Ägare av ROM-sida döms att betala 17 miljoner kr till Nintendo

Skrivet av Proximately:

Att uppskatta att kriminella får lida är absolut inte en form av lycka. För mig innebär lycka att folk blir varma inombords, får lite mer kärlek till världen, inte att de känner sin ilska eller något hat släppas ut på i form av skadeglädje. Skadeglädje för någon som ramlar med cykeln är oskyldigt. Skadeglädje för att någons liv förstörs för att de kanske påverkat ett framgångsrikt företags försäljning, på ett sätt som företaget med högsta sannolikhet inte kommer märka ekonomiskt, är inte oskyldigt.

Älskar när kriminella lider, vill inget mer än att dom ska få lida. Fast i här i Sverige verkar det ju dock vara populärt att tycka synd om dom kriminella istället. Tyvärr.

ZF
Medlem
Skrivet av Shadee:

Det här är väl bara första instansen? Det ska överklagas ändå och dras vidare så det är långt kvar på den här proccessen.

Chansen till ett för den svarandes del bättre utfall utan tidigare helt okända förmildrande omständigheter är dock i princip obefintlig. Det förekommer knappt. Särskilt inte om man redan ställt till det för sig i tidigare instanser.

Skrivet av h0nden:

Jag kanske inte är helt insatt i hela denna ROM-världen, men det är ju intressant hur det nästan bara är Nintendo som är utsatta för kopiering och pirater? Åtminstone är det som som uppmärksammas mest

Varför är inte Sega, Sony och Microsoft lika utsatta? Om vi pratar senaste 30 årens konsoler.

Folk verkar ju bara klaga på att Nintendo skyddar sina varumärken, men ingen annan. Högst underligt, kanske rent av hyckleri.

Oavsett. Nintendo clearly sent a message. Mycket bra

Det gör det där de tycker det spelar roll och är värt att ta kampen.

Sony var till exempel mer fokuserade på att minska gråimport en gång i tiden, innan de blev mer globala och slutade bry sig till den grad att maskinerna blev regionsfria. Men även att det gick att spela piratspel på Dreamcast sågs såklart som ett dubbelt problem.

SEGAs främsta rättsliga saker var arkadmaskiner som användes fel. Att de inte bevakar sina IP lika frenetiskt som Nintendo kan säkert bero på att de var lite i en resurs och rotlös situation sen de gav upp hemmamaskinerna.

Ja klagande på de som skyddar sina intressen är nog alltid hyckleri på ett eller annat sätt. För det är nog inte många av de som klagar som vore så intresserade av att se sina egna rättigheter och värden urholkas liksom.

Skrivet av Gaara:

Hur menar du nu, är det okej att få skadeglädje av någon som ramlar av cykeln?

Antar att det främst beror på vilka man är mest irriterad på i vardagen. Pirater eller cyklister..

Medlem

Varför starta en sådan sida där man specifikt tar betalt? Det är som att be om problem


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Proximately:

Att uppskatta att kriminella får lida är absolut inte en form av lycka. För mig innebär lycka att folk blir varma inombords, får lite mer kärlek till världen, inte att de känner sin ilska eller något hat släppas ut på i form av skadeglädje. Skadeglädje för någon som ramlar med cykeln är oskyldigt. Skadeglädje för att någons liv förstörs för att de kanske påverkat ett framgångsrikt företags försäljning, på ett sätt som företaget med högsta sannolikhet inte kommer märka ekonomiskt, är inte oskyldigt.

Jag har inget emot att han får lida för sitt brott. Oavsett om offret är ett framgångsrikt företag.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Älskar när kriminella lider, vill inget mer än att dom ska få lida. Fast i här i Sverige verkar det ju dock vara populärt att tycka synd om dom kriminella istället. Tyvärr.

Tänker väl mer att jag föredrar att minska kriminaliteten istället för att öka den. Jag vet att det här med att straffa brottslingar är asnice, känns verkligen som rättvisa, en revansch så att säga. Samma grunder tilltalar mig när det gäller Trump, skulle jag flytta till USA någon gång och rösta på honom skulle jag göra det för att jag slutat bry mig och vill slå lite folk på käften och absolut inte för att världen skulle bli bättre utav det. Men du vet... det kanske inte är något jag faktiskt vill ha med mig om jag ska vara ärlig om mitt liv mot människor medan jag lever.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hur menar du nu, är det okej att få skadeglädje av någon som ramlar av cykeln?

Här är en mer lättolkad variant: Det är okej att skratta åt någon som går in i ett genomskinligt fönster medan de kollar Facebook-aviseringar. Eller hur långt ska jag behöva dra det här argumentet?

Skrivet av Lilagröt:

Jag har inget emot att han får lida för sitt brott. Oavsett om offret är ett framgångsrikt företag.

Jag har inte sagt något om det eller? Jag har uttryckt stöd för bestraffning men inte på den nivån som förespråkas av vissa.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Älskar när kriminella lider, vill inget mer än att dom ska få lida.

Wow... Psykopati much?

Medlem
Skrivet av Proximately:

Skadeglädje för att någons liv förstörs för att de kanske påverkat ett framgångsrikt företags försäljning, på ett sätt som företaget med högsta sannolikhet inte kommer märka ekonomiskt, är inte oskyldigt.

Får väl skylla sig själv när man sätter sig i den sitsen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av MarMan Hollow:

Wow... Psykopati much?

Om det innebär att inte tycka synd om och stryka kriminella medhårs här, så absolut.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Om det innebär att inte tycka synd om och stryka kriminella medhårs här, så absolut.

Nej, det innebär en direkt förståelse för kommentaren du skrev. Jag har själv gjort kriminella handlingar jag aldrig blivit fälld för, däremot har jag fått se konsekvenserna av det, träffat psykologer och haft goda vänner som otroligt nog ändå gett mig stöd. Mitt i alltihop har du depression, ångest och stress.

Alla är inte likadana, men de kriminella som är fångade i ilska och tanken på hämnd ligger väldigt nära ditt tankesätt. För visst tycker många i exempelvis gäng att man tar ett öga för ett öga? Så någonstans måste du ju instämma i den retoriken.

Radera tanken på att vi står för att "stryka kriminella medhårs" och återkom med ett annat svar.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Om det innebär att inte tycka synd om och stryka kriminella medhårs här, så absolut.

Om du nu ska vara så svart/vit så kan jag nog slå vad om att ur ett juridiskt perspektiv så är du också kriminell.
Men tack och lov så är inte resten av världen lika svart/vit.
❤️

Skrivet av Proximately:

Nej, det innebär en direkt förståelse för kommentaren du skrev. Jag har själv gjort kriminella handlingar jag aldrig blivit fälld för, däremot har jag fått se konsekvenserna av det, träffat psykologer och haft goda vänner som otroligt nog ändå gett mig stöd. Mitt i alltihop har du depression, ångest och stress.

Alla är inte likadana, men de kriminella som är fångade i ilska och tanken på hämnd ligger väldigt nära ditt tankesätt. För visst tycker många i exempelvis gäng att man tar ett öga för ett öga? Så någonstans måste du ju instämma i den retoriken.

Radera tanken på att vi står för att "stryka kriminella medhårs" och återkom med ett annat svar.

Ja, min kommentar var ju helt och hållet pga frustration över vart vårt land är på väg. Vi har ju totalt tappat det. Sen är det ju skillnad på kriminalitet och kriminalitet. Har väl själv gjort lite småskit i yngre ålder och nej tycker väl inte kanske att jag hade behövt lida för dom gärningarna precis som jag inte tycker att denne ROM-snubbe heller bör göra trotts min tidigare kommentar.

Kan dock säga med mycket av allt skit som pågår med skjutningar bland klaner mm dagligen här hade jag inte haft något emot om skiten hade brunnit i helvetet. Nu hör väl denna diskussion inte hemma på detta forum men men. Frustrerat är det.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja, min kommentar var ju helt och hållet pga frustration över vart vårt land är på väg. Vi har ju totalt tappat det. Sen är det ju skillnad på kriminalitet och kriminalitet. Har väl själv gjort lite småskit i yngre ålder och nej tycker väl inte kanske att jag hade behövt lida för dom gärningarna precis som jag inte tycker att denne ROM-snubbe heller bör göra trotts min tidigare kommentar.

Kan dock säga med mycket av allt skit som pågår med skjutningar bland klaner mm dagligen här hade jag inte haft något emot om skiten hade brunnit i helvetet. Nu hör väl denna diskussion inte hemma på detta forum men men. Frustrerat är det.

Jag förstår frustrationen. Hoppas dock att du kan beta igenom det så du inte projicerar all ilska mot dem, för antar att det finns annat än gängkriminalitet som svider. Det är lätt att låta all frustrationen gå mot en måltavla där man inte har några relationer med sig själv eller andra på spel (talar från erfarenhet här, inte menat som en pik även om jag misstänker att det kan röra sig om det) så försök att ha det i åtanke.

Gängkriminaliteten vill alla jag känner få bort, även gängen själva. Men när man hamnar där, på utkanten, då blir oftast perspektivet att samhället skiter i en. Ifall någon sen säger att man är ond och att man ska "brinna i helvetet" är det ju fritt fram att slåss. För varför ska man liksom bry sig om vad någon som kallar en ond tycker när man känner sig avskärmad sedan lång tillbaka? I värsta fall har du fått det perspektivet i väldigt ung ålder. Det man vill nå till är ju att de utvecklas till människor med ödmjukhet, som kan be om ursäkt på riktigt för sina handlingar. Att bestraffa dem så hårt man bara kan leder oftast inte dit tyvärr, för de förstår eller känner inte ens egna tankar och resonemang.

Anyways. Jag är nog färdig för dagen här. Uppskattar din uppriktigthet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag förstår frustrationen. Hoppas dock att du kan beta igenom det så du inte projicerar all ilska mot dem, för antar att det finns annat än gängkriminalitet som svider. Det är lätt att låta all frustrationen gå mot en måltavla där man inte har några relationer med sig själv eller andra på spel (talar från erfarenhet här, inte menat som en pik även om jag misstänker att det kan röra sig om det) så försök att ha det i åtanke.

Gängkriminaliteten vill alla jag känner få bort, även gängen själva. Men när man hamnar där, på utkanten, då blir oftast perspektivet att samhället skiter i en. Ifall någon sen säger att man är ond och att man ska "brinna i helvetet" är det ju fritt fram att slåss. För varför ska man liksom bry sig om vad någon som kallar en ond tycker när man känner sig avskärmad sedan lång tillbaka? I värsta fall har du fått det perspektivet i väldigt ung ålder. Det man vill nå till är ju att de utvecklas till människor med ödmjukhet, som kan be om ursäkt på riktigt för sina handlingar. Att bestraffa dem så hårt man bara kan leder oftast inte dit tyvärr, för de förstår eller känner inte ens egna tankar och resonemang.

Anyways. Jag är nog färdig för dagen här. Uppskattar din uppriktigthet.

Förstår ditt resonemang, och det fungerar för barn på skolgården. Men det är också samma tankegång som har lett till att Sverige är där det är nu. Själv så tror jag inte att du kan få en hårt kriminell person på andra vägar för att du säger att du förstår denne och ger personen eventuella straff rabatter.

Medlem

Vänta.. va? Han erbjöd ROM's mot betalning..? När man kan få tag i dem gratis på i princip den första google-träffen?

Vilket jävla stolpskott xD

Medlem
Skrivet av justhitx:

Förstår ditt resonemang, och det fungerar för barn på skolgården. Men det är också samma tankegång som har lett till att Sverige är där det är nu. Själv så tror jag inte att du kan få en hårt kriminell person på andra vägar för att du säger att du förstår denne och ger personen eventuella straff rabatter.

Jag tror du underskattar vad det innebär att gå igenom en sådan förvandling. Jag snackar inte om att man ska klappa dem på axeln, omuppfostran om du så vill. Det behövs betydligt mer forskning inom området eftersom det fortfarande är ganska nytt som koncept, men det finns redan gott om forskning om variationer av behandlingar och vilka som ger bäst resultat. Konflikterna som sker idag beror, precis som det alltid gör oavsett grupp, på brist i möten och empati mellan parter. För att få fram det behöver vi bygga ordentliga strukturer för hur det ska hanteras. Det är absolut inte enkelt att få en kriminell på andra vägar, men det är desto lättare att skapa mer osämja, fattigdom och därmed ytterligare kriminalitet genom hur man behandlar utsatta grupper.

Alla har sitt eget ansvar, och i det ligger även att acceptera hur vissa påverkas av sin omgivning. Alla är överens om att omgivningen påverkar, men desto färe accepterar den förklaringen för att de alltid får det till en ursäkt istället till att acceptera att det kan vara både en ursäkt och sant. Ifall vi menar allvar med att göra världen till en bättre plats för dem vi bryr oss om, inkllusive oss själva, bör vi öka möjligheterna för alla. Däri kommer ödmjukhet inför andras situationer som kan vara värre än ens egen, för många i kriminella gäng spelar många faktorer in. Det kommer tillbaka om inte vi skapar bättre förutsättningar för alla. Kolla på Nordfront exempelvis, där har du andra sidan av myntet där människor som också kommer från utsatta bakgrunder (inte alltid, men definitivt dåliga sociala förutsättningar för att empatisera med andras situationer och ens egen brist på kännedom) har samma problem som en själv plus en drös med andra saker. Man behöver inte tycka synd om dem, man kan acceptera att de behöver hjälp utan att trycka undan sin egen självrespekt. Det är vi ändå många som uppskattar från andra.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag tror du underskattar vad det innebär att gå igenom en sådan förvandling. Jag snackar inte om att man ska klappa dem på axeln, omuppfostran om du så vill. Det behövs betydligt mer forskning inom området eftersom det fortfarande är ganska nytt som koncept, men det finns redan gott om forskning om variationer av behandlingar och vilka som ger bäst resultat. Konflikterna som sker idag beror, precis som det alltid gör oavsett grupp, på brist i möten och empati mellan parter. För att få fram det behöver vi bygga ordentliga strukturer för hur det ska hanteras. Det är absolut inte enkelt att få en kriminell på andra vägar, men det är desto lättare att skapa mer osämja, fattigdom och därmed ytterligare kriminalitet genom hur man behandlar utsatta grupper.

Alla har sitt eget ansvar, och i det ligger även att acceptera hur vissa påverkas av sin omgivning. Alla är överens om att omgivningen påverkar, men desto färe accepterar den förklaringen för att de alltid får det till en ursäkt istället till att acceptera att det kan vara både en ursäkt och sant. Ifall vi menar allvar med att göra världen till en bättre plats för dem vi bryr oss om, inkllusive oss själva, bör vi öka möjligheterna för alla. Däri kommer ödmjukhet inför andras situationer som kan vara värre än ens egen, för många i kriminella gäng spelar många faktorer in. Det kommer tillbaka om inte vi skapar bättre förutsättningar för alla. Kolla på Nordfront exempelvis, där har du andra sidan av myntet där människor som också kommer från utsatta bakgrunder (inte alltid, men definitivt dåliga sociala förutsättningar för att empatisera med andras situationer och ens egen brist på kännedom) har samma problem som en själv plus en drös med andra saker. Man behöver inte tycka synd om dem, man kan acceptera att de behöver hjälp utan att trycka undan sin egen självrespekt. Det är vi ändå många som uppskattar från andra.

Vi vet redan mycket, behandling fungerar exempelvis väldigt dåligt. Fattigdom har en marginell roll, det är snarare genetik som spelar den största rollen. Hela "behandla, omgivningsfaktorer" är väldigt nytt som koncept och används ffa av den politiska vänstern som ogillar välbeställda och därför laddar sina argument med detta för omfördelning.

Är du sociopat och har inhiberingsproblem är det få som vill vara med dig än mindre anställa dig. Då säger vänstern fattigdom, högern + beteendegenetiker skulle säga genetiskt arv och eventuellt obehandlad psykisk sjukdom.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Vi vet redan mycket, behandling fungerar exempelvis väldigt dåligt. Fattigdom har en marginell roll, det är snarare genetik som spelar den största rollen. Hela "behandla, omgivningsfaktorer" är väldigt nytt som koncept och används ffa av den politiska vänstern som ogillar välbeställda och därför laddar sina argument med detta för omfördelning.

Är du sociopat och har inhiberingsproblem är det få som vill vara med dig än mindre anställa dig. Då säger vänstern fattigdom, högern + beteendegenetiker skulle säga genetiskt arv och eventuellt obehandlad psykisk sjukdom.

Att behandla och utgå från omgivningsfaktorer är betydligt äldre metoder än att utgå från genetiska faktorer. Båda två är intressanta. Ifall du på allvar vill diskutera det får du gärna källhänvisa till det du säger om "väldigt nytt som koncept" och poängtera exakt vad du menar med "är du sociopat och har inhiberingsproblem" med hänsyn till vad du önskar kontra med det yttrandet. Jag lovar att källhänvisa i mitt eget svar.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Att behandla och utgå från omgivningsfaktorer är betydligt äldre metoder än att utgå från genetiska faktorer. Båda två är intressanta. Ifall du på allvar vill diskutera det får du gärna källhänvisa till det du säger om "väldigt nytt som koncept" och poängtera exakt vad du menar med "är du sociopat och har inhiberingsproblem" med hänsyn till vad du önskar kontra med det yttrandet. Jag lovar att källhänvisa i mitt eget svar.

Nä, det var kroppsstraff/släktstraff. Tänk dig ISIS. Inkvisition och så. Sociopati svarar dåligt på behandling, inhiberingsproblem är oförmåga att begränsa sitt handlande. Underliggande genetisk åkomma kan leda till fattigdom och inte tvärtom, så kallad omvänd kausalitet.

Just i Sverige har Amir Sariaslan förtjänstfullt forskat på saken. När människor hävdar att längre straff "inte fungerar" så är det i regel av samma skäl som behandling inte "fungerar".

https://amirsariaslan.com/

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nä, det var kroppsstraff/släktstraff. Tänk dig ISIS. Inkvisition och så. Sociopati svarar dåligt på behandling, inhiberingsproblem är oförmåga att begränsa sitt handlande. Underliggande genetisk åkomma kan leda till fattigdom och inte tvärtom, så kallad omvänd kausalitet.

Just i Sverige har Amir Sariaslan förtjänstfullt forskat på saken. När människor hävdar att längre straff "inte fungerar" så är det i regel av samma skäl som behandling inte "fungerar".

https://amirsariaslan.com/

Alltså, du hoppar ju fritt över perioden innan genetik och erkänner inte heller den extrema brister på kunskapsunderlag som fanns tidigt i de genetiska studierna. När det började fanns ju rasforskning på radarn fortfarande. Kul startpunkt. Det vi engagerat oss i före sociala och andra miljörelaterade faktorer slog sig rot i forskningen är precis som du säger kroppsstraff och släktstraff. Men... jag hoppas verkligen att du förstår skillnaden mellan det och forskning kring genetiskt underlag för kriminalitet och att det är fult att hoppa över hela biten mellan det fram till ordentlig forskning inom genetik. Ett utomordentligt sätt att slippa prata om det antar jag, för någon annan anledning finns inte att göra det hoppet.

Jag tycker du gör alldeles för breda grepp när du anfaller de som förespråkar att ta hand om mental hälsa i fängelsen. Du sveper med handen och säger “Vänstern!" Det skadar din poäng med rätta. För samhället i stort, och särskilt för många som förespråkar längre bestraffning, gör man det helt enkelt bara lätt för sig men det betyder inte att det är poänglöst. När man lyfter upp den generella massan och deras åsikter så märks det tydligt att det ofta inte är forskningsunderlag som ligger till stöd för de politiska valen när det gäller bestraffning. Det är inte det som tilltalar, kanske är det annorlunda för dig, men inte i stort.

Det är stor skillnad på att snacka om preventivgrunder för kriminellt beteende och det som faktiskt kan förändra beteenden. Att det finns högre risk för människor med psykologiska problem att använda våld eller utnyttja andra människor är ju inte en högpoängare, men det är det att hitta sätt för dessa människor att arbeta runt sina problem. Det finns psykopater som har arbetat sin väg runt sin brist på självkänsla, med det sagt så har de fortfarande starka brister när det kommer till empati. Den här psykopaten berättar om varför de valde att få behandling: https://www.youtube.com/watch?v=fTU8Mn3GkRo&list=PL0bsmcipDQV...

Ironiskt nog finns det ett annat klipp där hon säger att hon inte bryr sig om sociala regler och så vidare (finns en skräckdel där hon snackar om att försöka dränka ett djur i en pool utan ordentlig anledning). Men visst kan behandling hjälpa, särskilt när man får insikt i konsekvenserna av sitt beteende. Att man tvingas ta konsekvenserna till sig. Där kommer ju fängelsestraff in, men likaså att bearbeta och acceptera skadan man orsakat andra. Att ha längre straff för vissa saker är bra, men bara upp till en viss gräns. Det ju redan länder där man inte har någon faktisk och det finns gott om forskning som talar emot att man bör fokusera på detta, alltså att det talar emot filosofin att längre straff skulle vara något som generellt bör implementeras mer än det görs idag i Sverige. Eftersom du endast har lyft längre straff i diskussionen antar jag att du håller den positionen i stort.

När det gäller vissa straff kan jag instämma i att det kan förlängas, men de 12 åren vi har som maxstraff är inte oresonligt (förutsatt att man beter sig okej, vet att det kan förlängas annars). Du kan läsa igenom en hel radda med forskningsrapporter här (referenser till de inviduella studierna hittar du för allting däri): https://sgc.wa.gov/sites/default/files/public/SGC/meetings/20...

I denna artikeln lyfter man en studie som utfördes på 460 människor som fått långa fängelsestraff och poängterar fördelar och nackdelar: https://www.russellwebster.com/crewelong/
(själva studien är här: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/s...

Faktum är att behandling för de som sitter i fängelse fortfarande är i sin linda. Att bestraffa människor med våld och/eller bur har vi ju gjort sedan urminnes tider. Det är ointressant att bara följa den vägen, annat än när det finns faktiskt forskningsunderlag för bättring, när vi knappt ens har pillat på den psykologiska biten. Både psykologiska och genetiska faktorer har ju precis påbörjats studeras ordentligt, det lär ta lång tid innan vi har mer konkreta svar men det finns gott om underlag för att fortsätta forska i hjälp för de som sitter i fängelse.

Jag rekommenderar dig att ta en titt på en dokumentär som täcker ett experimentellt projekt i USA, dokumentären The Work finns att hyra på Amazon för knappt 4 dollar. Extremt sevärd om man ska diskutera detta ämnet, särskilt ifall du vill ha bättre insikt i det som diskuteras av din motpart. Den fanns tillgänglig på SVT för ett par år sedan men den har försvunnit sedan dess. Den handlar om hur en grupp civila beger sig till ett fängelse för att bemöta samma typ av självhjälpsarbete som de mördare och liknande håller på med där inne. Tung som fan är den.

När det gäller Amir Sariaslan är det intressant, ska hålla lite koll på honom. Men hans resonemang i denna artikeln får mig att ifrågasätta tankegångarna: https://kvartal.se/artiklar/svag-koppling-mellan-fattigdom-oc...

Bland annat så verkar hela tesen utgå ifrån att man alltså har bytt stil som förälder för att man nu har mer pengar. Att man magiskt har lärt sig att hantera stress bättre, kan empatisera och hjälpa sina barn mer. Någon diskussion kring detta saknas i hans artikel för tesen, och det borde ju lyftas fram som en i högsta sak relevant del utav ämnet.

I kommentarsfältet för honom så tycker jag dock att det ser lite groteskt ut, inte i alla kommentarer men man ser ju tydligt vilka som dras till honom. Hans forskning är absolut viktig, men likaså att se till att den inte missbrukas för att göra fördomar och höja brottsrisken mot de som omnämns i studier. Med det sagt så håller jag ett öga på honom, alltid intressant med nya perspektiv.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar