Begränsade 3D-möjligheter på dagens konsoler

Medlem

klart det är gammal teknik, konsolerna är väl från 2006?

Medlem
Skrivet av rolle90:
Skrivet av Novdid:

Well....

Vi har ju en vacker och fin sak man kan koppla till sin glansiga fina nya 3D-tv med en enkel hdmi-kabel som kan visa filmer och rendera vackra spel i 3D.

Vad hette grejen nu???

notera även att ska 3Dn bli riktig så krävs HDMI 1.4 - vilket inte är standard på Tv apparater idag och därav är ganska dyrt.

Det ska gå alldeles utmärkt med en vanlig HDMI-kabel.

Alla har datorer hemma och de allra flesta grafikkort som sålts de senaste 2-3 åren kan skicka en bild med tillräckligt hög frekvens till TV för att de ska vara "3d-ready".

Medlem

VA??? Kan inte vara sant! Jag som trodde att 3D-möjligheterna var oändliga på min dyra PS3a!! Fan jag hatar SONY och kommer aldrig mer köpa en produkt från de!!!!!!

Medlem
Skrivet av bojaka:

När hjärnan tolkar en 2-dimensionell bild, så vet den instinktivt att bilden inte har något djup. Hjärnan korrigerar därför detta själv och skapar "upplevelser" av storlek och djup. När hjärnan ombeds att tolka en 3-dimensionell "bild" så fungerar inte detta längre då hjärnan redan får all information som den behöver. Därför blir 3D hemma bara dockskåpsaktigt. Doom i 3D t.ex skulle vara som att jaga minimonster med ärtpicka

Vad gäller effekten av 3D, så säger jag inget om det. Det blir precis lika 3-dimensionellt hemma, men wow-faktorn du pratar om att du upplevt, ja den är nog rätt långt borta för många beroende på vad man väntar sig jämfört med vad man får!

Ditt slutpåstående hade bara hållt om 2D och 3D var jämförbart på det sätt du jämför, men med tanken på hjärnans olika sätt att tolka dessa två olika media, så vet jag inte om jag tycker det håller så bra.
Kul att du är nöjd med dina 3D upplevelser i hemmet dock!

MHV // BoJaKa

Alltså, antingen är du riktigt dålig på att berätta/förklara vad du pratar om. eller så har du ingen aning om vad du pratar om. och jag tror personligen på det sista.

Jag tror 3d kommer fungera bra framöver. och jag tror att vi kommer gå omkring med glassögon/linser även om vi har bra syn, i framtiden.
för att utveckla vilket jag inte tänkte. men förbättrad syn för det finns ingen som har perfekt syn, allt kan bli bättre. mini-displays för att få live information omkring sig som, som en visor. och då även får 3d informationen som finns på bilder omkring dig som på tvn. kanske till ock med så att man opererat sina ögon för att det ska fungera.

så även om vi måste ha glasögon på oss idag, för att kunna se 3d film. så tror jag ändå det kommer bli nåt naturligt inom en snar framtid. precis som HD på tv apparaterna. glassögonen kommer vara så passa lätta och bra att man inte tänker på att man har dom även om folk villa vara negativa.

Japp jag är visionär och jag har oftast rätt om såna här saker även om jag kanske tog ett långt kliv fram så tror jag med stor säkerhet att det blir så och att det fungerar. säg vad ni vill.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Filmupplevelsen är ALLTID bättre på bio. Ingen Svensson har så stor bild eller så maffigt ljud, dock så har man inga störiga fjortisar hemma i soffan så de är en fördel med att va hemma.

ALLTID är trots allt väldigt fel att säga. Själv tycker jag faktiskt det är väldigt SÄLLAN som jag har uppskattat filmerna mer på bio. Men jag antar att de flesta är mer kräsna jämfört med mig... jag tycker ju t.ex. att bluray jämfört med dvd är nonsens. Skillnaden är inte så extrem som vissa inbillar sig.

Men men, dylika saker kan diskuteras i evigheter eftersom det mest är subjektiva åsikter.

12
Skriv svar