Ny mobil för bank-id m.m.

Medlem
Ny mobil för bank-id m.m.

Jag tänkte skaffa en smartphone så jag kan använda bank-id, köpa biljett hos SJ.
Jag fick en av brorsan, en Sony, men den var tydligen för gammal. Gick inte att få senaste versionen av bank-id.
Hur vet man vilken smartphone som behövs för att kunna använda bank-id och köpa SJ-biljetter?
Jag vill inte lägga flera tusen på en smartphone som jag bara kommer använda ibland.

Medlem

Dont you have phones? Var nog en legitim fråga 😂

Allt från 2-3 år gammal telefon borde funka.
Men det finns ju nya "billiga" modeller.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kraven för bank-id står här.
https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Citat:

Android och Huawei

Android 5* och högre på mobiltelefoner och surfplattor med Google Play Services eller Huawei Mobile Services.

BankID-appen är inte kompatibel med följande:

Enheter som saknar bakkamera, t.ex. Denver TAQ-70302, kan inte läsa QR-koder.
Google-abonnemanget ”Project Fi"
Google Chromebook
Huawei MateTab Pro, mod. MRX-W09 (kan dock gälla fler)
Lenovo Yoga Tablet 2 med Intel-processor. Enheten måste ha ARM-processor.
Marshall London
Samsung Galaxy J7+
Samsung Galaxy J7 Max
Samsung Galaxy C8 (Kinesisk version av J7+)

*
I juni 2021 kommer systemkravet att höjas till Android 6 och högre.
Läs mer på https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/tekniska-fragor.

Det kan ibland förekomma enskilda exemplar av telefoner/surfplattor eller kombinationer av hårdvara/Android-versioner som inte är kompatibla med BankID-appen, trots att de till synes uppfyller systemkraven.

Här är några förekommande orsaker:

Telefonen/surfplattan har inte Android med Google Play Services eller Huawei Mobile Services.
Den enskilda telefonen/surfplattan är behäftad med systemfel som ev. går att åtgärda med fabriksåterställning.
Det går inte att läsa BankID QR-koder på grund av att enhetens kamera underpresterar hård- och/eller mjukvarumässigt.
Enhetens hårdvara och/eller firmware avviker från standardspecifikationen så att avancerade säkerhetsfunktioner som BankID utnyttjar inte fungerar.

Om BankID-appen kraschar, vänligen acceptera att skicka in kraschrapporter till oss. Det möjliggör och underlättar felsökning och åtgärder från vår sida.

Så nästan vilken mobil som helst med minst Android 6 och en kamera kommer att funka.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dont you have phones? Var nog en legitim fråga 😂

Allt från 2-3 år gammal telefon borde funka.
Men det finns ju nya "billiga" modeller.

Jag har en mobil, men det är ingen smartphone. Valt bort det medvetet.
Men nu skulle jag vilja ha en så jag kan främst köpa biljett hos SJ. Smidigare så, än att behöva skriva ut biljetten.
Uppdateras bank-id så ofta, så man köper ny mobil vartannat, vart tredje år?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har en mobil, men det är ingen smartphone. Valt bort det medvetet.
Men nu skulle jag vilja ha en så jag kan främst köpa biljett hos SJ. Smidigare så, än att behöva skriva ut biljetten.
Uppdateras bank-id så ofta, så man köper ny mobil vartannat, vart tredje år?

De brukar ligga ett par år efter i kraven så att det ska gå att använda en ganska gammal mobil. Just nu är det alltså Android 5 som är kraven (det kom ut i slutet av 2014) och om nån månad ökar de kraven till Android 6 (som kom ut i slutet av 2015), så de verkar ligga 5-6 år efter senaste mobilerna.

För dina behov så skulle du kunna säkert kunna ärva någon kompis eller släktings två generationer gamla mobil som inte har något värde och bara skräpar i byrålådan. Och sedan byta till nästa avlagda mobil.

Beroende på hur många vänner, familjemedlemmar och arbetskamrater du har så tror jag att du skulle kunna komma undan med att aldrig betala för en mobil över huvud taget.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har en mobil, men det är ingen smartphone. Valt bort det medvetet.
Men nu skulle jag vilja ha en så jag kan främst köpa biljett hos SJ. Smidigare så, än att behöva skriva ut biljetten.
Uppdateras bank-id så ofta, så man köper ny mobil vartannat, vart tredje år?

Ingen aning, har aldrig haft problem med BankID har gamla telefoner hemma som det funkar på.
Den du fått måste vara "stenålder".
Om du inte kan ärva en lite nyare så köp en ny "low end" telefon.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning, har aldrig haft problem med BankID har gamla telefoner hemma som det funkar på.
Den du fått måste vara "stenålder".
Om du inte kan ärva en lite nyare så köp en ny "low end" telefon.

Ingen aning, det var en Xperia, vit. Och så hade den kamera hahah

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Kraven för bank-id står här.
https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Så nästan vilken mobil som helst med minst Android 6 och en kamera kommer att funka.

Aha, missade ditt svar.
tack så mycket!

Ambassadör
League of Legends

Kan det finnas en uppdatering tillgänglig på den smartphone du har? På min förra kom det ingen påminnelse om att uppdatering fanns tillgänglig.

Kan kontrolleras genom att gå in i:

  • Inställningar

  • Om telefonen

  • Programuppdatering

Eller något liknande.

Medlem
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har en mobil, men det är ingen smartphone. Valt bort det medvetet.
Men nu skulle jag vilja ha en så jag kan främst köpa biljett hos SJ. Smidigare så, än att behöva skriva ut biljetten.
Uppdateras bank-id så ofta, så man köper ny mobil vartannat, vart tredje år?

Android 5 krävs och det är ca 7 år gammalt, så nej. Sonyn du fick måste vara riktigt gammal.

Edit: Skulle läst kommentarerna, Aloysius hade redan svarat. ._.

Medlem

Netonnet brukar sälja äldre utgående mobiler till rätt bra priser då och då. Köpte en ASUS Zenfone 3 för 1500kr för snart 4 år sedan som fortfarande fungerar alldeles utmärkt med BankID, Swish osv.

Medlem
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag tänkte skaffa en smartphone så jag kan använda bank-id, köpa biljett hos SJ.
Jag fick en av brorsan, en Sony, men den var tydligen för gammal. Gick inte att få senaste versionen av bank-id.
Hur vet man vilken smartphone som behövs för att kunna använda bank-id och köpa SJ-biljetter?
Jag vill inte lägga flera tusen på en smartphone som jag bara kommer använda ibland.

Tycker du ska kika på Redmi serien.

Var lite i samma sits som du för 2 år sedan ungefär och slog till på en Xiaomi från Inet för 2500:-
Var riktigt nöjd med den. Den körde senaste Android och gav det mesta som nyare, betydligt dyrare telefoner har. Hade även förvånansvärt bra batteri. Den blev aldrig segare under tiden jag använde den och fick ofta uppdateringar Typ en sån eller en sån.

Men det mesta i mellanklassen funkar ok idag. Det är viktigt att telefonen du väljer kör senaste, eller nästan senaste, Android. Då får du lite längre tid på dig till nästa uppgradering av lur.

Skribent

Hitta en gammal Samsung Galaxy, morsan har en S6 och den funkar bank-idet på, borde ju inte kosta mer än 1000 kr idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skulle rekommendera en ny men billig modell och helst med 3 års garanterade uppdateringar över en begagnad om du helt enkelt vill använda den för bank-id och sådant.

Rätt vad det är så kommer lägsta version för bank-id att höjas, och då står du där igen i samma situation som nu.

1
Skriv svar