Begränsade 3D-möjligheter på dagens konsoler

Robot
Medlem
Begränsade 3D-möjligheter på dagens konsoler

Är väll lite skoj med den teknologin, personligen tycker jag inte det var så speciellt alls.

Medlem

Well....

Vi har ju en vacker och fin sak man kan koppla till sin glansiga fina nya 3D-tv med en enkel hdmi-kabel som kan visa filmer och rendera vackra spel i 3D.

Vad hette grejen nu???

Medlem
Skrivet av Novdid:

Well....

Vi har ju en vacker och fin sak man kan koppla till sin glansiga fina nya 3D-tv med en enkel hdmi-kabel som kan visa filmer och rendera vackra spel i 3D.

Vad hette grejen nu???

xbox 360:)

Inaktiv

Ett ganska genomgående fel som "folk" gör är att dom tror att ett spel körs i 1080 bara för att det är valt som utgångsupplösning till deras "fantastiska" HDTV.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Well....

Vi har ju en vacker och fin sak man kan koppla till sin glansiga fina nya 3D-tv med en enkel hdmi-kabel som kan visa filmer och rendera vackra spel i 3D.

Vad hette grejen nu???

notera även att ska 3Dn bli riktig så krävs HDMI 1.4 - vilket inte är standard på Tv apparater idag och därav är ganska dyrt.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Men kan folk sluta tjata om Avatar, så jävla märkvärdig var den inte. Allt sög förutom 3D biten, men inte fan var den SÅ märkvärdig, 3D biten alltså.

Vääääldigt överskattad film.

Medlem

ungefär lika dant med de så kallade LED TV apparaterna som säljs... nja, TV med led bakbeslysning är nog snarare ett bra namn... en äkta LED tv skulle förmodligen bli vääääldigt dyr...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av clappen:
Skrivet av Novdid:

Well....

Vi har ju en vacker och fin sak man kan koppla till sin glansiga fina nya 3D-tv med en enkel hdmi-kabel som kan visa filmer och rendera vackra spel i 3D.

Vad hette grejen nu???

xbox 360:)

i see what you did thar......

Medlem

Pc kan det redan med nevida 3d

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Men kan folk sluta tjata om Avatar, så jävla märkvärdig var den inte. Allt sög förutom 3D biten, men inte fan var den SÅ märkvärdig, 3D biten alltså.

Vääääldigt överskattad film.

Avatar <3!

Medlem

Intressant att folk hänger upp sig mer och mer på den här 3D-biten - Helt i jäkla onödan!!!

Spel och film i 3D är helt värdelöst på allt annat än en bildskärm i biodukstorlek. Vem fan vill "spela dockskåp" med 3d-spel och film på TV'n hemma. Figurer som visas i 3D på bio blir riktigt stora eller i naturlig storlek. Figurer som visas i 3D på TV'n hemma blir som lite större Barbie-dockor då de ju inte kan bli större än den bild de visas på!
Jag fattar inte att folk inte verkar förstå detta. Det skulle inte ens vara i närheten lika ballt som på 3D-biografer.
Visst finns det VR, men stödet för spel i detta format är väldigt dåligt. Tyvärr är dock detta det enda 3D-upplevelsemässigt balla som finns idag för hemmamarknaden och det enda sättet att kunna uppleva någon sånär skala på det som renderas i 3D.

Detta är något som en vän till mig och jag diskuterat i många år. Ända sedan 3DFX-korten kom till PC'n och något som verkligen skulle behöva göras lite fler artiklar om innan allmänheten investerar i en massa skitdålig "3D-teknik" till hemmet bara för att bli besvikna när vyer av Niagarafallen mest ser ut som forsen i skogen bakom huset när snön smälter =/

Näe... 3D i hemmet kan vara ballt om man har möjligheten att projicera bild på väggen och få den i 3D eller om man tycker det är skitkul att spela 3D-Schack med shutterglasögon. I övrigt är det bara ett sätt att tjäna pengar på dåligt insatta människor!!!

Medlem

Ser hellre fram emot någon form utav holografisk 3d iaf, något där man inte behöver några brillor för att se det hela.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

bojaka, jag håller med dig till viss del. Kollar man på en TV med 3D så känns det lite som det du beskriver som att kolla på ett "dockskåp". Detta händer ju p.g.a. man sitter så pass långt ifrån en relativt liten skärm.

Samma effekt uppstår inte när man spelar på en datorskärm dock. Detta för att man sitter bra mycket närmre skärmen än vad man gör en TV. Lägg sen till att i och med att ögonen fokuserar en bra bit in i själva bilden kan man flytta skärmen ännu närmre en än vad man har i vanliga fall utan att det på något sätt känns obehagligt.

Vill man går det att få en sjyst 3D upplevelse hemma, det är bara det att den vanliga hemmabio setup som de flesta har inte passar särskilt bra för det.

Medlem
Skrivet av bojaka:

Intressant att folk hänger upp sig mer och mer på den här 3D-biten - Helt i jäkla onödan!!!

Spel och film i 3D är helt värdelöst på allt annat än en bildskärm i biodukstorlek. Vem fan vill "spela dockskåp" med 3d-spel och film på TV'n hemma. Figurer som visas i 3D på bio blir riktigt stora eller i naturlig storlek. Figurer som visas i 3D på TV'n hemma blir som lite större Barbie-dockor då de ju inte kan bli större än den bild de visas på!
Jag fattar inte att folk inte verkar förstå detta. Det skulle inte ens vara i närheten lika ballt som på 3D-biografer.
Visst finns det VR, men stödet för spel i detta format är väldigt dåligt. Tyvärr är dock detta det enda 3D-upplevelsemässigt balla som finns idag för hemmamarknaden och det enda sättet att kunna uppleva någon sånär skala på det som renderas i 3D.

Detta är något som en vän till mig och jag diskuterat i många år. Ända sedan 3DFX-korten kom till PC'n och något som verkligen skulle behöva göras lite fler artiklar om innan allmänheten investerar i en massa skitdålig "3D-teknik" till hemmet bara för att bli besvikna när vyer av Niagarafallen mest ser ut som forsen i skogen bakom huset när snön smälter =/

Näe... 3D i hemmet kan vara ballt om man har möjligheten att projicera bild på väggen och få den i 3D eller om man tycker det är skitkul att spela 3D-Schack med shutterglasögon. I övrigt är det bara ett sätt att tjäna pengar på dåligt insatta människor!!!

Det va de dummaste argumentet mot 3D jag hört på länge. Dockskåp?

3D hemma är INTE ett sätt att få 3D-bio känsla hemma, precis som att ha en 42" TV med hemmabio-anläggning inte är ett försök att efterlikna bio. Det handlar om att skapa en bättre filmatmosfär hemma.

Jag har spelat med 3D-vision på en 22" och wow-faktorn va enorm.

Jag har även tittat på film med färgade glasögon på TV, och bortser man från dom otroligt dåliga färgerna som blir så är 3D-effekterna jävligt nice.

Filmupplevelsen är ALLTID bättre på bio. Ingen Svensson har så stor bild eller så maffigt ljud, dock så har man inga störiga fjortisar hemma i soffan så de är en fördel med att va hemma.

Avstår du 3D hemma bara för att bilden är liten så kan du lika gärna avstå film hemma helt och hållet, för enligt ditt påstående så är de som att stirra på en tavla, finns ju ingen underhållning med de heller?

Medlem

skulle vara kul spela i 3d, bara testa se hur det skulel vara och så:)men tror inte man skulle föerdra det, filmer ä grymt med 3d,men när det gäller spel är jag lite keptisk...menmne vet aldrig: ..


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av rolle90:
Skrivet av Novdid:

Well....

Vi har ju en vacker och fin sak man kan koppla till sin glansiga fina nya 3D-tv med en enkel hdmi-kabel som kan visa filmer och rendera vackra spel i 3D.

Vad hette grejen nu???

notera även att ska 3Dn bli riktig så krävs HDMI 1.4 - vilket inte är standard på Tv apparater idag och därav är ganska dyrt.

Det behöver den inte alls det. Den enda tekniska skillnaden på en 1.3 och 1.4 kabel är tillagt stöd för ethernet och en audio return kanal. En höghastighets HDMI 1.3 kabel klarar av 3d precis lika bra som en 1.4 kabel (sedan kommer det inte vara alla 1.4 kablar som stödjer 3d), och även 4k upplösningen funkar precis lika bra på en vettig 1.3 kabel. Allt detta är bara gimmicks som skall lura sådana som dig.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Men kan folk sluta tjata om Avatar, så jävla märkvärdig var den inte. Allt sög förutom 3D biten, men inte fan var den SÅ märkvärdig, 3D biten alltså.

Vääääldigt överskattad film.

snyggt gjord, kass handling. påminner starkt om en annan bransch när de skryter om snyggast grafik men är helt oförmögna att göra spel... host... crytek... host. så de närmsta 10 åren kommer vi antagligen få stå ut med en hel drös av b fimer med 3D teknik... för att inte tala om spel... hua... tur att det är valfritt att både titta och spela skiten...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Men kan folk sluta tjata om Avatar, så jävla märkvärdig var den inte. Allt sög förutom 3D biten, men inte fan var den SÅ märkvärdig, 3D biten alltså.

Vääääldigt överskattad film.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Tekniken har funnits länge för att skapa detta. Men företagen ska tjäna sina pengar (gäller tv). Var på mässa för några år sen i Göteborg och kolla på lasertv vilket skulle få LED att se risigt ut. Sen ska man akta sig för LED med för de finns väl FULL LED och bara LED där man kör LCD också? Min tvnörds polare berätta nåt om det (lyssna på halvt öra) Men företagen vill dra in stålar och kommer små uppdatera hela tiden såklart. LED är ju knappast nytt heller för de har ju använts ett tag i mobiler...men konsolerna är väl hindret just idag för dom ska palla med all data

Medlem

För alla som kan kolla i kors.
http://www.youtube.com/watch?v=2APCmHlwNa8

Videon visar på ett ungefär hur de är att spela i 3D.
Skillnaden är bättre bild och mindre ont i ögonen

Här har ni även Avatar trailern i cross eye 3D
http://www.youtube.com/watch?v=nZmpw2AFU2I

Medlem
Skrivet av delli:

Tekniken har funnits länge för att skapa detta. Men företagen ska tjäna sina pengar (gäller tv). Var på mässa för några år sen i Göteborg och kolla på lasertv vilket skulle få LED att se risigt ut. Sen ska man akta sig för LED med för de finns väl FULL LED och bara LED där man kör LCD också? Min tvnörds polare berätta nåt om det (lyssna på halvt öra) Men företagen vill dra in stålar och kommer små uppdatera hela tiden såklart. LED är ju knappast nytt heller för de har ju använts ett tag i mobiler...men konsolerna är väl hindret just idag för dom ska palla med all data

Well, det dom säljer som helt nytt uttryck idag, kallat LED-TV är bara en LCD-tv med LED-backlight (LED-lampor bakom hela bilden istället för CCFL i ramen på TVn). LED i mobiltelefonen tror jag knappast existerar, du tänker kanske på OLED? Det är en helt annan teknik, som finns i mobiltelefoner så väl som TV-apparater, även om OLED-TVs inte säljs kommersiellt än.

Utseende istället för kvalitet, suck, suck...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Får väl se nästa generation konsoler helt enkelt, 3D stöd till denna generation blir ju möjligt, men långt ifrån bra

Medlem

alla saker har sin början, ska ändå bli kul att se hur little big planet ser ut. nu ska vi inte vara så fruktansvärt negativa tycker jag!

Medlem

Folk är alltid neggo, spelar ingen roll hur långt ny teknik kommit, den är ändå aldrig bra nog.
folk förväntar sig tekniska hopp som inte är möjliga, som om den första 3d:n hemma i större skala skulle vara holografiska displayer eller ngt. *suck*


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av bojaka:

Intressant att folk hänger upp sig mer och mer på den här 3D-biten - Helt i jäkla onödan!!!

Spel och film i 3D är helt värdelöst på allt annat än en bildskärm i biodukstorlek. Vem fan vill "spela dockskåp" med 3d-spel och film på TV'n hemma. Figurer som visas i 3D på bio blir riktigt stora eller i naturlig storlek. Figurer som visas i 3D på TV'n hemma blir som lite större Barbie-dockor då de ju inte kan bli större än den bild de visas på!
Jag fattar inte att folk inte verkar förstå detta. Det skulle inte ens vara i närheten lika ballt som på 3D-biografer.
Visst finns det VR, men stödet för spel i detta format är väldigt dåligt. Tyvärr är dock detta det enda 3D-upplevelsemässigt balla som finns idag för hemmamarknaden och det enda sättet att kunna uppleva någon sånär skala på det som renderas i 3D.

Detta är något som en vän till mig och jag diskuterat i många år. Ända sedan 3DFX-korten kom till PC'n och något som verkligen skulle behöva göras lite fler artiklar om innan allmänheten investerar i en massa skitdålig "3D-teknik" till hemmet bara för att bli besvikna när vyer av Niagarafallen mest ser ut som forsen i skogen bakom huset när snön smälter =/

Näe... 3D i hemmet kan vara ballt om man har möjligheten att projicera bild på väggen och få den i 3D eller om man tycker det är skitkul att spela 3D-Schack med shutterglasögon. I övrigt är det bara ett sätt att tjäna pengar på dåligt insatta människor!!!

Det va de dummaste argumentet mot 3D jag hört på länge. Dockskåp?

3D hemma är INTE ett sätt att få 3D-bio känsla hemma, precis som att ha en 42" TV med hemmabio-anläggning inte är ett försök att efterlikna bio. Det handlar om att skapa en bättre filmatmosfär hemma.

Jag har spelat med 3D-vision på en 22" och wow-faktorn va enorm.

Jag har även tittat på film med färgade glasögon på TV, och bortser man från dom otroligt dåliga färgerna som blir så är 3D-effekterna jävligt nice.

Filmupplevelsen är ALLTID bättre på bio. Ingen Svensson har så stor bild eller så maffigt ljud, dock så har man inga störiga fjortisar hemma i soffan så de är en fördel med att va hemma.

Avstår du 3D hemma bara för att bilden är liten så kan du lika gärna avstå film hemma helt och hållet, för enligt ditt påstående så är de som att stirra på en tavla, finns ju ingen underhållning med de heller?

När hjärnan tolkar en 2-dimensionell bild, så vet den instinktivt att bilden inte har något djup. Hjärnan korrigerar därför detta själv och skapar "upplevelser" av storlek och djup. När hjärnan ombeds att tolka en 3-dimensionell "bild" så fungerar inte detta längre då hjärnan redan får all information som den behöver. Därför blir 3D hemma bara dockskåpsaktigt. Doom i 3D t.ex skulle vara som att jaga minimonster med ärtpicka

Vad gäller effekten av 3D, så säger jag inget om det. Det blir precis lika 3-dimensionellt hemma, men wow-faktorn du pratar om att du upplevt, ja den är nog rätt långt borta för många beroende på vad man väntar sig jämfört med vad man får!

Ditt slutpåstående hade bara hållt om 2D och 3D var jämförbart på det sätt du jämför, men med tanken på hjärnans olika sätt att tolka dessa två olika media, så vet jag inte om jag tycker det håller så bra.
Kul att du är nöjd med dina 3D upplevelser i hemmet dock!

MHV // BoJaKa

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Men kan folk sluta tjata om Avatar, så jävla märkvärdig var den inte. Allt sög förutom 3D biten, men inte fan var den SÅ märkvärdig, 3D biten alltså.

Vääääldigt överskattad film.

Ma Fr0gg0, ngaru kä terkup fa tsahaylu serihu Nantang txìm.

Inaktiv

Hoppas verkligen alla konsoller har fullt stöd för 1080p och 120fps i nästa generation. mumma de skulle vara!


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Jag tyckte Avatar var en häftig upplevelse eftersom 3D-biten ändå är så pass bra gjord. Filmen hade nog varit ganska cool även i 2D, även fast handlingen var äckligt förutsägbar. Världen var tuff i alla fall.

Dock är jag ganska skeptisk mot 3D, jag föredrar generellt sett ändå 2D för att man får en skarpare bild och för att det inte är lika ansträngande för ögonen. Det gäller både på bio och hemma. Visst vore det tufft att kunna köra någon film i 3D ibland bara för att det går. Samma sak med spel, och vissa spel kanske skulle göra sig bättre med 3D, men i längden tror jag 2D vinner.

Just nu är det en stark trend och något som både hårdvarutillverkarna och innehållsproducenterna hoppas kunna tjäna en massa pengar på. Oavsett om dom lyckas eller inte så tror jag 2D vinner i längden.

12
Skriv svar