Elite Dangerous-expansionen Odyssey släppt – får blandad kritik

Robot
Elite Dangerous-expansionen Odyssey släppt – får blandad kritik
Medlem

Ja, nog känns det alltid som en beta allt, de bör inte ha släppt det som en slutprodukt ännu. Men än så länge har det fungerat bra för mig, även om fps:en kan dyka ner mot 45-50 på planetbaser.

Medlem

Riktigt coolt. Flyter på riktigt bra. Dom har verkligen lyckats.

Medlem

ED är ju ett av de bättre VR-spelen, men visst är det så att VR inte stödjs i Odyssey? Vad är planen där tro?

Medlem
Skrivet av superapan:

ED är ju ett av de bättre VR-spelen, men visst är det så att VR inte stödjs i Odyssey? Vad är planen där tro?

Jag tror att de har sagt att det möjligtvis kommer vid senare tillfälle, men att det inte har varit en prioritering nu. (Vilket kanske var tur ner facit i hand med tanke på att Odyssey verkar kämpa lite med optimeringen) Det kanske inte ens helt enkelt gick eftersom 3080-korten verkar behöva kämpa för att ens komma upp i 60 FPS.

Fast samtidigt ligger mitt 1080-kort på 45-60 FPS. Som sagt, det finns utrymme för en hel del optimering..


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Är det ett FPS nu med Destiny komplex?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av Baronova:

Jag tror att de har sagt att det möjligtvis kommer vid senare tillfälle, men att det inte har varit en prioritering nu. (Vilket kanske var tur ner facit i hand med tanke på att Odyssey verkar kämpa lite med optimeringen) Det kanske inte ens helt enkelt gick eftersom 3080-korten verkar behöva kämpa för att ens komma upp i 60 FPS.

Fast samtidigt ligger mitt 1080-kort på 45-60 FPS. Som sagt, det finns utrymme för en hel del optimering..

Även skillnaden på en flygsimulator där hur du styr ditt skepp inte gör någon större skillnad för andra, medans i ett förstapersonsperspektiv så förväntas spelare kunna röra sina armar och sikta med sitt vapen, något som även ska kunna fungera med hur andra spelare spelar spelet.

Att anpassa VR för en flygsimulator är mycket lättare än att bygga anpassa ett fps!

Redaktör
Skrivet av eld:

Även skillnaden på en flygsimulator där hur du styr ditt skepp inte gör någon större skillnad för andra, medans i ett förstapersonsperspektiv så förväntas spelare kunna röra sina armar och sikta med sitt vapen, något som även ska kunna fungera med hur andra spelare spelar spelet.

Att anpassa VR för en flygsimulator är mycket lättare än att bygga anpassa ett fps!

Att röra sig fritt till fots är inte heller helt enkelt att återge bra i VR. Flyg är ju idealiskt för VR på den punkten: man sitter still i en hyfsat statisk närmiljö.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att röra sig fritt till fots är inte heller helt enkelt att återge bra i VR. Flyg är ju idealiskt för VR på den punkten: man sitter still i en hyfsat statisk närmiljö.

Precis! Finns så mycket mer man måste bygga separat för vanligt spelande och vr medans vanliga elite dangerous kan byggas upp nästan helt identiskt för båda typerna av upplevelse.

Det var väl därför det inte fanns några större problem att ha en vr-variant för bilen man kör runt på planeter, det var exakt samma input.

Medlem

Har faktiskt precis börjat spela Elite och såg fram emot denna expansion. Jag kommer avvakta med köp.
Spelet är riktigt roligt ändå, helt ärligt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Själv gillar jag att flyga rymdskepp, så den här expansionen var tyvärr inget för mig.

Redaktör

Hörni, det där med vems storasyskon som är starkast (ED eller SC) är rätt tröttsamt, skippa det. Tråd rensad.


signatur
Medlem

Hur fungerar det där? Kan man köra VR, slänga av sig hjälmen när man landar, dra på den igen? Eller måste man välja horizons-server för att kunna köra VR?

Och ska vi inte blanda in fler spel i p-ttmätartävlingen? X4 och NMS kanske?

Håller med Krycka: Bra om de fått till roligare uppdrag, men det är ju rymd-pewpew som behöver bättre uppdrag i första hand. Och förstår fortfarande inte varför de lägger pengar på att ge ut expansionen till gammelkonsolerna när de så kategoriskt vägrar nämna något om den senaste generationen konsoler. Kapitalförstöring...

Medlem

Men vad sade jag som var så hemskt

Alla spelen har sina (SC, Elite, X4, NMS, etc.) olika styrkor och försöker dessutom inte vara rena kopior av varandra.
Väldigt olika upplevelser som tilltalar oss olika, personligen önskade jag bara man hade mer tid för alla olika spel som finns.

Kommer testa SC när det släpps och misstänker Odyssey kommer hitta rätt snart.


signatur

Through the cables and the underground now

1
Skriv svar