Gömda communitys som överraskade er

Medlem
Gömda communitys som överraskade er

Blev nyligen ganska uttråkad och började få ett sug för gamla RTS. Började spela lite Dawn of War kampanjer och kom sedan på att jag körde ju faktiskt en hel del DoW2 för flera år sedan, och älskade det! Undra om folk kör det än idag?

Loggade in på spelet och fann faktiskt att det fanns mellan 30-100 spelare online lite när som. Nog för att man någorlunda kunde få ett spel utan att vänta allt för länge. Började också kolla på youtube, då jag ville minnas att det fanns en youtuber som täckte spelet väldigt mycket i sin stortid. Undra hur länge han höll på egentligen?

Till min förvåning så upptäckte jag att han håller ju på än med nästan dagliga videos! Indridcasts för er som undrade.

https://www.youtube.com/c/IndridCasts

Genom honom får jag reda på att det finns något som kallas för DoW2 Elite mod. En mod som tar vid där utvecklarna lade ner, med nya raser, enheter och balansändringar. Bestämmer mig för att ladda ner det och kika vad det är, samt joina deras discord. Finner då ett helt community av hardcore DoW2 spelare, där alla är inbitna, men också vänliga för nybörjare. Varje match är väldigt trevlig med småsnack i lobbys och man börjar känna igen folk. Jag hade upptäckt ett litet community med människor som gillade ett 10+ år gammalt spel, och som höll det vid liv än idag. Det väckte till liv min spelglädje igen efter en period av minskat intresse.

Har ni någonsin snubblat in i något sånt här? Har ni några gömda smultronställen på nätet just för er med likasinnade?


signatur

Videomupp

Medlem

DoW2 spelade jag mycket, kul att det fortfarande har en aktiv även om liten community.

Medlem

Började ganska nyligen med GW2, och alla är så trevliga där. ArenaNet lyckades verkligen utforma spelet så folk "måste" vara trevliga även i openworld, med att ressa om någon dör, hjälpa med bossar och quest. Riktigt trevligt spel, och det känns verkligen som ett MMO, alltid mycket folk oavsett level och region man befinner sig i.

Medlem

Tyvärr är jag inte med i något sådant community längre, men för en massa år sedan var jag med i en liten, väldigt specifik gaming-community. Vid var väl 10-15 personer från olika delar av europa som spelade Splinter Cell: Chaos Theory online på original Xbox, via ett verktyg som skapade ett virtuellt LAN över internet, och lurade Xboxen att man spelade över LAN, så man slapp betala för Xbox Live.

Hade så otroligt många roliga kvällar med det underbara multiplayer-läget tilsammans med folket därifrån, saknar det otroligt mycket.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Backloggens befriare

Nu är det ju inte så "dolt" längre, och låter rätt likt din upplevelse med DoW2, men Age of Empires 2 har ju en minst sagt levande community, som ju nu dessutom har stöd av Microsoft i och med Definitive Editions, som senare i sommar vöntar en ny officiell expansion efter att ha fått den senaste så nyss som i vintras.

Det finns en uppsjö streamers med allt ifrån professionella spelare som streamar dagligen till casters och analyskanaler.
Och turneringar och events i princip året runt.


signatur

Ad hoc addendum

Geeks Gaming

Gömd och gömd. Star Wars: Empire at War har en ganska stor aktiv community. Speciellt på mod sidan. Nog ett 20 tal moddar som varit aktiva 2021 och ytterligare 20 förra året. Inte dåligt för ett spel från 2006.

World in conflict har några dedikerade online spelare kvar.

Heroes of might and magic 3 har fortfarande stor community. Med moddar och turneringar.

Medlem

Svarvaren CPMA
Kanske 10st legender + randoms som lirade Q3DM6 så gott som varje dag i flera år. Ett microcommunity på en bana i ett spel

FM-guru
F.d. Sisyr

Dominions är en rätt liten (drygt 1 300 recensioner på Steam för senaste spelet i serien, Dominions 5, från 2017) spelserie och därtill en svårtillgänglig sådan med väldigt simpel grafik, konstigt UI, extremt djup och komplexitet i spelmekaniken men även en mycket rudimentär AI som gör att man gärna spelar mot andra spelare snarare än singleplayer. Detta är dock knöligt då Dominions har en otroligt primitiv multiplayerdel, där man kan spela multiplayer på ett av två sätt; antingen skapar man en multiplayermatch och ger sin IP-address till sina kompisar så de kan ansluta direkt och så sitter man och spelar tillsammans - förslagsvis via Discord/Skype/liknande så man kan snacka - eller så kör man play-by-email (spelet är turordningsbaserat). Men serien har en jävligt dedikerad community som dels skapar en massa moddar, dels levererar en multiplayerupplevelse som annars hade varit omöjlig.

Play-by-email lämpar sig betydligt bättre för Dominions då en turn kan ta lång tid längre in i en match och kräva en hel del betänketid. Har man då bestämt att man simulerar en turn exempelvis varannan dag så kan alla skicka in sina turns innan tidsgränsen, och sedan påbörja nästa turn därefter. På så vis kan man spela långa kampanjer utan att alla behöver vara tillgängliga samtidigt för ett tidskrävande spel. Problemet med detta är förstås att play-by-email är jävligt ocharmigt och pilligt att hålla på med kontra att bara hoppa in och spela, i alla fall för oss som inte växte upp med det.

MEN! Tack vare communityt så har man skapat verktyg som gjort processen skitsimpel, och det finns flera olika Discord-servrar etc som strömlinjeformar processen med att hitta kampanjer att gå med i som intresserar en, hitta folk att spela med, lära sig mer om spelet utöver den gigantiska manualen osv osv. Vidare anordnar även folk så kallade "blitzes" - kortare matcher i högre tempo där man spelar MP på det andra sättet, det vill säga att man connectar till en värd och sedan sitter och spelar tillsammans. Därutöver finns det en hel del små youtubers som gör tutorials och guider, eller lägger upp multiplayermatcher de deltar i. Communityt gör extremt mycket för spelet, helt enkelt.

Blev lite längre än jag tänkt mig, men det är svårt att beskriva för utomstående varför communityt är så bra och viktigt utan att tyddliggöra en del.

Avstängd

Baldur's Gate och Fallout har väldigt aktiva communities fortfarande. Händer mycket som förbättrar spelen fortfarande.
https://www.youtube.com/watch?v=qxd1RYIUlaQ

Lade precis in "EET" för Baldur's Gate som sätter ihop båda spelen + expansionen till ett spel, sen lade jag in runt 100 olika moddar på det. Spelat det i någon vecka, en av de större modexpansionerna tog 4 dagar att klara.
https://baldursgate.fandom.com/wiki/Baldur%27s_Gate:_Enhanced...

https://www.gibberlings3.net/
https://www.nma-fallout.com/

NMA har rätt hård och elitisk stämning, alltid haft. Gibberlings är bra däremot, hjälpsamt folk.

DoW spelar jag fortfarande, lägger in kanske var tredje år och spelar. Har tvåan men kan inte säga att jag spelat det mer än att jag provat någon bana, ettan ska vara överlägsen enligt vad jag läst genom åren.

Medlem
Medlem
Skrivet av Harmond:

Baldur's Gate och Fallout har väldigt aktiva communities fortfarande. Händer mycket som förbättrar spelen fortfarande.
https://www.youtube.com/watch?v=qxd1RYIUlaQ

Lade precis in "EET" för Baldur's Gate som sätter ihop båda spelen + expansionen till ett spel, sen lade jag in runt 100 olika moddar på det. Spelat det i någon vecka, en av de större modexpansionerna tog 4 dagar att klara.
https://baldursgate.fandom.com/wiki/Baldur%27s_Gate:_Enhanced...

https://www.gibberlings3.net/
https://www.nma-fallout.com/

NMA har rätt hård och elitisk stämning, alltid haft. Gibberlings är bra däremot, hjälpsamt folk.

DoW spelar jag fortfarande, lägger in kanske var tredje år och spelar. Har tvåan men kan inte säga att jag spelat det mer än att jag provat någon bana, ettan ska vara överlägsen enligt vad jag läst genom åren.

Att säga att den är överlägsen är lite orättvist tycker jag De två stilarna är så väldigt olika. DoW var unikt i sig, och DoW 2 unikt också. Det är lite äpplen och päron, personligen så gillade jag tvåan mycket mer än ettan, men förstår att det är en väldigt speciell spelstil. Det är väl därför båda lever kvar online med sina egna communityn, de upplevelserna går liksom inte att få utanför dessa spel.


signatur

Videomupp

Medlem

<3

Medlem

Star Sonata. Online spel med få spelare men väldigt många som spelat fruktansvärt länge, riktigt trevligt community.

Medlem

Kör ibland lite Day of Defeat och brukar ofta hamna bland ett gäng härliga personer som snackar vilt i röstchatten. Mycket humor och kärlek.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Nu är det ju inte så "dolt" längre, och låter rätt likt din upplevelse med DoW2, men Age of Empires 2 har ju en minst sagt levande community, som ju nu dessutom har stöd av Microsoft i och med Definitive Editions, som senare i sommar vöntar en ny officiell expansion efter att ha fått den senaste så nyss som i vintras.

Det finns en uppsjö streamers med allt ifrån professionella spelare som streamar dagligen till casters och analyskanaler.
Och turneringar och events i princip året runt.

Asså, hur AOE2 kommit tillbaka gör mig så varm inombords. Och hur OTROLIGT bra Esporten är Picks och bans och allting! Älskar det!


signatur

Videomupp

Medlem

Jag har nyligen både hittat och favoriserat en speciell, moddad server på Left 4 Dead 2
ip och namn:

89.160.83.245:27018
Dead by Dawn

Starkt rekommenderat för alla som vill lira lite l4d2 igen och ha skoj! Servern kör alla banor och kampanjer på expert.


signatur

//monster

1
Skriv svar