Analys: PS5 säljer dubbelt så bra som Xbox, Switch säljer dubbelt så bra som PS5

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Inte kostar skjortan? De e väl nästan samma pris som för en ps4 om inte mer? Jag vet ju vilken av de maskinerna som är värd priset hrrmmm
Jag kan lova att om föräldrarna inte varit så sjukt hjärntvättade av att allt som är tecknat med stora huvuden och glada barn och talande djur är barnvänligt så hade både PS och Xbox likviderat Nintendo för längesen då jag tycker där är en betydligt större bredd på utbudet...om man inte är ett överbeskyddat extremt känsligt barn utan input från deras föräldrar som tvingar dem att titta på Youtube kids vid 8 års ålder 😂 Världen är farlig,livet är farligt...YouTube är fan 100ggr värre än något spel i världen,där får du detaljerade bilder på riktigt våld,naket och allt annat "skrämmande" i världen. Samt en jävla massa fake-content som barn har svårt att relatera till.

Du borde prova att spela nåt utanför din bekvämlighetszon, man säljer inte så stora mängder spel och konsoler som Nintendo gör om inte kvaliteten är hög.

Medlem

Precis, det är därför Wii U sålde extremt dåligt för spelen var värdelösa. Det är sen gammalt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Precis, det är därför Wii U sålde extremt dåligt för spelen var värdelösa. Det är sen gammalt.

Attachraten är extremt hög även där, WiiU sticker ut men ändå finns det många miljonsäljare även där. Eller menar du att Nintendo säljer mycket spel trots att de är mediokra?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Attachraten är extremt hög även där, WiiU sticker ut men ändå finns det många miljonsäljare även där. Eller menar du att Nintendo säljer mycket spel trots att de är mediokra?

Det lät på ditt inlägg som att du menade att det är bra spel som säljer konsoler. Eftersom ämnet är sålda konsoler.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det lät på ditt inlägg som att du menade att det är bra spel som säljer konsoler. Eftersom ämnet är sålda konsoler.

Ja så brukar det ju vara, men inte i WiiU’s fall, det slarvade Nintendo bort ordentligt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja så brukar det ju vara, men inte i WiiU’s fall, det slarvade Nintendo bort ordentligt.

Känns inte som en regel helt enkelt. Det är mer än spelen som gör en konsol. Att Switch är bärbar och smidig gör förstås väldigt mycket för dess försäljning t.ex. Menar föräldrar som tänker om de ska köpa surfplatta till barnen kan ju då lika gärna köpa Switch så har de en riktig spelmaskin också. Ja eller till sig själva.

Man blir lite nyfiken på vad deras nästa "grej" blir. Då det lätt kan bli hit and miss när man vågar ta ut svängarna med konsolerna.

Medlem

Bra spel bör väl ändå vara nummer 1, annars finns det ju ingen mening att köpa en maskin, sen finns det ju undantag såsom Dreamcast, Saturn och WiiU även om det såldes mycket spel till sistnämnda trots låg konsolförsäljning.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Så ett par konsoler säljer allt de kan producera och en annan säljer bättre. Intressant. Samtidigt gör de förstnämnda förlust per såld konsol.

Kul att du är här och trollar också. MS säljer också sina konsoler med för förlust och det vet du mycket väl.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Kul att du är här och trollar också. MS säljer också sina konsoler med för förlust och det vet du mycket väl.

Kul att du inte skriver nånting korrekt här heller. Eller saknar läsförmåga. Jag skriver "de förstnämnda". De som i plural, bägge konsolerna.

Medlem

Inte det minsta förvånande. Att Sony skulle sälja fler konsoler kunde man räkna ut med röven.
Det som är intressant är snarare hur många som säljs i respektive region,
ex. Säljer Xbox bättre i Asien än tidigare generationer?
Hur många av dem som köper PS5 hade även PS4/Är nya konsolspelare?
Är det fler som äger bägge konsoler?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Inte det minsta förvånande. Att Sony skulle sälja fler konsoler kunde man räkna ut med röven.
Det som är intressant är snarare hur många som säljs i respektive region,
ex. Säljer Xbox bättre i Asien än tidigare generationer?
Hur många av dem som köper PS5 hade även PS4/Är nya konsolspelare?
Är det fler som äger bägge konsoler?

Jag brukar kika på den japanska veckoförsäljningen och där säljer Xbox knappt något, den är alltså helt död där fortfarande.

Medlem
Skrivet av martinot:

Tycket det är kanon med S!

Köpte en S, och helt perfekt att den finns att tillgå till skillnad från X och PS5. Så ta inte bort den!

Är en grym liten fast konsol och med extremt bra prestanda för löjligt lite pengar.

Ja nu när den finns så är det ju ingen mening att plocka bort den, men jag hade hellre sett en disklös Series X med 512 GB SSD för 4190 kr, och framför allt när 1440p60 sällan är något som Series S lever upp till, utan det är i regel antingen 1080p60 eller 1440p30. Detta kan komma att ändras när tekniken och utvecklingskitten mognat, men i dagsläget så tycker jag att den inte gör så mycket mer än One X, som gick att få tag på för under 3000 kr innan den försvann från hyllorna.

Medlem

Det går helt ok för microsoft och deras xbox serie trots det finns en hel del av den svagare S på hyllorna även X finns det av fast inte lika många som S. Men i det stora hela har det aldrig gått så bra för microsoft som den här gången. Men när det kommer till Playstation 5 så säljer konsolerna som smör och hade gjort det ännu bättre om det hade gått få tag i en för folket vilket det inte har gjort. Att Nintendo säljer dubbelt så många har ju med det att göra ju att det inte går att få tag på ps5an då den är slut överallt. Hade Sony bara kunnat producera mer så hade säkert Nintendo inte haft en chans så tack vare detta så säljer det mer men dubbelt tro jag knappast på

Medlem
Skrivet av Margy:

Missar jag något då Sony och Nintendo väl redan redovisat siffror?

Något underligt att bedöma hur mycket Sony och Nintendo sålt när Sony rapporterat 3,3 miljoner PS5 sålda under kvartalet och Nintendo 4,7 miljoner Switch - långt ifrån dubbelt?

Vet inte var du får Nintendos siffror ifrån för enligt deras kvartalsrapport så var det 5,68 miljoner skeppade enheter.
Källa (sidan 10): https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2020/200806_2e.pdf

EDIT: Sedan har nog analysföretaget lite skrivfel med 5,86...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Vet inte var du får Nintendos siffror ifrån för enligt deras kvartalsrapport så var det 5,68 miljoner skeppade enheter.

Jag minns faktiskt inte var jag tog siffran. Vid en sökning nu dyker dock samma siffra upp vilket är lite konstigt.

"In the most recent January-to-March quarter, Nintendo sold 4.72 million Switches"
https://www.polygon.com/22422886/nintendo-quarterly-earnings-...

"It sold 4.72 million units during the previous quarter"
https://gamingbolt.com/nintendo-switch-has-sold-over-84-5-mil...

Edit: Rapporten du länkar till är för är för kvartalet första april till sista juni förra året.

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Inte kostar skjortan? De e väl nästan samma pris som för en ps4 om inte mer?

En fast konsol som en PS4 kan ju inte ersätta en bärbar komplett enhet, men både skärm, batterier och kontroller, som Switch.

Är ju lite som att påstå att en fast trådad telefon (PS4) har samma pris som en mobiltelefon (Switch).

Blir ju väldigt mycket äpplen och päron där.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja nu när den finns så är det ju ingen mening att plocka bort den, men jag hade hellre sett en disklös Series X med 512 GB SSD för 4190 kr, och framför allt när 1440p60 sällan är något som Series S lever upp till, utan det är i regel antingen 1080p60 eller 1440p30. Detta kan komma att ändras när tekniken och utvecklingskitten mognat, men i dagsläget så tycker jag att den inte gör så mycket mer än One X, som gick att få tag på för under 3000 kr innan den försvann från hyllorna.

Kommer troligen en disklös XSX längre fram. Just nu, när de säljer alla XSX som de tillverkar, så är det nog dock ingen bra idé att släppa det i dagens läge (är nog det dummaste Microsoft kan göra just nu).

Så på sikt så kommer det garanterat. Men hoppas att de ändå behåller en XSS.

Är ju en grymt trevlig konsol för extremt lite pengar. Kombinera med Game Pass så har du dessutom enormt mycket spel för väldigt lite pengar.

Svårt att slå den kombon i prisvärdhet!

Har två XB1 X sedan tidigare, och XSS är ett grymt trevligt lyft jämfört med de!.

Kan verkligen rekommendera dig att uppgradera till en XSS, även om du sitter på en XB1 X idag. Klart steg upp i nivå gällande både snabbhet i laddning och processorkraft.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Kommer troligen en disklös XSX längre fram. Just nu, när de säljer alla XSX som de tillverkar, så är det nog dock ingen bra idé att släppa det i dagens läge (är nog det dummaste Microsoft kan göra just nu).

Så på sikt så kommer det garanterat. Men hoppas att de ändå behåller en XSS.

Är ju en grymt trevlig konsol för extremt lite pengar. Kombinera med Game Pass så har du dessutom enormt mycket spel för väldigt lite pengar.

Svårt att slå den kombon i prisvärdhet!

Har två XB1 X sedan tidigare, och XSS är ett grymt trevligt lyft jämfört med de!.

Kan verkligen rekommendera dig att uppgradera till en XSS, även om du sitter på en XB1 X idag. Klart steg upp i nivå gällande både snabbhet i laddning och processorkraft.

Har en Series X, så jag har så jag klarar mig När priset har gått ner för Series S så kanske det blir att jag byter ut barnens One X. Mest för att Series S drar så mycket mindre ström jämfört med One X, och de spelar ändå bara på en 1080p TV, så de behöver inget som klarar 4K.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har en Series X, så jag har så jag klarar mig När priset har gått ner för Series S så kanske det blir att jag byter ut barnens One X. Mest för att Series S drar så mycket mindre ström jämfört med One X, och de spelar ändå bara på en 1080p TV, så de behöver inget som klarar 4K.

Gott att du fått tag på en X!

Samma orsak för oss som dina barn; vi har 1080p på vår stora plasma-TV och Series S upplever jag som perfekt och en fin uppgradering över vår gamla One X. Fick fatt på en för 2900 i december innan jul, och kan säga att vi fick en fantastiskt fin konsol för de pengarna. Att den sedan är både gulligt liten och grymt snygg gör inte saken sämre. Kan verkligen varmt rekommendera en för dina barn om du får en till vettigt pris.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag minns faktiskt inte var jag tog siffran. Vid en sökning nu dyker dock samma siffra upp vilket är lite konstigt.

"In the most recent January-to-March quarter, Nintendo sold 4.72 million Switches"
https://www.polygon.com/22422886/nintendo-quarterly-earnings-...

"It sold 4.72 million units during the previous quarter"
https://gamingbolt.com/nintendo-switch-has-sold-over-84-5-mil...

Edit: Rapporten du länkar till är för är för kvartalet första april till sista juni förra året.

Haha riktigt. Första kvartalet i deras räkenskapsår var det visst. =P
Här fanns data för FY21/Q4:
https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2021/210506_3e.pdf

Så det stämde med 4,72 miljoner.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

12
Skriv svar