Portal-lika portaler fanns i Zelda 64, 10 år innan Portal
Lär finnas massor av liknande exempel. Tanken och konceptet är inte unikt på något sätt.
Nej verkligen inte. Tanken på exempelvis portaler mellan olika dimensioner har ju funnits väldigt länge.
Hade varit kul annars att se hur Ocarina of Time hade blivit med portaler.
Det hade det första Prey också, och det kom samma år som "Portal".
Rätt tid och rätt plats, annars meh
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Det hade det första Prey också, och det kom samma år som "Portal".
Prey kom faktiskt ut 2006 och Portal 2007.
Jätteintressant information.
Missade han Quake 3 (1999), det hade väl portaler man kunde se genom till andra delar av kartan..?
Stämmer
Ja det är ju inte så värst krävande (eller alls krävande, beroende lite på hur man gör) rent prestandamässigt... Så handlar väl mest om att ha idén och komma på en bra lösning..
Prey (2006) hade dom ju väldigt mycket i samma stil som Portal, före Portal då (sen använde man dom inte för att lösa pussel direkt)... Kan tänka mig att dom fått idén från Prey.
subterranean homesick alien
Stämmer
Unreal Tournament (också 1999) hade portaler också likt portal... (säker att det inte är Unreal Tournament ni tänker på?)..
Eller kanske är jag som blandat ihop dom.
subterranean homesick alien
Unreal Tournament (också 1999) hade portaler också likt portal... (säker att det inte är Unreal Tournament ni tänker på?)..
Eller kanske är jag som blandat ihop dom.
UT hade portaler. Vet inte om det funkade att göra dom i vanliga Unreal också.
Men på tiden satt en jag mycket med Unreal editor och lekte.
Var kul att placera ut portaler och sedan skjuta en rocket som flög igenom dom. Blev lätt kaos i multiplayer när alla lobbade raketer kors och tvärs genom portalerna.
Även spelet Decsent hade en form av portaler. Fast dom funkade på ett annat sätt. Du kunde göra "rum i rummet" som inte syntes förens man öppnade te.x en dörr. Skulle väl kalla det mer för någon udda metaform av "4D".
Den editorn var dock extremt pillig att jobba med, men ack så avancerad för sin tid.
“All thinking people are atheists.”
Svårt att se nyhetsvärdet att nintendo teamet testade portaler men aldrig använde det för ocarina of time och vinklar nyheten som att portal 2007 var första spelet som använde portaler. Mellan 96 och 99 användes portaler i flera olika motorer. Det första 3d realms visade av Prey hade dynamiska portaler och det var första gången jag hörde något om portaler i ett spel. Det var väl någon gång runt 96 men först 98 visade dom något på video.
https://www.youtube.com/watch?v=L29DSSQT3Ek
Men samtidigt som Prey visade sitt demo på e3 så hade redan Unreal portaler i sitt färdiga spel och både Quake 3 och Unreal tornament hade portaler i sitt spel 1999. Medan Prey inte blev klart förens 2006 men även då var före Portal 2007.
UT hade portaler. Vet inte om det funkade att göra dom i vanliga Unreal också.
Men på tiden satt en jag mycket med Unreal editor och lekte.
Var kul att placera ut portaler och sedan skjuta en rocket som flög igenom dom. Blev lätt kaos i multiplayer när alla lobbade raketer kors och tvärs genom portalerna.
Även spelet Decsent hade en form av portaler. Fast dom funkade på ett annat sätt. Du kunde göra "rum i rummet" som inte syntes förens man öppnade te.x en dörr. Skulle väl kalla det mer för någon udda metaform av "4D".
Den editorn var dock extremt pillig att jobba med, men ack så avancerad för sin tid.
Har för mig den inte riktigt kunde hantera mer öppna "freespejsiga" ytor?
Descent var det länge sen jag tänkte på, men ack så fett det var.
Descent -> Freespace -> Freelancer... Tror jag måste springa och inhandla en ny joystick nu känner jag...
subterranean homesick alien