FZ 25 år – Det var bättre förr!

Robot
FZ 25 år – Det var bättre förr!

Vi drömmer oss tillbaka till 1996 och ett enklare gaming-liv.

#fz-25-ar


Medlem

Det som inte var bättre förr var att man köpte spel oftast helt (eller relativt) blind och fick hoppas på att de var bra. Första spelet jag köpte var Colin McRae Rally till PC, men det visade sig att datorn inte var tillräckligt kraftig för att ens kunna installera det. Som tur var kunde jag lämna tillbaka till spelet. Men eftersom det var min första PC, och ingen i familjen ägt PC förut, så hade ingen någon koll på att det fanns systemkrav, då konsol-spelen hade aldrig systemkrav, de krävde bara att du hade rätt system.

Jag kommer ihåg att när jag hade pengar för att köpa nytt spel så fick man titta på olika spelen i butiken och titta på lådorna för att bestämma om det skulle vara bra eller inte. Man kunde inte ta fram en mobil för att snabbt googla fram recension eller video. Så det fanns spel som köptes bara baserat på bilderrna och det lilla synopsis som fanns på baksidan. Många spel som vart köpta som man sedan la tillbaka på hyllan för att aldrig spela igen (t.ex. snabbt exempel för mig är Arcanum). Diablo köpte jag utan att veta var det var, tyckte att framsidan på lådan såg ascool ut och bilderna på baksidan var lockande.

Fanns flera NES spel som jag ägde som jag aldrig spelade ut då det inte alls var så roligt som jag trodde det skulle vara. Ett som jag försökte spela flera gånger men fattade aldrig vad man skulle göra var F-15 Strike Eagle till NES.

Medlem

Tack för en skön tillbakablick!
Lyxig läsning till kaffet!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Citat:

Betala dyrt för dubbla Voodoo 2-kort, belönas med 1 024 x 768

Förhoppningsvis var det inte så många som betalade för upplösningen utan prestandan


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Inaktiv

Givetvis tycker jag som är 80-talist att det var bättre förr. Men ärligt talat finns det nog lika mycket som är bättre idag som då.
Lite är bättre, lite är sämre och lite är nostalgi.

Medlem

56K (kung på den tiden), Voodoo Banshee och Sony Trinitron för hela slanten. 🙂👍

Redaktör
Skrivet av A1200G:

56K (kung på den tiden), Voodoo Banshee och Sony Trinitron för hela slanten. 🙂👍

Kändes inte ett dugg kung att få telefonräkningar på 2-3 000 kr som student.


signatur
Medlem

Bra artikel! Det finns ett värde i att reflektera hur spelmediet utvecklats över åren.

Apropå "spel och dobbel" undrar jag hur dagens yngre konsumenter, och eventuellt framtida utvecklare påverkas av det hela. Det verkar förvisso hända en del med regleringar o.d, men är "skadan" redan skedd?

I övrigt: Tacksamt som modern gejmer att inte behöva ladda ner patchar från tredjepartssidor.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Saker som är bättre nu: man behöver inte uppdatera datorn (hela skiten då...) vartannat år längre. Förutom graffekort varar en dator nu i 4-5+ år.

Men ja, det mesta är bättre nu skulle jag säga.


signatur

I drank what?

Medlem

Grym bild!

vem är vem?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

ElastoMania. Just saying.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem

Saker som är bättre nu, man slipper IRQ-fel.
Saker som var bättre förr: Allt och hela internet, i alla sina former, var man än är.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Flakmonkey
Skrivet av Hipshot:

Saker som var bättre förr: Allt och hela internet, i alla sina former, var man än är.

Skulle inte säga hela internet, men de sociala delarna av det. De skulle aldrig lagt ner det här med datorkörkortet utan lanserat det world wide!

Mycket nostalgi när man tänker tillbaka, men det enda som jag kan tänka på som var bättre back in the day när det gäller gaming var att jag själv var yngre vilket gav mig mer tid att lägga ner på gaming, vara med i communties kring spel och att allt var så jävla nytt för en. Man blev ju imponerad av vad som helst. När folk talar om att allt var bättre förr brukar jag tänka tillbaka och försöka sätta mig i en situation runt millenieskiftet där jag på något mirakulöst sätt haft möjligheten att spela på en rig, spel och infrastruktur som hör hemma 2021. Finns ingen chans i helvete att jag inte valt att spela på det som kommit 2021.

Nej det gamla med groteskt stora skärmar, klurigheten till att få spel att fungera på LAN, att tweaka config-filer i alla oändligthet, etc gör sig bäst som romantiska minnen.

Förutom attityden på internet då. Det är något som blivit direkt hemskt jämfört med för 20 år sedan.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Grym bild!

vem är vem?

Rätt säker på att det där inte är FZ

Från vänster:
Carmack, Kevin, Adrian, Romero, Tom, Jay.
id software.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Grym bild!

vem är vem?

Tror John Carmack till vänster, John Romero i mitten


signatur

https://www.levelstars.se
Testa 3D-spelet Dial Pilot om du har smartklocka! =)
Kort trailer: https://youtu.be/7RiqqBg3or8

Medlem

Bättre förr:

Medlem
Skrivet av Surfsvammel:

Rätt säker på att det där inte är FZ

Från vänster:
Carmack, Kevin, Adrian, Romero, Tom, Jay.
id software.

haha ja jag misstänkte det nog inte var FZ men man kan inte vara nog så säker i dessa tider heller haha. Men nu finns det lite mer klarhet i vem som är vem


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Min Amiga 500 på elevhemmet under gymnasietiden var väldigt poppis.. Det var på nåt vis roligare då!

Medlem

Jag saknar:

1. Datortidningar... fick alltid en hoprullad (och inslagen) datortidning från England i julklapp på morgonen att mysa med.

2. Spel som tar slut, inte mjölkas i åratal. Alltså du spelade Monkey Island och Fallout på någon vecka, sedan ett nytt spel, en ny upplevelse. Sen kom WoW... Fortnite osv... nu spelar kidsen samma spel år ut och år in.

Roligt det där med tunga CRT-skärmar... jag ramlade ner för en spiraltrappa i trapphuset hos en kompis med en sådan i famnen när vi lanade. Slog mig lite, men monitorn slog upp ett jättestort hål i väggen... Monitorn? Jodå den hade inte en skråma.

Redaktör
Skrivet av Porridge:

Min Amiga 500 på elevhemmet under gymnasietiden var väldigt poppis.. Det var på nåt vis roligare då!

Din Amiga på elevhemmet under gymnasietiden var väldigt kul att lira Jimmy White's Whirlwind Snooker på när jag var "sjuk".


signatur
Redaktör
Skrivet av Hullken:

Roligt det där med tunga CRT-skärmar... jag ramlade ner för en spiraltrappa i trapphuset hos en kompis med en sådan i famnen när vi lanade. Slog mig lite, men monitorn slog upp ett jättestort hål i väggen... Monitorn? Jodå den hade inte en skråma.

Ouch. Elektronikens svar på Volvo 142.


signatur
Medlem

Rolig lösning för oss som varit med ett tag.
Det där med saker som inte var bättre förr får jag lägga på några bitar till…

Ringa upp ”rätt” modempool för att få lägre ping (Algonet och Quake var ingen höjdare)

Cdrom som ibland lät som en flygmaskin när man laddade banor eller startade spelet

Att ställa in ljud och liknande i spel i tiden mellan Win95/MsDos

Någon i huset ville ringa mitt i en match i favoritspelet

Stabilitet i Windows på 90-talet

Saker som var bättre förr, förutom de som listats:

Dedikerade servrar för flera spel

Demos! Gud så roligt och bra att kunna testa spel innan köp

Lana. Det händer inte så ofta nuförtiden, ungdomar missar något magiskt med pan pizzor, försöka dela med sig av samma spel/patch samt den magiska komsten att förr koppla ihop datorer med IPX.

Glädjen över att koppla upp sig en kväll och spela ONLINE!!! Wow

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jimmy White's Whirlwind Snooker

Jimmy White's Whirlwind Snooker på Amigan har fortfarande bästa fysiken till dags dato oavsett vilken genre. Om man spelat biljard/snooker på riktigt så vet man vad jag snackar om. Ingen snack om saken. 🙂

PS Tänk om man på 90-talet fick 1 gratis spel per vecka. Typ Epic idag. Nej, det var definitivt inte bättre förr i tiden. 🙂

Medlem
Skrivet av Hullken:

2. Spel som tar slut, inte mjölkas i åratal. Alltså du spelade Monkey Island och Fallout på någon vecka, sedan ett nytt spel, en ny upplevelse. Sen kom WoW... Fortnite osv... nu spelar kidsen samma spel år ut och år in.

Den där punkten förstår jag inte riktigt?
Det kommer fortfarande spel som har ett slut som inte kräver omspelningar eller konstant uppdateringar i dagsläget.
Samt det fanns spel 'back in the days' som inte heller hade något riktigt slut eller som man spelade samma spel år ut och år in;

Counter-Strike, Quake, Unreal Tournament, Starcraft 1, Warcraft 2/3, Diablo 1/2, RuneScape etc. Om vi går ännu längre bak i tiden så spelade folk t.ex. Street Fighter 2 år in och ut. Sure, inte i samma skala som t.ex. WoW / Fortnite, men mer att det fanns spel då också som folk spelade dagligen i flera år. Jag är en av de som spelade CS sen 1.3 dagligen fram till "slutet" av 1.6 när jag slutade spela i klan och gick över till att spela casual.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Den där punkten förstår jag inte riktigt?
Det kommer fortfarande spel som har ett slut som inte kräver omspelningar eller konstant uppdateringar i dagsläget.
Samt det fanns spel 'back in the days' som inte heller hade något riktigt slut eller som man spelade samma spel år ut och år in;

Counter-Strike, Quake, Unreal Tournament, Starcraft 1, Warcraft 2/3, Diablo 1/2, RuneScape etc. Om vi går ännu längre bak i tiden så spelade folk t.ex. Street Fighter 2 år in och ut. Sure, inte i samma skala som t.ex. WoW / Fortnite, men mer att det fanns spel då också som folk spelade dagligen i flera år. Jag är en av de som spelade CS sen 1.3 dagligen fram till "slutet" av 1.6 när jag slutade spela i klan och gick över till att spela casual.

Jag är bara gnällig för att jag försöker få mina barn att testa fler spel. Det finns ju så många bra spel i så många olika genrar att testa. "Men vi vill bara köra Fortnite.... måste ju upp i lvl 100" är tacken man får...

Medlem

Paradigmskiftet man fick vara med om på 1990-talet är once in a lifetime. Inte ens en övergång till VR med lukt skulle vara lika stor. Det är samma sak som 1969-rörelsen, vissa händelser förenar en generation på ett sätt som skapar minnen för livet. På gott och ont.

Självklart uppskattar jag väldigt mycket av det vi har idag som inte fanns då.

Men den där nyförälskade rosaskimrande känslan hör ungdomen till. Jag kan bara hoppas att dagens kids verkligen känner att Fortnite är fantastiskt, att de kan se underbara saker i spelen som jag själv inte förstår.

Jag känner ju inte längre samma lockelse till att dra på mig galonbyxorna och ge mig ut i västkustskt regn för att bygga en stad i lera eller leta efter den perfekta barkbiten för att slänga i närmsta bäck. Men jag kan innerligt relatera till den känslan som något beständigt, något som en knatte 2021 också "borde" känna.

Med spelbranschen är det inte längre samma skog, bäck, lera eller regn. Som sagt: både på gott och ont.

Men en sak som definitivt inte var bättre förr är Firma Calle & Bennet på fredagar. De ger mig hopp om fortsatt hög mysfaktor kopplat till spelintresset 🙌

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fanns flera NES spel som jag ägde som jag aldrig spelade ut då det inte alls var så roligt som jag trodde det skulle vara. Ett som jag försökte spela flera gånger men fattade aldrig vad man skulle göra var F-15 Strike Eagle till NES.

Igenkänning 100 %..... Fy fan de va många veckopengar ner i sopptunnan på NES och SNES spel som inte höll måttet asså.... Riktigt riskfullt att kasta ut födelsedagspenningen för varje Zelda, harvest moon eller Turtles lost in time råka man ut för lika många absolut värdelösa cash grabs till spel kommer fortfarande ihåg ångesten när man upptäkte sin miss och att man kastat bort pengarna på skräp....

Tror att de helt klart var detta som gjorde att ja började köpa PC och Gaming tidningar

Redaktör
Skrivet av A1200G:

Jimmy White's Whirlwind Snooker på Amigan har fortfarande bästa fysiken till dags dato oavsett vilken genre. Om man spelat biljard/snooker på riktigt så vet man vad jag snackar om. Ingen snack om saken. 🙂

PS Tänk om man på 90-talet fick 1 gratis spel per vecka. Typ Epic idag. Nej, det var definitivt inte bättre förr i tiden. 🙂

Jag vill hävda att Virtual Pool-serien ligger bra till. Men den känns ju mycket bättre för att man stöter ”på riktigt” med musen.


signatur
Medlem

Ja fy va många helger de gick att bara koppla in alla datorer och synca alla nätverken och i slutändan också hoppas på att spelet fungerade som det skulle tillräckligt länge. Men gud va påhittig och sjukt tacksam man blev när allt funka och tack alla stackars föräldrar som fick köra oss miltal med alla grejer varje helg det slipper man ju som pappa nu men kan ändå sakna det hela och hade gärna sett mina ungar med skärmar,burkar etc i bilen på väg mot nya äventyr 😆

Skribent

En sak som var både bättre och sämre förr var mitt tålamod. Bättre för jag kunde stå ut med att spela ett helt spel i slow motion när min dator inte klarade av att köra det (sorgligt bortglömda Bioforge). Men också sämre, då jag tillbringade min tid med att spela spel i slow motion.

123
Skriv svar