Snabbkollen – Var spelen bättre förr?

Robot
Snabbkollen – Var spelen bättre förr?

Det finns dåliga saker i moderna spel, speciellt de stora. Men den indiescen vi har idag är fantastisk, VR är äntligen en grej och överlag är quality-of-life i spelen bättre. Det finns mycket riktigt dåligt, men det finns mer bra saker än någonsin tidigare, för att inte nämna att man alltid kan spela gamla spel nu.

Medlem

Spel har aldrig varit så bra, tillgängligt, billigt och brett som det är nu enligt mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gnällkuk

Spelen är ju klart ”bättre” idag, däremot har det blivit rejält svårare att utveckla och testa. Vi kommer nog att få längre och längre utvecklingstider för spel men samtidigt ser jag att vi är på väg in i en era där aa får en större och viktigare roll, kanske t.o.m. guldålder?

Det största problemet är att nästan alla spel känns buggiga och ofärdiga vid release och att det nästan som en regel får betecknas att det tar ett år efter release innan spelet känns som 1.0.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Helt klart ja.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Personligen så tycker jag att spelen har blivit bättre då de blir större och mer verklighetstrogna grafiskt. Jag är pärvärst kåt på ny knivskarp detaljerad grafik. Sedan blir historierna större o bättre även. Ta exempel som The Last of Us 2, God of War (2018) eller Red Dead Redemption 2. Otroliga mästerverk som aldrig skulle kunna tillverkas under PlayStation 2 generationen. Synd dock att spelen tar så lång tid att utvecklas.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

spelen är bättre nu, men tror man upplevde allt som mycket mer fascinerande förr då man inte hade tusentals timmar av spelande inbränt i hjärnan, ta rdr2, vilket sjukligt bra spel, ändå orkar jag inte spela klart det...

Inaktiv

Det är omöjligt att svara med ja eller nej.
Det finns massor av spel från både 80- 90- och 00-talet som är väldigt bra än idag men både nu och då så är det väldigt många spel som är bra första gången man spelar dessa men sen har man spelat sig mätt på dessa spelen, och då spelar det ingen roll om det är ett spel från 1991 eller ett från 2021, men man kan fortfarande rekommendera att den som har missat detta spelet ska försöka passa på att spela det, om den gillar den typen av spel.

Däremot så tycker jag att det är lättare att säga vad med dagens konsoler som är bättre eller sämre från förr. (Enligt mig)

Medlem

Det som är bra nu är att du kan spela gamla och nya spel, väldigt lätt, gamla nästan lättare. Så har det inte alltid varit kan jag och många flera skriva under på.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Rent "spel/krona" så är ju spelen sjukt mycket mera nu, otroligt mycket mera måste jag ändå säga.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör

Utvecklingen gick vansinnigt fort där på 90- och 00-talen. Tre år mellan Doom och Quake, två år mellan Quake och Half-Life (det är helt galet!), och mindre än tre år från Quake 3 till Battlefield 1942. Svårt att göra samma steg i dag, de stora kliven mot mognad har tagits. Men kvalitén på berättande, grafik m.m. i dag är ju fenomenal. Så jag tycker det är omöjligt att välja det ena - var tid har sin styrka och svaghet.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Det som är bra nu är att du kan spela gamla och nya spel, väldigt lätt, gamla nästan lättare. Så har det inte alltid varit kan jag och många flera skriva under på.

Helt klart, det skriver jag också under på att det har blivit lättare. ”Allt” på ett ställe.
Tyvärr är det synd när vissa äldre spel tas bort så att det blir svårare igen att få tag på dessa spelen.

Medlem

Jag tycker att spel i stora svepande drag är i snitt sämre nu än de någonsin vart. Utvecklingen har gått bakåt på (för mig) alla betydelsefulla sätt, det är mest grafik och dylikt som det sker någon vidare utveckling av, sånt som gör spel lätta att marknadsföra. Majoriteten av de stora AAA spelen har så banal gameplay att jag drar mig för att ens kalla en del av dom för spel, snarare är "interaktiv upplevelse" eller "film med spelelement" mer passande betäckningar.

Däremot så existerar många av de bästa spel jag spelat just nu, men de kommer från indie-sidan av spelmarknaden, där det finns spel med spelglädje som kommer ur djup och komplex gameplay som aldrig tidigare skådats...

Så det korta svaren är nog "går inte att svara på en så generell fråga" eller "det beror på"...

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Utvecklingen gick vansinnigt fort där på 90- och 00-talen. Tre år mellan Doom och Quake, två år mellan Quake och Half-Life (det är helt galet!), och mindre än tre år från Quake 3 till Battlefield 1942. Svårt att göra samma steg i dag, de stora kliven mot mognad har tagits. Men kvalitén på berättande, grafik m.m. i dag är ju fenomenal.

Ja det var en väldig utveckling just då, även grafiskt.
Kan fortfarande bli imponerad när jag ser ett rally spel till Playstation 2 och solljuset ligger på och speglar sig i bilens lack.
Sen hur mycket snyggare karaktärerna i GTA och Elder Scrolls blev i spelen till Xbox 360 och Playstation 3 än vad dem var under tidigare generation.

Skrivet av anon_326145:

Ja det var en väldig utveckling just då, även grafiskt.
Kan fortfarande bli imponerad när jag ser ett rally spel till Playstation 2 och solljuset ligger på och speglar sig i bilens lack.
Sen hur mycket snyggare karaktärerna i GTA och Elder Scrolls blev i spelen till Xbox 360 och Playstation 3 än vad dem var under tidigare generation.

På tal om Elder Scrolls och gamla spel. Det var någon på Reddit som poängterade ut att Skyrim idag är lika gammalt för oss som Morrowind var när Skyrim släpptes.

Man märker att Skyrim är föråldrat grafiskt, men inte på det sättet man tänkte på Morrowind i slutet av 2011. Och det är antagligen fortfarande många år kvar tills nästa Elder Scrolls.

Avstängd

Omöjligt att besvara med "ja" eller "nej"

FM-guru
F.d. Sisyr

Omöjligt att säga. Min favoritgenre, RPG, var dock överlag tveklöst bättre förr.

Medlem

Battlefield och Call of Duty serien var ju tveklöst bättre förr. Men det har ju kommit grymt bra spel på sistone. Här är några:

- God of War
- Last of Us 1&2
- Inside
- Little Nightmares

listan kan nog göras lång.

Medlem

Visst spelen och upplevelserna har väl blivit bättre, men något som jag saknar är dom gamla hederliga klicka och peka spelen. Speciellt dom från Lucas art. Hade varit nice med nytt monkey Island med ny grafik fast inte ful 3d som telltale spelet var.

Medlem

Samma som med "musik var bättre förr" är spel likadant. Man spelar om dom som är bra och glömmer bort dom som var dåliga. Bara dom bra spelen överlever att bli ompratade om länge.

Som exempel kan man kolla på MMORPG där spel som World of Warcraft, Ultima Online och Everquest pratas om... Men finns massor av dåliga MMORPG som släpptes under den tids perioden med.

Det kommer alltid finnas bra och dåliga spel men dom bra spelen kommer vi spela länga medans dom dåliga kommer glömmas bort med tiden.

Medlem

Jag tyckte att det var en svår fråga att svara bara ja/nej på. Så jag röstade "ja" ändå.

Som med allt annat blir det svårare och svårare att spåra upp nya hjulspår och verkligen bryta ny mark i en bransch som försökt göra just det i 35+ år. Revolutionen kommer inte, men evolutionen gör det, hela tiden.

Jag tycker också att marknaden över "dåliga spel" ser väldigt annorlunda ut nu. De säljer fortfarande, men spelutvecklaren har nu möjlighet att patcha ut rena buggar och bedrövelser, på ett sätt som kasettillverkarna till NES-spel inte kunde. Du hade en bana och den var omöjlig pga en bugg. Idag har du fortfarande en bana och du trycker "F to pay respect" då och då, men det ser åtminstone snyggare ut. Grovt förenklat, förstås.

Dåliga spel har blivit bättre, ribban har kollektivt höjts hela tiden, men jag tycker framförallt att själva spelandet har hamnat lite i passagerarsätet. Spel med interaktiva val är ett jättebra sätt att berätta en historia, men då tycker jag att spelet ska vara byggt runt det. Det blir ofta lite nödigt när storyn ska tryckas upp i ansiktet i en radio-shooter. Det behövs inte. Ut och skjut. Jag behöver inte ha en story i Mario Tennis Aces heller, liksom.

Jag tyckte ändå bättre om när jag bara behövde tryck in en kassett och sedan hoppa på Goombas. Och när introt i Pokémon var det absolut värsta i tänkbara väg sett till unskippable cutscene.

Medlem

Jag säger ja för jag älskar de gamla c64/amiga/pc rollspelen från 80-90talet.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Svårt att säga. Jag tycker att multiplayer var mycket bättre förr, innan det blev så mycket P2W av allting. Singleplayer tycker jag har blivit bättre, och det beror nog mycket på att utvecklingen har gått framåt så pass mycket att spelutvecklare kan göra saker som inte var möjligt förr, och då pratar jag inte bara om det visuella, utan allt från lagringskapacitet och kontroller till story och hur spelet presenteras för spelaren. Detta märker man framför allt på alla bra spel som har åldrats dåligt, med klumpiga kontroller och en story som är tunnare än en porrfilm. Sen finns det ju väldigt många äldre spel som är tidlös, som många av dagens spel försöker efterlikna. Så vissa saker var bättre förr, medan andra saker är bättre nu. Man kan bara hoppas att framtiden ger oss något bättre.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Svårt att säga. Jag tycker att multiplayer var mycket bättre förr, innan det blev så mycket P2W av allting. Singleplayer tycker jag har blivit bättre, och det beror nog mycket på att utvecklingen har gått framåt så pass mycket att spelutvecklare kan göra saker som inte var möjligt förr, och då pratar jag inte bara om det visuella, utan allt från lagringskapacitet och kontroller till story och hur spelet presenteras för spelaren. Detta märker man framför allt på alla bra spel som har åldrats dåligt, med klumpiga kontroller och en story som är tunnare än en porrfilm. Sen finns det ju väldigt många äldre spel som är tidlös, som många av dagens spel försöker efterlikna. Så vissa saker var bättre förr, medan andra saker är bättre nu. Man kan bara hoppas att framtiden ger oss något bättre.

Å andra sidan så har vi digitala mötesplatser som vi aldrig hade förut, på den tiden kunde vi drömma om mmo-världar och slängde oss på första bästa som kom ut.

Nu kan vartenda unge hoppa in i en av hundra tusentals roblox världar och leka hur de vill.

Vi har spel där 100 spelar kan tävla mot varandra och det är inget konstigt, medans något som battelfield var världens coolaste grej för att 32 spelare tävlade mot 32.

Vi kan även idag spela spel i multiplayer där du kan forma världen som du vill, i otroligt många survivalspel och liknande, sånt fanns inte så mycket av borta på 90-talet.

Vi har även mycket lättare att spela multiplayer, vi behöver inte leta upp servrar, hoppas på att det fungerar, oroa oss för ping eller liknande.

Så Multiplayer hade bra saker förr, och det har även bra saker nu!

Medlem

Spelen blir bättre tecknisk sett, men spel precis som film har hamnat i en uppföljar trend vilket är baksidan av dyra stora AAA spel.
Få vågar satsa på nytänk alldeles för många fastnar i att göra ett nytt COD eller Battlefield.

Medlem

Absolut bättre nu. Men jag hade kul då med.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Spelen i sig är väl inte bättre, dom ligger alltid på samma blandade nivå. Däremot så tycker jag mycket annat var bättre förr, framför allt under PS2 eran då man blev så bortskämd med mängder av spel, som dessutom var färdiga vid release och det fanns inga dolda kostnader, bara stoppa in skivan och köra och hade man tur så fick man en uppföljare inom ett år eller två. Allt var så enkelt och jag ser det lite som en guldålder i mitt spelande.

Men jag menar inte att jag vill gå tillbaka och spela PS2(fast jag gör det ibland) istället för de nya konsolerna, det är klart att nya spel är "bättre" rent tekniskt när tekniken går framåt och jämför man dom sida vid sida så är det nya så klart oftast att föredra. Det handlar mer om hur jag upplevde spelen där och då.

Medlem

Nej, spelen och tekniken var inte bättre förr, men vilja och hjärta hos utvecklare var nog det. Förutom några få undantag känns det som spel idag massproduceras för största möjliga vinst till lägsta möjliga kostnad.

Men det är väl bara den naturliga utvecklingen av att branschen blivit så stor. Det kommer fortfarande riktiga mästerverk med jämna mellanrum, precis som förr, enda skillnaden är väl att havet av skräp däremellan blivit ofantligt mycket större.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Beror på, men när det kommer till JRPGs så var spelen absolut bättre förr.

Jag saknar verkligen bra episka berättelser i JRPGs som vi brukade få med spel som FF6, FF7, Chrono Trigger och Suikoden-serien bara för att nämna några. Men kvalitén på berättarkonsten i JRPGs dom senaste 15 åren har sjunkit rätt så rejält, med få undantag, där tröttsamma klyschor används om och om igen.

JRPGs är enda anledningen till att jag önskar att PS4/PS5 kunde spela PS1/PS2-spel. Skulle bli så glad om Konami släppte en Suikoden-samling till PS4 med dom fem huvudspelen och Tactics.

Medlem

Både jag och Nej på denna fråga.

Första spelen jag körde var på ZX Spectrum, de hade själ många av dem som tex Fairlight. Men det fanns mycke skräp då som nu.

Det jag minns bäst från 90-talet på PC är Red Alert II och WarCraft & StarCraft. Remastern av StarCraft II håller än!

Crysis 1 är tidlös klassiker som jag räknar till "nutid". Minecraft kommer hålla länge..

Tycker Formel 1 spelen bara blivit bättre på senare år. Senaste GTA V är bättre än föregångarna.

12
Skriv svar