Embracer vill samla alla världens spel i ett gigantiskt arkiv

Robot
Embracer vill samla alla världens spel i ett gigantiskt arkiv

Och är du sugen så finns det en position öppen som spelarkivarie.

#Embracer-group, #nyhetstips


Medlem

Riktigt bra grej! Det finns så många spel som bör bevaras för eftervärlden!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag har ett ganska udda spel som jag gärna kan bli av med

Medlem

mm, såg de där förra veckan, åkte upp i en del retro-grupper ^^ Mycket bra initiativ

Medlem

Jag hoppas de samarbetar med The Internet Archive. De lär ha bra koll.

Medlem

"Har du dessutom grundläggande kunskaper i japanska så är det meriterande."
Där sket det sig det fullständigt haha


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av SunShine:

"Har du dessutom grundläggande kunskaper i japanska så är det meriterande."
Där sket det sig det fullständigt haha

Man kan alltid testa att ansöka ändå.
Kan själv ingen japanska men ansökte eftersom jag gillar spel och sen bor jag ju i Karlstad med.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag hoppas de samarbetar med The Internet Archive. De lär ha bra koll.

De lär inte jobba med IA då Embracer verkar i det tysta och arkiverar saker som inte delas med världen öppet (förutom kanske utvalda titlar där de har rätt att dela ut). Jag driver själv ett projekt där vi bevarar mjukvara men vi publicerar alla titlarna så att medlemmarna kan ta ner och experimentera själva (med vissa förbehåll som t.ex ålder på titlarna osv för att inte krocka med aktuella utgivare).

Det Embracer gör är förvisso bra, men så länge det inte delas öppet så hänger allt på att deras backup osv funkar, och det är inte bevarat förrän det är öppet tillgängligt.

Och IA är bra, men deras system är en stor röra med overifierat skräp till mestadels, skillnaden här mot Embracers och mitt eget projekt är att allt verifieras, checksummas korrekt och det finns hårda regler på hur saker skall arkiveras. Så jag skulle inte säga IA har bra koll, de arkiverar bara allt som kommer deras väg, oavsett om det är original, crackat, moddat eller bara rent skräp.

Medlem

Kul ide, inte särskilt troligt att detta kommer gå till 100%.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Intressant!
De kommer ha en hel del utmaningar om de ska lyckas med detta. Äldre spel är ofta inte något problem (annat än pengar för de mest sällsynt) men många nyare spel är ofta låsta till någon typ av konto online (speciellt då MMO spel men även många singleplayer spel). En annan sak som också sker med nya spel är att de förändras så extremt mycket under dess livstid. Vissa spel väljer att ta bort kontent och ersätta med nytt. Hur ska man göra här? Spelet kan vara något helt annat vid släpp jämfört med hur det är tio år senare.

Vi går ju även mer och mer mot streaming och att allt är online. När kommer fösta spelet som exklusivt endast släpps för streaming? Hur gör man då?

Det släpps ju även extremt många spel nuförtiden. Var ska man dra gränsen? Vem som helst kan släppa ett spel idag. Jag antar att de behöver någon typ av klassificering av vad som ska anses vara ett släppt spel. Är det där spelet 12 årige olle som gjort den 430e klonen av flappy bird på itch.io ett spel som ska arkiveras?

Det jag hoppas lite på är att det blir så pass stort att spelutvecklare vaknar till och vill bidra till samlingen. Dvs göra det lättare att arkivera spel där majoriteten av spelet ligger i molnet osv.

Några exempel
World of warcraft. MMO som förändrats extremt under dess livstid. Serverdelen är ej tillgänglig.
Microsoft Flight Simulator. Clienten man laddar hem är bara en liten bråkdel av spelet. Totalt är det på över 10TB I storlek med majoriteten i molnet.

Jag antar att de i vissa fall helt enkelt får välja att dokumentera spel istället för att spara dem i spelbart skick. Att filma och dokumentera hur spel såg ut och fungerade kanske är ett bra alternativ när spelen inte går att spara i spelbart skick.

Ska bli intressant att se hur de kommer att göra. Tycker hur som helst att det är jättekul att någon faktiskt gör detta. Hoppas att de lyckas och hittar bra lösningar på de problem de kommer att söta på.

Medlem

Kan man hoppas att de fixar Mulle Meck och gamla svenska klassiker? Jönssonligan, Pettsson & Findus..

Medlem
Skrivet av D1versity:

Kan man hoppas att de fixar Mulle Meck och gamla svenska klassiker? Jönssonligan, Pettsson & Findus..

Myulk!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av D1versity:

Kan man hoppas att de fixar Mulle Meck och gamla svenska klassiker? Jönssonligan, Pettsson & Findus..

Pettson och Findus <3

Medlem
Skrivet av mrpijey:

De lär inte jobba med IA då Embracer verkar i det tysta och arkiverar saker som inte delas med världen öppet (förutom kanske utvalda titlar där de har rätt att dela ut). Jag driver själv ett projekt där vi bevarar mjukvara men vi publicerar alla titlarna så att medlemmarna kan ta ner och experimentera själva (med vissa förbehåll som t.ex ålder på titlarna osv för att inte krocka med aktuella utgivare).

Det Embracer gör är förvisso bra, men så länge det inte delas öppet så hänger allt på att deras backup osv funkar, och det är inte bevarat förrän det är öppet tillgängligt.

Och IA är bra, men deras system är en stor röra med overifierat skräp till mestadels, skillnaden här mot Embracers och mitt eget projekt är att allt verifieras, checksummas korrekt och det finns hårda regler på hur saker skall arkiveras. Så jag skulle inte säga IA har bra koll, de arkiverar bara allt som kommer deras väg, oavsett om det är original, crackat, moddat eller bara rent skräp.

Tack så hemskt mycket.

ZF
Medlem

Gör inte Riksarkivet samma sak redan?

Eller är detta mer tänkt att vara ett museum också?

Medlem
Skrivet av ZF:

Gör inte Riksarkivet samma sak redan?

Eller är detta mer tänkt att vara ett museum också?

Ja, de verkar ha som mål att ha en permanent utställning. Där de roterar med det de har samlat på sig.

Här är ett klipp ifrån SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/storsatsning-succe...

Skrivet av ZF:

Gör inte Riksarkivet samma sak redan?

Eller är detta mer tänkt att vara ett museum också?

Kungliga Biblioteket är det som tar hand om allt material som ges ut i Sverige och som det är plikt på att lämna in.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar