Horizon Forbidden West - se vrålsnygga gameplay-premiären

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jodå, men man måste få besökarna att läsa nyheten också, då drar man på det som lockar. I detta fallet - svinsnyggt spel.

För övrigt var det någon som innan detta visades klagade på att grafiken kommer hållas tillbaka av att det släpps till PS4 också. Verkar inte riktigt bli så.

Jo, nog hålls den tillbaka ändå. Jag skulle bli mycket förvånad om nästa spel de utvecklar exklusivt till PS5 inte ser hästlängder bättre ut. Det känns mer som att vi nu ändå har kommit så långt grafiskt överlag att man inte längre lider på samma sätt av att se grafik på förra generationens nivå. Blir spännande att se hur spelet ser ut på PS4 sen. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Redaktör
Skrivet av Proximately:

Jo, nog hålls den tillbaka ändå. Jag skulle bli mycket förvånad om nästa spel de utvecklar exklusivt till PS5 inte ser hästlängder bättre ut. Det känns mer som att vi nu ändå har kommit så långt grafiskt överlag att man inte längre lider på samma sätt av att se grafik på förra generationens nivå. Blir spännande att se hur spelet ser ut på PS4 sen. :3

Jag är inte spelutvecklare så kan inte hur det funkar. Men, är det verkligen så att PS5-verren automatiskt begränsas för att spelet kodas till PS4 också? Borde inte det gå att kringgå, särskilt när det bara kodas till två givna system (här inom samma familj dessutom)?

Tänker att pc-spel borde ha mer bekymmer med sånt, det ska ju funka med hur mycket olika hårdvara som helst.

Nån som kan sånt här kanske kan förtydliga?


signatur
Medlem

Ja det såg ju galet snyggt ut men känner mig ändå rätt svalt inställd. Jag började lira första spelet och gillade inledningen som barn, sen tröttnade jag otroligt snabbt på hela "jaga pluppar på kartan" - upplägget. Inte min grej helt enkelt bara.

eld
Medlem
Skrivet av Novdid:

Med förbehållet att hastigheten man kan röra sig över denna värld sätts av hur snabbt hårdvaran kan strömma in assets. HZD har helt riktigt en öppen värld, men att flyga helikopter över den hade nog inte funkat så bra. Lite som Spider-Man på PS4 där hastigheten på svingandet genom staden sattes med tanke på hur snabbt maskinen kunde strömma in data.

Yes, det har du helt rätt i. Vi får göra om exemplet med att aloy kan flaxa över bergen i vanliga hastigheter.

Skrivet av Novdid:

Sedan är det 30-fps tyvärr i klippet, sjukt mycket motion blur och chromatic aberration och annat trams som gör att jag väntar in en eventuell PC-release.

4k verkar vara här för att stanna, men å andra sidan så kan vi få hoppas på ett performance-läge i 60 fps.

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag är inte spelutvecklare så kan inte hur det funkar. Men, är det verkligen så att PS5-verren automatiskt begränsas för att spelet kodas till PS4 också? Borde inte det gå att kringgå, särskilt när det bara kodas till två givna system (här inom samma familj dessutom)?

Tänker att pc-spel borde ha mer bekymmer med sånt, det ska ju funka med hur mycket olika hårdvara som helst.

Nån som kan sånt här kanske kan förtydliga?

Återstår nog att se hur ps4-versionen ser ut och vilka uppoffringar de behövt göra.

Redaktör
Skrivet av eld:

Återstår nog att se hur ps4-versionen ser ut och vilka uppoffringar de behövt göra.

Ja, den ser ju givetvis inte så här snygg ut. Men förra såg ju fantastiskt ut på PS4. Frågan var mer om PS5-versionen hålls tillbaka av att det släpps till PS4 också.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag är inte spelutvecklare så kan inte hur det funkar. Men, är det verkligen så att PS5-verren automatiskt begränsas för att spelet kodas till PS4 också? Borde inte det gå att kringgå, särskilt när det bara kodas till två givna system (här inom samma familj dessutom)?

Tänker att pc-spel borde ha mer bekymmer med sånt, det ska ju funka med hur mycket olika hårdvara som helst.

Nån som kan sånt här kanske kan förtydliga?

Det skulle kosta alldeles för mycket att koda två helt olika fysiksystem för att utnyttja den enormt mycket mer kraftfulla CPUn i PS5 kontra PS4. Det gör att den lägsta gemensamma nämnaren sätter gränsen och spelmekanik får utgå från det. För att nämna en sak.

Sedan kan såklart en hel del grejer skalas upp och ner för att passa olika nivåer av hårdvara, men vissa saker är svårt att koda runt. PC-utvecklare väljer ungefär var den gränsen ska gå för att tillräckligt många sitter på system som ger en vettig marknad för att spelet ska sälja tillräckligt. Ofta sätts den gränsen lågt.

Medlem

Ser riktigt bra ut!

Blir ett köp när det kommer till PC så småningom.

Redaktör
Skrivet av Novdid:

Det skulle kosta alldeles för mycket att koda två helt olika fysiksystem för att utnyttja den enormt mycket mer kraftfulla CPUn i PS5 kontra PS4. Det gör att den lägsta gemensamma nämnaren sätter gränsen och spelmekanik får utgå från det. För att nämna en sak.

Sedan kan såklart en hel del grejer skalas upp och ner för att passa olika nivåer av hårdvara, men vissa saker är svårt att koda runt. PC-utvecklare väljer ungefär var den gränsen ska gå för att tillräckligt många sitter på system som ger en vettig marknad för att spelet ska sälja tillräckligt. Ofta sätts den gränsen lågt.

Tack för info! Låg gräns på pc säger du: svårt att jämföra pc och konsol rakt av, men var tror du lägstagränsen är högst - pc eller konsol (PS4 i detta fall)? Eller går det att säga/spekulera i?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag är inte spelutvecklare så kan inte hur det funkar. Men, är det verkligen så att PS5-verren automatiskt begränsas för att spelet kodas till PS4 också? Borde inte det gå att kringgå, särskilt när det bara kodas till två givna system (här inom samma familj dessutom)?

Tänker att pc-spel borde ha mer bekymmer med sånt, det ska ju funka med hur mycket olika hårdvara som helst.

Nån som kan sånt här kanske kan förtydliga?

Den begränsas då den utgår ifrån samma kod. Men oavsett vilket så utgår spelen oftast ifrån samma grundassets, särskilt sett till texturer. Animationer lär också vara i stort densamma mellan de två plattformarna. Kollar man till ljussättning så lär PS5:an se betydligt bättre ut, men skelettet för animationer, fysiksystemen som används för att simulera kläder och mycket mer lär inte skilja sig särskilt mycket från en version till en annan.

Nu är jag inte helt säker på hur du menar med att kringgå, men säg att de exempelvis vill använda två olika fysiksystem. Detta skulle innebära en hel drös med problem när det gäller referenser i koden, hur saker ska krocka med varandra och vilka effekter det ska ha. Talar vi rent grafiska detaljer så handlar det väl där desto mer om detaljnivåer och hur spelets renderingspipeline ser ut, men jag är inte tillräckligt insatt för att göra konkreta referenser där dock. Men animationsskelettet är någonting som exempelvis inte byts ut mellan versioner, detta påverkar ju bland annat ansikten och hur de ser ut i dialoger.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Redaktör
Skrivet av Proximately:

Den begränsas då den utgår ifrån samma kod. Men oavsett vilket så utgår spelen oftast ifrån samma grundassets, särskilt sett till texturer. Animationer lär också vara i stort densamma mellan de två plattformarna. Kollar man till ljussättning så lär PS5:an se betydligt bättre ut, men skelettet för animationer, fysiksystemen som används för att simulera kläder och mycket mer lär inte skilja sig särskilt mycket från en version till en annan.

Nu är jag inte helt säker på hur du menar med att kringgå, men säg att de exempelvis vill använda två olika fysiksystem. Detta skulle innebära en hel drös med problem när det gäller referenser i koden, hur saker ska krocka med varandra och vilka effekter det ska ha. Talar vi rent grafiska detaljer så handlar det väl där desto mer om detaljnivåer och hur spelets renderingspipeline ser ut, men jag är inte tillräckligt insatt för att göra konkreta referenser där dock. Men animationsskelettet är någonting som exempelvis inte byts ut mellan versioner, detta påverkar ju bland annat ansikten och hur de ser ut i dialoger.

Tack! Jag skjuter från höften eftersom jag inte kan sånt här alls. Men om jag fattar dig rätt kan vissa saker skalas ner eller tas bort (ljus), andra inte (fysik). Mindre detaljerade polygoner, lägre upplösning och sånt är ju rätt givet.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack! Jag skjuter från höften eftersom jag inte kan sånt här alls. Men om jag fattar dig rätt kan vissa saker skalas ner eller tas bort (ljus), andra inte (fysik). Mindre detaljerade polygoner, lägre upplösning och sånt är ju rätt givet.

Typ så.

Angående din tidigare fråga angående gränsdragningar så tänk vilken CPU (singeltrådad prestanda, antal trådar) ger minst 60 fps i det scenario som utvecklaren vill åt, hur många procent av den potentiella marknaden har en sådan CPU eller bättre för att realisera det? Vilken nivå av VRAM ska det siktas på? Ska spelet byggas på ett sätt som kräver SSD? Vilka marknader offras för det osv osv.

Vissa grejer påverkar och sätter gränser för spelmekanik, andra rent grafiskt lull-lull. Generellt är det lättare att skala det grafiska med lägre upplösning på texturer eller ljus. Fysik och animationer är svårt.

Medlem
Skrivet av HSB:

Varför envisas utvecklare med att ha spelkaraktärer som hela tiden skall prata med sig själva? Stör mig som fan på det, så löjligt.

Jag pratar med mig själv hela tiden, men känner mig också rätt löjlig när jag upptäcker att någon annan är i rummet.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack! Jag skjuter från höften eftersom jag inte kan sånt här alls. Men om jag fattar dig rätt kan vissa saker skalas ner eller tas bort (ljus), andra inte (fysik). Mindre detaljerade polygoner, lägre upplösning och sånt är ju rätt givet.

Yup. That about covers it. Man blir nästan lite sprallig i benen, lyckas de komma i närheten av detta på PS4 så förtjänar de en riktig eloge.

Skrivet av Novdid:

Typ så.

Angående din tidigare fråga angående gränsdragningar så tänk vilken CPU (singeltrådad prestanda, antal trådar) ger minst 60 fps i det scenario som utvecklaren vill åt, hur många procent av den potentiella marknaden har en sådan CPU eller bättre för att realisera det? Vilken nivå av VRAM ska det siktas på? Ska spelet byggas på ett sätt som kräver SSD? Vilka marknader offras för det osv osv.

Vissa grejer påverkar och sätter gränser för spelmekanik, andra rent grafiskt lull-lull. Generellt är det lättare att skala det grafiska med lägre upplösning på texturer eller ljus. Fysik och animationer är svårt.

Just SSD:n blir väldigt intressant ur det perspektivet. Det känns som att det är där vi verkligen kommer få se fördelen med Sonys egna spelutvecklare som kan dra full nytta av en så pass hög minimumnivå.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Just SSD:n blir väldigt intressant ur det perspektivet. Det känns som att det är där vi verkligen kommer få se fördelen med Sonys egna spelutvecklare som kan dra full nytta av en så pass hög minimumnivå.

Just SSD kommer nog rätt snart bli ett krav då alla nya konsoler har kapabla varianter nu. Snurrdiskens tid som speldisk är nog räknad.

Flakmonkey
Skrivet av Novdid:

Just SSD kommer nog rätt snart bli ett krav då alla nya konsoler har kapabla varianter nu. Snurrdiskens tid som speldisk är nog räknad.

Finns det något spel till PC som har den här typen av krav som inte är anpassade till den stora massan? Utan där de bara sagt att det är en spel för master race inom pc master race Tänker mig typ Star Citizen eller liknande. Är väl något sådant spel som behövs och som är ekonomiskt framgångsrikt för att öppna dörren för andra. För det är väl ingen utvecklare som vill anpassa sig till den minsta gemensamma nämnaren egentligen? Annat än de som ser det som en teknisk utmaning att få doom att fungera på ett strykjärn

Medlem
Skrivet av Novdid:

Just SSD kommer nog rätt snart bli ett krav då alla nya konsoler har kapabla varianter nu. Snurrdiskens tid som speldisk är nog räknad.

Jo, men just PS5:an ligger ju i top-of-the-line när det kommer till SSD och hanterar data på dubbla hastigheten Xbox Series har. Där lär ju inte den gemene PC-spelaren hamna på ett tag heller, jag har inte en PS5:a själv utan lirar på en SSD-utrustad laptop men den skulle få andnöd om jag bad den jobba i samma takt. Det är därför det blir extra intressant med hur spelen utvecklas framåt eftersom detta länge inte varit något egentligen designar sitt spel omkring. Ratchet & Clank är ett första experiment. Jag skulle bli förvånad om de inte lyckas optimera det till att bli ännu mer sömlöst trots den höga kvaliteten på de tillgångar i spelen som ska laddas in.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Finns det något spel till PC som har den här typen av krav som inte är anpassade till den stora massan? Utan där de bara sagt att det är en spel för master race inom pc master race Tänker mig typ Star Citizen eller liknande. Är väl något sådant spel som behövs och som är ekonomiskt framgångsrikt för att öppna dörren för andra. För det är väl ingen utvecklare som vill anpassa sig till den minsta gemensamma nämnaren egentligen? Annat än de som ser det som en teknisk utmaning att få doom att fungera på ett strykjärn

Cyberpunk är ett spel som i princip kräver SSD. Det fungerar inte som tänkt med HDD. Det kommer komma fler spel i snabbare takt nu när SSD i princip är standard i även billigare datorer.

Skrivet av Proximately:

Jo, men just PS5:an ligger ju i top-of-the-line när det kommer till SSD och hanterar data på dubbla hastigheten Xbox Series har. Där lär ju inte den gemene PC-spelaren hamna på ett tag heller, jag har inte en PS5:a själv utan lirar på en SSD-utrustad laptop men den skulle få andnöd om jag bad den jobba i samma takt. Det är därför det blir extra intressant med hur spelen utvecklas framåt eftersom detta länge inte varit något egentligen designar sitt spel omkring. Ratchet & Clank är ett första experiment. Jag skulle bli förvånad om de inte lyckas optimera det till att bli ännu mer sömlöst trots den höga kvaliteten på de tillgångar i spelen som ska laddas in.

Jag är inte helt säker på att den praktiska skillnaden är så stor som Sony vill få det till, det kommer säkert en handfull spel som nyttjar det fullt ut men inte på något sätt som ställt gentemot lagringen i Series X gör en så stor skillnad som Sony vill få det till. Men skillnaden mot SATA SSD är stor ja och där kommer det kanske vara en grej som inte går att replikera. Dock kommer snart Direct Storage som gör att PC med NVMe-SSD kan göra det som PS5 och Xbox Series X/S gör. Det blir spännande att se hur det används.

Med det sagt så är första steget att kräva en SATA SSD och uppåt. First party-spel som bara ska komma på PS5 och Xbox Series kan såklart redan nu sikta på att lägga ribban vid snabb NVMe-lagring och APIer som Direct Storage och vad nu Sony kallar sin variant.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack! Jag skjuter från höften eftersom jag inte kan sånt här alls. Men om jag fattar dig rätt kan vissa saker skalas ner eller tas bort (ljus), andra inte (fysik). Mindre detaljerade polygoner, lägre upplösning och sånt är ju rätt givet.

Glöm inte AI och hur många bollar i luften systemet kan hålla igång samtidigt också.
Hur avancerade saker kan hända i själva spelvärlden, skulle olika AI som spelaren påverkat kunna stött på varandra i en annan del av spelvärlden och haft en oskriptad händelse?

Mycket spelmekanik man kan leka med ifall det finns resurser för det.

Hur många NPC och hur avancerade de ska vara kan också vara svårt att skala ifall man vill skapa samma känsla med både stark och svagare hårdvara.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Cyberpunk är ett spel som i princip kräver SSD. Det fungerar inte som tänkt med HDD. Det kommer komma fler spel i snabbare takt nu när SSD i princip är standard i även billigare datorer.

Jag är inte helt säker på att den praktiska skillnaden är så stor som Sony vill få det till, det kommer säkert en handfull spel som nyttjar det fullt ut men inte på något sätt som ställt gentemot lagringen i Series X gör en så stor skillnad som Sony vill få det till. Men skillnaden mot SATA SSD är stor ja och där kommer det kanske vara en grej som inte går att replikera. Dock kommer snart Direct Storage som gör att PC med NVMe-SSD kan göra det som PS5 och Xbox Series X/S gör. Det blir spännande att se hur det används.

Med det sagt så är första steget att kräva en SATA SSD och uppåt. First party-spel som bara ska komma på PS5 och Xbox Series kan såklart redan nu sikta på att lägga ribban vid snabb NVMe-lagring och APIer som Direct Storage och vad nu Sony kallar sin variant.

Jo, inte heller helt övertygad. Men jag uppskattar löftet, så kan vi snacka skit om dem senare om det nu skulle visa sig att de inte kan göra något speciellt med den extra prestandan. Men så som jag har förstått det så har de också tillgång till extra prestanda genom sin SSD, där har jag dock inte koll på detaljerna men pålitliga källor (Digital Foundry) ger ju en del cred till den teoretiska delen. Man håller tummarna för många överraskningar denna generationen, Microsofts Game Pass är ju en stor fördel för dem just nu.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Novdid:

Cyberpunk är ett spel som i princip kräver SSD. Det fungerar inte som tänkt med HDD. Det kommer komma fler spel i snabbare takt nu när SSD i princip är standard i även billigare datorer.

Jag är inte helt säker på att den praktiska skillnaden är så stor som Sony vill få det till, det kommer säkert en handfull spel som nyttjar det fullt ut men inte på något sätt som ställt gentemot lagringen i Series X gör en så stor skillnad som Sony vill få det till. Men skillnaden mot SATA SSD är stor ja och där kommer det kanske vara en grej som inte går att replikera. Dock kommer snart Direct Storage som gör att PC med NVMe-SSD kan göra det som PS5 och Xbox Series X/S gör. Det blir spännande att se hur det används.

Med det sagt så är första steget att kräva en SATA SSD och uppåt. First party-spel som bara ska komma på PS5 och Xbox Series kan såklart redan nu sikta på att lägga ribban vid snabb NVMe-lagring och APIer som Direct Storage och vad nu Sony kallar sin variant.

Vet inte hur det är med Cyberpunk, men Star Citizen vill också ha en SSD, dock så gör det ingen större skillnad om det är SATA eller NVME, antar att det är samma för Cyberpunk då direct storage inte är tillgängligt än.

Skillnaden emellan SATA SSD och NVME är större än HDD och SATA SSD när det kommer till överföringshastighet, så jag tror att vi har ett stort hopp framför oss.

Sony har väl inte jämfört sin lagring med Series X/S?
Vi får väl se vart detta leder, men Sony verkar ha laggt mycket krut på just I/O medans Xbox kör med en mer standardiserad lösning.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Ser läckert ut grafiskt iallafall, gameplay såg intressant ut. Har inte kört första spelet, men läst att story/karaktärer är ganska medioker/mediokra?

Störde mig på att hon kommenterade precis allt, bättre om hon inte snackade så mycket.

Hon skulle säker säga samma sak om dig ifall hon läste den kommentaren ;D

Medlem

Nej men dra b**** i grus, ge mig!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Helt otroligt vackert gameplay. Miljöerna är ju helt sanslöst vackra, och lika så animationerna. Jag gillade verkligen undervattens delen, smygandet in i "lägret" och fighting scenerna där. Det fanns bara en sak som verkligen stack it som "wtf" och det var hennes hår när hon "simmade", varpå håret betedde sig som att hon hoppade istället. Såg inte klokt ut mot bakgrund av all annan perfektion.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

skulle olika AI som spelaren påverkat kunna stött på varandra i en annan del av spelvärlden och haft en oskriptad händelse?

Finns större problem där än bara krav på cpu, just därför det inte leks så mycket i sån slags gameplay, det blir för oförutsägbart.

Men själv är jag hårt inne på sånt!

Medlem

Heh, bilden ni fick till på förstasidan fick mig att tänka på denna jag tog i HZD för en månad sen ^^

Medlem
Skrivet av eld:

Finns större problem där än bara krav på cpu, just därför det inte leks så mycket i sån slags gameplay, det blir för oförutsägbart.

Men själv är jag hårt inne på sånt!

Finns många roliga möjligheter dock, som gravitationsfält, tornados som påverkar många objekt, väder som förflyttar sig över en karta eller Halo där hela ringen finns på riktigt(som var drömmen redan innan första spelet släpptes).

Sen så har du multiplayer spel där större och mer avancerade saker kan vara aktiva samtidigt.

Men finns inte resurserna så finns inte verktygen, så vi får väl se vad som erbjuds i framtiden ☺

Medlem

Gillade HZD och kommer garanterat skaffa detta. Men en sak jag fortfarande stör mig på är Aloy's tjuriga minspel. Nästan oberoende av scen ser hon lite borttappad ut. Tjurig som en tvååring som inte får saft, fånleendes som byns clown... osv. Det är så synd när spelets miljöer är så bra och sedan är det motion capture på minspelet som förstör känslan.

Inaktiv

Digital Foundry går igenom gameplay-videon.

Avstängd

Ps5 är egentligen jävligt billig med tanke på vad man får. Var det inte fz som hade någon artikel om vad man skulle få betala för en pc i samma klass? Jag vill minnas att det var över 10k i alla fall.


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar