IQtester ; Ett bra sätt att beräkna intelligens?

Medlem
IQtester ; Ett bra sätt att beräkna intelligens?

Som trådtiteln säger så ställer jag er frågan ; Är IQtester ett bra sätt att bestämma hurvida en person är intelligent eller ej?

Nu skippar vi det här med olika sorters "intelligens" som att man t.ex är grym på fotboll eller musik, och fokuserar oss på rent generell intelligens.

Skulle det t.ex vara en bra indikator på ens intelligens om man skulle ta ett barn från, säg frankrike och jämföra med ett barn fött i, säg mexiko?

Eftersom detta säkert kommer bli oerhört hetsigt så försök hålla det så civiliserat som möjligt, bete er som intelligenta individer och skippa alla sorters personangrepp och så

(Jag tror inte riktigt att IQ test är särskilt bra för att beräkna intelligens, då det hjälper något oerhört att ha gått i skolan och studerat, och ger därmed den person som haft tillgång till skolgång ett ojust övertag).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Har barnen fått lika villkor gällande uppväxt med allt vad det innebär är det nog ingen skillnad på IQ oavsett vilken världsdel/land de kommer ifrån.

Edit: tog bort ett "t"


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Inte en susning


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

nja iq är nog ett bra mått för att mäta logisk intelligens, men jag tycker den kräver sin lilla inlärningskurva i den typen av tänkade med tanke på hur testerna är utformade.
Jag tror att det skulle kunna mätas på andra sätt också om det nu är av vikt att mäta iq.
Säg en person som inte är skolad på samma sätt som vi kan säkert själv komma på en massa bra knep för att underlätta saker och ting för sig själv i praktisk mening.

Sen såklart, att det finns vissa snilleblixtar bland oss är ganska självklart, det är små knep som implementerats med tiden, samhällen har byggts på det här sättet världen över.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag motsätter mig starkt IQ-tester. Intelligens för mig är inget konkret som kan mätas på en skala. Dessutom anser jag det vara mycket arrogant av en person att ta fram ett sådant test då denna sätter sig själv över alla andra eftersom han anser sig veta vilka frågor som ska ställas för att utföra mätningen samt vad svaren på dessa frågor ska vara för att uppnå maximal nivå. Personen ifråga tar sig alltså friheten att definiera vad som är intelligent och använder sig själv som måttstock. Innan någon påpekar det så kan jag säga att jag är fullt medveten om att inte alla sådana här tester tas fram av enskilda personer men det förändrar inte min åsikt i ämnet.

Medlem

Det har jag också gjort Brain och det var utifrån det jag skrev inlägget ovan.

Medlem

Wikipedia: Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.

IQ-tester tror jag kan mäta intelligens i viss mån.
Ponera följande: två personer växa upp i en exakt lika miljö för att sedan göra ett IQ-test på ett antal timmar, då skulle nog ett IQ-test fungera ganska bra faktiskt.

Om jag kan alla huvudstäder på jorden, då är jag inte automatiskt intelligent, men sättet att lära sig de på, samt tiden tror jag har med intelligens att göra.

Enligt Wikipedia känns det som om intelligens = "förmågan att leva".

"förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning."

= Bli framgångrik?
Är man bra på ovanstående, då kommer man helt enkelt långt?

Slutsats: Bill Gates = intelligent, Ingvar = intelligent osvosv.

Att mäta intelligens är iaf oerhört svårt.

Medlem

Högt IQ är ju knappast en garanti för smarthet.
Dumhet kommer i alla dess former.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

"Nu skippar vi det här med olika sorters "intelligens" som att man t.ex är grym på fotboll eller musik, och fokuserar oss på rent generell intelligens."

De olika intelligenserna man brukar prata om används oftast när man diskuterar inlärning, inte att man automatiskt blir grym på musik bara för att. Så kan personligen inte gå ifrån det, eftersom ett högt IQ bara innefattar ett par av dessa områden och folk med högt IQ har en tendens att sakna socialkompetens.

Medlem

Vilken bakgrund testerna är skapade i spelar roll för vilka resultat som personer från olika bakgrund kommer prestera. Därför sätter jag mig starkt emot forskning om olika individer på olika platser och deras s.k. "intelligens", i alla fall så som den många gånger förs fram.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Wikipedias definition känns ganska bra, men försvårar det hela eftersom det finns så många faktorer.
Samtidigt är många av faktorerna besläktade.

Jag ser inte mig själv som någon särskilt intelligent person. Enligt IQ-tester har jag över medel - dvs. som alla andra (de flesta personer menar nämligen att de är över medel, när de ska gissa hur bra de är jämfört med medel).

Jag tycker att jag själv är ganska bra på många av de där sakerna, medan jag är mindre bra på andra.

IQ-tester mäter vanligtvis också bara mönsterigenkänning, vilket känns lite fel.

Jag tror att det bästa IQ-testet kallas livet. Det visar sig för eller senare hur intelligent man är.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Inte en susning

Inaktiv
Skrivet av Brain:

IQ tester är väl ungefär lika bra på att jämföra intelligens (eftersom vår definition av intelligens är att vara smart/logisk) som idrottstävlingar är bra på att jämföra "skills" i vissa idrotter (t.ex. som vi definierar att vara bra på karate; dvs. vinna matcher?).
En tävling helt enkelt (som det mesta är i livet).

I en tävling ser man vem som vinner flest gånger och kan därför säga att någon är bättre eller sämre. Ett IQ-test fungerar inte och visar därför ingenting.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av psykotisk:

EQ > IQ.

Robinsonrobban > Einstein ?

Medlem

LOL


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Nestor:

Högt IQ är ju knappast en garanti för smarthet.
Dumhet kommer i alla dess former.

Exakt. skulle jag gå efter IQ test skulle jag vara ett geni och de är jag inte, snarare tvärtom:P


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Den här diskussionen kommer att förbli trist tills iceguppi dammar av sitt fz konto igen...

Medlem
Skrivet av lave:

Den här diskussionen kommer att förbli trist tills iceguppi dammar av sitt fz konto igen...

Iceguppi... just det, så hette han ja. HAr han försvunnit eller bytt namn/konto?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jadu, intressant fråga, det var länge sen jag gjorde ett IQ-test förutom det vid mönstringen och då fick jag 8 av 9, men jag skulle nog inte säga att jag är ett ljushuvud precis. Hade vart kul att köra ett Mensa-test men det måste man kanske anmäla sig för?


signatur
Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag tror att det bästa IQ-testet kallas livet. Det visar sig för eller senare hur intelligent man är.

Djupa ord, jag skulle nog tro att du har en IQ på över medel


signatur
Medlem

Nu vet jag att vi inte skulle diskutera olika intelligenser men jag tänkte bara förklara (kan ha fel) då folk inte verkar veta hur intelligens och IQ hänger ihop.

Först och främst så finns det 17 olika intelligenser men det är bara en utav dem man mäter. Denna intelligens tror jag kallas logisk intelligens och den mäts i enheten IQ. Med logisk intelligent menar man att man är bra på logiskt tänkande som att tex se ett mönster, räkna och lösa kluriga problem. Ens IQ nivå har absolut inte något med att göra hur bra man är på språk, musik, socialt, måla eller idrott (det är andra intelligenser) men har en koppling till tex matematik. Vissa intelligenser ligger dessutom i vänster/höger hjärnhalva. De jag vet är att logisk intelligens ligger på vänster och att både språk, artistisk och social ligger på höger. Därför är ofta de som är bra i musik sämre på matematik samtidigt som de som är bra på matematik (högt IQ) ofta är sämre på musik och socialt beteende.

Om ni inte tror på det med höger och vänster hjärnhalva så ber jag er titta på eran über smarta polare (om ni har någon). Titta om han är bra på att klappa takt (eller något svårare som att trumma på olika ställen på tex ett bord när det är olika slag i en låt) eller något liknande.

BTW: Är det någon som vet om man kan få högre IQ genom att träna (tex matematik) eller har man redan en bestämd siffra?

Avstängd

Själv har jag inga svårigheter med matte (tycker till och med det är rätt kul). Samtidigt är jag intresserad av språk och brukar göra takter på olika sätt lite då och då. Bara för några sekunder sedan dunkade jag stortårna i golvet i takt med musiken jag tänker på just nu. Däremot är jag varken särskilt artistisk eller kreativ (bara ibland).
Vidare gillar jag inte kluringar (typ gåtor eller spel i stil med Braid) eftersom jag är ganska dålig på att lösa sådana uppgifter.
Jag har dock ett skapligt minne (särskilt siffror) och jag är bra på att hitta saker i listor (brukar ofta få peka ut för andra).

Ska även tillägga att jag är vänsterhänt och därmed har ombytta roller med hjärnhalvorna.

Jag är trevlig och har lätt för att föra mig. Jag har aldrig haft svårt att komma överens med folk och samarbeta.

Utgående från mig själv drar jag därmed den motsatsen att det inte är riktigt så enkelt som du beskriver det, Kresko. De flesta har väl lite av varje och de 17 olika intelligenserna och de två hjärnhalvorna är nog ganska överlappande.

Det kanske låter som att jag skryter, men det är inte min mening och jag är övertygad om att de flesta skulle kunna kompilera en lista i samma stil.

Sedan tror jag absolut att man kan träna upp sina intelligenser. Det är mycket få saker som vi människor aldrig förändrar under vår livsgång.

Medlem
Skrivet av Kresko:

Om ni inte tror på det med höger och vänster hjärnhalva så ber jag er titta på eran über smarta polare (om ni har någon). Titta om han är bra på att klappa takt (eller något svårare som att trumma på olika ställen på tex ett bord när det är olika slag i en låt) eller något liknande.

BTW: Är det någon som vet om man kan få högre IQ genom att träna (tex matematik) eller har man redan en bestämd siffra?

Jag har en polare som jag är ganska säker hade 20.0 när han gick ut gymnasiet men som spelade trummor som barn (han var smart då också), så det där med taktkänsla <-> matematik varierar kanske? Alla är ju trots allt olika.

Att träna IQ låter logiskt möjligt, man kan ju träna på mycket annat för att bli bättre så varför skulle just det vara en fast siffra? Om man kan bli dummare av att supa så måste man ju kunna återhämta den förlusten heh


signatur
Medlem
Skrivet av EliasN:

Själv har jag inga svårigheter med matte (tycker till och med det är rätt kul). Samtidigt är jag intresserad av språk och brukar göra takter på olika sätt lite då och då. Bara för några sekunder sedan dunkade jag stortårna i golvet i takt med musiken jag tänker på just nu. Däremot är jag varken särskilt artistisk eller kreativ (bara ibland).
Vidare gillar jag inte kluringar (typ gåtor eller spel i stil med Braid) eftersom jag är ganska dålig på att lösa sådana uppgifter.
Jag har dock ett skapligt minne (särskilt siffror) och jag är bra på att hitta saker i listor (brukar ofta få peka ut för andra).

Ska även tillägga att jag är vänsterhänt och därmed har ombytta roller med hjärnhalvorna.

Jag är trevlig och har lätt för att föra mig. Jag har aldrig haft svårt att komma överens med folk och samarbeta.

Utgående från mig själv drar jag därmed den motsatsen att det inte är riktigt så enkelt som du beskriver det, Kresko. De flesta har väl lite av varje och de 17 olika intelligenserna och de två hjärnhalvorna är nog ganska överlappande.

Det kanske låter som att jag skryter, men det är inte min mening och jag är övertygad om att de flesta skulle kunna kompilera en lista i samma stil.

Sedan tror jag absolut att man kan träna upp sina intelligenser. Det är mycket få saker som vi människor aldrig förändrar under vår livsgång.

Jag själv anser mig också ganska bra på matte (inget geni) men lirar gitarr. Dock kommer jag ihåg när jag börja på gitarr och jag var helt värdelös. Tror liksom inte jag har en talang för musik utan mer har arbetat upp mitt gitarrspelande.

Medlem

IQ är ett bra sätt på att mäta det som de flesta anser som synonymt med intelligens. Det vill säga logiskt tänkande.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Kresko:

Först och främst så finns det 17 olika intelligenser men det är bara en utav dem man mäter. Denna intelligens tror jag kallas logisk intelligens och den mäts i enheten IQ. Med logisk intelligent menar man att man är bra på logiskt tänkande som att tex se ett mönster, räkna och lösa kluriga problem.

Teorin om multiple intelligences är just en teori. Du kan alltså inte säga att det finns exakt 17 olika typer av intelligenser.

Hur kan det finnas olika nivåer av intelligens? Man lever och man lär sig. Vissa är bra på vissa saker eftersom de har lärt sig gilla det. Medvetet eller omedvetet. Så måste det vara


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Slashneed:

Att träna IQ låter logiskt möjligt, man kan ju träna på mycket annat för att bli bättre så varför skulle just det vara en fast siffra?

En gammal klasskompis lyckades med konststycket att få en 1:a på intelligenstestet under mönstringen + några halvkassa resultat i andra tester som gjorde att han inte fick göra värnplikten som han ville. Så han började göra en massa IQ-tester och övningar i logiskt tänkande och åkte sen tillbaka och fick full pott på intelligenstestet.

Han ska tydligen ha gjort Mensas test lite senare och klarat även det. Så jag tror definitivt att det går att träna upp.

Avstängd

Egentligen tycker jag att IQ är ganska irrelevant. Det känns mycket mer intressant med hur vis någon är än hur bra de är på matte.
Hellre vis och ointelligent än en intelligent dåre.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Egentligen tycker jag att IQ är ganska irrelevant. Det känns mycket mer intressant med hur vis någon är än hur bra de är på matte.
Hellre vis och ointelligent än en intelligent dåre.

Hör inte visdom och IQ ihop ganska mycket?

Let's check with WIKI:
Visdom eller vishet är ett ord som har en djupare innebörd än till exempel kunskap, förstånd/intelligens samt erfarenhet. Förutom att besitta dessa tre egenskaper ska man även ha förmågan att kunna kombinera dessa så att de beslut man fattar blir de bästa möjliga ur alla aspekter.

12
Skriv svar