"Bioshock 4" ser ut att drivas av Unreal Engine 5

Robot
"Bioshock 4" ser ut att drivas av Unreal Engine 5

Åtta år har hunnit gå sedan Bioshock Infinte.

#bioshock, #cloud-chamber, #unreal-engine-5


De har haft en stad under vattnet och en i himlen. Jag hoppas de kommer ha en underjordisk stad denna gången. Tänk grottsystem med gigantiska grottor, ungefär som Blackreach från Skyrim, med ett samhälle i sig. Underjordiska floder, grottor med odlingar, vertikala städer med hus inristade i bergväggen och allt ihopkopplat med tunnlar. Storyn skulle kunna vara ett samhälle som fruktar kärnvapen och isolerat sig själva under jorden med hjälp av kärnkraft. Stora ljuspaneler i taken av grottorna som drivs med den kärnkraften skulle kunna förklara varför det kan vara ljust och växa.

Oavsett ser jag fram mot mer Bioshock.

Medlem

Open world-spel

Suck, blir väl troligtvis design genom kommitté, med den vanliga checklista av diverse uttjatade tropes, varenda AAA-utvecklare använder sig av.

Medlem

Jag hoppas faktiskt att de fortsätter med linjära spel. Förstår inte allas behov av att allt ska vara öppet.

Skrivet av johanAndersson:

De har haft en stad under vattnet och en i himlen. Jag hoppas de kommer ha en underjordisk stad denna gången. Tänk grottsystem med gigantiska grottor, ungefär som Blackreach från Skyrim, med ett samhälle i sig. Underjordiska floder, grottor med odlingar, vertikala städer med hus inristade i bergväggen och allt ihopkopplat med tunnlar. Storyn skulle kunna vara ett samhälle som fruktar kärnvapen och isolerat sig själva under jorden med hjälp av kärnkraft. Stora ljuspaneler i taken av grottorna som drivs med den kärnkraften skulle kunna förklara varför det kan vara ljust och växa.

Oavsett ser jag fram mot mer Bioshock.

Metro med andra ord?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Gillar överlag open-world men får ingen feeling här. Tar hellre en tight upplevelse.

Kan sträcka mig till en öppen värld likt den i Village.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

De har haft en stad under vattnet och en i himlen. Jag hoppas de kommer ha en underjordisk stad denna gången. Tänk grottsystem med gigantiska grottor, ungefär som Blackreach från Skyrim, med ett samhälle i sig. Underjordiska floder, grottor med odlingar, vertikala städer med hus inristade i bergväggen och allt ihopkopplat med tunnlar. Storyn skulle kunna vara ett samhälle som fruktar kärnvapen och isolerat sig själva under jorden med hjälp av kärnkraft. Stora ljuspaneler i taken av grottorna som drivs med den kärnkraften skulle kunna förklara varför det kan vara ljust och växa.

Oavsett ser jag fram mot mer Bioshock.

Annars så skulle det kunna vara Fallout, fast bunkern är gigantisk☺
Eller en dal med flera bunkrar.

Himmel och undervattens stad känns lite elitiskt och dyrt, medans grottor låter mer fattigt, men det går säkert att göra det på ett bra sätt.
Får mig att tänka lite på Snowpiercer.

Har ingen bild av ifall Bioshock 4 blir bra eller inte på grund av open world, det finns ju prestanda för det och tanken var väl att 3:an skulle ha varit mer open world?

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Jag hoppas faktiskt att de fortsätter med linjära spel. Förstår inte allas behov av att allt ska vara öppet.

Metro med andra ord?

Det behöver inte vara open world men för den skull vill jag inte att det ska vara linjärt. Jag gillar typ Mass Effect eller DA:O där man faktiskt kan interagera med storyn och göra lite val utan att det varken är open world eller linjärt.

Medlem

Spännande!
Ett till bioshock i samma anda skulle jag inte orkat med fast jag tyckte om de andra.

Open world förändrar en del och kan vara roligt fast jag inte tycker om de flesta open world spel. Men i bioshock skulle det kunna vara nått unikt

Skrivet av Metroid:

Jag hoppas faktiskt att de fortsätter med linjära spel. Förstår inte allas behov av att allt ska vara öppet.

Metro med andra ord?

Nej, verkligen inte. Metro är nedgånget och trångt, egentligen inte så långt från original Bioshock.

Jag tänker mig väl upplysta, luftiga grottor byggda för att ha en hel välmående civilisation i sig. På samma sätt som Infinity hade en till synes välmående stad och egentligen var byggd på något fruktansvärt så tänker jag livliga och kreativa miljöer. Tänk en riktigt välmående skog med varierade träd och undervegetation, men i ett par hektar stor avlång grotta. Promenera på en stig i den skogen längst en porlande bäck och kom in i nästa grotta där ett gigantiskt vattenhjul snurrar i en underjordisk flod. Ett helt tonbyte från välmående natur i mjukt ljus till spartanskt maskineri i vitt fluorescerande ljus. Ytterligare en kort bit längre bort längst den floden kan man komma in i en grotta med en liten underjordisk sjö i sig. På varje sjö kan man ha ett litet torp i klassisk svensk skärgårdsstil med ett vitt staket ner till vattennivån.

Denna artificiella miljön hade varit kraftig att förändra under storyn. Led karaktären genom ett välmående område till något sönderfallande industriellt och på vägen tillbaka kan spelaren till exempel se en hel by brinna eller spolas bort av vatten. Ett färgglatt köpcenter i en ravin som blir helt annorlunda när det blir strömavbrott och enbart nödbelysningen är kvar.

Ett förslag till story skulle kunna vara att från början var det hela välmående och en relativt stor mängd folk gick under jorden på grund av risken för kärnvapen men de fick fina boenden i dessa grottor. Efter ett par generationer börjar det bli ett problem med befolkningsmängden samtidigt som maskineriet åldras och börjar gå sönder. Konflikten skulle kunna vara folk som vill lämna grottorna och ta sig upp över jorden medan ledningen för kolonin fruktar att överlevarna från kärnkriget (som inte hände) på ytan skulle invadera grottorna om de visste att de fanns. Överbefolkningen och det klassamhälle som växt fram leder till att de privilegierade som nu styr bor i de väl upplysta grottorna med natur och kultur medan det finns en stor underklass av arbetare som enbart den högsta ledningen i kolonin känner till. Arbetarna lever i gamla gruvgångar och andra spartanska grottor och jobbar i trånga farliga fabriker och hydroponiska odlingar. Ledningen tvingar dem att arbeta med hotet att om de inte gör det så pumpar de in giftgas eller vatten i de celler där de inte lyder. Så spelarens uppgift blir givetvis att hitta något sätt att fria alla dessa arbetare och låta dem komma upp till ytan och kämpa mot ledningen som religiöst övertygat sig om att ytan är förstörd i kärnvapenkrig.

Jag tror det hade varit en bra duk att måla en spelvärld på.

Medlem

Varför inte gör ett nytt spel i Rapture, tyckte 3:an var riktigt meh. Luftstaden hade inte alls samma läskiga känsla. Vackert spel men inte riktigt samma som de två första. Rapture i UE5 skulle vara så himla snyggt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Map-pen:

Varför inte gör ett nytt spel i Rapture, tyckte 3:an var riktigt meh. Luftstaden hade inte alls samma läskiga känsla. Vackert spel men inte riktigt samma som de två första. Rapture i UE5 skulle vara så himla snyggt.

Jag tycker BioShock Infinite är fullkomligt fantastiskt, spelade om det när BioShock Collection kom och håller fast vid att det är 10/10. Men jag vet att många håller originalet högre. Infinite hade en annan känsla, absolut, även om berättelsen tar vändningar som griper tag (i alla fall i mig). Nu spekuleras det ju en del om att BioShock 4 kanske skulle utspelas i dåtiden fast på en månbas eller något, så allt är möjligt. Bara de behåller känslan från de tidigare spelen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Väl så gott man vet så är dem på stadie 0 i utvecklingen med tanke på att Unreal har sagt att det inte är klar än för att börja producera spel med, det är ju ändå bara i en beta fas.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag hör till dem som aldrig ens spelat Bioshock, mer än demot till ettan. Bara blivit så. Undrar om man ska göra slag i saken någon gång...

Medlem

8 år.. och här har man fortfarande Infinite i sin backlog och tänker att ”det kan man nog ge sig på någon dag”.

1
Skriv svar