Bilen, hur mycket betyder den för er?

Avstängd
Bilen, hur mycket betyder den för er?

Hittade ingen tråd om detta. För mig är bilen inte bara ett sätt att komma från ett ställe till ett annat, bilen ger stor frihetskänsla, bara sätta sig och åka vart man vill, behöver inte tänka på att passa buss,tåg etc tider. Min bil är underbar att sitta i, välisolerad, lagom sportig, känns rolig att köra och åka i, vacker att titta på också.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Megadelux

Jag och min sambo har 2st.
Första är SUV:en som endast är SUV för att vi ska få plats med en rejäl hundbur när vi skaffar hund inom kort. Vi jobbar idag på "finlandsfärja" och har tänkt gå i land och hitta något lokalt jobb. Så det var mest en förberedelse.

Bil nummer 2 är en jänkare. En Ford Galaxie 1964. Som man brukar åka till tex Classic Car Week med. Nej jag är ingen tvätt-äkta raggare men gillar kulturen och träffarna.

Brukar kalla migsjälv för Nörd-raggar-hiker då jag även gillar att tälta, fiska och vandra... Också gaming såklart. Sen finns det såklart hur många hobbys till men ja.. Man får prioritera lite. Sedan är bil ett måste pga hur vi bor ute på landet. (Dalarna)

Medlem

Väldigt mycket, älskar att köra, känna, se. Der är mitt andra stora intresse och jag jobbar i fordonsbranchen på grund av det.

Långkörning är fantastiskt.
Frihetskänslan med en lapp i handen som en glesortsbo när man var 18 var stor. Första bilen var ett vrak till Porsche som gjordes iordning. De kostade som en ful Golf då. Sjukt!

Gillar formgivning, teknik och motorsport. Hållit på med bilar i alla dess former. Folkrace, renoverat en Porsche, har haft Alfor, Corvetter, gamla Fiater och två Twingos (de har nåt speciellt). Pluggat med bilbranschen i åtanke. VarIt med i ett racingteam och tävlat på Hockenheim och Silverstone.

Numera har jag tyvärr ett svalnande intresset. Tappade sugen efter sista Corvetten så har inget projekt just nu. Det tar otroligt mycket tid.

Medlem

Bilar betyder mycket för mig! Älskar bilar och kanske framförallt själva körningen! Men jag har inte ägt en på år och känner inget riktigt behov av det heller. Jag klarar mig bra på att cykla och ta bussen, om jag måste röra mig utomsockens.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Skribent

Just nu betyder bilen att jag kan ha en inkomst samt vettig fritid.

Pendlar 1 h dörr till dörr med bilen till jobbet varje morgon. Utan bil hade det varit minimum 3,5 h med kollektivtrafik, vilket betyder åka hemifrån strax före 04 och komma hem strax före 20. Istället för att åka hemifrån 05.30 och komma hem 17.00 (förutom på fredagar då jag är hemma redan strax efter 14).

Medlem

Bilen är tyvärr ett nödvändigt ont för att ta sig runt. Kan ändå tycka själva körandet är rätt avkopplande. För det mesta är det något som behöver fixas, däck som behöver bytas och jag tvättar bilen alldeles för sällan. Gillar dig ändå, gamle 9-3an.

Medlem

Den betyder egentid! Åtminstone innan pandemin. Värt varenda tusenlapp man slänger på den, skulle aldrig offra den mot annan vardagslyx som mer resor t.ex.

Så länge bilen fungerar och är bekväm så är jag nöjd. Har inte ork, lust eller tid att fixa saker med den.
Blir väl åtminstone 2000 mil om året bara genom att åka till arbetet.

Inte ens utanför pandemitider har det varit särskilt motiverat att sätta sig på smittspridarbonanzan populärt kallad kollektivtrafik.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ingenting egentligen, förutom att vissa saker är bekvämt med den. Använder den så lite som möjligt.

Medlem

Nödvändigt ont! Har en hat/kärlek till bilar. De är en sån jävla bannan/status symbol för alltför många och man blir påverkad av det.

Har en bil ihop med morsan, en Kia Picanto från 2011. Har haft bättre bilar i tonåren, men kostnaden för det lilla man kör är inte värt ha 2 bilar på 2 personer.

Visst vill man ha en ny bil, gärna hybrid/el med 2-3sec 0-100km/h men...ska jag köra den till ICA och handla och panta burkar med?

Vad är poängen om en bil tar dig från A till B lite snabbare fast du har inte bråttom.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Inte ens utanför pandemitider har det varit särskilt motiverat att sätta sig på smittspridarbonanzan populärt kallad kollektivtrafik.

Jaha! Är det därför folk har munskydd på sig i bilar när de kör?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Skrivet av cybo:

Jaha! Är det därför folk har munskydd på sig i bilar när de kör?

För att de undviker kollektivtrafik?
Oklart, men jag har i vart fall inte munskydd på mig i bilen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

It's not a lake, it's an ocean

Den är primärt ett transportmedel. Med två barn måste jag tänka praktiskt, så vår Toyota Avensis kommer (förhoppningsvis) rulla i många år framåt. Jag är inte bilintresserad men gillar snygga bilar, så det är klart att jag hellre skulle vilja ha en Jaguar eller kanske en Mazda 6 (gillar deras design skarpt). Men bilen vi har fyller sin funktion helt och hållet och då är det inte motiverat att byta.

Dessutom är bilen en frihetssymbol för mig. Jag kan ta mig vart jag vill när jag vill.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har aldrig gillat att åka buss, särskilt inte längre resor. Har hittills aldrig upplevt en buss med bekväma säten. Märkligt kan tyckas, då bilar har haft bekväma säten i årtionden.

Trivs dessutom bakom ratten, och ogillar att stå och frysa (AKA vänta på bussjäveln.)

Så, ja, bilen är viktig för mig.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För att de undviker kollektivtrafik?
Oklart, men jag har i vart fall inte munskydd på mig i bilen.

fel läsning*


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Bil gör att jag rör på sig mindre och den kostar pengar och kräver diverse underhåll. Jag tycker det är riktigt bekvämt att inte äga någon bil. Vist finns det tillfällen då det kan vara praktiskt att ha bil men jag hyr då elbil för 95kr/h (fria mil).

Men med det sagt så kan jag absolut förstå de som verkligen behöver bil. Jag själv kommer säkert att skaffa bil om jag framöver behöver för jobbpendling eller om livsstil ändras på något sätt där det behövs.

Inaktiv
Skrivet av Spelentusiast:

Hittade ingen tråd om detta. För mig är bilen inte bara ett sätt att komma från ett ställe till ett annat, bilen ger stor frihetskänsla, bara sätta sig och åka vart man vill, behöver inte tänka på att passa buss,tåg etc tider. Min bil är underbar att sitta i, välisolerad, lagom sportig, känns rolig att köra och åka i, vacker att titta på också.

Jag skriver under exakt på detta. Önskar verkligen jag kunde göra mig av med bilen då jag faktiskt inte behöver den det minsta för mitt nuvarande jobb men just friheten samt att föräldrar som bor en bit bort där buss inte riktigt är möjligt samt bekvämligheter när man ska handla osv gör det nästan otänkbart att göra sig av med den. Men fan vad den slukar pengar varje år

Medlem

Jag hatar att äga en bil. Men jävlar vad smidigt det är att ha en bil.

Medlem

Frugan behöver en bil för att åka till skolan 30 minuter bort. Jag skjutsar sonen till Judon, handlar och besöker morsans torp samt gör helgutflykter inte sällan en timma bort enkel väg. Med andra ord, vi har ett behov av bil och gör de vanliga resorna.

Bilen vi har är lite tråkig att köra, men gör vad den ska. Den har aldrig bråkat vid besiktning eller service. Bilen är okej för miljön och plånboken. Toyota Auris.

Allt som allt är vi nöjda. En helt okej bil. Jag skulle nog bara ha sönder bilen eller få böter om vi hade något fräsigare.

När jag ska till skolan eller jobb blir det cykeln. Innan Covid-19 blev det 20 min enkel väg, nästan alla dagar om året. Vinternatt fick bli bilen.

Värt att tillägga är att jag var körrädd och otroligt sen med att ta körkort. Gjorde två motvilliga försök med manuell, och sedan ett försök ett decennie senare med automat. Körkortet föll i hand i mig som 33-åring.

Körrädslan eller körmotviljan hade jag ifrån när jag skämde ut mig inför alla 9:or på sista natten med gänget. Jag tog en gocart och fräste rätt ut i gräset på insidan, ganska tidigt i racet. Fick sitta där med dö gocart tills loppet var över. Sen ville jag inte köra mer. Känslan satt i mig i drygt 15 år. Många har sagt att det borde gett mig motivation till att ta körkort, men det var tvärtom för mig. Jag kände en enorm osäkerhet och motvilja till att köra. Att det tog just 15 år hade med pengar, tid och timing att göra. Jag hade helt plötsligt tid, pengar och ett behov av körkort (familj och två ungar), dessutom hade frugan nyligen tagit körkort och vi hade bil. Idag kör jag bil utan större bekymmer, inga olyckor än, men däremot missade avfarter och småfarlig i filbyten.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

2 nyttobilar.
Volvo V70 + V60

V70 är bruksbil står mest hemma och används när man ska transportera saker.
V60 är det mest frugan som använder till och från och i jobbet

Själv cyklar jag för det mesta till jobbet och bilen använder jag V70 mest


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey

Har inte ens körkort och då kunde jag tagit det för 22 år sedan. Bott i Stockholm hela mitt liv, och har aldrig känt något behov av bil. Har aldrig kunnat ta mig dit jag velat med lokaltrafiken och jag är också en sån där konstig människa som gillar att åka lokaltrafik. Det i kombination med att jag aldrig tyckt att det varit roligt har gjort att jag aldrig tagit det även om jag övningskörde en hel del när det var som mest aktuellt under gymnasietiden. Sen kan jag ju självklart tycka att det hade varit smidigt att ändå ha möjligheten att hyra en bil när behov finns, men nej. Man har skjutet det framför sig helt enkelt.

Med det sagt så har jag en sambo med körkort och skaffade en privatleasingbil för bara några veckor sedan. Eftersom ingen av oss är särskilt intresserade så blev det en Skoda Kamiq. Billig men stabil och tar oss dit vi vill vilket främst är ut till landsstället samt sambons jobb när det är en nödvändighet, enda kravet var uppenbarligen att den skulle vara röd vilket kanske säger något Måste säga att det gjort att jag blivit mer sugen än någonsin på att ta det där kortet iom smidigheten att kunna köra ut till landstället istället för att vara "låst" till att ta båt eller buss... kanske läge att göra ett syntest ändå...

Medlem

Det värsta som finns att sitta i en bil i trafik. Men ett nödvändigt ont, i jobbet såväl som fritiden.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Har inte ens körkort och då kunde jag tagit det för 22 år sedan. Bott i Stockholm hela mitt liv, och har aldrig känt något behov av bil. Har aldrig kunnat ta mig dit jag velat med lokaltrafiken och jag är också en sån där konstig människa som gillar att åka lokaltrafik. Det i kombination med att jag aldrig tyckt att det varit roligt har gjort att jag aldrig tagit det även om jag övningskörde en hel del när det var som mest aktuellt under gymnasietiden. Sen kan jag ju självklart tycka att det hade varit smidigt att ändå ha möjligheten att hyra en bil när behov finns, men nej. Man har skjutet det framför sig helt enkelt.

Med det sagt så har jag en sambo med körkort och skaffade en privatleasingbil för bara några veckor sedan. Eftersom ingen av oss är särskilt intresserade så blev det en Skoda Kamiq. Billig men stabil och tar oss dit vi vill vilket främst är ut till landsstället samt sambons jobb när det är en nödvändighet, enda kravet var uppenbarligen att den skulle vara röd vilket kanske säger något Måste säga att det gjort att jag blivit mer sugen än någonsin på att ta det där kortet iom smidigheten att kunna köra ut till landstället istället för att vara "låst" till att ta båt eller buss... kanske läge att göra ett syntest ändå...

Kör på det!

Jag var 33 när jag tog det, väl förbi den ”vanliga” åldern. Jag är väldigt nöjd och glad som äntligen fixat kortet. Nu har du ett guldläge!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kan inte leva utan bil. Har ett stort bilintresse också. Förutom det som nämnts ovan så bidrar bil också till säkerhet. Slipper känna mig otrygg på hållplatsen mitt i natten tex.

Medlem

För min del har bilen varit ett smidigt sätt att ta mig till och från jobbet. Jag bor på landsbygden i Småland och har man tur går bussen en gång i timmen men vanligtvis varannan timme. Därför har det ofta varit smidigare att ta bilen och komma till jobbet på 20-30 minuter istället för 1 till 1,5 med byte i grannbyn. Min filosofi har alltid varit att eftersom jag lägger 8-9 timmar av mitt liv på jobbet varje dag vill jag lägga så lite tid som möjligt på resande för att få så mycket fritid som möjligt. Det enda tråkiga är att det blir dyrare varje år.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Jag vet inte varför, men de senaste åren har jag fått ångest av att köra bil. Särskilt motorvägskörning ger mig något som påminner om klaustrofobi. Känslan av att inte ha någonstans att ta vägen om "något skulle hända", om jag skulle tappa kontrollen. Vansinnigt irriterande eftersom jag alltid har tyckt om att köra förut.

Men visst är jag glad för bilen. Utan den skulle jag aldrig ha kunnat skaffa lantställe. Och utan den skulle det vara ett vansinnigt bök att ta sig till trevliga naturområden med hunden. Så att ha lite ångest på vägen får det vara värt.

Kör för övrigt en Mitsubishi ASX. En trevlig om än aningen daterad* mini-SUV. Bytte upp mig till den efter att ha krockat rejält med min gamla Hyundai i10. Nog för att jag gick oskadd ur krocken, men det kändes ändå tryggt att byta till en lite säkrare bil (där barn + hund + packning dessutom får plats)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Bor på "landet" så bilen är ett måste här om man vill komma någonstans. Frun pendlar ca 1½ tur och retur varje dag till jobbet och ungarna har hockey träningar på vintern och fotbollsträningar på sommaren. Men man kan säga att mina krav på bilen har förändrats en hel del. Förr så skulle bilen vara snygg, kul och skön att köra. Märkes status kikade man ju också lite på så man körde enbart Audi bilar.

Men efter att min förra Audi A4 fick haveri med kamkedja och man fick ingen hjälp från Audi själva så har jag tänkt om helt.
Kör nu en Toyota CH-R och vi har en Prius som andra bil. Anledningen är att man nu skiter i märkes statusen och har nu valt utefter utseende, ekonomi, pålitlighet och garantier. Har Toyotas kvalitets garanti på CH-R bilen tills den är 10 år gammal vilket betyder att jag har garanti i 6 år till som täcker i stort sett allt förutom slitagedelar. Båda bilarna går snålt när det gäller allt, bränsle, skatt och service kostnader.

Att sadla om från Audi fanatiker till Totyota är nog bland det bästa jag gjort vad gäller bilar iaf

Medlem

För mig är bilen bara ett fortskaffningsmedel. Har ingen bil som egentligen är viktig på ett personligt plan så att säga.

Har däremot en motorcykel, Ducati Streetfighter 848 som skänker mig mycket glädje istället.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av cybo:

Jaha! Är det därför folk har munskydd på sig i bilar när de kör?

De kanske inte vill hålla på och ta av sig munskyddet i tid och otid (vilket är korrekt).

Istället för att vi självgoda svenskar ska göra narr av och garva åt folk med munskydd kanske vi borde ta efter och göra detsamma så att vi slipper få ryktet om att vara Europas skithål med mest smittspridning.

Medlem

Jag får tyvärr inte köra bil på grund av min syn (eller brist på) men min systers bil - den betyder mycket för mig. Hon kommer gärna och plockar upp en och agerar taxi om det behövs.

12
Skriv svar