David Braben och Frontier ber om ursäkt för Elite Dangerous Odyssey-lanseringen

Robot
David Braben och Frontier ber om ursäkt för Elite Dangerous Odyssey-lanseringen

Kritiken har vuxit till sig sen releasen.

#elite-dangerous-odyssey, #expansion


FM-guru
F.d. Sisyr

Känns som spelvärlden behöver satsa mer på QA...

Redaktör
Skrivet av Sisyr:

Känns som spelvärlden behöver satsa mer på QA...

Det är prio ett. Prio två är att vi slutar ha så jäkla bråttom att spela saker, det skulle underlätta för prio ett.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Känns som spelvärlden behöver satsa mer på QA...

Kanske är bättre att sluta lägga skulden på QA när buggar och performance issues utan tvekan har rapporterats.

Att stressa fram släpp är boven här.

Betala gärna QA mer än vad de får nu dock, de gör ett ovärderligt jobb!

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är prio ett. Prio två är att vi slutar ha så jäkla bråttom att spela saker, det skulle underlätta för prio ett.

”Släpp spelet nån gång!!”

”Ni skulle väntat med att släppa spelet!”

Gnällkuk

ggwp


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är prio ett. Prio två är att vi slutar ha så jäkla bråttom att spela saker, det skulle underlätta för prio ett.

Yeah. Känns som att den delar Prio två med producenter och liknande som pressar för att något ska vara färdigt eller ens kunna släppas inom en särskild tidsram. Vet man med sig att kunderna inte lär bli nöjda, ska väl inte vara så klurigt om man har godkänd QA, då får man ju välja om man har mage nog att stå på sig och berätta för kunderna varför de bör vänta eller helt enkelt förbereda magen för en del smällar.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Geeks Gaming

Saken är den att nästintill alla i communityn visste att det skulle bli så här. Och ändå rusar folk för att köpa de. Speciellt när alphan va sönderbuggad. Va typ bara för ett sol system. Och detta va typ knappt en månad sedan.

Blir att vänta i alla fall 6 månader på att köpa.

Medlem

QA lär inte bära skulden i det här fallet då det från flera håll (artiklar, youtubers) påpekats om buggar m.m. under "alfan" och innan release. Att man ändå väljer att släppa expansionen nu är det endast de högre upp som bär skulden för..

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av eld:

Kanske är bättre att sluta lägga skulden på QA när buggar och performance issues utan tvekan har rapporterats.

Att stressa fram släpp är boven här.

Betala gärna QA mer än vad de får nu dock, de gör ett ovärderligt jobb!

Du misstolkar vad jag skriver. Att satsa mer på QA inbegriper att ge QA större vikt och ta hänsyn till deras arbete, inte att "lägga skulden på QA".

Medlem
Skrivet av anon_119148:

”Släpp spelet nån gång!!”

”Ni skulle väntat med att släppa spelet!”

Mja, inte riktig i detta fall? Visserligen var en del saker eftertraktat sen länge, samtidigt som det fanns massvis med feedback under alphan av community.
Och Frontier är inte direkt känd för att vara buggfri vid ngn av deras spel o dlc-släpp...

Medlem

Måste ju göra ont att träda fram o be om ursäkt - särskilt när det inte är första gången med problem hos de - eller andra företag (*host* Cyberpunk 2077 *host*).
De måste ju ha varit medveten om att det inte kommer att gå bra - och ändå....

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förresten, vilken ursäkt hänvisar ni på?
Jag hittar enbart en från i fredags, innan hot-fix 2. Och den säger ju inte särskilt mycket...
Finns det ngt nytt från Frontier sen dess?

Inaktiv
Skrivet av Rh3nium:

Mja, inte riktig i detta fall? Visserligen var en del saker eftertraktat sen länge, samtidigt som det fanns massvis med feedback under alphan av community.
Och Frontier är inte direkt känd för att vara buggfri vid ngn av deras spel o dlc-släpp...

Nä alltså jag syftade mer allmänt, inte detta spel specifikt.

eld
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Du misstolkar vad jag skriver. Att satsa mer på QA inbegriper att ge QA större vikt och ta hänsyn till deras arbete, inte att "lägga skulden på QA".

Ah, då förstår jag vad du menade, jag går väldigt default på att folk är snabba på att skylla på QA.

QA-arbetet är redan väldigt bra, problemen är oftast ett berg av rapporterade buggar som inte hinner fixas i tid. Den yttre synen på QA från spelare brukar dock vara att QA har missat buggarna.

Att ge QA bättre respekt, lön och kvalite handlar mest om att få människorna att må bättre men det kommer nog inte resultera i fler fixade buggar!

Medlem

Frontier har haft problem en tid nu med att underleverera på sina DLC. Mycket av det som levereras saknar djup och nu förtiden även buggigt.

Hoppas dem korrigerar sin kurs, vore synd att se studion och deras produkt långsamt sjunka i leran Artax style.

Medlem

Alltid samma visa, det är mer regel än undantag att spel och expansioner/DLC släpps helt sönderbuggade och dåligt optimerade.

Deras ursäkter kan de stoppa upp någonstans, det är helt omöjligt att de inte vet om i vilket skick det är när det släpps och de väljer ändå att släppa det.

Dåliga omdömen är det minsta de förtjänar.

Den bistra sanningen är att man kan inte lita på något företag längre, alla gör i stort sett samma sak.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Förresten, vilken ursäkt hänvisar ni på?
Jag hittar enbart en från i fredags, innan hot-fix 2. Och den säger ju inte särskilt mycket...
Finns det ngt nytt från Frontier sen dess?

https://forums.frontier.co.uk/threads/odyssey-progress.576490...


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av sitheps:

Frontier har haft problem en tid nu med att underleverera på sina DLC. Mycket av det som levereras saknar djup och nu förtiden även buggigt.

Hoppas dem korrigerar sin kurs, vore synd att se studion och deras produkt långsamt sjunka i leran Artax style.

Jag skulle bli förvånad om de inte har ett annat mycket större projekt i görningen. Hur långt fram det ligger vet man ju dock inte... men lever det upp till Elite Dangerous vid lanseringen så lär det stå pall ett tag till.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Den är just den från i fredags. Känns lite gammalt redan nu med tanke på att det inte blev bättre efter HF2.
Finns visserligen 30 sidor inlägg där, så den kan ju finnas ngt nyare, men det är inte uppenbart i så fall.

Medlem
Skrivet av eld:

[...] QA-arbetet är redan väldigt bra, problemen är oftast ett berg av rapporterade buggar som inte hinner fixas i tid. [...]

Japp, har tyvärr många gånger markerat en bugg som inte kraschar spelet eller stoppar progression som "won't fix" just för att man närmar sig slutgiltig code freeze trots att det bär emot så in i helsike.

Dock varierar kvalitet på QA på samma vis som allt annat. Har upplevt att den externa (utgivarens) QA:n plockat up en drös buggar som den interna (utvecklaren) på något vis missat helt. Också att man själv suttit vid midnatt och spelat senaste build:en som ska skickas till utgivaren morgonen efter, och med en gång sprungit in i en återskapbar kraschbug, trots att QA precis hårdkört den.

QA förtjänar dock mycket mer ros än de vanligtvis får. De arbetar stenhårt med något som är väldigt mentalt slitsamt, och otacksamt, för deras jobb är bokstavligt talat att hitta och peka ut fel deras medarbetare gjort

1
Skriv svar