Värt att fortsätta med Death Stranding?

Medlem
Värt att fortsätta med Death Stranding?

Halloj gott folk, och god fortsättning..!

Jag drog igång Death Stranding igår och spelade en bit in i den andra episoden. Tycker såhär långt att spelet är makalöst vackert och världen väldigt intressant. Så jag vill absolut veta mer. Samtidigt finns det minst lika mycket jag stör mig på. Därför undrar jag om spelet är värt att spela vidare - eller om det kanske inte är något för mig.

Listar några av mina största invändningar samt frågor om dem nedan.

- Protagonistens mor är landets president, men för ökad dramaturgi låtsas han inte förstå vem presidenten är då han får i uppdrag att besöka henne. Inte heller visar han några känslor då hon dör. Tvärtom uppträder han som en bortskämd snorunge. Vad jag undrar är om manus fortsatt skrivs på samma sätt, så att uppenbara saker döljs bara för dramatisk effekt? Och kommer jag någonsin kunna sympatisera med protanisten? (Om han har en bra karaktärsutveckling, eller om man får en förklaring till varför han är en sådan tönt, kanske jag kan stå ut med honom ett tag till)

- Gameplay. Att bra ströva omkring i världen är riktigt mysigt, vacker som den är. Men hela biten med att försöka balansera X antal otympliga paket på ryggen tycker jag är makalöst tråkigt. Särskilt när man hittar fler paket på vägen som gör balansen sämre och sämre. Så två frågor om det: a) Kan jag ignorera paket jag hittar och bara köra på, eller kommer jag i sådana fall att slå i någon level-tak som gör att jag inte kommer vidare? b) Räcker det att köra auto-balance och köra på hela spelet, eller kommer det bli en utmaning att lägga paketen rätt?

- BTs. Idén med osynliga fiender är vansinnigt cool. Men i praktiken är mötena med dem lika vansinnigt tråkiga. Kommer man för nära förvandlas allt till "the floor i geggamoja". Sedan måste man fäkta med armarna så att paket yr åt alla håll varpå man joggar därifrån några paket fattigare. Så här undrar jag om dynamiken förändras? Handlar det genom hela spelet om att försöka hitta vägar runt dem (och blir det lättare?) eller får man någonsin skjuta ihjäl dem?

- Karaktärernas namn. Deadman. Die-hard man. Jag rullar med ögonen varje gång jag hör namnen. Så löjliga. Fortsätter det på samma sätt? Eller möter man normala karaktärer också? Just nu fasar jag bara inför mötet med Conan O'brian. Kommer han att heta Readhead Death Boy? Och min syster döpa om sig till Die Hard 3: Girl?

Om jag drar ned svårighetsnivån på Very Easy, är det möjligt att jogga igenom spelet och njuta av värld och story då? Eller blir det fortfarande massvis med paketbalanserande och flaxande med armarna för att komma ur svart geggamoja?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Angående paketen så klarade jag mig utmärkt med auto-balance spelet igenom, och det är helt okej att ignorera paket som ligger och dräller ute i världen. Vad gäller BT's så får du fler och fler verktyg för att hantera dem, och det blir absolut möjligt att köra mer offensivt.

Jag tyckte att manus och karaktärer var rätt krystade rakt igenom, men storyn som helhet har helt klart tillräckligt med ljusglimtar för att rättfärdiga en genomspelning.

På det stora hela tycker jag absolut att Death Stranding är ett av de spel man bör ta sig igenom även om det inte klickar helt och hållet, vare sig man gör det på Hard eller Very Easy, även om man givetvis inte ska sitta och lida sig igenom timma efter timma bara för att bocka av det.

Medlem

Jag tyckte att det var bästa spelet 2019.

Medlem

Liknande fråga: Är det OK att ha pauser på flera veckor, nån månad, mellan spelomgångar?

Har spelat ca 5-6 timmar på PC och senast så var det massa saker överallt och pilar hit och dit. 🙂

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Angående paketen så klarade jag mig utmärkt med auto-balance spelet igenom, och det är helt okej att ignorera paket som ligger och dräller ute i världen. Vad gäller BT's så får du fler och fler verktyg för att hantera dem, och det blir absolut möjligt att köra mer offensivt.

Jag tyckte att manus och karaktärer var rätt krystade rakt igenom, men storyn som helhet har helt klart tillräckligt med ljusglimtar för att rättfärdiga en genomspelning.

På det stora hela tycker jag absolut att Death Stranding är ett av de spel man bör ta sig igenom även om det inte klickar helt och hållet, vare sig man gör det på Hard eller Very Easy, även om man givetvis inte ska sitta och lida sig igenom timma efter timma bara för att bocka av det.

Tack för ett bra svar! Låter som att gameplay bör vara uthärdligt nog för att jag ska kunna njuta av de delar av spelet som jag tycker om. Och kanske rent av gilla gameplay när jag får spela lite mer offensivt


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag spelade 15 timmar ganska koncentrerat för ett par veckor sedan. Jag blev rätt utbränd på spelet då pga att allt du gör är väldigt repetitivt, du levererar från A till B. Med det sagt så är spelet väldigt snyggt och meditativt. Så känner du redan nu som du gör så kommer det inte att bli bättre senare heller. Jag vill verkligen gilla spelet men vi får se om jag återvänder.

Medlem

99:- på CDON

Medlem
Skrivet av Tabula:

Jag spelade 15 timmar ganska koncentrerat för ett par veckor sedan. Jag blev rätt utbränd på spelet då pga att allt du gör är väldigt repetitivt, du levererar från A till B. Med det sagt så är spelet väldigt snyggt och meditativt. Så känner du redan nu som du gör så kommer det inte att bli bättre senare heller. Jag vill verkligen gilla spelet men vi får se om jag återvänder.

Du körde möjligtvis för hårt?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av A1200G:

Liknande fråga: Är det OK att ha pauser på flera veckor, nån månad, mellan spelomgångar?

Har spelat ca 5-6 timmar på PC och senast så var det massa saker överallt och pilar hit och dit. 🙂

Det är okej. Är du exempelvis på chapter 3 och inte kommer ihåg något av de två tidigare kapitlen så kolla på en chapter recap på youtube.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ett bra svar på reddit. Jag håller med om sammanfattningen.

Citat:

In short, first 4-7 hours are relatively boring only because there's a ton to learn. After that there's a lot of action and overwhelming world changing events, as well as combat.

Past ending of Episode 2, it becomes big fun, because beginning areas are underwhelming, combat is limited and toys at disposal are beginner level. It's pretty much a tutorial area similar to Great Plateau of Breath of the Wild.

My verdict, not a game for everyone. But for those who this game is positive, they will absolutely love it

https://www.reddit.com/r/Games/comments/dtbwxf/for_those_of_y...

Med andra ord, början är ”OK” och går att spela igenom 3- 4 timmar. Spelet blir mycket roligare efter början, och det blir mindre fokus på att leverera en komplex story och mer fokus på rolig gameplay.

Om du börjar tappa motivationen i början. Fokusera med fördel på Main missions, och krångla inte för mycket med sånn post som inte är kritisk, satsa mer på tidseffektivtitet än tunga leveranser. Du kan lägga mer energi på att vara perfektionist efter spelet öppnat upp sig och låst upp fler verktyg och leksaker.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr

@Hanzo - inläggen du svarar på är ett halvår gamla.

Medlem

Haha


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag har spelat ca 40-50timmar.
Spelet är fantastiskt på nått underligt sätt
Se till att vara online när ni spelar så ni får "hjälp" av medspelare.
Läste i death stranding tråden(?) att nån spelat offline, dvs ingen integrering med andra spelare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Läste i death stranding tråden(?) att nån spelat offline, dvs ingen integrering med andra spelare.

DET är nog vad jag ska göra om jag någonsin fortsätter spela. Jag blev vansinnig av alla postlådor, rep och broar överallt 😝 Kände mig inte ensam nog!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

DET är nog vad jag ska göra om jag någonsin fortsätter spela. Jag blev vansinnig av alla postlådor, rep och broar överallt 😝 Kände mig inte ensam nog!

Men man är ju ensam. Broar/vägar osv är ju mest till nytt när man backtrackar, tycker det bidrar till spelet. Du kan ju montera ner det ist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Läste i death stranding tråden(?) att nån spelat offline, dvs ingen integrering med andra spelare.

Japp, det gjorde jag

Avstängd

Skittråkigt spel . Lyssna inte på alla som säger 10/10 dem är hjärntvättade.

Kejsarens nya kläder Deluxe Edition 2021.

När fan bad vi om att spel skulle bli filmer???

VILL JAG SE EN JÄVLA FILM SÅ KOLLAR JAG PÅ FILM, JAG VILL INTE HA DET I SPELET

Medlem
Skrivet av Levi:

Skittråkigt spel . Lyssna inte på alla som säger 10/10 dem är hjärntvättade.

Kejsarens nya kläder Deluxe Edition 2021.

När fan bad vi om att spel skulle bli filmer???

VILL JAG SE EN JÄVLA FILM SÅ KOLLAR JAG PÅ FILM, JAG VILL INTE HA DET I SPELET

Haha,har du ens spelat spelet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Levi:

Skittråkigt spel . Lyssna inte på alla som säger 10/10 dem är hjärntvättade.

Kejsarens nya kläder Deluxe Edition 2021.

När fan bad vi om att spel skulle bli filmer???

VILL JAG SE EN JÄVLA FILM SÅ KOLLAR JAG PÅ FILM, JAG VILL INTE HA DET I SPELET

Dags att ta ett chillpill? Inte bra för blodtrycket att bli upprörd över ett spel.

On topic: Har precis fått hem spelet, köpte det för 99:- på Webhallen (inkl frakt).
Kändes som det kunde vara värt det.

Frilansare
Skrivet av Sisyr:

@Hanzo - inläggen du svarar på är ett halvår gamla.

Men frågeställningen är evig!

1
Skriv svar