Robot
Humankind

4X-strategi som kulturell smältdegel.

#humankind


Medlem

Hoppas detta blir bra! Älskar denna typen av spel!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Njaa väldigt tveksam. Civ har större namn bakom sig om och mycket mer resurser.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd

Nej tack. Det här ser verkligen inte bra ut.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Njaa väldigt tveksam. Civ har större namn bakom sig om och mycket mer resurser.

Sid Meier har väldigt lite att göra med spelen nuförtiden. Huvudansvarig för CIV5 slutade efter det spelet.

Medlem

Striderna är väl det som känns mest tveksamt, små taktiska slag i ett spel av den här magnituden är kanske inte vad jag vill ha. Man kanske kan stänga av det och köra automatiska strider, om de fungerar på ett vettigt sätt.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Njaa väldigt tveksam. Civ har större namn bakom sig om och mycket mer resurser.

Jag tycker spelet "ser" bra ut, eller du vet, det är inte bara städer i rutor, men jag tror som dig, jag tror inte detta kommer vara en direkt stor konkurrent till civ, tror det kommer vara för "simpelt".

Det är liksom inte Call to Power 3 direkt...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Njaa väldigt tveksam. Civ har större namn bakom sig om och mycket mer resurser.

Skrivet av Fulci:

Sid Meier har väldigt lite att göra med spelen nuförtiden. Huvudansvarig för CIV5 slutade efter det spelet.

Vilket märks eftersom Civ 6 är mycket sämre (enligt mig).

Hoppas väldigt mycket på detta.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Spelade igenom senaste Opendev (max 150 turns) 4ggr och gillade det verkligen. Balanseringen kändes som att den behövde jobbas på men i övrigt var det otroligt bra.
Just striderna tycker jag var en av höjdpunkterna och ser verkligen fram emot att se hur det är senare i spelet med modernare enheter.
De kändes väldigt detaljerade och taktiska för att vara ett 4X spel likt Civ där striderna brukar vara ganska simpla, så det var ovanligt kul att kriga
Men om man ogillar taktiska slag och vill att det ska vara över snabbt förstår jag att man kanske inte tycker om det. Fördelen är dock att man slipper flytta många enheter på kartan utan har istället en eller ett par armér.
Jämfört med Civ där man bara slåss 1 enhet per tile på kartan så har man här ett antal enheter (4 precis i början) i en armé som tas till ett slagfält, kan även få förstärkning utifrån kartan (största slaget jag hade var 12 per sida).

Jag tycker det påminner mer om deras förra spel Endless Legend än Civ, så har man spelat det känner man igen mycket.

Är ett stort fan av Civ och detta känns som ett steg framåt av det jag spelat så har stora förhoppningar på detta

Medlem
Skrivet av Dryn:

Spelade igenom senaste Opendev (max 150 turns) 4ggr och gillade det verkligen. Balanseringen kändes som att den behövde jobbas på men i övrigt var det otroligt bra.
Just striderna tycker jag var en av höjdpunkterna och ser verkligen fram emot att se hur det är senare i spelet med modernare enheter.
De kändes väldigt detaljerade och taktiska för att vara ett 4X spel likt Civ där striderna brukar vara ganska simpla, så det var ovanligt kul att kriga
Men om man ogillar taktiska slag och vill att det ska vara över snabbt förstår jag att man kanske inte tycker om det. Fördelen är dock att man slipper flytta många enheter på kartan utan har istället en eller ett par armér.
Jämfört med Civ där man bara slåss 1 enhet per tile på kartan så har man här ett antal enheter (4 precis i början) i en armé som tas till ett slagfält, kan även få förstärkning utifrån kartan (största slaget jag hade var 12 per sida).

Jag tycker det påminner mer om deras förra spel Endless Legend än Civ, så har man spelat det känner man igen mycket.

Är ett stort fan av Civ och detta känns som ett steg framåt av det jag spelat så har stora förhoppningar på detta

Har du spelat Endless Space 2? Hur står det sig mot det?

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Vilket märks eftersom Civ 6 är mycket sämre (enligt mig).

Hoppas väldigt mycket på detta.

Innan de två stora expansionerna till Civ6 hade jag definitivt hållit med dig, men nu tycker jag det är riktigt bra spel.
Men med det sagt, man ska inte behöva betala en massa extrapengar bara för att det ska bli ett kul spel

Förövrigt är Civ2+ båda expansionerna i Humble Choice just nu. Så om någon inte har de sen tidigare rekommenderar jag att passa på att köpa det nu när det är så billigt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Intressant.
Tycker civ gått utför sedan iv... fast att bygga stadsområden var en bra del.

Konkurrens behövs alltid för att utveckling ska ske.
Kommer bli ett köp av detta när det halverats i pris på första rean.

Skribent
Skrivet av Ankh:

Innan de två stora expansionerna till Civ6 hade jag definitivt hållit med dig, men nu tycker jag det är riktigt bra spel.
Men med det sagt, man ska inte behöva betala en massa extrapengar bara för att det ska bli ett kul spel

Förövrigt är Civ2+ båda expansionerna i Humble Choice just nu. Så om någon inte har de sen tidigare rekommenderar jag att passa på att köpa det nu när det är så billigt!

Så var det med femman också. Det fick en del kritik först, men efter expansionerna blev det mycket mer omtyckt.

Skribent
Skrivet av Ankh:

Hoppas detta blir bra! Älskar denna typen av spel!

Jag också. Jag hoppas mycket på det här, även om jag har några frågetecken kring några saker.

Medlem

Intressant med rollspels sidan, verkar ju vara en trend på nya sånna spel.
Såg någon youtube review om 2.0 patchen till "Imperator: Rome" som också beskrev det som ett bra spel att rollspela ledare och statsskick i istället för att bara powergamea.

Skribent
Skrivet av HeinzPanzer:

Intressant med rollspels sidan, verkar ju vara en trend på nya sånna spel.
Såg någon youtube review om 2.0 patchen till "Imperator: Rome" som också beskrev det som ett bra spel att rollspela ledare och statsskick i istället för att bara powergamea.

Ja, det är ett annat spel jag borde ge en ordentlig chans.

1
Skriv svar