Utvecklare: Valve hotade att ta bort vårt spel om vi sålde det billigare på andra plattformar

Medlem
Skrivet av martinot:

Du har uppenbarligen ingen insikt i hur mycket "artistiskt" arbete det ligger i att ta fram nya generationers processorer eller GPU:er. Hint; det är ofta i miljardklassen.

Men nu är vi rätt OT från ämnet med prisfixering...

Självklart, det är en djupare fråga även vid framtagning av rent estetiska verk (om det är en bättre formulering för dig?) - inte alla spelutvecklare som tar fram spelmotorer själva längre, inte alla konstnärer som tillverkar tavlor och färger själva, inte alla musiker som tillverkar instrumenten, och så vidare.

Ironiskt nog påvisar ju din poäng där snarare vikten av riktpriser än tvärtom - att konsumenter själva ska veta/gissa/anta rimlig nivå på sådana kostnader som producenten under utveckling, produktion och distribution haft är ju rent absurt att tro. Sen är det inte så enkelt att producentens riktpriser alltid landar på vad priset till slutkund blir (ibland inte ens i närheten), och det är en intressant diskussion och fråga i sig att gräva mer i. Vad som skapar och påverkar rikt- och marknadspriser, och hur dessa förhåller sig till varandra, och varför. Nåväl.

En fysisk och en digital produkt är fortfarande inte jämförbara av flera anledningar. Men, precis som du säger, är det en diskussion som drar alltför långt från trådens ämne.

F.ö. rekommenderar jag dig att använda lite trevligare ton, du har ingen som helst aning om vilken insikt jag har om hård- och/eller mjukvaruutveckling, dess kostnader eller marknadspåverkan. Hint*: att du tror dig "uppenbarligen" veta något påverkar inte faktum. Hint* 2: semikolon ska inte användas i stället för kolon vid uppräkningar, exempel och preciseringar.

*"Hint" skall i det här fallet läsas som "observera", men bara för att illustrera för dig valde jag samma ordval som du.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av martinot:

Att saker är lätta att kopiera, massproducera eller tom. sno, innebär ju inte att det gör jämförelsen ogiltig.

Detta är ju en form av prisfixering av Valve, och potentiellt kanske även ett monopolistiskt tilltag (det kommer att avgöra just i domstol).

Att det är inte till nackdel för oss kunder och konsumenter är ju bara tramsigt för de som hävdar det.

Sedan skall du komma ihåg att gällande mycket hårdvara, oavsett om det är datordelar (CPU:er, moderkort, GPU:er) eller bilar, så är det långt ifrån enbart tillverkningskostnaden man tar betalt för. En stor del av det som du betalar för en bil, eller dina datordelar (CPU:er, moderkort, GPU:er) är just forsknings och utvecklingskostnader.

Kan vara bra för dig att känna till.

"Det kan ju vara bra för dig att känna till."

Jaaaahaaaaaaa, så det som vi alltid läser om kostar för spel stämmer faktiskt. Jaha. Dumma mig. Glömde att jag är en bebis som aldrig har läst någonting om spel någonsin. Goo-goo-gaga. Bee-bee-babu. Tegeheeaaaaaaa.... :3

Eller så kan du komma med en poäng som jag inte redan är medveten om i resonemanget jag kör?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jaha. Dumma mig. Glömde att jag är en bebis som aldrig har läst någonting om spel någonsin. Goo-goo-gaga. Bee-bee-babu. Tegeheeaaaaaaa.... :3

???


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

En fysisk och en digital produkt är fortfarande inte jämförbara av flera anledningar. Men, precis som du säger, är det en diskussion som drar alltför långt från trådens ämne.

1. Kostnaden för många fysiska produkter är mycket mer än bara materialkostnaden och monteringskostnaden. Även distributionskostnaden är oftast en extremt liten del av priset du betalar. En stor del av priset du betalar för fysiska produkter innefattar forskning, utveckling, produktdesign, mm. Dessa kan ibland tom. vara en extremt stor del av kostnaden för många typer av produktkategorier.

2. Monopolistiska beteenden av företag som har sett stort grepp om marknaden, och som i detta fallet driver med prisfixering, är negativt för oss slutkunder. Oavsett vilken typ av varor eller tjänster det handlar om. Det är detta som är nyckeln (resten är ovidkommande metadiskussion).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

1. Kostnaden för många fysiska produkter är mycket mer än bara materialkostnaden och monteringskostnaden. Även distributionskostnaden är oftast en extremt liten del av priset du betalar. En stor del av priset du betalar för fysiska produkter innefattar forskning, utveckling, produktdesign, mm. Dessa kan ibland tom. vara en extremt stor del av kostnaden för många typer av produktkategorier.

2. Monopolistiska beteenden av företag som har sett stort grepp om marknaden, och som i detta fallet driver med prisfixering, är negativt för oss slutkunder. Oavsett vilken typ av varor eller tjänster det handlar om. Det är detta som är nyckeln (resten är ovidkommande metadiskussion).

1. Det är en extremt svepande generalisation du gör, mot en digital marknad där kostnad för material, distribution och fysisk hantering alltid är 0%, eftersom aspekterna inte existerar överhuvudtaget. Utvecklingskostnaden för produkter är egentligen en halmgubbe i sammanhanget, då den kan vara alltifrån i praktiken icke-existerande till astronomisk. Känns som att vi kan släppa den jämförelsen nu?

2. Och vårt beteende som slutkunder, att vi vill ha så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt, är negativt för företagen. Jag vill påstå att din poäng där är ungefär lika ovidkommande som den metadiskussion du hänvisar till.

Jag finner det personligen lite lustigt att du anser diskussionen om riktpriser ovidkommande (eftersom du inte bemöter den punkten alls i ditt inlägg förutsätter jag att du då klumpar ihop det med det du benämner "resten"), då det i allra högsta grad är vad tråden faktiskt handlar om - vad leverantör kan sätta för pris/cirkapris på sin produkt och hur ÅF sedan hanterar prissättningen. Långt mer än utvecklingskostnader för produkter i alla fall.

Skrivet av martinot:

Personen gör en karikatyr av hur du behandlat dina diskussionspartners hittills i tråden.
Kanske dags att du (samt säkerligen flera av oss andra) tar ett steg tillbaka och kikar på vad som skrivits, och hur det kan framstå för andra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

2. Och vårt beteende som slutkunder, att vi vill ha så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt, är negativt för företagen. Jag vill påstå att din poäng där är ungefär lika ovidkommande som den metadiskussion du hänvisar till.

[ tjafs och rena personangrepp bevärdigar jag mig inte att sänka mig till - de säger mer om dig än mig ]

Detta är ju själva poängen. En fri prissättning gynnar oss slutkunder.

En fixerad prissättning, som Valve i egenskap av sin enormt stora makt, föreskriver är bara negativt för oss kunder.

Detta är inte metadebatten (det var den om artisteri och annat du körde med).

Detta är själva essensen, och det som nu skall avgöras i amerikansk domstol om det är förenligt med deras lagstiftning.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

[ tjafs och rena personangrepp bevärdigar jag mig inte att sänka mig till - de säger mer om dig än mig ]

Du har redan varit där, och du fortsätter (om än subtilt) att hålla dig kvar där även nedan.

Skrivet av martinot:

Detta är ju själva poängen. En fri prissättning gynnar oss slutkunder.

En fixerad prissättning, som Valve i egenskap av sin enormt stora makt, föreskriver är bara negativt för oss kunder.

Detta är inte metadebatten (det var den om artisteri och annat du körde med). [Inte hålla sig till tjafs var det, hm?]

Detta är själva essensen, och det som nu skall avgöras i amerikansk domstol om det är förenligt med deras lagstiftning.

Ah, det känns inte som vi kommer nå så mycket längre i kärnfrågan om du inte kan backa upp det där med att fri prissättning objektivt är bra för slutkunder. (Dock ska sägas att jag förhållandevis långtgående, rent ideologiskt, håller med - men jag inser också att det är en subjektiv fråga.) Sen kommer vi till, den för en del något provocerande, frågan varför slutkunder är de som ska gynnas, kontra näringsidkare.

Om vi leker med tanken att fri marknadsprissättning ska råda och drar det någorlunda långt skulle ju allt säljas under auktionsförhållanden med budgivning. Fast även i sådana fall bestämmer ju någon utgångsnivå, så jag anser din argumentation kring fri prissättning vara förenklad, och dessutom inte tillämplig i samma utsträckning på digitala produkter (där en kopia görs i praktiken utan kostnad, där antalet kopior inte påverkar värdet eller tillgången - det är den största skillnaden jag har försökt poängtera mellan fysiska och digitala produkter, men det finns fler).

Det juridiska är ändock intressant, och det förekommer ju liknande fall kring marknadskontroll (försäljning av PS5-spel på Sony Store) nu.

TL;DR: Jag tror inte vi når varandra mer, och jag är också med på att avrunda diskussionen. Däremot hoppas jag att du inser och tar ansvar för din del som (liksom flera av oss andra) inte bidragit till att höja nivån i tråden. Jag ber dock om ursäkt för min del i det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Du har redan varit där, och du fortsätter (om än subtilt) att hålla dig kvar där även nedan.

Ah, det känns inte som vi kommer nå så mycket längre i kärnfrågan om du inte kan backa upp det där med att fri prissättning objektivt är bra för slutkunder.

Personangrepp låter jag bli, men du får gärna köra på. Mig bekommer det inte. Vad det säger mig är att debattörer som tar till det sällan har några verkliga argument att ta till. Så kör på (om det behagar dig).

Gällande att jag skall behöva bevisa att det är dåligt med prisfixering för oss konsumenter - säger mest av allt i det absurda här.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Personangrepp låter jag bli, men du får gärna köra på. Mig bekommer det inte. Vad det säger mig är att debattörer som tar till det sällan har några verkliga argument att ta till. Så kör på (om det behagar dig).

Gällande att jag skall behöva bevisa att det är dåligt med prisfixering för oss konsumenter - säger mest av allt i det absurda här.

Nja, du fortsätter ju bevisligen väldigt gärna att fokusera på person snarare än sak om man ser till dina senaste svar.
Att du inte erkänner det börjar dock bli lite komiskt, men det förändrar inte faktum.
Att du dessutom i praktiken väljer att inte bemöta något annat än denna del av inläggen nu blir också lite ironiskt.

Det vore också trevligt om du inte lade ord i andras munnar. Motsatsen till fri prissättning är inte nödvändigtvis prisfixering, utan marknader och prissättningar kan vara reglerade på andra sätt. Så väl formella (genom exempelvis lag, främst konsument- och konkurrensrelaterade sådana - dessa behandlar förvisso även saker som prisfixering, så det ska bli intressant att se huruvida Valve bedöms ha brutit mot dessa) som informella (riktpriser ex. är en intressant aspekt). Någorlunda fri prissättning är en del av vår marknad, men att tro att den egentligen är "fri"... nja, det var det jag ville fokusera på. Vilka variabler som är en del av prissättningar på en marknad.

Men eftersom du väljer att inte diskutera de delarna, utan mer febrilt fortsätter försöka förminska de du diskuterar med släpper jag det här helt nu. Ha en trevlig helg.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, du fortsätter ju bevisligen väldigt gärna att fokusera på person snarare än sak om man ser till dina senaste svar.
Att du inte erkänner det börjar dock bli lite komiskt, men det förändrar inte faktum.
Att du dessutom i praktiken väljer att inte bemöta något annat än denna del av inläggen nu blir också lite ironiskt.

[ Du kämpar att få det till något annat, genom att ständigt vända och vrida på saker och ting. Jag väljer att aktivt inte bemöta den typen av metadiskussioner. Speciellt inte dina personangrepp som jag finner kontraproduktiva för en diskussion. Vill du ha den typen av "debatt" och meningslöst tjafs får du finna någon annan att föra den med. ]

Det jag bemöter med argument och väljer att diskutera är huvudorsaken till att Valve dras inför domstol; att de genom sin storlek och tyngd på marknaden kan sätta krav på och styra prissättningen för spelutgivare.

Tror inte det behöver bevisas att den typen av prisfixering och styrning är dåligt för oss konsumenter, men däremot så skall det bli mycket intressant att de på hur de kommer att hantera detta inom dent amerikanska domstolsväsendet.

Det finns ju en tydlig lagstiftning inom både USA och EU mot den här typen av prisfixering i av fysiska varor i fysiska butiker, och skulle ju vara en stor fördel för konkurrensen och dessa konkurrenslagar fortsätter att gälla i takt med att samhället digitaliseras allt mer.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Valves missbruk och sina monopolistiska affärsmetoder för att prisfixera marknaden är inget nytt. De fick tidigare i år problem i EU då de funnits bryta mot lagstiftningen genom att upprätthålla konstgjorda priser i olika delar av EU:

https://screenrant.com/valve-fined-9-million-eu-geo-blocking-...

The European Union has fined Valve and five of the publishers that utilize its PC storefront Steam for millions of dollars for violating rules against geo-blocking at certain times between 2010 and 2015. This means that the accused were restricting gamers in better-off EU nations from purchasing games from other EU storefronts with lower prices. Several of the publishers were also charged with restricting cross-border sales of physical games, which has the same effect.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Valves missbruk och sina monopolistiska affärsmetoder för att prisfixera marknaden är inget nytt. De fick tidigare i år problem i EU då de funnits bryta mot lagstiftningen genom att upprätthålla konstgjorda priser i olika delar av EU:

https://screenrant.com/valve-fined-9-million-eu-geo-blocking-...

The European Union has fined Valve and five of the publishers that utilize its PC storefront Steam for millions of dollars for violating rules against geo-blocking at certain times between 2010 and 2015. This means that the accused were restricting gamers in better-off EU nations from purchasing games from other EU storefronts with lower prices. Several of the publishers were also charged with restricting cross-border sales of physical games, which has the same effect.

Det där är nog inte endast Valves idé skulle jag tro. Det är verkligen i utgivarnas bästa intresse att se till att man inte kan bruka nycklar från fattigare länder, så påtryckningar har det sannolikt varit.
Jag är kluven inför detta. Från ett konsumentperspektiv så uppskattas det ju att kunna köpa billiga spel samt att jag är emot geoblocking. Men om jag hade ett bolag som utvecklade/sålde spel och såg ett rejält inkomsttapp pga att folk är snåla så tror jag inte att jag skulle ignorera det. Det borde eventuellt leda till sämre produkter i slutändan då omsättningen minskar. Nu är jag inte så blåögd att jag tror att alla utgivare är goda, utan bra många vill bara ha mer och mer pengar och säger hellre upp personal än att minska VD-löner.

Medlem
Skrivet av spaarrekord:

Jag är kluven inför detta. Från ett konsumentperspektiv så uppskattas det ju att kunna köpa billiga spel samt att jag är emot geoblocking.

Tycker inte heller om geoblocking. Man får acceptera att konsumenter kan handla över gränserna på nätet tycker jag. Det ligger i hela grunden för internet från start att inte uppmuntra till denna typen av särskiljanden. Tråkig utveckling att se, och är glad att EU sagt nej till detta (ett av få bra saker våra EU-politiker drivit).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Proximately:

Alltså... jag försöker hålla koll på konkurrenternas plattformar då och då. Men Steams reor är ju sjukt bra generellt sett. Riktigt skamligt att måla ut deras priser som "för höga" generellt. Jesus. De flesta äger ju fler spel på Steam än de någonsin kommer att ha tid med att spela igenom ändå, och trots det är priserna så pass bra att folk fortsätter slänga pengar på fler spel de kan eller kanske inte kan spela i framtiden. Jag vet att det är coolt att hata på Steam ibland men tillåt mig att himla med ögonen femtio varv mot din kommentar.

Nu har årets sk stora "sommarrea" på steam dragit igång. Som alla kan se så är det en mer en lovligt tam rea som enbart kan ses som rea sett till steams höga grundpriser. Så jag hymlar nu hundra varv på din kommentar

Medlem
Skrivet av Shodan:

Nu har årets sk stora "sommarrea" på steam dragit igång. Som alla kan se så är det en mer en lovligt tam rea som enbart kan ses som rea sett till steams höga grundpriser. Så jag hymlar nu hundra varv på din kommentar

Du har suttit och ruvat på den lite då. Cred. xD

Men tam rea? Fan vad bortskämda vi är, reorna sätts ju i slutändan utav utvecklarna oavsett. Såvida du inte menar i förhållande till andra men det är fortfarande inte Steam som sätter dem. De har pushat för reor och antagligen gett mer eller mindre utrymme på butikssidan beroende på förmodad popularitet och reanivå. Men oavsett vilket är ju en ganska viktig poäng i min kommentar att de flesta spel ligger så pass lågt i pris, att vi i princip aldrig spelar igenom mer än en bråkdel av dem... med andra ord så är spel så billiga på Steam (och andra plattformar när de når samma nivåer) att vi generellt slänger bort mer pengar än vi får värde för. De enda spelens om möjligtvis ligger för högt i pris är ju Trippel-A spelen. "Tam rea." *rullar ögonen 50 varv extra* Steams reor blir inte "dåliga" för att det finns en annan butik är spelutvecklarna också väljer att sänka priset. Det betyder ju bara att vi har fler sjukt bra reor att välja mellan.

Men! Det blir ju ett bra tillfälle för mig att ta mig tiden att faktiskt jämföra många av PC-reorna som pågår just nu. Jag kanske blir överraskad (inte sarkastiskt). Jag tar mig en titt och slänger upp en lista med några exempel här nere (avrundar till närmsta utan decimal, uppåt ifall det är 0.5). Jag orkar inte ta tiden att endast hitta de som finns på alla butiker, men feel free att fylla i med egna exempel så samarbetar vi lite. Alla nedan är på rea (orkar inte skriva hur mycket, anser att prisskillnaden räcker för tillfället) vissa av spelen här finns på Xbox Game Pass, alla Microsofts spel exempelis (har markerat dessa med Xbox Game Pass istället för Xbox).

#. TITEL - SEK (Steam) - SEK (GOG) - SEK (Xbox) - SEK (Epic) - SEK (Humble Store)
1. Streets of Rogue - 83,30 SEK (Steam) 83,30 SEK (GOG) - 199 SEK (Xbox Game Pass) - Finns ej (Epic) - 170 SEK (Humble Store)

2. Ancestors, The Humankind Odyssey - 162 SEK (Steam) - 162 SEK (GOG) - Finns ej (Xbox) - 449 SEK (Epic) - 405 SEK (Humble Store)

3. We Happy Few - 91 SEK (Steam) - 91 SEK (GOG) - 639 SEK (Xbox Game Pass) - Finns ej (Epic) - 608 SEK (Humble Store)

4. Deep Rock Galactic - 152 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - 289 SEK (Xbox Game Pass) - Finns ej (Epic) - 304 SEK (Humble Store)

5. Mount & Blade II Bannerlord - 405 SEK (Steam) - 455 SEK (GOG) - Finns ej (Xbox) - 349 SEK (Epic) - 405 SEK (Humble Store)

6. Code Vein - 126 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - 559 SEK (Xbox Game Pass) - Finns ej (Epic) - 507 SEK (Humble Store)

7. Cyberpunk 2077 - 407 SEK (Steam) - 420 (GOG) - Finns ej (Xbox) - 559 SEK (Epic) - 608 SEK (Humble Store)

8. Hades - 149 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - Finns ej (Xbox) - 169 SEK (Epic) - Finns ej (Humble Store)

9. Disco Elysium - 263 SEK (Steam) - 263 SEK (GOG) - Finns ej (Xbox) - 279 SEK (Epic) - Finns ej (Humble Store)

10. Divinity: Original Sin 2 - 182 SEK (Steam) - 182 SEK (GOG) - Finns ej (Xbox) - Finns ej (Epic) - Finns ej (Humble Store)

11. Spellforce III - 127 SEK (Steam) - 127 SEK (GOG) - Finns ej (Xbox) - Finns ej (Epic) - 507 SEK (Humble Store)

12. Kingdom Come Deliverance - 103 SEK (Steam) - 103 SEK (GOG) - 299 SEK (Xbox) - 209 SEK (Epic) - 304 SEK (Humble Store)

13. Borderlands 3 - 200 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - Finns ej (Xbox) - 639 SEK (Epic) - 200 SEK (Humble Store)

14. Prison Architect - 63 SEK (Steam) - 71 SEK (GOG) - 299 SEK (Xbox Game Pass) - Finns ej (Epic) - 263 SEK (Humble Store)

15. Doom Eternal - 201 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - 599 SEK (Xbox Game Pass) - Finns ej (Epic) - Finns ej (Humble Store)

16. Forza Horizon 4 - 355 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - 649 SEK (Xbox Game Pass) - Finns ej (Epic) - Finns ej (Humble Store)

17. Sekiro: Shadows Die Twice - 304 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - Finns ej (Xbox) - Finns ej (Epic) - 608 SEK (Humble Store)

18. The Sims 4 - 49 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - Finns ej (Xbox) - Finns ej (Epic) - 405 SEK (Humble Store)

19. Far Cry 5 - 91 SEK (Steam) - Finns ej (GOG) - Finns ej (Xbox) - 599 SEK (Epic) - 91 SEK (Humble Store)

20. The Outer Worlds - 243 SEK (Steam) - 303 SEK (GOG) - 599 SEK (Xbox Game Pass) - 639 SEK (Epic) - 608 SEK (Humble Store)

PS: Kul att nästan alla spelen jag kollade som såldes hos Microsoft ingick i Game Pass. Aaaand... ifall någon orkar göra en tabell av ovan så tar jag bort väggen jag försökte göra lättare att kolla igenom med mellanrummen...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tänkte det är lämpligt att ta upp för det verkar finnas de som bara köper på steam som verkar tro att de ger bäst priser fortfarande.

Att priserna är konsekvent högre på Steam måste nog ha något med att göra med just den plattformen. Tror inte utvecklarna själva konsekvent väljer att maximera vinstmarginalerna på steam utan det är mycket att Valve tar en större del av kakan för att tillåta utvecklarna sälja på deras plattform.

Drar inte upp raddan men av de 9 titlar på listan där jag äger har jag köpt 8 billigare utanför steam och då inte givetvis g2a, etc som jag inte räknar in bara seriösa aktörer. Game pass nyttjar man givetvis köpte 3 år när man fick det för 15 kr per månad.
Far Cry 5 gav jag mer för när jag köpte det vid lansering.

Att reorna är bättre på andra plattformar gör för mig att per automatik är steams reor är sämre. Kan inte riktigt se att spel skulle vara för billiga det är en rätt så dyr hobby om man är en samlare. Så förespråkar fri konkurrens över att vi enbart ska köpa spel dyrt via steam då de tvingar utvecklare att hålla samma priser på andra plattformar trots att dessa ger dem en bättre deal.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Tänkte det är lämpligt att ta upp för det verkar finnas de som bara köper på steam som verkar tro att de ger bäst priser fortfarande.

Att priserna är konsekvent högre på Steam måste nog ha något med att göra med just den plattformen. Tror inte utvecklarna själva konsekvent väljer att maximera vinstmarginalerna på steam utan det är mycket att Valve tar en större del av kakan för att tillåta utvecklarna sälja på deras plattform.

Drar inte upp raddan men av de 9 titlar på listan där jag äger har jag köpt 8 billigare utanför steam och då inte givetvis g2a, etc som jag inte räknar in bara seriösa aktörer. Game pass nyttjar man givetvis köpte 3 år när man fick det för 15 kr per månad.
Far Cry 5 gav jag mer för när jag köpte det vid lansering.

Att reorna är bättre på andra plattformar gör för mig att per automatik är steams reor är sämre. Kan inte riktigt se att spel skulle vara för billiga det är en rätt så dyr hobby om man är en samlare. Så förespråkar fri konkurrens över att vi enbart ska köpa spel dyrt via steam då de tvingar utvecklare att hålla samma priser på andra plattformar trots att dessa ger dem en bättre deal.

Hur är Steams rea nu tam? Ser massvis med bra spel för €10-15. Eller förväntat du dig att alla spel ska ligga under €10, eller kanske t.o.m vara gratis?

Jag tar hellre bekvämlighet med Steam än att bevaka 5+ olika Stores i förhoppning av att hitta ett specifikt spel för en specifik summa.

Kan inte kommentera om spel skulle vara billigare vid reor utanför Steam, men kan säga att jag har redan gjort en lista i denna tråd där jag jämförde grundpriserna och kom fram till att majoriteten av spelen har samma grundpriser som på Steam. Så att säga att Steam har högre grundpriser anser jag bara vara grundlöst påstående, speciellt när man inte visar några källor på det.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Tänkte det är lämpligt att ta upp för det verkar finnas de som bara köper på steam som verkar tro att de ger bäst priser fortfarande.

Att priserna är konsekvent högre på Steam måste nog ha något med att göra med just den plattformen. Tror inte utvecklarna själva konsekvent väljer att maximera vinstmarginalerna på steam utan det är mycket att Valve tar en större del av kakan för att tillåta utvecklarna sälja på deras plattform.

Drar inte upp raddan men av de 9 titlar på listan där jag äger har jag köpt 8 billigare utanför steam och då inte givetvis g2a, etc som jag inte räknar in bara seriösa aktörer. Game pass nyttjar man givetvis köpte 3 år när man fick det för 15 kr per månad.
Far Cry 5 gav jag mer för när jag köpte det vid lansering.

Att reorna är bättre på andra plattformar gör för mig att per automatik är steams reor är sämre. Kan inte riktigt se att spel skulle vara för billiga det är en rätt så dyr hobby om man är en samlare. Så förespråkar fri konkurrens över att vi enbart ska köpa spel dyrt via steam då de tvingar utvecklare att hålla samma priser på andra plattformar trots att dessa ger dem en bättre deal.

Jag äger mängder med spel på Steam, har ett Epic-konto som jag endast har gratisspel på (plattformen är inte någon favorit direkt), och jag fullkomligen älskar GOG.com där jag också har införskaffat en del titlar. Att du kan hitta spel på andra butiker där priset är lägre är ju irrelevant för huruvida priserna är låga eller inte, dessa spelen kostar extremt lite under storrerorna.

"Att reorna är bättre på andra plattformar gör för mig att per automatik är Steams reor är sämre." Jag kan erkänna att läger ser annorlunda ut idag än det gjorde förut, men sämre är de inte överlag. När det gäller själva prissättningen så har jag ögnat igenom artikeln nedan, den hade en ganska ordentlig genomgång av vad det hela handlade om:
https://arstechnica.com/gaming/2021/04/humble-bundle-creator-...

Det är alltså inte så att utvecklare inte får sälja sina spel billigare på andra plattformar, men de får inte sälja Steam-nycklar billigare på andra plattformar. That seems to make sense. Med andra ord så är samtliga av priserna där spelen säljs billigare på exempelvis GOG satta helt fritt utav utvecklarna själva. Man väljer att hålla det på samma prisnivå för att kunna dra in lite mer kosing istället för att sänka priset ännu mer. Här nere är en annan artikel som släpptes lite senare.

https://arstechnica.com/gaming/2021/05/why-lower-platform-fee...

Just nu håller jag på att testa att sätta upp en utvecklarprofil för Steam och läser igenom avtalet. Jag har sökt i cirka 1 timme men inte hittat en enda referens som säger att man inte får distribuera spelet utanför Steam till ett lägre pris. Såvitt jag kan se gäller det endast Steam-nycklar och där är det ju inte ologiskt att de sätter en sådan regel.

Med hänsyn till ovan anser jag fortfarande att Steam har väldigt bra priser. De satte standarden, och det är inte som att utvecklare måste förhålla sig till deras priser för att kunna sälja sitt spel. Det vi istället ser är att de i stor majoritet förhåller sig till samma priser oavsett då de helt enkelt tjänar lite mer när plattformen tar mindre av kakan. Med tanke på att Sonic Mania säljs för cirka 200 SEK på Steam just nu men går gratis hos Epic Game Store så borde ju de också slängas ut från Steam men så är inte fallet.

Men nu släpper jag detta. Tack för en god diskussion.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur är Steams rea nu tam? Ser massvis med bra spel för €10-15. Eller förväntat du dig att alla spel ska ligga under €10, eller kanske t.o.m vara gratis?

Jag tar hellre bekvämlighet med Steam än att bevaka 5+ olika Stores i förhoppning av att hitta ett specifikt spel för en specifik summa.

Kan inte kommentera om spel skulle vara billigare vid reor utanför Steam, men kan säga att jag har redan gjort en lista i denna tråd där jag jämförde grundpriserna och kom fram till att majoriteten av spelen har samma grundpriser som på Steam. Så att säga att Steam har högre grundpriser anser jag bara vara grundlöst påstående, speciellt när man inte visar några källor på det.

Det här är ju en helt öppen information vad priserna ligger på vid släpp. Kolla vad spelen faktiskt säljs för snarare än rekommenderade listpriser är ju det enklaste då det är vad du faktiskt betalar. Ha för vana att kolla runt mer i framtiden så lär du märka samma fenomen men köp på Steam naturligtvis om det behagar dig. Många tycker det är smidigt med en launcher.

Vad jag betalar är det jag rankar priserna efter tycker mig inte få någon extra service från steam eller någon annan launcher för den delen som gör det värt betala mer för samma ettor och nollor.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag äger mängder med spel på Steam, har ett Epic-konto som jag endast har gratisspel på (plattformen är inte någon favorit direkt), och jag fullkomligen älskar GOG.com där jag också har införskaffat en del titlar. Att du kan hitta spel på andra butiker där priset är lägre är ju irrelevant för huruvida priserna är låga eller inte, dessa spelen kostar extremt lite under storrerorna.

"Att reorna är bättre på andra plattformar gör för mig att per automatik är Steams reor är sämre." Jag kan erkänna att läger ser annorlunda ut idag än det gjorde förut, men sämre är de inte överlag. När det gäller själva prissättningen så har jag ögnat igenom artikeln nedan, den hade en ganska ordentlig genomgång av vad det hela handlade om:
https://arstechnica.com/gaming/2021/04/humble-bundle-creator-...

Det är alltså inte så att utvecklare inte får sälja sina spel billigare på andra plattformar, men de får inte sälja Steam-nycklar billigare på andra plattformar. That seems to make sense. Med andra ord så är samtliga av priserna där spelen säljs billigare på exempelvis GOG satta helt fritt utav utvecklarna själva. Man väljer att hålla det på samma prisnivå för att kunna dra in lite mer kosing istället för att sänka priset ännu mer. Här nere är en annan artikel som släpptes lite senare.

https://arstechnica.com/gaming/2021/05/why-lower-platform-fee...

Just nu håller jag på att testa att sätta upp en utvecklarprofil för Steam och läser igenom avtalet. Jag har sökt i cirka 1 timme men inte hittat en enda referens som säger att man inte får distribuera spelet utanför Steam till ett lägre pris. Såvitt jag kan se gäller det endast Steam-nycklar och där är det ju inte ologiskt att de sätter en sådan regel.

Med hänsyn till ovan anser jag fortfarande att Steam har väldigt bra priser. De satte standarden, och det är inte som att utvecklare måste förhålla sig till deras priser för att kunna sälja sitt spel. Det vi istället ser är att de i stor majoritet förhåller sig till samma priser oavsett då de helt enkelt tjänar lite mer när plattformen tar mindre av kakan. Med tanke på att Sonic Mania säljs för cirka 200 SEK på Steam just nu men går gratis hos Epic Game Store så borde ju de också slängas ut från Steam men så är inte fallet.

Men nu släpper jag detta. Tack för en god diskussion.

Tack själv Artikeln som gav upphov till diskussionen här gav ju sken av säljare som försökt men de har väl åkt på bannor förhoppningsvis. Sen så borde väl affärer som säljer steamnycklar kunna ha egna reor som humble bundle, greenmangaming även om de är bundna till Steam. Valve vår väl sin ersättning oavsett? Händer ju titt som tätt de håller bättre priser än att köpa direkt via Steam. Mindre mellanhänder leder inte till lägre priser här vet inte riktigt hur det fungerar...

Men det är väl bekvämligheten att bara köpa allt via Steam som håller uppe priserna. Minnet är kort men för 5 år sedan kändes det som det faktiskt gick att fynda på Steam men något har hänt de sista åren.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Tack själv Artikeln som gav upphov till diskussionen här gav ju sken av säljare som försökt men de har väl åkt på bannor förhoppningsvis. Sen så borde väl affärer som säljer steamnycklar kunna ha egna reor som humble bundle, greenmangaming även om de är bundna till Steam. Valve vår väl sin ersättning oavsett? Händer ju titt som tätt de håller bättre priser än att köpa direkt via Steam. Mindre mellanhänder leder inte till lägre priser här vet inte riktigt hur det fungerar...

Men det är väl bekvämligheten att bara köpa allt via Steam som håller uppe priserna. Minnet är kort men för 5 år sedan kändes det som det faktiskt gick att fynda på Steam men något har hänt de sista åren.

Nej, Steam får inte ett jota av de nycklarna som säljs på de plattformarna. I vissa fall är nycklarna äkta och går till utvecklarna, i andra fall går det varken pengar till Valve eller utvecklarna. Du kan läsa om det här: https://arstechnica.com/gaming/2019/04/why-valve-actually-get...

Spel tar sjukligt med tid att utveckla i jämförelse med andra kreativa former och produktioner, att ta betalt för det är logiskt. Varför tror du att de höjt priserna på Trippel-A spelen? För skojs skull? Nej, det mest trovärdiga är att de helt enkelt inte räknar med att sälja hutlöst mycket mer än de redan gjort men att produktionskostnaderna har gått upp.

Att du anser det inte går att fynda på Steam... ärligt talat vet jag inte ens vad jag ska säga om det. Nu ger jag inga mer svar. Blir alltid att jag säger det och hoppar tillbaka om jag blir triggad men förhoppningsvis slipper jag det eller bara orkar inte och kommer inte tillbaka hit. Either way... *breathes out*


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skriv svar