Allt pekar på att Valve jobbar på en bärbar PC-konsol

Robot
Allt pekar på att Valve jobbar på en bärbar PC-konsol

Kan Nintendo Switch äntligen få en rival?

#Steampal, #Valve


Medlem

Låter som att man kommer strömma spelen vilket redan går med t.ex. Xbox game pass


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Oj det här var oväntat men positivt!

Medlem

Det låter som att den blir dyr! För streaming borde det ju inte vara, ingen köper väl en konsol för att streama till den.

It's not a lake, it's an ocean

Intressant!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

Det här är en Steam Machine jag faktiskt är sugen på.
Spela Steam i sängen på kvällarna? Ja, tack!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag är konsollare så jag är sällan uppdaterad på dessa riktiga nyheter men hade eller har Valve en dator med kontroll? Visst gjorde dom en sån för några år sedan? Eller var det bara en kontroll som passar alla PCs?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skribent
Skrivet av Pretorian24:

Jag är konsollare så jag är sällan uppdaterad på dessa riktiga nyheter men hade eller har Valve en dator med kontroll? Visst gjorde dom en sån för några år sedan? Eller var det bara en kontroll som passar alla PCs?

Helt rätt. De gjorde en satsning på så kallade Steam Machines, men de blev aldrig någon hit och det hela rann ut i sanden.

Medlem

Helt klart intressant.
Den stora frågan är bara vad det blir för pris och vilken typ av spel som kommer gå att köra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem

Det här är min kink!

Har samlat på mig gpd win 1, 2 och nu senast 3! Har alltid gillat konceptet med att ha hela sitt steambibliotek portabelt.

Spela death stranding portabelt, en dröm!:

gpd win 3 dockad, kör lite anno 2070:

Nackdelen är att det kostar mycket på närmre 10k, kan vara lite chunky på ett halvkilo, samt att alla spel inte är helt byggda för en portabel upplevelse, men performance är ganska galet för något så litet, närpå en ps4.

Medlem

Aha! Nu fattar jag vad han pratade om.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Aha! Nu fattar jag vad han pratade om.

Nej, du måste vänta till slutet av året med att fatta. Allt fattande innan dess skall ses som strikt hypotetiskt.

Medlem

Gärna för mig! Tycker om Switch-konceptet, men inte spelutbudet den erbjuder. Steams spelutbud går dock inte att klaga på 👍


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det här är en Steam Machine jag faktiskt är sugen på.
Spela Steam i sängen på kvällarna? Ja, tack!

Steam Play? Har en AppleTV i sovrummet och en xbox gamepad, kör allt möjligt från windowsspel (Steam, Uplay osv) och Switch/GC-emulator via Steam Play utan problem... Visst, din primära dator måste vara igång för att streama, men kanske bättre och enklare då du får bättre prestanda och kvalitet än en undermålig handkonsoll... Och så slipper du streama över nätet.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Steam Play? Har en AppleTV i sovrummet och en xbox gamepad, kör allt möjligt från windowsspel (Steam, Uplay osv) och Switch/GC-emulator via Steam Play utan problem... Visst, din primära dator måste vara igång för att streama, men kanske bättre och enklare då du får bättre prestanda och kvalitet än en undermålig handkonsoll... Och så slipper du streama över nätet.

Menar du Steam Link?
Finns det Switch emulator, hade ingen koll på det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sorry, ja, menar Steamlink. Finns ju appar för det både för AppleTV och Chromecast, och funkar bra med gamepad osv. Och ja, finns en prima switch emu, brukar köra Mario Kart och Zelda i sängen i full 4K utan problem :P. Steam Link funkar riktigt bra i lokala nät också där jag kan pressa 4K utan problem (förutsatt att datorn du har orkar med att rendera i 4K dvs).

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Sorry, ja, menar Steamlink. Finns ju appar för det både för AppleTV och Chromecast, och funkar bra med gamepad osv. Och ja, finns en prima switch emu, brukar köra Mario Kart och Zelda i sängen i full 4K utan problem :P. Steam Link funkar riktigt bra i lokala nät också där jag kan pressa 4K utan problem (förutsatt att datorn du har orkar med att rendera i 4K dvs).

Jag kan spela Steam spel med Steam Link men har svårt med att få handkontroll att fungera med spel utanför Steam, som tex Epic Games store.
Har bara provat med Nintendo pro controller men kanske fungerar bättre "utanför Steam" om man har en Xbox, som Windows känner av default.?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Men om man förväntar
Skrivet av Lasrod:

Aha! Nu fattar jag vad han pratade om.

Men om nu alla förväntar sig en konsoll, och vi får veta något som ingen förväntar sig vid slutet av året.
Får vi en konsoll då?

Medlem

Att Xbox Game Pass Ultimate kommer fungera på den är redan i stort sett bekräftat.
Kan detta bli den där bärbara "Xbox Nano" konsolen som det ryktades om länge?
Gabe har lagt positiva kommentarer om Xbox på det senaste med...

“I don’t have a stake in that race. Obviously, we do most of our development on personal computers, but of the two I would definitely go with an Xbox.”


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kan spela Steam spel med Steam Link men har svårt med att få handkontroll att fungera med spel utanför Steam, som tex Epic Games store.
Har bara provat med Nintendo pro controller men kanske fungerar bättre "utanför Steam" om man har en Xbox, som Windows känner av default.?

Kan vara så, jag har kört med Xbox och PS4-kontroller och båda har funkat perfekt för mig iaf även utanför native Steam-spel, iaf för de spel som stödjer kontrollers. Annars får man göra lite manuella mappningar osv. Annars har jag trådlöst tgtbord och mus kopplat till Steamlinken också.

Medlem
Skrivet av eld:

Det här är min kink!

Har samlat på mig gpd win 1, 2 och nu senast 3! Har alltid gillat konceptet med att ha hela sitt steambibliotek portabelt.

Spela death stranding portabelt, en dröm!:

Coolt, en GPD Win3-ägare till här! Jag fick hem min första GPD i måndags, Win 3 med i7-1165G7, skaffade du samma variant?

Jag gillar min så här långt, har dock inte haft mycket tid att leka med den än. Installerade om Windows, har inte installerat button mapping-verktyget än och inte testat fingerprint-sensorn. Tre spel testade hittills: Tekken 7, Dying Light, King of Fighters XIII. De funkar fint, men jag kommer åt den högra bakknappen (mappad till Ctrl+Alt+Del) lite väl lätt i fightingspelen så jag måste nog mappa om den.

Till topic: Det ska bli intressant att se vad det blir av denna Steam-maskin. Jag tror att Valve har lärt sig ett och annat från tidigare projekt. Ett större företag som Valve har förstås mycket bättre chans än GPD eller Aya att få ner priset per enhet om man siktar på hundratusentals eller miljontals enheter, så jag tror att de kan lägga sig på kanske runt 5000 och ändå inte sälja med förlust. Då skulle den framstå som ett premiumalternativ till Switch snarare än en liten nischprodukt. Det ryktas om RDNA 2 och ett målpris på 399 dollar (https://www.youtube.com/watch?v=NfNFBXI1VSQ), och skulle det visa sig vara i närheten av sanningen så verkar det ju väldigt frestande.

Medlem

Hoppas på detta! Valve har ju lagt en del utveckling på bättre linux-stöd med proton etc även efter att steam machines inte flög som dom velat. Så det är inte alls otänkbart att det är för detta initiativ? En fundering som någon annan här har bättre koll på; hur funkar det med linux på arm-baserad grund och liknande proton translation layer eller dyl. typ så som apple gjort för att ha x64-stöd på deras nya m1-maskiner?

Inaktiv

Spännande. Bra om den konkurrerar med Switch lite så att Nintendo får börja bete sig mer konsumentvänligt. Hoppas det blir en hit.
Kanske plockar upp en själv tom, tänkte sälja switchen nu när jag spelat igenom allt av värde.

eld
Medlem
Skrivet av grimpe:

Coolt, en GPD Win3-ägare till här! Jag fick hem min första GPD i måndags, Win 3 med i7-1165G7, skaffade du samma variant?...

Yep, den lite snabbare varianten plus dockan så man kan låtsas att det är en switch!

Det mest positiva med den är att pga cpun, minnet och hårddisken så känns den precis lika snappy som min vanliga dator, så har suttit och arbetat med den kopplat till en display, tangentbord och mus, har knappt märkt av att jag kört på en liten handhållen dator! Allt laddar sjukt snabbt och med 16gb så kan man tabba mellan flera olika program och spel.

Ergonomin är dock fortfarande något jag försöker vänja mig med, men tänker performance är nog något av det snabbaste man kan få tag på i den storleken!

GPU'n överraskar dock ganska positivt, det är otroligt mycket man faktiskt kan köra på den!

Och det bästa: Äger ju redan alla spelen, behöver inte köpa några fullpris-portar bara för att få en portabel upplevelse!

Vad jag önskar nu från GPD är väl en gpd win lite, en superkompakt variant av 3'an med lång batteritid mer gjort för spel från sent 90-tal och dosbox!

Medlem

Ok, så det blir en liten klen steam machine som kan köra ett fåtal spel lokalt (linux...) men som är specialanpassad för kanske Game Pass och skulle jag tro, definitiv GFN (eftersom man då köper spelen på Steam).

Lär väl ingå 1-2 år GFN premium.

Förhoppningsvis lägger de krutet på bra kontroller, superbra nätverk och lågt pris.

Ambassadör
Xbox

Rör sig en del Xbox-rykten kring detta också, förmodligen Xbox Game Pass på Steam men det kan vara lite mer också... Ska bli intressant att se vart det tar vägen till slut.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Ok, så det blir en liten klen steam machine som kan köra ett fåtal spel lokalt (linux...) men som är specialanpassad för kanske Game Pass och skulle jag tro, definitiv GFN (eftersom man då köper spelen på Steam).

Lär väl ingå 1-2 år GFN premium.

Förhoppningsvis lägger de krutet på bra kontroller, superbra nätverk och lågt pris.

Liten, ja. Klen, inte i förhållande till sin storlek skulle jag tro. Den integrerade grafiken i nya cpu:er räcker rätt långt i de låga upplösningar som krävs för en bärbar konsol. Om det stämmer att denna ska använda en specialgjord APU med RDNA 2 så lär det vara ännu bättre. Jag tror inte att huvudsyftet med den här konsolen skulle vara att streama, då finns det billigare lösningar. För mig är huvudsyftet med en bärbar speldator att kunna spela var som helst, även där det inte finns nätverksförbindelse bra nog för streaming. Säkert får den stöd för streaming också, det vore väl dumt annars.

Sedan finns det nog fler spel för Linux än du tror, och än fler som går att köra genom Proton. Långt ifrån alla, men det lär räcka för att ge den ett bibliotek jämförbart med Nintendo Switch direkt från start. Ta en titt på ProtonDB.

Medlem

Finns ju massor av handkontroller som man kan sätta mobilen i och med t.ex. xbox gamepass så får man ju stort utbud om det gäller stream.
Sedan får man väl se det som en ny produkt och inte en konkurrent till nintendo då klientelet är annorlunda. Nintendo säljer ju på sina spel och inte på generiska trippel-a-spel.
Varit sugen på en Razer Kishi ett bra tag för att köra xcloud på....

Medlem
Skrivet av grimpe:

Liten, ja. Klen, inte i förhållande till sin storlek skulle jag tro. Den integrerade grafiken i nya cpu:er räcker rätt långt i de låga upplösningar som krävs för en bärbar konsol. Om det stämmer att denna ska använda en specialgjord APU med RDNA 2 så lär det vara ännu bättre. Jag tror inte att huvudsyftet med den här konsolen skulle vara att streama, då finns det billigare lösningar. För mig är huvudsyftet med en bärbar speldator att kunna spela var som helst, även där det inte finns nätverksförbindelse bra nog för streaming. Säkert får den stöd för streaming också, det vore väl dumt annars.

Sedan finns det nog fler spel för Linux än du tror, och än fler som går att köra genom Proton. Långt ifrån alla, men det lär räcka för att ge den ett bibliotek jämförbart med Nintendo Switch direkt från start. Ta en titt på ProtonDB.

Jag hade nog ändå hoppats på en lite svagare som kostar som en switch, runt 3500 kr snarare än en gpd win for 10 000.

Redaktör
Ponny
Skrivet av mrpijey:

Steam Play? Har en AppleTV i sovrummet och en xbox gamepad, kör allt möjligt från windowsspel (Steam, Uplay osv) och Switch/GC-emulator via Steam Play utan problem... Visst, din primära dator måste vara igång för att streama, men kanske bättre och enklare då du får bättre prestanda och kvalitet än en undermålig handkonsoll... Och så slipper du streama över nätet.

True. Det finns lösningar. Men först: retro-spels-tv i sovrummet! (Många projekt och aldrig blir jag nöjd ).


signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar