Portal-lika portaler fanns i Zelda 64, 10 år innan Portal

Robot
Portal-lika portaler fanns i Zelda 64, 10 år innan Portal

F.d. Nintendo-programmerare avslöjar okänt demo.

#portal, #zelda-ocarina-of-time


Medlem

Lär finnas massor av liknande exempel. Tanken och konceptet är inte unikt på något sätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Lär finnas massor av liknande exempel. Tanken och konceptet är inte unikt på något sätt.

Nej verkligen inte. Tanken på exempelvis portaler mellan olika dimensioner har ju funnits väldigt länge.

Hade varit kul annars att se hur Ocarina of Time hade blivit med portaler.

Det hade det första Prey också, och det kom samma år som "Portal".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Antar att Lens of Truth använde samma teknik bara utan själva teleporteringen.

Medlem

Rätt tid och rätt plats, annars meh


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det hade det första Prey också, och det kom samma år som "Portal".

Prey kom faktiskt ut 2006 och Portal 2007.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Missade han Quake 3 (1999), det hade väl portaler man kunde se genom till andra delar av kartan..?

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Missade han Quake 3 (1999), det hade väl portaler man kunde se genom till andra delar av kartan..?

Stämmer

Medlem

känns som om det är något simplare att visa spelvärden via en statisk portal dock

Medlem

Ja det är ju inte så värst krävande (eller alls krävande, beroende lite på hur man gör) rent prestandamässigt... Så handlar väl mest om att ha idén och komma på en bra lösning..

Prey (2006) hade dom ju väldigt mycket i samma stil som Portal, före Portal då (sen använde man dom inte för att lösa pussel direkt)... Kan tänka mig att dom fått idén från Prey.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Unreal Tournament (också 1999) hade portaler också likt portal... (säker att det inte är Unreal Tournament ni tänker på?)..
Eller kanske är jag som blandat ihop dom.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Unreal Tournament (också 1999) hade portaler också likt portal... (säker att det inte är Unreal Tournament ni tänker på?)..
Eller kanske är jag som blandat ihop dom.

UT hade portaler. Vet inte om det funkade att göra dom i vanliga Unreal också.
Men på tiden satt en jag mycket med Unreal editor och lekte.
Var kul att placera ut portaler och sedan skjuta en rocket som flög igenom dom. Blev lätt kaos i multiplayer när alla lobbade raketer kors och tvärs genom portalerna.

Även spelet Decsent hade en form av portaler. Fast dom funkade på ett annat sätt. Du kunde göra "rum i rummet" som inte syntes förens man öppnade te.x en dörr. Skulle väl kalla det mer för någon udda metaform av "4D".
Den editorn var dock extremt pillig att jobba med, men ack så avancerad för sin tid.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Svårt att se nyhetsvärdet att nintendo teamet testade portaler men aldrig använde det för ocarina of time och vinklar nyheten som att portal 2007 var första spelet som använde portaler. Mellan 96 och 99 användes portaler i flera olika motorer. Det första 3d realms visade av Prey hade dynamiska portaler och det var första gången jag hörde något om portaler i ett spel. Det var väl någon gång runt 96 men först 98 visade dom något på video.
https://www.youtube.com/watch?v=L29DSSQT3Ek

Men samtidigt som Prey visade sitt demo på e3 så hade redan Unreal portaler i sitt färdiga spel och både Quake 3 och Unreal tornament hade portaler i sitt spel 1999. Medan Prey inte blev klart förens 2006 men även då var före Portal 2007.

Medlem

Förstår inte varför många är så syrliga? Det mest fantastiska är väl att han fick det att funka på N64:ans hårdvara? Och att det hade varit ett spännande inslag i Zelda OoT.

Medlem
Skrivet av Tassel:

UT hade portaler. Vet inte om det funkade att göra dom i vanliga Unreal också.
Men på tiden satt en jag mycket med Unreal editor och lekte.
Var kul att placera ut portaler och sedan skjuta en rocket som flög igenom dom. Blev lätt kaos i multiplayer när alla lobbade raketer kors och tvärs genom portalerna.

Även spelet Decsent hade en form av portaler. Fast dom funkade på ett annat sätt. Du kunde göra "rum i rummet" som inte syntes förens man öppnade te.x en dörr. Skulle väl kalla det mer för någon udda metaform av "4D".
Den editorn var dock extremt pillig att jobba med, men ack så avancerad för sin tid.

Har för mig den inte riktigt kunde hantera mer öppna "freespejsiga" ytor?

Descent var det länge sen jag tänkte på, men ack så fett det var.

Descent -> Freespace -> Freelancer... Tror jag måste springa och inhandla en ny joystick nu känner jag...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Skillnad på portaler och portaler.
Det som Quake 3 var först med var portaler man kunde se andra destinationen på innan man klev in i den.
Unreal hade "endast" vanliga portaler man TP-ades till en annan plats likt Doom från 93.

1
Skriv svar