Hur skickar barn begäran om spel med hög åldersgräns på Playstation?

Medlem
Hur skickar barn begäran om spel med hög åldersgräns på Playstation?

Lång rubrik, men den sammanfattar problemet.
Jag och grabben vill spela World of tanks, men det går ej pga åldersbegränsning på hans konto.
På något sätt har vi lyckats få Fortnite som ett undantag från begränsningen.
Hur gör man för att lägga till ytterligare ett spel på listan?
Det verkar som om barnet kan skicka en begäran.
Hur då?
Jag får grå hår. 😋

Medlem

Jag har aldrig lyckats med det här. Hade först satt upp ett barnkonto som var underställt mitt Playstationkonto men det fanns inget sätt att godkänna vilka spel barnen fick eller inte fick spela då det enbart styrdes av åldersmäkrningen på spelet. Online var bara att glömma. Det slutade med att jag satte upp ett egen Playstationkonto till min grabb där jag fick ljuga om åldern.
Upplever att Xbox lyckats betydligt bättre med sin familjehantering.

Medlem

jag får en push notis i playstation appen på telefonen när ungarna frågar om ett spel som de inte får spela

Medlem
Skrivet av bummer:

jag får en push notis i playstation appen på telefonen när ungarna frågar om ett spel som de inte får spela

Cool! Det är ju så man vill ha det. Hur gjorde du för att sätta upp det? Använde du dig av ett barnkonto eller fick kidsen ett eget konto?

Medlem

Ja du bra fråga
Men ja han har ett barnkonto och jag har huvudkontot i familjen, så man kan logga in och hantera.
Står så här
"Du kan inte välja en åldersnivå som är högre än barnets ålder.
Du kan tillåta att barnet spelar PS5-spel som har en högre åldersnivå än barnets ålder om de skickar en begäran om det. Om du vill tillåta de här spelen går du till [Familjehantering], väljer ditt barn och väljer sedan [Tillåtna spel]."
https://id.sonyentertainmentnetwork.com/id/management_ca/#/p/...

Medlem

Onlinespel verkar dock inte funka ändå. Mina grabbar kan till exempel inte spela Fifa 20 (som tydligen kräver uppkoppling) eller Plant vs Zombies Battle For Neighbourville. Det står att användarens ålder inte tillåter onlinespel. Det finns inget sätt för mig att godkänna det vilket suger. Jag tycker inte Playstation skall få bestämma vad mina söner får eller inte får spela.
Detta gäller PS4, har inte provat på PS5.

Medlem
Skrivet av Emret:

Jag tycker inte Playstation skall få bestämma vad mina söner får eller inte får spela.

Jag lärde mig rätt tidigt att man aldrig ska ange ungarnas riktiga ålder. Deras ålder + 10 år har jag använt. Detta för att det ska vara lätt att komma ihåg vilken ålder man valt när det är tid för att återställa lösenord och liknande.

Jag verkligen avskyr när någon annan ska bestämma över ungarna (ja, de får bestämma helt själva efter att de bevisat att de är mogna nog att ta vettiga beslut). Men, så är jag också liberal rakt igenom.

Medlem
Skrivet av Emret:

Onlinespel verkar dock inte funka ändå. Mina grabbar kan till exempel inte spela Fifa 20 (som tydligen kräver uppkoppling) eller Plant vs Zombies Battle For Neighbourville. Det står att användarens ålder inte tillåter onlinespel. Det finns inget sätt för mig att godkänna det vilket suger. Jag tycker inte Playstation skall få bestämma vad mina söner får eller inte får spela.
Detta gäller PS4, har inte provat på PS5.

Finns egna regler för online också, kanske någon av dem som säger nej i det här läget?

Medlem
Skrivet av bummer:

Ja du bra fråga
Men ja han har ett barnkonto och jag har huvudkontot i familjen, så man kan logga in och hantera.
Står så här
"Du kan inte välja en åldersnivå som är högre än barnets ålder.
Du kan tillåta att barnet spelar PS5-spel som har en högre åldersnivå än barnets ålder om de skickar en begäran om det. Om du vill tillåta de här spelen går du till [Familjehantering], väljer ditt barn och väljer sedan [Tillåtna spel]."
https://id.sonyentertainmentnetwork.com/id/management_ca/#/p/...

Jag har funnit listan med spel som grabben får spela trots högre åldersgräns, men hur lägger jag till fler spel där?
Hur skickar han en förfrågan?

1
Skriv svar