FZ 25 år – Det var bättre förr!

Medlem

Kan summera det med en sak: "less is more". Vänner som hade samma basenhet lånade jag spel av och vice versa, på så vis sparade man pengar. Idag är det alldeles för mycket att välja på, vilket gör att man blir mer kräsen och får inte samma känsla nu när ett nytt spel kommer som jag hade då. För är inte det spelet bra är det bara att hoppa till nästa. Nu hyr man spelen, du äger dom inte egentligen.

Det positiva nu är att gog finns så jag kan köpa många av de äldre spel jag har på cd-skiva eller disketter så att jag kan spela de igen.
Kalla det nostalgi, gnäll eller vad du vill, men det finns en anledning varför vi får se allt fler retrospel numera och att indiescenen växer så det knakar.

"Repad, oläsbar CD-ROM-ångest": gick att skicka in för reparation, fungerade för alla mina spel (förutom ett som inte gick att rädda).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kändes inte ett dugg kung att få telefonräkningar på 2-3 000 kr som student.

Hehe, känner igen det där, och Telias brev de skickade ut. Kommer ihåg en gång när jag precis hade fått en utskällning av farsan för vi hade haft en teleräkning på en bit över 4k, några dagar efter så dimper det ner ett brev från Telia som innehåller en varning att vi redan har passerat 5k på för nästa räkning. Där rök modemet... i några månader, lånade dock ett av en vän och använde ibland på nätterna (ATM0) Skyller på BBS tidens Riks, Region och lokalsamtal.

Skrivet av Nosnos:

Nej det gamla med groteskt stora skärmar, klurigheten till att få spel att fungera på LAN, att tweaka config-filer i alla oändligthet, etc gör sig bäst som romantiska minnen.

Skrivet av Notumforce:

Var ju det som var lite av charmen Alltid någon T-koppling eller Stopp som paj också, så man hade ju en hel låda med extra Värsta var dock när två personer i nätverket fick för sig att använda Fastlynx för att byta musik bibliotek SAMTIDIGT som några andra spelade multiplayer...

Medlem
Vilka är de original 6...??

Vilka 6 snubbar är det som finns på huvudbilden? Var det de som jobbade på FZ vid starten? Är det nån av de som hänger kvar här på forumet idag? Nån som vet vilka de är? Vad gör de idag?

EDiT:::: Ok det är spelutvecklare. Carmack, Romero m.m...

(Taggar dessa gamla rävar då de har jobbat längst inom FZ/SweClockers vad jag har för mig. De kanske vet något?..)

@Carl Johansson-Sundelius
@Tomas Helenius
@Joakim Bennet
@Loevet
@Joakim Kilman


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Vilka 5 snubbar är det som finns på huvudbilden? Var det de som jobbade på FZ vid starten? Är det nån av de som hänger kvar här på forumet idag? Nån som vet vilka de är?

Från vänster

Jeffrey Dahmer, Ted Bundy, Ted Cruz, Charles Manson, David Berkowitz, John Wayne Gacy.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Från vänster

Jeffrey Dahmer, Ted Bundy, Ted Cruz, Charles Manson, David Berkowitz, John Wayne Gacy.

Hehehe, ja man skulle fan kunna tro det. Innan de blev svärmorsdrömmar...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

FM-guru
F.d. Sisyr

En kort sekund trodde jag att det var ungkarls-Calle i mitten av bilden.

Medlem

Jag tycker nog att spelen i början på 90 var, kanske inte bättre men jag vet att jag spelade igenom dom iaf till skillnad mot nu. Uppkopplingen med K56 var ju sådär. Laddade ner en walkthrough till FF7 på över 200 sidor word dokument som tog en hel natt och sen var det någon jävel som laddade ner porr klipp på 3-5 mb styck på min dator. Kostade mig massor...


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av SunShine:

På 90 talet var det oerhört många som fick sina spel gratis. Illegal kopering var en grej kan man säga.. eller piratkopering som det så fint också heter. x-COPY For Life!

https://youtu.be/UkfVo4LGJ4g

Och ofta fick man helt underbara låtar med på köpet med de crackade spelen haha.

https://youtu.be/WBDy0LiFgJM

Vet inte hur många gånger jag laddade upp Barbarian 2 kopian jag hade bara för at lyssna på den där låten för att sedan stänga av haha.

Japp, kommer ihåg X-Copy, dåtidens Epic giveaways kan man väl säga. 🙂 Hade själv en extern floppy drive så man kunde läsa och kopiera samtidigt på Amiga 500. Som jag återanvände till Amiga 1200. Självklart använde man extra 0.5 MB (512 KB) minnet på undersidan av Amigan så man hade HELA 1 MB RAM minne! WOW! 🙂

Så begeistrad man var när man skaffade Amiga 1200 med AGA grafik samt hårddisk på HELA, ja, vad kan det ha varit...20 MB? Goda minnen! 🙂👍

PS Det första jag gjorde med hårddisken var att installera Beneath a Steel Sky. Så man slapp växla 15 (!) disketter fram och tillbaka! För övrigt fortfarande världens bästa och roligaste (Joey 😁) äventyrsspel. Numera helt gratis med voice over så se till att ladda ner det! ☝️

Medlem

Hehe "Skräp på muskulan mitt i stenhård QW-match". Den har man varit med om, samtidigt funderar jag på hur många mindre informerade som t.ex. äldre, köpte nya möss för att de trodde att musen gått sönder.

Själv tänker jag ofta att spelen var bättre förr, men jag har nog kommit till insikten att det är nostalgin som talar i kombination med att man var yngre och helt enkelt uppskattade spel mer än nu när man har mycket annat att tänka på också.
Jag har ett par retrodatorer hemma som jag kopplar in ibland just för att få känslan över hur det kändes för 20 år sedan, det är mycket trevligare att köra t.ex. Diablo 2 på en retroconfig än min moderna speldator

Backloggens befriare
Skrivet av CARTMAN:

Vilka 6 snubbar är det som finns på huvudbilden? Var det de som jobbade på FZ vid starten? Är det nån av de som hänger kvar här på forumet idag? Nån som vet vilka de är? Vad gör de idag?

(Taggar dessa gamla rävar då de har jobbat längst inom FZ/SweClockers vad jag har för mig. De kanske vet något?..)

@Carl Johansson-Sundelius
@Tomas Helenius
@Joakim Bennet
@Loevet
@Joakim Kilman

-

Skrivet av Surfsvammel:

Rätt säker på att det där inte är FZ

Från vänster:
Carmack, Kevin, Adrian, Romero, Tom, Jay.
id software.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ok, tack. Har inte läst igenom tråden.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

International
Man of Mystery
Skrivet av Tomas Helenius:

Kändes inte ett dugg kung att få telefonräkningar på 2-3 000 kr som student.

Jag var tidig med att kunna skaffa ISDN hem via jobbet och att kunna splitta trafiken så man normalt körde på den långsamma D-kanalen (som var gratis) för vanlig skruttrafik och sen kunna ta upp en eller två av B-kanalerna och få full gas på nerladdningar eller onlinespel var en grym feature


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av Caesarsaurus:

Ja fy va många helger de gick att bara koppla in alla datorer och synca alla nätverken och i slutändan också hoppas på att spelet fungerade som det skulle tillräckligt länge. Men gud va påhittig och sjukt tacksam man blev när allt funka och tack alla stackars föräldrar som fick köra oss miltal med alla grejer varje helg det slipper man ju som pappa nu men kan ändå sakna det hela och hade gärna sett mina ungar med skärmar,burkar etc i bilen på väg mot nya äventyr 😆

Ja, och när man skulle dra nät på sina LANpartyn och fick sitta och konfa och kompilera drivare för IPX baserat på vilka nätverkskort man stoppade i datorerna (en del hade inga i sin dator utan jag hade ett gäng 3com-kort som jag brukade låna ut)

I brist på Dreamhack nu har jag faktiskt anordnat lite LAN för kompisar och det är en härligt nostalgisk känsla att sätta upp nu igen, framförallt när man ser hur roligt ens barn (och barnbarn!) har tillsammans istället för att sitta hemma och spela själva


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av Json_81:

Förhoppningsvis var det inte så många som betalade för upplösningen utan prestandan

Klart man hade dubbla voodoo2, what a rush!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Redaktör
Skrivet av bluenephilim:

Jag var tidig med att kunna skaffa ISDN hem via jobbet och att kunna splitta trafiken så man normalt körde på den långsamma D-kanalen (som var gratis) för vanlig skruttrafik och sen kunna ta upp en eller två av B-kanalerna och få full gas på nerladdningar eller onlinespel var en grym feature

Hi-tech! Själv flyttade jag till studentlägenhet med 10/10-lina, kändes som att gå från stenåldern till atomåldern på en dag. Förutom mellan 18-22 på kvällarna, omöjligt att spela online då eftersom alla satt och tankade sönder linan med Napster.


signatur
Skribent

Jag tyckte det stod "Fall Guys" på tröjan

Daz
Medlem

Spel var bättre förr. Jag spelar mer äldre spel är vad jag spelar nya. Det enda som går framåt i spel är det grafiska. Tycker det är mer spelglädje i äldre spel. Samt att nya spel känns så "bloatade", ju mer skit desto bättre typ. Äldre spel känns mer koncentrerade och mycket mindre utfyllnad.

Ion
Medlem

Jag minns hur jag och en kompis satt många timmar och klurade på att få igång alla spel under DOS.
Det var inte bara ljudinställningar som skulle vara rätt - man var tvungen att ha tillräckligt mycket ledigt konventionellt och utökat minne också! Bootdisks, REM:ma bort saker i CONFIG.SYS, boot menyer (nån som kommer ihåg?), etc. etc.

Till slut kokade vi ner det till:

1. DOS=HIGH i config.sys
2. MEMMAKER.EXE för att installera EMM386
3. SET BLASTER=A220 I5 D1

Inget av ovanstående behövdes senare när alla utvecklare började bygga spelen i 32-bit protected mode (DOS4G/W osv.) och gav oss SETUP.EXE så man kunde välja ljudkort från en lista istället.

Känns rätt larvigt att hjärnan inte gjort plats åt annat bättre än att komma ihåg det här så här 25 år senare....

International
Man of Mystery
Skrivet av Ion:

Jag minns hur jag och en kompis satt många timmar och klurade på att få igång alla spel under DOS.
Det var inte bara ljudinställningar som skulle vara rätt - man var tvungen att ha tillräckligt mycket ledigt konventionellt och utökat minne också! Bootdisks, REM:ma bort saker i CONFIG.SYS, boot menyer (nån som kommer ihåg?), etc. etc.

Till slut kokade vi ner det till:

1. DOS=HIGH i config.sys
2. MEMMAKER.EXE för att installera EMM386
3. SET BLASTER=A220 I5 D1

Inget av ovanstående behövdes senare när alla utvecklare började bygga spelen i 32-bit protected mode (DOS4G/W osv.) och gav oss SETUP.EXE så man kunde välja ljudkort från en lista istället.

Känns rätt larvigt att hjärnan inte gjort plats åt annat bättre än att komma ihåg det här så här 25 år senare....

Underbart, man får nästan en liten tår i ögonvrån


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

123
Skriv svar