CS #18 Resan mot CS:GO Majoren i Stockholm börjar nu

Skribent

Nja, jag håller inte med om att det är en "regelvidrig utkomst". Beslut togs utifrån informationen som fanns tillgänglig vid tillfället, Flashpoint har nu erkänt sitt misstag och att det var de som hade fel. NiP hade kunnat försökt bifogat mer bevis att de på riktigt hade problem, för matchen kan inte avbrytas p.g.a. ena laget hävdar att de har problem eftersom det skulle kunna utnyttjas. På samma sätt som det har tagits beslut att om en runda är påbörjad och skada har uppstått så spelas rundan klart även om en spelare droppar, innan så spelades rundorna om och det finns de som hävdar att spelare satte i system att rycka ur nätverkskabeln om en viktig runda såg ut att gå åt helvete. Finns såklart inga bevis, men personligen ser jag det inte som omöjligt att det inträffat.

Vidare så eftersom reglerna från Valve gällande kvalificeringen tydligt står skrivna att det inte får vara andra personer i rummet under matchen spelas så kunde inte NiP-spelarna få utomstående hjälp att dokumentera eller gå med problemen via officiella kanaler.

Finns även massor med exempel där utkomsten inte direkt är bra eller önskvärd, men eftersom matchen är spelad är resultatet klart. Många gånger lag har tvingats spela med sin coach, t.o.m. i Majors eller på servrar där pingen varit högre än normalt m.m. I "vanliga" sporter har godkända mål blivit bortdömda samt tvärtom som avgjort matcher, tennisspelare har förlorat viktiga bollar för ett felaktigt domslut. I alla de situationerna har de som bestämt agerat på vad de visste i situationen och sedan i efterhand (när det visat sig vara fel domslut) analyserat och ändrat regelverket för att det inte ska kunna ske igen.

Gällande Fnatic så är min uppfattning att de ville vara lite "bad boys" med dålig attityd och i samband med att de vann alla matcher så är det lätt att bli hatad. Ingen enskild specifik event ledde till att laget blev hatat.

I den här situationen, om NiP spelar, kommer de förlora oavsett om de vinner.

Medlem

jag baserar det på flashpoints uttalande

"On Saturday morning, the NIP management team advanced a formal request to replay the match by providing meaningful data and information to prove that the issues experienced by the players was not caused by anything that was under their control and therefore, based on the official ruleset, the match should have been replayed."

Skribent

Må så vara, men reglerna var inte helt vattentäta utan var öppna för tolkning och därav är de omskrivna nu. Precis som Flashpoint skriver i samma uttalande.

Till syvende och sist så oavsett vad som händer ikväll lämnar NiP som ett skadat lag. Antingen genom att återigen förlora mot Anonymo och göra en rejäl plump i protokollet efter värvningen av dev1ce samt stå som communityns "laughing stock". Vid vinst kommer NiPs hela fortsatta resa mot Majoren återkopplas till just den här matchen och hur det hade kunnat gått, samt konstant mothugg från communityn för en lång tid framöver oavsett turnering. Neutrala supportrar kommer ej finnas mer utan det är för/emot, minsta tweet från varenda spelare kommer misstolkas o.s.v.

NiP som organisation började få tillbaka trovärdigheten efter alla skandaler som varit med försvunna pengar, uteblivna löner och allt annat kommer nu ytterligare få ett ok hängandes över sig. För att bättra på sitt rykte borde inte NiP spela den här matchen utan kämpa vidare i Lower Bracket, lämna hela den här incidenten bakom sig och fokusera framåt. Jag låter som en trasig skiva men jag anser att inget bra kan komma av att spela om karta 3 av den här matchen.

Skribent

Då var omspelet klart och NiP vann en mycket jämn karta med 16-14, förra resultatet var 17-19.

Exakta omfattningen av problemen i första matchen kommer vi aldrig få reda på och det här kommer vara en kontrovers under lång tid framöver. Richard Lewis (även om jag tycker han överdriver och drar egna slutsatser så har han en enligt mig en bra grundpoäng) och SpunJ tyckte jag samanfattade hela situationen på bra sätt, jag lämnar länkar här för den som är intresserad av att grotta ner sig lite samt förstå varför det är en kontrovers.

Richard Lewis 20 min: https://m.youtube.com/watch?v=7Iyg-odznLU

HLTV Confirmed, titta från 1h32min och ca 1h framåt: https://m.youtube.com/watch?v=eXGdU7DmpI8

(Skriver från telefonen så har lite problem att fixa timestamplänkar samt göra dem snygga och inbäddadd i texten)

Personligen lämnar jag den här kontroversen bakom mig nu men svarar självklart på tilltal eller frågor. Min huvudskaliga åsikt om vad som inträffat tror jag framgår tydligt i tidigare inlägg.

NiP spelar nästa match på torsdag kl 21.00 vs FunPlusPhoenix.

Skribent

Då kör vi!

NiP - FunPlus Phoenix bo3.
https://www.twitch.tv/flashpoint

Viktig match för vid förlust här så blir motståndet betydligt svårare än om resultatet från första matchen skulle ha stått kvar.

Medlem

Synd att det solkade ned hela premiären med dev1ce. Hoppas de kan gå vidare mentalt snabbt och fokusera på matcherna utan att h händelsen i bakhuvudet.

Finns det nån tjänst för att få notis om när biljetterna till majorn släpps? Fullt upp på jobb och vill inte missa biljetter

Jag har kollat lite på voice com-klipp på youtube från dignitas och astralis. Sjukt kul att följa deras snack

Skribent
Skrivet av Pizzapie:

Synd att det solkade ned hela premiären med dev1ce. Hoppas de kan gå vidare mentalt snabbt och fokusera på matcherna utan att h händelsen i bakhuvudet.

Finns det nån tjänst för att få notis om när biljetterna till majorn släpps? Fullt upp på jobb och vill inte missa biljetter

Jag har kollat lite på voice com-klipp på youtube från dignitas och astralis. Sjukt kul att följa deras snack

Jag har inte hittat någonstans där man kan anmäla och få en avisering om när det släpps biljetter. Ganska kasst egentligen. Däremot ska jag försöka uppdatera i den här tråden när det finns biljetter att köpa så sätt en bevakning på den. Jag kan inte garantera att jag kommer göra det exakt när biljetterna släpps, men min ambition är att göra det så fort som möjligt. Bara så jag förtydligar att du inte kan lita till 100 % på den tråden som enda källa.

Om jag var du skulle jag även kika in på: https://www.stockholmlive.com/en/events/detail/csgo-major lite då och då för att se om det har kommit någon ny information.

Har faktiskt inte kollat på så mycket voice-com klipp nu på ett tag, men såg lite förut med gamla Fnatic. Intressant hur avslappnat det lät när de pratade med varandra.

Skribent

Då är det dags för elddopet. Världens just nu femte bästa lag står på andra sidan när NiP spela semifinal i Upper Bracket.

~21.00
NiP - G2
bo3
Stream: https://www.twitch.tv/flashpoint

Skribent

Undertecknad gick och la sig istället för att se tredje kartan eftersom det blev så sent, men NiP föll på målsnöret efter en extremt jämn match (16-12, 17-19, 14-16) mot G2 och får därmed fortsätta i lower bracket på onsdag kl 21.00. Motståndet kommer vara BIG eller DBL Poney, det avgörs på tisdag.

Skribent

Heroic - NiP har precis börjat så det är bara kika in fram till 23.00 när ni såklart måste hoppa över till FZs livesändning. Det är lower bracket final, så förloraren åker ur som 4a i turneringen och vinnaren får möta G2 esports imorgon för en plats i turneringens final på söndag.

Heroic är Danmarks bästa lag (känns konstigt att skriva det, men Astralis är inte vad de en gång var) och det kommer bli en svår nöt för NiP att knäcka.

Stream: https://www.twitch.tv/flashpoint

Skribent

Våra ninjor lyckades vinna över Heroic trots att de hade två "matchbollar" mot sig på andra kartan. En riktigt bra insats, Heroic räknas som ett av världens bästa lag för tillfället så det var verkligen en fn skalp.

Alldeles nyss har NiPs nästa match börjat, den är finalen i lower bracket. Förloraren kommer trea i turneringen och vinnaren får spela finalen på söndag mot Mousesports.

I matchen ställs NiP igen mot G2, samma lag som knappt lyckades vinna över NiP tidigare i turneringen, så en jämn och bra match är att vänta.

Fredag 28de maj 21.00
Nip - G2
bo3
Stream: https://www.twitch.tv/flashpoint

Skribent

Finaldags och vi har ett svenska lag kvar i turneringen (känns lite konstigt att skriva). Efter en väg som inte varit rak har NiP kämpat sig hela vägen fram och endast det europeiska laget Mousesports står i vägen för en succéstart för laget med nya storstjärnan dev1ce.

Mousesports har sett bra och jag tror på en jämn match där tillfälligheterna kommer fälla avgörandet i slutändan. Matchstart 21.00 .

21.00 (preliminärt, kan bli senare beroende på Astralis - BIG som spelas nu).
Final
bo3
NiP - Mousesport
Stream: https://www.twitch.tv/flashpoint

Skribent

Nu åker vi!

Mousesports har inte förlorat en enda karta på hela turneringen men idag ska de förlora två!

Medlem

Ggwp Mouz!
Ropz var otroligt läskig på Inferno och värvningen av Dexter har ju verkligen varit lyckad, kul för dom!

Det fanns ändå en hel del ljusglimtar i NiPs spel, det ska bli kul att fortsätta följa det här projektet med Device.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Skribent

Ja, Ropz satte effektivt stopp för NiP på sista kartan tyvärr. Otäck precision hade han och Dexter klev fram rejält också. Imponerande.

P.g.a en deadline på en sak jag arbetar med kunde jag inte se matchen helhjärtat utan satt och kisade lite ända fram tills sista fjärdedelen på varje karta (förutom Nuke där jag knappt såg någonting).

I slutändan en riktigt bra turnering av NiP och det ser ändå lite ljust ut på den svenska CS:GO himlen. En plats i Majoren i november är nära på klar redan nu (beräknat på hur mycket poäng som krävdes förra året för att hamna på en plats till Majoren). Däremot hoppas jag målet är högre än så och jag ser det inte som omöjligt att NiP ska kunna ta någon av de tre översta kvalificeringsplatserna och komma in som "Legend".

Nuvarande ställning: https://liquipedia.net/counterstrike/Regional_Major_Rankings/...
Förra årets slutställning: https://liquipedia.net/counterstrike/Regional_Major_Rankings/...

Medlem

Bra turnering av NIP!

Dock inte helt ovanligt att det går bra i början med en ny lina innan motståndarna läst in sig på ens taktiker. Hoppas att de överlever denna period för det ser onekligen ut som att de har något stabilt på gång.

Läser att ztr ersätts av LNZ från Young Ninjas inför IEM Summer som börjar på torsdag. Bara det inte blir som i gamla NIP att man gång på gång försöker byta den femte spelaren.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, Ropz satte effektivt stopp för NiP på sista kartan tyvärr. Otäck precision hade han och Dexter klev fram rejält också. Imponerande.

P.g.a en deadline på en sak jag arbetar med kunde jag inte se matchen helhjärtat utan satt och kisade lite ända fram tills sista fjärdedelen på varje karta (förutom Nuke där jag knappt såg någonting).

I slutändan en riktigt bra turnering av NiP och det ser ändå lite ljust ut på den svenska CS:GO himlen. En plats i Majoren i november är nära på klar redan nu (beräknat på hur mycket poäng som krävdes förra året för att hamna på en plats till Majoren). Däremot hoppas jag målet är högre än så och jag ser det inte som omöjligt att NiP ska kunna ta någon av de tre översta kvalificeringsplatserna och komma in som "Legend".

Nuvarande ställning: https://liquipedia.net/counterstrike/Regional_Major_Rankings/...
Förra årets slutställning: https://liquipedia.net/counterstrike/Regional_Major_Rankings/...

Nu när vi vet förutsättningarna för den sista RMR-turneringen (IEM Fall) samt att Majorn faktiskt blir i Stockholm, vad tror vi om chanserna för lagen med svenska representanter? NIP är mer eller mindre klara som jag förstått det? Vilka placeringar kommer krävas för Fanatic, Dignitas och Faze i IEM Fall för att de ska kvalificera sig och vad tror vi om deras möjligheter? Är det möjligt för AURA att kvalificera sig till majorn?

Skribent
Skrivet av Macki:

Nu när vi vet förutsättningarna för den sista RMR-turneringen (IEM Fall) samt att Majorn faktiskt blir i Stockholm, vad tror vi om chanserna för lagen med svenska representanter? NIP är mer eller mindre klara som jag förstått det? Vilka placeringar kommer krävas för Fanatic, Dignitas och Faze i IEM Fall för att de ska kvalificera sig och vad tror vi om deras möjligheter? Är det möjligt för AURA att kvalificera sig till majorn?

Jag tänkte skapa en tråd om IEM Fall faktiskt och gå in lite på frågorna du nämner, men för att ge några snabba svar:

NiP är i princip klara, trots att de fått 20% poängavdrag för att ha bytt ztr mot LNZ. Extremt osannolikt att de skulle missa och även helt utan poäng så ska i princip allt gå mot NiP för att de ska missa Majoren. För att de ska ta en topp 3 och få "legend"-status så krävs det förmodligen riktigt bra resultat, säg topp 4.

Svårt att sia om hur många poäng som krävs. Så många olika variabler att ta hänsyn till, men räkna med topp 8 för Faze och Fnatic och topp 6 för Dignitas typ för att vara relativt säker utan att behöva lita på att andra resultat ska gå deras väg. Fast återigen, så beror det helt på hur lagen ovanför placerar sig. Rent teoretiskt kan Dignitas (och även FaZe och Fnatic) tas sig till Majoren om de kommer 11a om alla resultat går med dem, trots att de har 0 poäng inför den här sista tävlingen.

Tittar vi på förra årets RMR-resultat ser vi att det krävdes 2 614 poäng för att ta sig till Majoren, men det var på 4 turneringar så med turnering 3 borträknad får vi cirka 1 400 poäng och det är i underkant för i år eftersom förra året var det fler lag som delade på poängen än vad det är i år. Återigen så är det oerhört svagt underlag på statistiken eftersom RMR-formatet endast är inne på sin andra säsong, men det är det enda vi har att utgå från i nuläget.

AURA har extremt liten chans att ta sig till Majoren skulle jag säga, förmodligen krävs ett smärre mirakel. Jag har ingen koll på laget, men bara tanken på att de ska kliva in i ett event där 7 av topp 10 i världen är med och det krävs förmodligen minst en topp 6-placering för att nå Majoren gör att de har alla odds mot sig. Fast kul att de tog sig IEM Fall!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tänkte skapa en tråd om IEM Fall faktiskt och gå in lite på frågorna du nämner, men för att ge några snabba svar:

NiP är i princip klara, trots att de fått 20% poängavdrag för att ha bytt ztr mot LNZ. Extremt osannolikt att de skulle missa och även helt utan poäng så ska i princip allt gå mot NiP för att de ska missa Majoren. För att de ska ta en topp 3 och få "legend"-status så krävs det förmodligen riktigt bra resultat, säg topp 4.

Svårt att sia om hur många poäng som krävs. Så många olika variabler att ta hänsyn till, men räkna med topp 8 för Faze och Fnatic och topp 6 för Dignitas typ för att vara relativt säker utan att behöva lita på att andra resultat ska gå deras väg. Fast återigen, så beror det helt på hur lagen ovanför placerar sig. Rent teoretiskt kan Dignitas (och även FaZe och Fnatic) tas sig till Majoren om de kommer 11a om alla resultat går med dem, trots att de har 0 poäng inför den här sista tävlingen.

Tittar vi på förra årets RMR-resultat ser vi att det krävdes 2 614 poäng för att ta sig till Majoren, men det var på 4 turneringar så med turnering 3 borträknad får vi cirka 1 400 poäng och det är i underkant för i år eftersom förra året var det fler lag som delade på poängen än vad det är i år. Återigen så är det oerhört svagt underlag på statistiken eftersom RMR-formatet endast är inne på sin andra säsong, men det är det enda vi har att utgå från i nuläget.

AURA har extremt liten chans att ta sig till Majoren skulle jag säga, förmodligen krävs ett smärre mirakel. Jag har ingen koll på laget, men bara tanken på att de ska kliva in i ett event där 7 av topp 10 i världen är med och det krävs förmodligen minst en topp 6-placering för att nå Majoren gör att de har alla odds mot sig. Fast kul att de tog sig IEM Fall!

Grymt, tack för utförligt svar, ser fram emot IEM Fall-tråden
Får hoppas att vi får se ett gäng svenskar i Majorn och allra helst i Globen såklart!

Medlem

Shit vad nerverna börjar krypa fram nu. Med tanke på hur bra Hampus, Rez och Devve lyckats vara till och från sista tiden börjar förväntningarna på placering öka och öka. Tänk om Plopski och LNZ hittar hem helt också, hur långt kan laget ta sig? Länge sen jag började få upp hopp i någon sport (sen är man ju bajare).


signatur

Drömmer om att pyssla med spelmedia
PC/PS5
@trevligaspel Instagram/twitter

12
Skriv svar