AMD eller Nvidia - Vilken pixelskyfflare har du?

Robot
AMD eller Nvidia - Vilken pixelskyfflare har du?

Lag rött mot lag grönt - fight!

#amd, #grafikkort, #nvidia


Medlem

Nvidia på grafiksidan och sen dryg ett och ett halvt år AMD på CPU. Lovade mig själv å det heligaste runt 00-talet att ALDRIG mer köra AMD efter allt j!"#¤%"#¤%"#¤ strul det var med dem.

Polarn lyckades pajja upp sitt moderkort med lika dan uppsättning grejjer jag hade. Hade galna problem med plattformen (har lyckats förtränga vad fasiken det var för något). Efter det var det intel fram tills början av 2020 och 3950x.

Avstängd

Som han ovan, Nvidia gpu och amd cpu är det som gäller just nu.

Medlem

Har ett Sapphire Radeon RX 560 4GB Pulse som jag köpte nästan exakt för 4 år sedan. Fungerar fortfarande finfint för dom spel jag spelar, men kommer nog att byta ut det mot något nytt innan Starfield släpps i alla fall.

Medlem

nvidia 3070 rtx med 11700k cpu, satt o tänkte ta amd faktiskt men när jag gick in på the nitty gritty och vilka spel som just nu prestera r bäst beroende på cpu så blev det till slut 11700k, dock skoj att amd pressar på!

Medlem

Amd är ju ett skämt så jag kör nvidia just nu.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Gainward GeForce RTX 3070 8GB tillsammans med en Intel i7 8700K, 32GB RAM kör jag med i min speldator.
skyfflar pixlarna smooooth, även i VR max upplösning med Oculus Quest 2 5408*2736 fungerar riktigt bra i samtliga spel jag hitils spelat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sitter nu och laggar fram i Resident evil 8 med mitt RTX 3070.

Medlem

Kör AMD sen ett år tillbaka, fungerar sjukt smidigt faktiskt. Ryzen 7 3700x och Sapphire RX 5700XT pules 8bg. Flyter bra ruskigt bra i 1080P och 2K gaming Preseterar allt emellan ett 2070 och 2070 super. Men till ett nypris då för 4690kr


signatur
Medlem

Har kört Nvidia de senaste 15 åren, och det lutar mer och mer mot att jag går över till AMD. Samma gäller CPU. Där har jag bara kört Intel sen Kentsfield och nu är jag riktigt sugen på en Ryzen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har kört Nvidia de senaste 15 åren, och det lutar mer och mer mot att jag går över till AMD. Samma gäller CPU. Där har jag bara kört Intel sen Kentsfield och nu är jag riktigt sugen på en Ryzen.

Samma här, förutom att jag köpte en AMD-processor (5600X) i veckan. Otroligt nöjd med processorn, vilket får mig att överväga AMD till grafikkort också nästa gång jag uppgraderar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag har vägrat Nvidia sedan den där gången då de ströp Physx för alla som inte hade deras kort som primärt grafikkort ÄVEN OM DU BETALT FÖR ETT EXTRA KORT.... Nu blev ju Physx ingen framgång men sättet att behandla betalande kunder på är så j***la nonchalant...
Sedan har vi 970 med 3,5 GB vanligt videominne och 0,5 slöminne - för vem använder alla 4 GB....

Fast det verkar ju vara för Nvidia som för Volkswagen - de kan misshandla sina kunder rejält men kunderna kommer tillbaka iallafall?

Medlem

Blev ett 6800xt denna generation eftersom jag lyckades gå in på inet.se när de fanns i lager. Kortet innan var vega 56 och rtx 2060(laptop som såldes)
Har blivit nvidia ungefär varannan gpu för mig.
Väldigt nöjd med båda tillverkarna.

Kan tyvärr inte nyttja sam men min cpu (3600x) agerar ändå flaskhals före gpu i de flesta spelen.

Geeks Gaming

GPU Nvidia. Bäst drivrutiner. Bäst programvara. Bäst extra saker så som dlss, nvec.

Cpu amd. Även om jag va djupt besviken på 2600x så bytte jag till 5600x

Medlem

Sitter på ett "trött" 2080TI, är inte i jättestort behov av nytt kort, men alltid kul med nya saker.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Kör en 3080 som jag köpte för 1000 över inköpspris , vilket idag känns som ett kap.
Var rejält sugen på ett amd kort, vilket jag satt och försökte få men det gick ju sådär.
Dock helt klart nöjd med mitt 3080

Medlem

Skulle aldrig köpa ett grafikkort gjort av AMD, värsta mjukvaran som finns. Dock deras processorer har jag inget emot.

Medlem

Amd cpu och nvidia gpu

Bästa av båda världarna

Medlem

Jag har ett 1070-kort i PC:n men eftersom jag spelat mest på PS5 på sistone så får jag säga att AMD är huvudpixelskyfflare hemma hos mig.

Medlem
Skrivet av Tripsen:

Kör en 3080 som jag köpte för 1000 över inköpspris , vilket idag känns som ett kap.
Var rejält sugen på ett amd kort, vilket jag satt och försökte få men det gick ju sådär.
Dock helt klart nöjd med mitt 3080

Samma här. Köpte ett 3080 för 10 000kr i början av oktober , kändes som ett rån då .. Men väldigt värt såhär i efterhand:)

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag har vägrat Nvidia sedan den där gången då de ströp Physx för alla som inte hade deras kort som primärt grafikkort ÄVEN OM DU BETALT FÖR ETT EXTRA KORT.... Nu blev ju Physx ingen framgång men sättet att behandla betalande kunder på är så j***la nonchalant...
Sedan har vi 970 med 3,5 GB vanligt videominne och 0,5 slöminne - för vem använder alla 4 GB....

Fast det verkar ju vara för Nvidia som för Volkswagen - de kan misshandla sina kunder rejält men kunderna kommer tillbaka iallafall?

När största konkurrenten till Nvidias Volkswagen är motsvarigheten till en rostig Dacia är det inte särskilt svårt att strunta i småsaker ingen märker av.

ELF
Medlem

Har alltid kört Intel+ATI/AMD.
Men någon gång kanske det blir AMD+AMD.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Äger ett Nvidia 1080 Ti och känner lite skam över att ha givit Nvidia så mycket pengar.

Medlem

Gillar att leka med klockning osv så jag har ett 6800xt Nitro+ och sambon 3070. Båda funkar fin-fint men dom senaste åren har jag föredragit AMD mest för att överklockningen är .. roligare (svårt att hitta rätt ord men det får duga) än Nvidias.

Medlem

RTX 3090 för att det var allt jag fick tag på när jag byggde dator. Försökte få tag på RX 6900 XT, men det var ju ännu värre på den fronten.
Processor från AMD förstås.

Medlem

den procenten som säger "någon annan", vad syftar dom då på?


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

den procenten som säger "någon annan", vad syftar dom då på?

Gissar på integrerade grafikkort, t.ex. från Intel? Om det inte rör sig om äldre kort som 3dfx "Vodoo2"


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Köpte mig ett 3070 då det fanns i lager och cyberpunk var nära release, fast jag egentligen ville ha ett 3080. Sist jag hade något med amd att göra var när jag hade HD6970. Det var bara ett jävla krångel som jag minns det och har efter det svurit trohet till den gröna sidan. Gamla vanor gör att jag antagligen inte kommer köpa någon processor från dem heller inom den närmsta framtiden.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av WargH:

Äger ett Nvidia 1080 Ti och känner lite skam över att ha givit Nvidia så mycket pengar.

Har ett sådant g-kort själv och har aldrig varit mer nöjd över val av g-kort.

Till en början var ångesten total, när man hade spenderat ca 6000 kr på ett g-kort. Så här snart 4 år senare anser jag det värt pengarna.

Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Onödigt. Jag tog det som fanns tillgängligt i och med kretsbristen och allt brådskande jag upplevde förra året. Körde på ett - då svindyrt - returnerat NVIDIA-kort vilket visade sig vara ett riktigt kap så här ett halv år senare.

Jag tycker att vi lägger ned denna "AMD VS NVIDIA" och "INTEL VS AMD" och dessa egentligen icke-existerande rivaliteter. Jag har under många år kört med Intel och när jag investerade i AMD så visade de helt enkelt sig vara bättre just då.

Om ett tag lär Intel hamna på plats ett igen men man har ju fortfarande sina kärnor, sina trådar, och sin Ghz i nuvarande processor så vad gör det då?

Ärligt talat aldrig fattas fanboyismen inom datorkomponentsvärlden. (samma gäller Xbox VS PlayStation)

12
Skriv svar