendo har ju hamnat i det läget att man i princip bara kör omsläpp av gamla spel.

Finns så mycket spel än bara Nintendos på switchen och att man får möjligheten att spela bärbart.
Switch är indie spel konsol nr#1


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inga nya spel till Switch? Det kommer ju hela tiden, Monster Hunter Rise släpptes ju nyligen, Pokémon Snap kom häromveckan, två jättetitlar. Snart kommer Mario Golf och det där spelbyggarspelet, Garage nånting. Sen finns det som sagt en mängd andra spel som inte görs av Nintendo.

Medlem

Konsolen som inte finnas att köpa säljer dubbelt så bra som den andra konsolen som inte heller finns att köpa. Den som finns att köpa säljer mest. Jäkligt givande siffror i dessa tider.

Medlem

Missar jag något då Sony och Nintendo väl redan redovisat siffror?

Något underligt att bedöma hur mycket Sony och Nintendo sålt när Sony rapporterat 3,3 miljoner PS5 sålda under kvartalet och Nintendo 4,7 miljoner Switch - långt ifrån dubbelt?

Medlem

Att Switch säljer så bra beror väl på alla stressade småbarnsföräldrar som vill ge sina barn en konsol som inte kostar skjortan och som erbjuder mängder med barnvänliga titlar. Det är en otroligt stor konsumentgrupp som inte ska underskattas.

Medlem

Ännu en miss med att släppa Series S. Visst, det är en imponerande liten maskin på sitt eget sätt, men majoriteten är ute efter råstyrkan i Series X, vilket gör att Series S fyller hyllorna. Hade man i stället struntat i Series S så hade man kunnat producera betydligt fler Series X, och hade gynnat både tillgången och försäljningen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vinner Switch pga att det faktiskt finns konsoller som motsvarar efterfrågan? Det råder trots allt brist på båda de andra konsollerna.

Tänkte precis skriva det och det är så oerhört sant. Switch finns men brist som bara den på dom andra konsolerna.

eld
Medlem
Skrivet av Mirage:

Vinner Switch pga att det faktiskt finns konsoller som motsvarar efterfrågan? Det råder trots allt brist på båda de andra konsollerna.

Det, samt att det är mer troligt att en switch köps per person i ett hushåll, medans samma hushåll antagligen bara köper en ps5'a för hela familjen.

Det är därför handhållna enheter alltid har sålt otroligt bra jämfört med de stationära.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Margy:

Missar jag något då Sony och Nintendo väl redan redovisat siffror?

Något underligt att bedöma hur mycket Sony och Nintendo sålt när Sony rapporterat 3,3 miljoner PS5 sålda under kvartalet och Nintendo 4,7 miljoner Switch - långt ifrån dubbelt?

Jag reagerade också för detta. Bolagens egna kvartalsrapporter borde väl vara mer pålitliga än något analysföretags "analyser" av försäljningen? Den enda spekulationen som är intressant här är väl egentligen siffrorna för Xbox Series S/X, men vi vet ju inte om den stämmer heller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Så ett par konsoler säljer allt de kan producera och en annan säljer bättre. Intressant. Samtidigt gör de förstnämnda förlust per såld konsol.

Medlem

Veckans icke-nyhet. Totalt ointressant eftersom både PS5 och Xbox säljer allt de kan producera.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Veckans icke-nyhet. Totalt ointressant eftersom både PS5 och Xbox säljer allt de kan producera.

Njae, det är ju inte direkt jättesvårt att hitta den svagare Xboxen. Jag har sett den i flertalet butiker, medan både Ps5 och SX är helt slut...
Jag tror att MS överskattade hur många som är ute efter den, hade de fokuserat på att producera fler SX så hade de nog sålt betydligt fler konsoler än vad de har i nuläget.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Att Switch säljer så bra beror väl på alla stressade småbarnsföräldrar som vill ge sina barn en konsol som inte kostar skjortan och som erbjuder mängder med barnvänliga titlar. Det är en otroligt stor konsumentgrupp som inte ska underskattas.

Switch är inte speciellt billigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Margy:

Missar jag något då Sony och Nintendo väl redan redovisat siffror?

Något underligt att bedöma hur mycket Sony och Nintendo sålt när Sony rapporterat 3,3 miljoner PS5 sålda under kvartalet och Nintendo 4,7 miljoner Switch - långt ifrån dubbelt?

Skrivet av Ruffles:

Jag reagerade också för detta. Bolagens egna kvartalsrapporter borde väl vara mer pålitliga än något analysföretags "analyser" av försäljningen? Ö

Ni blandar nog ihop "skeppade" med "sålda". Både Sony och Nintendo redovisar skeppade konsoler, den här nyheten(?) pratar om sålda.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vinner Switch pga att det faktiskt finns konsoller som motsvarar efterfrågan? Det råder trots allt brist på båda de andra konsollerna.

Troligen.

Sedan är det ju en grymt trevlig konsol som jag upplever lite underskattad och lite åsidosatt ofta på FZ och FZ-fredag. Finns ju inget trevligare sätt att spela helt handhållet på!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ännu en miss med att släppa Series S.

Tycket det är kanon med S!

Köpte en S, och helt perfekt att den finns att tillgå till skillnad från X och PS5. Så ta inte bort den!

Är en grym liten fast konsol och med extremt bra prestanda för löjligt lite pengar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Molotov:

Switch är inte speciellt billigt.

Tycker den är rätt prisvärd. Inte kanske prestandamässigt, men för helheten med portabel skärm och resten. Där tycker jag Nintendo lyckats att ta fram en extrem fin handhållen konsol till i sammanhanget (med mobiler och annat) för väldigt lite pengar.

Det som jag inte riktigt gillar med Switch är de höga priserna på spelen (samma speltitel är oftast högre i pris för Switch än för PS och Xbox). Men själva konsolen tycker jag är mycket rimlig och relativt lågt prissatt.

Har själv två stora Switch, och två Switch Lite hemma just för att de är så prisvärda.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Inte förvånande att PS säljer mer men tror inte MS bryr sig så mycket om dessa siffror när Gamepass användarna ökat från 10 miljoner till 23 miljoner från April 2020 till April 2021 Bara 5 miljoner senaste kvartalet

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Ni blandar nog ihop "skeppade" med "sålda". Både Sony och Nintendo redovisar skeppade konsoler, den här nyheten(?) pratar om sålda.

Med den försäljning som är nuförtiden är det i stort sett samma sak. Det är inte direkt så att det står massor med PS5:or och samlar damm på butikshyllorna.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Ni blandar nog ihop "skeppade" med "sålda". Både Sony och Nintendo redovisar skeppade konsoler, den här nyheten(?) pratar om sålda.

Med tanke på bristen, en skeppad PS5 eller XSX = såld enhet


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Att Switch säljer så bra beror väl på alla stressade småbarnsföräldrar som vill ge sina barn en konsol som inte kostar skjortan och som erbjuder mängder med barnvänliga titlar. Det är en otroligt stor konsumentgrupp som inte ska underskattas.

Inte kostar skjortan? De e väl nästan samma pris som för en ps4 om inte mer? Jag vet ju vilken av de maskinerna som är värd priset hrrmmm
Jag kan lova att om föräldrarna inte varit så sjukt hjärntvättade av att allt som är tecknat med stora huvuden och glada barn och talande djur är barnvänligt så hade både PS och Xbox likviderat Nintendo för längesen då jag tycker där är en betydligt större bredd på utbudet...om man inte är ett överbeskyddat extremt känsligt barn utan input från deras föräldrar som tvingar dem att titta på Youtube kids vid 8 års ålder 😂 Världen är farlig,livet är farligt...YouTube är fan 100ggr värre än något spel i världen,där får du detaljerade bilder på riktigt våld,naket och allt annat "skrämmande" i världen. Samt en jävla massa fake-content som barn har svårt att relatera till.

12
Skriv svar