Microsoft visar "nästa Windows-generation" den 24 juni

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ogillar verkligen windows 10, använde windows 7 tills för någon vecka sedan. Sitter och funderar på om jag kan gå tillbaka med ny hårdvara... skiter i säkerheten och spelprestandan helt ärligt.

Skulle önska att det fanns ett OS som inte var gjort av MS men som stödde ALLA program som finns till windows.

Funkar det ens att installera Win7 på "modern" hårdvara?
Minns att jag läste mig till att det gick att installera det på mitt mobo från 2019 med vissa specifika knep. Men att det inte var rekommenderat av tillverkaren.
Nyare hårdvara än så är väl inte ens kompatibel med äldre OS än Win10, eller!? 🤔
Är väl inte att rekommendera i vilket fall, iom säkerhet och optimeringar, men jag förstår precis vart du kommer ifrån. Satt i exakt samma sits när jag själv bytte. Avskydde Win10, men övervägde ändå pga vissa spel och optimeringar.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker Windows 10 är riktigt stabilt och användarvänligt, men ingenting slår Windows XP. Förmodligen tidernas bästa OS.

Du måste skoja 😉😉😉😉😉
Min erfarenhet av WinXP är som med Vista. En enda lång röd tråd av krångel och kraschar.

Windows 7 var som en skänk från ovan. Varenda program gled som smör. Aldrig några kraschar och så såg det ut som en dröm med härligt designspråk.
Sen kom Win8 och pissade på sitt arv. 😅

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Om man nu ska slänga filer så är ju wndows utforskaren rätt meh, dom hade ju planer o lägga till tabs för länge sen men testades bara i beta.

Behöver man söka efter filer så är andra program bättre lämpade typ WinNc eller dyl.

Själv kör jag kombon utforskaren om jag visuellt behöver leta filer samt robocopy i cmd men bara för jag är van o jobba med as jobbiga k¤¤¤¤ som ska ha fil och mapp nivåer som alltid strular.

Ja, vill man söka efter något på burken så kan man ju fetglömma Windows egen sökfunk...
Har använt Everything Search från Voidtools i säkert ett decennium och ingenting slår det.
Eller ja, det är väl smaksak iofs.

Medlem

Bara de fixar så att alla spel på xbox gamepass inte är så sabla nerlåsta. Går inte ens att titta i mapparna om man inte lägger till en massa extra rättigheter. och inga fler går att modifiera.

De måste specifikt aktivera en mod tag på spelen windows store för att man skall kunna installera egna mods, för då installeras spelet i en annan mapp än vanliga "store" mappen.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Bara de fixar så att alla spel på xbox gamepass inte är så sabla nerlåsta. Går inte ens att titta i mapparna om man inte lägger till en massa extra rättigheter. och inga fler går att modifiera.

De måste specifikt aktivera en mod tag på spelen windows store för att man skall kunna installera egna mods, för då installeras spelet i en annan mapp än vanliga "store" mappen.

Hade exakt samma upplevelse efter att ha testat Gamespass för nån 10krona.
Maken till trasigt system har jag aldrig någonsin sett, så det åkte bort innan det ens hann gå en dag.
Själva platformen och tjänsten i sig var ju lika trasig som MS Store.
Kunde ladda ner 1/10 spel och ovanpå det precis som du nämner är mapparna inlåsta till förbannelse.
Var ett helvete att få bort skuggmappar som låg å tog upp massa plats.

Begärde refund på mina 10 spänn.
Spelar ingen roll hur billigt det må vara, för så länge de inte fixar en ordentlig Launcher som faktiskt går att använda (och som faktiskt tar bort nedladdnings-cache vid avinstallation) så lär jag aldrig vilja ha den där smörjan installerad.

Medlem

Ett bra förstasteg om man använder Windows 10 är ju att... "debloata" operativsystemet.
https://christitus.com/debloat-windows-10-2020/

What this script can do?
Installs Chocolatey, Notepad++, Irfanview, VLC, Java, and asks if you want Adobe Reader or Brave.
Removes all Windows Store Apps EXCEPT office, xbox, and WSL.
Removed Telemetry
Disables Cortana
Deletes various schedules tasks that rebloat the system
Removes Other Bloatware (Candy Crush, etc.)
Fixes problems that other scripts causes (lock screen and personalization options restricted)


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Jag har använt alla Windowsversioner. Gillade 8.1.
XP var Ok. Men tycker idag att 10 är det bästa.
ME och Vista var sämst.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Razken:

Vågar man hoppas på att flikar ÄNTLIGEN kommer till utforskaren!? (Aldrig i livet...)

Kört Groupy ett antal år vilket är grymt, men jag bara önskar att M$ någon gång skulle inse att flikar är en grej. Det har liksom varit aktuellt sedan jag provade Firefox 2 någon gång under 2006.

Tack! Aldrig tänkt på detta!
Blir att inhandla!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Skrivet av Ankh:

Total Commander är magnefikt annars.

Bästa filhanteraren!! <3

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Bästa filhanteraren!! <3

Japp, har använt den sedan dostiden på 90talet (Norton Commander, Windows Commander, Total Commander)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Razken:

Vågar man hoppas på att flikar ÄNTLIGEN kommer till utforskaren!? (Aldrig i livet...)

Kört Groupy ett antal år vilket är grymt, men jag bara önskar att M$ någon gång skulle inse att flikar är en grej. Det har liksom varit aktuellt sedan jag provade Firefox 2 någon gång under 2006.

Har under Win7 tiden kört Clover, vilket numera är nedsulat med kinesiska trojaner.

Men ja... vilket år som helst nu Microsoft.
Orkar inte bry mig så mycket i övrigt om hur systemet ser ut. Det var jobbigt i början när man störde sig på att det såg ut som en hybrid mellan 1993 och 2000.
Allt är väldigt platt och sterilt, men man vänjer sig, precis som med allt.

Skrivet av mrFluffy:

Måste ändå fråga här, hur mycket du håller på med utforskaren? Haha, känns som världens onödigaste funktion.

Jag håller med honom. Jag använder utforskaren massor när jag redigerar filer som jag samlar på mig.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ogillar verkligen windows 10, använde windows 7 tills för någon vecka sedan. Sitter och funderar på om jag kan gå tillbaka med ny hårdvara... skiter i säkerheten och spelprestandan helt ärligt.

Skulle önska att det fanns ett OS som inte var gjort av MS men som stödde ALLA program som finns till windows.

Kör igång Windows10Debloater så kanske du blir lite mer vän med win10. Det blev jag.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Kör igång Windows10Debloater så kanske du blir lite mer vän med win10. Det blev jag.

Inte för att du svarade mig men hoppar på och provar den direkt!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Inte för att du svarade mig men hoppar på och provar den direkt!

Det är riktigt bra skit faktiskt, med debloater och lite annat pill (TCPOptimizer t.ex. för att raka av lite ms på pingen och få allt lite "snappier") så tycker jag win10 flyter på riktigt fint för att inte säga behagligt. När cortana, OneDrive och alla möjliga småtjänster i bakgrunden är borta som annars legat där och småfisit på din performance så är det som en varm kniv genom smör. Användaren "fr33thy" på youtube är en bra kanal att snoka runt bland hans grejer om man verkligen vill optimera saker och ting. Hans low ping.bat är en höjdare.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Var försiktiga när ni laddar ner powershell script från nätet, dels verifiera ni laddar ner rätt och gärna om ni kan powershell så ni kan granska koden så ni vet var den gör och inte gör.

Sätt mycket skit där ute som hittar på hyss och sabbar mer än det förbättrar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar