Nu kan du lira The Last of Us Part II i 60 fps på Playstation 5

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

NVidias flaggskepp lanserades ju som att det skulle klara av att spela i 8k, men jo det finns ju även prisade tekniker som DLSS om du ska lira något annat än ett multiplayer FPS i högre framerate.
Jag brukar själv föredra att spela med DLSS just för att det har den överlägset bästa antialiasingen samtidigt som den faktiskt ofta återger tydligare detaljer än nativeupplösning, förutsatt att du inte kör DLSS i prestandaläge.
Just Digital Foundry har en bra genomgång om hur nya DLSS lyckas återge så mycket detaljer, samtidigt som de ger en markant prestandaboost.

Dlss är hur bra som helst, dessvärre är ju stödet inte så brett bland existerande titlar.
Jag kör med det på om det går, körde med det i cyberpunk tex och det gav ju en saftig prestanda ökning.

Avstängd

Gillar man detta spel om man inte gillade första last of us? Jag orkade aldrig spela ut det men har kollat på youtube hur det slutar så är uppdaterad där.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Gillar man detta spel om man inte gillade första last of us? Jag orkade aldrig spela ut det men har kollat på youtube hur det slutar så är uppdaterad där.

Om du inte gillade/orkade spela första har jag svårt att tro att du kommer gilla/orka uppföljaren. Mer av samma, annan story 🙂

Avstängd
Skrivet av MLundin:

Om du inte gillade/orkade spela första har jag svårt att tro att du kommer gilla/orka uppföljaren. Mer av samma, annan story 🙂

Ok blir nog inget köp då!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Mina ögon märker ingen skillnad på stabila 30 eller stabila 60, men kul för dem som bryr sig.

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

Mina ögon märker ingen skillnad på stabila 30 eller stabila 60, men kul för dem som bryr sig.

Haha exakt samma här. Jag slog på kvalitetsläget i ac valhalla och sedan 60 fps läge. Var typ ingen skillnad.


signatur

PS5 och inget annat.

Flakmonkey
Skrivet av KeyserSoze:

Märker du själv skillnad mellan 1440p uppskalat gentemot 4k native ?
Personligen tycker jag det är skillnad, native är väldigt crisp. Men ah, det är egentligen kanske på en nivå där man bör vara en entusiast för att verkligen uppskatta det.

Det skulle jag inte säga att jag gör. Visst om man ställer dem bredvid varandra och zoomar in likt Digital Foundry så ja men då har man ju samtidigt gått så långt att man aktivt söker efter det och då njuter jag faktiskt hellre av upplevelsen. Då är det ju betydligt lättare att känna skillnad på 30 och 60FPS och skillnader vad gäller "effekter" så om det är någonting utvecklarna får nedprioritera så är det imo upplösningen. Och som sagt, med super resolution eller vad AMDs variant nu heter så kommer det förhoppningsvis bli ännu mer irrelevant

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Mina ögon märker ingen skillnad på stabila 30 eller stabila 60, men kul för dem som bryr sig.

Skrivet av breahl:

Haha exakt samma här. Jag slog på kvalitetsläget i ac valhalla och sedan 60 fps läge. Var typ ingen skillnad.

Skönt för er! Allt under 60 fps har blivit helt ospelbart för mig sen jag fick min ps5. Pausade till och med TLOU II i väntan på patch. 30 fps går bort mig helt klart.

Medlem
Skrivet av General White:

20,30,60 eller 144 fps - TLOU 2 är fortfarande ett vidrigt och katastrofalt värdelöst spel som helst inte bör ses eller spelas av någon.

Varför? Ser så många hata på detta men har än inte hittat vettigare argument än "HENNES ARMAR ÄR FÖR STORA FÖR ATT VARA KVINNA, STORYN ÄR FÖR PK!"

Needless to say, jag håller inte med dig.

Och till er som skriver att ni inte märker skillnad på 30 och 60 FPS så föreslår jag att ni går till ögonläkare då ni antingen inte har jämfört ordentligt, har TV-apparater från 70-talet eller så har ni fel på synen. Det är alldeles för tydligt för att "inte märkas".

Avstängd
Skrivet av Dudinkalv:

Varför? Ser så många hata på detta men har än inte hittat vettigare argument än "HENNES ARMAR ÄR FÖR STORA FÖR ATT VARA KVINNA, STORYN ÄR FÖR PK!"

Needless to say, jag håller inte med dig.

Och till er som skriver att ni inte märker skillnad på 30 och 60 FPS så föreslår jag att ni går till ögonläkare då ni antingen inte har jämfört ordentligt, har TV-apparater från 70-talet eller så har ni fel på synen. Det är alldeles för tydligt för att "inte märkas".

Min tv är från 2012 men siktar på att uppdatera den så snabbt som möjligt. Har inte ens hdr på den.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det skulle jag inte säga att jag gör. Visst om man ställer dem bredvid varandra och zoomar in likt Digital Foundry så ja men då har man ju samtidigt gått så långt att man aktivt söker efter det och då njuter jag faktiskt hellre av upplevelsen. Då är det ju betydligt lättare att känna skillnad på 30 och 60FPS och skillnader vad gäller "effekter" så om det är någonting utvecklarna får nedprioritera så är det imo upplösningen. Och som sagt, med super resolution eller vad AMDs variant nu heter så kommer det förhoppningsvis bli ännu mer irrelevant

Jag spelar det mesta på tv'n typ senast star wars fallen order och red dead 2, hitman 3 i 4k det mesta på ultra i 60 fps.
Så det är liksom ingen tradeoff fps mässigt, behöver inte dra ned på någonting nämnvärt, allt ser bara bättre ut med samma flyt som om jag skulle köra 1440p uppskalat, har såklart kikat efter skillnaderna mellan inställningarna för att komma fram till att native 4k ser mycket bättre ut.

Sedan har man ju fått kasta en ansenlig summa på datorn för att kunna uppnå det.

Men jag är redo att hålla med 30 fps vs 60 är 60 en klar vinnare, och ja då får väl upplösningen lida.
Ska bli intressant att se hur direct storage tekniken och nvidia io också påverkar prestandan i framtiden

Medlem

Har för någon vecka sedan nyss spelat igenom det.. Misstänkte att PS5 skulle komma med nån patch men palla inte vänta.

Om man ska in och lira i det igen får det komma en ren ps5 patch som även kryddar på det grafiska med. Som om det nu behövs..

Avstängd

Är fan sugen på detta trots att jag inte spelade klart 1an.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Älskar spel som last of us men att köpa om spelet en gång till för att lira ps5an version med lite högre fps är ju inte värt det alls. Hade man fått det gratis så hade jag laddat ner spelet för köra en ny omgång annars inte. Jag hoppas verkligen att spelen som man köpte till 4an ska gå att köra med högre framerate helt gratis till 5an. Annars mjölkar de bara pengar vilket folk ser och blir irriterade.

Flakmonkey
Skrivet av submariner:

Älskar spel som last of us men att köpa om spelet en gång till för att lira ps5an version med lite högre fps är ju inte värt det alls. Hade man fått det gratis så hade jag laddat ner spelet för köra en ny omgång annars inte. Jag hoppas verkligen att spelen som man köpte till 4an ska gå att köra med högre framerate helt gratis till 5an. Annars mjölkar de bara pengar vilket folk ser och blir irriterade.

Det kan man väl? Det här är ju en patch som fungerar på PS4-versionen av spelet på din PS5a, precis som till God Of War och Ghost of Tsusima

Medlem
Skrivet av submariner:

Älskar spel som last of us men att köpa om spelet en gång till för att lira ps5an version med lite högre fps är ju inte värt det alls. Hade man fått det gratis så hade jag laddat ner spelet för köra en ny omgång annars inte. Jag hoppas verkligen att spelen som man köpte till 4an ska gå att köra med högre framerate helt gratis till 5an. Annars mjölkar de bara pengar vilket folk ser och blir irriterade.

Det är precis det det är... en free update (patch) till PS4-versionen som möjliggör 60FPS (om det spelas på PS5).

Så, bara att ladda ner för dig🙂

Avstängd
Skrivet av submariner:

Älskar spel som last of us men att köpa om spelet en gång till för att lira ps5an version med lite högre fps är ju inte värt det alls. Hade man fått det gratis så hade jag laddat ner spelet för köra en ny omgång annars inte. Jag hoppas verkligen att spelen som man köpte till 4an ska gå att köra med högre framerate helt gratis till 5an. Annars mjölkar de bara pengar vilket folk ser och blir irriterade.

Jag har då inte behövt köpa nått spel då jag uppdaterat mina ps4 spel till ps5 version. Samma med detta, som fler sagt behöver du bara ladda ner en patch.

Fast det är inte så till alla spel. FIFA 21 och AC valhalla fick jag installera helt nya versioner av för att få ps5 versionen. Men det kostade inget!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har då inte behövt köpa nått spel då jag uppdaterat mina ps4 spel till ps5 version. Samma med detta, som fler sagt behöver du bara ladda ner en patch.

Fast det är inte så till alla spel. FIFA 21 och AC valhalla fick jag installera helt nya versioner av för att få ps5 versionen. Men det kostade inget!

Viktigt där att särskilja på patchad PS4-version och dedikerad PS5-version.

De patchade PS4-versionerna drivs via bakåtkompatibilitet, men drar mer nytta av PS5:s hästkrafter (t.ex genom att man tagit bort frame caps på 30 FPS).

12
Skriv svar