Se Overwatch 2-gameplay från fem nya banor - med utvecklarkommentarer!

Robot
Se Overwatch 2-gameplay från fem nya banor - med utvecklarkommentarer!

Uppföljaren sänker dessutom spelarantalet per lag.


Medlem

I grund och botten är 5v5 ett försök att lösa flera grundläggande problem som befunnit sig i OW ett tag.
1) långa kötider för dps. De flesta vill spela dps, få vill spela tanks. Ta bort en tank och kötiderna kommer bli snabbare.
2) Shieldwatch. Folk gillar inte att skjuta sköldar. Två tanks gav möjlighet till double shield-metan och det var generellt svårt att balansera runt.
3) Passivt spel och tempo. Tanks kontrollerar mycket av spelets tempo och utrymme på maps. Detta ger mer möjligheter till flanks och generellt högre ”carry potential”.

Kommer vänta och se hur detta spelar när betan väl kommer, men är försiktigt hoppfull. I teorin är det en bra lösning, men allt kommer i slutändan bestämmas av hur de lyckas balansera spelet runt de nya förändringarna. Alla tanks kommer behöva balanseras om, vilket vi såg en första början på i streamen.

Medlem
Skrivet av Mox+:

I grund och botten är 5v5 ett försök att lösa flera grundläggande problem som befunnit sig i OW ett tag.
1) långa kötider för dps. De flesta vill spela dps, få vill spela tanks. Ta bort en tank och kötiderna kommer bli snabbare.
2) Shieldwatch. Folk gillar inte att skjuta sköldar. Två tanks gav möjlighet till double shield-metan och det var generellt svårt att balansera runt.
3) Passivt spel och tempo. Tanks kontrollerar mycket av spelets tempo och utrymme på maps. Detta ger mer möjligheter till flanks och generellt högre ”carry potential”.

Kommer vänta och se hur detta spelar när betan väl kommer, men är försiktigt hoppfull. I teorin är det en bra lösning, men allt kommer i slutändan bestämmas av hur de lyckas balansera spelet runt de nya förändringarna. Alla tanks kommer behöva balanseras om, vilket vi såg en första början på i streamen.

Bra skrivet.
Jag är också försiktigt hoppfull. Overwatch-teamet har ändå en historia av att göra genomtänkta förändringar av spelet. Enligt mig iaf.

Medlem

Ser ju identiskt ut med 1an förutom nåt nytt spelläge eller missar jag något som aldrig spelat det

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Ser ju identiskt ut med 1an förutom nåt nytt spelläge eller missar jag något som aldrig spelat det

En PVE del först och främst
PVP kommer inte dela på spelarna från ettan till tvåan, båda kan spela mot och med varandra.


signatur

IDKFA

Medlem

Gillade 1an. Det tillsammans med Valorant är de roligaste shooter spelen på många år då jag tröttnat på dåliga Battlefields och CoDs. Så jag är ganska pepp på 2an faktiskt!

Medlem

Vill poängtera att multi-player-ändringarna kommer även till ettan, innan det kommer klagomål på kostnad.

Sen hoppas jag så många som möjligt köper tvåan eftersom inkomster kan läggas på vidareutveckling.

RmK
Medlem

Så om man kan tolka artikeln och kommentarerna så kan man alltså mer räkna OW2 som ett DLC till OW?

Medlem
Skrivet av RmK:

Så om man kan tolka artikeln och kommentarerna så kan man alltså mer räkna OW2 som ett DLC till OW?

Nej, artikeln tar bara upp vad som visades i denna stream. Det är inte innehållet i hela spelet.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

En PVE del först och främst
PVP kommer inte dela på spelarna från ettan till tvåan, båda kan spela mot och med varandra.

Skrivet av Denper:

Vill poängtera att multi-player-ändringarna kommer även till ettan, innan det kommer klagomål på kostnad.

Sen hoppas jag så många som möjligt köper tvåan eftersom inkomster kan läggas på vidareutveckling.

Tror ni verkligen att så kommer vara fallet fortfarande? Det är ju en enorm skillnad på vad deras ambitionsnivå låg på när dom annonserade Overwatch 2 och vad det har utvecklats till. Jag skulle bli enormt förvånad om detta fortfarande är sant, speciellt när dom vill göra sådana drastiska skillnader för vad som både gäller antalet spelar och deras förmågor - hur skulle det ens fungera?

---

Som någon som spelat och fortfarande spelar Overwatch i säkert tusentals timmar så är jag personligen rätt missnöjd med vad dom visat av PvP. Jag är glad över att dom vågar pröva "drastiska" ändringar men för mig är det inte nyskapande nog, samma karaktärer med i stort sätt samma förmågor och det som förlorar sin enda tank förlorar striden var inte något jag hoppats på.

Och hur tänker dom med till exempel Mei? Jag håller helt med att för mycket CC är frustrerande men nu får vi w+m1 med en vägg?

Ljudbilden är nice i alla fall. Tror spelet kommer bäras av dess PvE läge som har alla dom roliga bitarna med talent trees etc.

Medlem

Så man ska betala fullpris för några nya maps? Ett skämt att kalla detta för ow2

Medlem
Skrivet av jamorro:

Så man ska betala fullpris för några nya maps? Ett skämt att kalla detta för ow2

Kan vara värt med en ny sound engine - den nuvarande spelar monoljud... alltså ingen aning om var ljuden kommer ifrån bara att i mitten av skärmen går nån (antar ja ) - men var - om dom har ingen map/ban fog -så är det också värt -Och om dom också får in 3D med skuggor så att inte situationen ser ut som en platt tavla när man ska skjuta . Sen om dom fixar netcodes prioriteringar för vapen -vilket detta är jag ganska vokal i spelet om.. Jag gnäller inte om spelare utan servrar ,gamengine ,ljudsättning -ljud -Overwatch 1 är som en tidig ut2003 game engine -som dom trodde dom skulle göra en MMORG med -Dom kan ju krydda OW2 med i med typisk Blizzard vis -DU får ALLA skins från första spelet gratis som en "bonus"(all jobb som du lagt ner i ettan får köpare gratis ). Lägre gamespeed har väl att göra med att med högre så ser man inte alla" skavanker -med lägre behövs inte det mer - Jag skulle kalla det hela en stor polering av spelet men hade hellre sett 7 spelare så om 1 lämnar så spelar det mindre roll - Kanske har det också med servrar och netcode att göra - bättre matcher men Blizzard köp nya servar och inte amazons eller activisions budget servrar.

Medlem
Skrivet av jamorro:

Så man ska betala fullpris för några nya maps? Ett skämt att kalla detta för ow2

Nej, detta ingår i ettan.

Medlem
Skrivet av halvöre2:

Kan vara värt med en ny sound engine - den nuvarande spelar monoljud... alltså ingen aning om var ljuden kommer ifrån bara att i mitten av skärmen går nån (antar ja ) - men var - om dom har ingen map/ban fog -så är det också värt -Och om dom också får in 3D med skuggor så att inte situationen ser ut som en platt tavla när man ska skjuta . Sen om dom fixar netcodes prioriteringar för vapen -vilket detta är jag ganska vokal i spelet om.. Jag gnäller inte om spelare utan servrar ,gamengine ,ljudsättning -ljud -Overwatch 1 är som en tidig ut2003 game engine -som dom trodde dom skulle göra en MMORG med -Dom kan ju krydda OW2 med i med typisk Blizzard vis -DU får ALLA skins från första spelet gratis som en "bonus"(all jobb som du lagt ner i ettan får köpare gratis ). Lägre gamespeed har väl att göra med att med högre så ser man inte alla" skavanker -med lägre behövs inte det mer - Jag skulle kalla det hela en stor polering av spelet men hade hellre sett 7 spelare så om 1 lämnar så spelar det mindre roll - Kanske har det också med servrar och netcode att göra - bättre matcher men Blizzard köp nya servar och inte amazons eller activisions budget servrar.

Om inte jag har missförstått ditt inlägg så är detta inte sant, man kan tydligt höra var ljud såsom fotsteg kommer ifrån förutsatt att man använder headsets eller kompetenta stereohögtalare då. Sen har spelet stöd för Dolby Atmos som ytterligare förbättrar ljuduppfattningen.

Medlem
Skrivet av Denper:

Nej, detta ingår i ettan.

ah skönt, då var ow2 inte intressant alls med andra ord.

Medlem
Skrivet av halvöre2:

Kan vara värt med en ny sound engine - den nuvarande spelar monoljud... alltså ingen aning om var ljuden kommer ifrån bara att i mitten av skärmen går nån (antar ja ) - men var - om dom har ingen map/ban fog -så är det också värt -Och om dom också får in 3D med skuggor så att inte situationen ser ut som en platt tavla när man ska skjuta . Sen om dom fixar netcodes prioriteringar för vapen -vilket detta är jag ganska vokal i spelet om.. Jag gnäller inte om spelare utan servrar ,gamengine ,ljudsättning -ljud -Overwatch 1 är som en tidig ut2003 game engine -som dom trodde dom skulle göra en MMORG med -Dom kan ju krydda OW2 med i med typisk Blizzard vis -DU får ALLA skins från första spelet gratis som en "bonus"(all jobb som du lagt ner i ettan får köpare gratis ). Lägre gamespeed har väl att göra med att med högre så ser man inte alla" skavanker -med lägre behövs inte det mer - Jag skulle kalla det hela en stor polering av spelet men hade hellre sett 7 spelare så om 1 lämnar så spelar det mindre roll - Kanske har det också med servrar och netcode att göra - bättre matcher men Blizzard köp nya servar och inte amazons eller activisions budget servrar.

Visst kan ljudet vara bättre, men det är långt infrån mono? Det går tydligt att höra varifrån någon kommer. Nätkoden är väl också ansedd vara väldigt bra förutom till typ några få hjältar, som Doomfist och Wrecking Ball, där de får problem över 100 ping?

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Tror ni verkligen att så kommer vara fallet fortfarande? Det är ju en enorm skillnad på vad deras ambitionsnivå låg på när dom annonserade Overwatch 2 och vad det har utvecklats till. Jag skulle bli enormt förvånad om detta fortfarande är sant, speciellt när dom vill göra sådana drastiska skillnader för vad som både gäller antalet spelar och deras förmågor - hur skulle det ens fungera?

---

Som någon som spelat och fortfarande spelar Overwatch i säkert tusentals timmar så är jag personligen rätt missnöjd med vad dom visat av PvP. Jag är glad över att dom vågar pröva "drastiska" ändringar men för mig är det inte nyskapande nog, samma karaktärer med i stort sätt samma förmågor och det som förlorar sin enda tank förlorar striden var inte något jag hoppats på.

Och hur tänker dom med till exempel Mei? Jag håller helt med att för mycket CC är frustrerande men nu får vi w+m1 med en vägg?

Ljudbilden är nice i alla fall. Tror spelet kommer bäras av dess PvE läge som har alla dom roliga bitarna med talent trees etc.

Det finns ingen chans att de ruckar på merge av OW1 och OW2 PvP. Kan sätta pengar på det. De gav ett tydligt budskap i början att de inte vill spplittra player base. Det enda jag kan se är om folk helt går emot 5v5 och det blir någon sorts bojkott, att de då hittar någon kompromiss. Högst otroligt dock.

Jag är besviken på streamen igår men tycker som jag skrev ovan att 5v5 inte är en dum idé i teorin. Handlar om hur de exekverar nu.

Medlem

Ser fram emot ändringarna extremt mycket. Spelat detta spel sen dag ett och inget spel har gjort mig mer förbannad än detta men trots det har OW något som inga andra pvp spel har, som gör att jag alltid kommer tillbaka till det. Som Zarya spelare är dessutom ändringarna till hennes kit ytterst välkomna

Medlem

Känns mer som en expansion än Overwatch 2, men klart, "uppföljare" säljer väl mer.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Känns mer som en expansion än Overwatch 2, men klart, "uppföljare" säljer väl mer.

Fortsätter mitt utbildande här i kommentarerna, då det verkar behövas. Ändringarna som står i artikeln nämns aldrig som "detta är allt OW2 kommer innehålla". Det är vad som visades i streamen, som är en liten del av vad som kommer komma till PvP-delen av spelet, som i sig bara är en del av vad OW2 i sin helhet kommer innehålla.

1
Skriv svar