Bilen, hur mycket betyder den för er?

Medlem

Min Kia har 99 hästkrafter och tar mig från A till B, det är det enda jag bryr mig om.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Min Kia har 99 hästkrafter och tar mig från A till B, det är det enda jag bryr mig om.

Så om den skulle ha ett annat märke, eller 98-/100+ hästar så duger det inte? 😁


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Det finns nog INGENTING som intresserar mig mindre än bilar. Tyvärr så måste jag ha en. Både vad det gäller en dåligt utbyggd kollektivtrafik på bostadsorten, två små barn som kan behöva åka lite varstans och veckohandling. Dessutom bor föräldrarna 3 timmar bort ute i obygden, så för att besöka dem är det ett måste.

Köpte en ny cykel för att ta mig till jobbet när jag fick lite närmare, men ibland kommer latmasken fram och då blir det bilen. (speciellt vid regn)

Summa summarum: ett onödigt ont som kostar pengar men bidrar till smidighet.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Min bil är endast ett redskap för att ta mig från punkt A till punkt B. Nu främst jobbet. Tror inte den betyder så mycket med tanke på hur stökigt det är i den. Långkörnigar stimulerar mig lika mycket som att ligga på en hängmatta och titta på himlen, blir rätt sömnig med andra ord.

Däremot finns det bilar som jag tycker är väldigt attraktiva och om/ifall jag ägde kanske varit mer intresserad, men de är i en prisklass som kräver längre sparande eller lån. Och följd frågan är, varför tar man ens lån till bil?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Kan vi inte slänga in en bild på kärrorna också? Här är min pärla i alla fall. Som man kan förstå betyder min bil ganska mycket för mig..

Moddat:
Sänkfjädrar 40/40
Chiptrim 230 ish dieselhästar
Vindavvisare
Ljudbygge med 2x 10" baslåda i en 73 liters låda, har även bytt ut alla högtalare i bilen till ett kit från avatar. Även bytt stereo. Kör 2 st slutsteg ett 4 kanal till dörrar och ett monoblock till baslådan på 2400 watt.
19" fälgar 235 breda.
Fabrikstonade rutor


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Måste ha bil för att ta mig till stan och till jobbet etc. Inte direkt så att det går bussar på rätt tider eller att det finns en tunnelbana . Annars totalt ointresserad av bilar, för mig är det bara en plåthög som ska ta en från A till B. Hade jag bott i Sthl eller större stad hade jag nog skippat skiten.

KoP
Medlem

Cyklar 90% dom gångerna jag ska någonstanns, tar bilen dom andra 10%, så nä, bilen är inte spec. viktig för mig. Bor nära jobb och dom flesta butiker ligger centralt.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Kan vi inte slänga in en bild på kärrorna också? Här är min pärla i alla fall. Som man kan förstå betyder min bil ganska mycket för mig..

Moddat:
Sänkfjädrar 40/40
Chiptrim 230 ish dieselhästar
Vindavvisare
Ljudbygge med 2x 10" baslåda i en 73 liters låda, har även bytt ut alla högtalare i bilen till ett kit från avatar. Även bytt stereo. Kör 2 st slutsteg ett 4 kanal till dörrar och ett monoblock till baslådan på 2400 watt.
19" fälgar 235 breda.
Fabrikstonade rutor

https://i.ibb.co/jvq2MJn/165217374-10158041987257083-82613820...

Snyggt! Ser välvårdad ut. Önskar jag hade lite av ditt engagemang när det kommer till bilen


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Uppvuxen på landet i en bilentusiastisk familj, bor sedan 10 år i Uppsala.
Bilen för mig är antingen ett vertyg (Tar dig från A till B) eller något betydligt mer, en upplevelse.
Jag prata då naturligtvis om amerikanska V8:or från sent 50-tal, till tidigt 70-tal.
En V8 på tomgång samt 1000/1500 varv låter helt underbart, ännu bättre blir det när vi kommer upp i 6000-6500 varv "helvete vad gött de låter!"

Sen har vi designspråk som var helt fantastiskt, min favoritperiod är då från 1965 till ca 1973-75 sen börjar bilarna bli riktigt fula. Finns absolut undantag, en Pontiac Firebird från 77 är ju skitcool (Smokey & Bandit)
Jag kan onödigt mycket om klassiska amerikanska bilar tack vare stort intresse och familj & vänner, so don't get me started.

(Drömbilen är en svart Dodge Charger 1968 (Bullitt) R/T med 426 Hemi, vitt vinyltak med matchande vit scat pack rand över bakskärmarna.)


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Den tar mig från punkt a till punkt b, men den gör det när jag vill. Hatar bussar och tåg.

Vill jag bara ut och åka lite så tar jag hojen.

Skrivet av theBoosing:

Kan vi inte slänga in en bild på kärrorna också? Här är min pärla i alla fall. Som man kan förstå betyder min bil ganska mycket för mig..

Moddat:
Sänkfjädrar 40/40
Chiptrim 230 ish dieselhästar
Vindavvisare
Ljudbygge med 2x 10" baslåda i en 73 liters låda, har även bytt ut alla högtalare i bilen till ett kit från avatar. Även bytt stereo. Kör 2 st slutsteg ett 4 kanal till dörrar och ett monoblock till baslådan på 2400 watt.
19" fälgar 235 breda.
Fabrikstonade rutor

https://i.ibb.co/jvq2MJn/165217374-10158041987257083-82613820...

Privat kör jag en rätt trist Citroën C4 från 2011, så den är inte mycket att visa för världen.

Min tjänstebil är däremot rätt fräck för att vara sydafrikansk:


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Min Seat Ibiza tar mig från A till B. Ingen rolig bil, jämfört med mina BMW. Men efter att jag totalkvaddat båda, kändes det som ngn ville säga mig ngt

Avstängd
Skrivet av anon_119148:

Jag skriver under exakt på detta. Önskar verkligen jag kunde göra mig av med bilen då jag faktiskt inte behöver den det minsta för mitt nuvarande jobb men just friheten samt att föräldrar som bor en bit bort där buss inte riktigt är möjligt samt bekvämligheter när man ska handla osv gör det nästan otänkbart att göra sig av med den. Men fan vad den slukar pengar varje år

Kommer ihåg när jag var liten, det var inte italienska sportbilar som intresserade mig, älskade dom amerikanska vrålande v8, även designen, Ford Mustang Mach 1 1970, Dodge Charger 1970, Camaro 1968. Corvette 70 och 80tals modellerna. Idag är intresset på dom nära noll. Istället är det AUDIs sportigare lyxlimousiner som är min favorit. Gillar även BMWs 7serie. Dom kostar och äga, gäller att se så all service är gjord på bilen när man köper, självklart och sköta om bilen. Minskar man utgifterna betydligt.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Kör till jobb och barn till/från skola. Sparar 1.5-2 timmar per dag på att använda bil istället för kollektivtrafik.

Volvo V70 2003. Det som kostar på den är bensinen, lägger nog ca 25 000 per år på bensin. Så jag borde väl skaffa en elbil, men det är ju hög instegskostnad på sådan. Reparation och service, tja, ena året 500kr (byter olja/filter själv en gång per år), nästa år 4000 för en uppsättning däck. Överlag dock en billig bil.

Skulle inte köra mycket mindre även om bensinpriset fördubblades, då skulle annat få stryka på foten istället.

Tycker bilar är ganska tråkigt. Var roligare förr, dels för att jag var yngre, dels för att bilarna var roligare helt enkelt, idag är de flesta ganska tråkiga och intetsägande.

Skribent

Efter att ha varit utan bil i ett par år ska vi åka hämta vår bil idag. Även om vi bor mitt inne i stan har vi en förmåga att bara lockas av göra saker utanför stan. En dyr lyx förvisso. Men samtidigt är det svårt att sätta pris på frihetskänslan som en bil de facto erbjuder.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Försöker använda bil så lite som möjligt. Vi köpte hus där vi gjorde för att det är gångavstånd till skola för barn och nära till utmärkt kollektivtrafik både till jobb och stan (Stockholm).

Förstår att inte alla har den lyxen och att det ofta blir omständligt att kuska runt i bussar. Själv trivs jag med att kunna läsa och vara mer avslappnad på tåg/buss jämfört med att köra själv. Men det bygger ju också på att det tar ungefär lika lång tid som med bil.

Försöker att åka kollektivt, och på sikt cykla (cirka 2 mil) till jobbet så ofta det går.

Med småbarn är bilen framförallt ett rullande lastutrymme. Men både jag och min sambo trivs väldigt bra med att åka på t.ex. semester genom SJ och hoppas göra det när vi inte behöver barnvagn, barnstol, blöjbyten och liknande.

Medlem

Har en V70 från 2000, punkt A till punkt B. Det är en skönt frihet att ta sig fram helt klart, mindre skönt med skatten och bensinkostnaden. Använder den främst till att handla med och gillar lastutrymmet. Kommer underhålla den tills det inte riktigt går, men delar finns det massor av. Hade inte sagt nej till en ny elbil, men vill inte ha billån.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag både hatar och älskar bilen.

Har 0 intresse av bilar, hur de funkar, hur man meckar (jag kan tanka och fylla spolarvätska, thats it...), hur snabbt de kör, hur högt de låter.

Älskar dock design, snygg lack, fin instrumentbräda osv.

Bryr mig inte riktigt om vad jag kör, så länge det är bekvämt att köra, gärna tystlåten, billigt är ett plus, bluetooth och den tar mig från A till B

Älskar frihetskänslan man får av att kunna åka på mini-semester till någon närliggande småstad och se något annorlunda över en dag.

Sen är ju bilen viktig för att ta mig till jobbet, 15 min med bil mot cirka 45-60 med buss och tunnelbana..

Medlem

Älskar vår XC90. Alldeles för dyr, men en kanonbil. Får plats hela familjen + svärmor pga. 7-sitsig så vad mer kan man begära!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

För mig är bilen ett nödvändigt ont, då jag bor lite avsides. Gillar egentligen att köra bil, men inte att äga den. Då jag är totalt ohändig och bokstavligen inte ens kan byta däck på bilen så kostar allt så mycket pengar.
I dom tio senaste åren har jag "privat-leasat" bil, vilket är väldigt bekvämt men också dyrt. Så när min senaste leasing tog slut valde jag att köpa ut den bilen, eftersom bilen gått nästan sjukt bra och jag trivdes enormt med just den modellen och dom har slutat med den modellen.

Jag ångrar mig dock lite, det var en skön men dyr trygghet att leasa en bil.

Medlem

Den tar mig från a-ö efter arbetstid. Thats it.
Hojen dock, den betyder mycket. Frihet!

Medlem

Bilar är ett större intresse än spel för mig.

Jag har för tillfället tre stycken, men det vore bättre med max två (eller en, om man slapp vägsaltet på vintern).
Jag gillar inte nya bilar, utan håller mig helst på andra sidan millennieskiftet. Allt var simplare och mer avskalat utan hjälpmedel och en massa onödig elektronik. Jag gillar den rena körkänslan.

För att trösta alla miljövänner kan jag i alla fall säga att jag ytterst sällan kör nöjesturer - jag åker mest bara till och från jobbet.

Medlem

Som många andra sagt: nödvändigt ont.

Längtar till den dagen ingen äger en bil utan man istället betalar en månadsavgift för tillgång till en av miljoner bilar i en flotta som du kan tillkalla när du behöver den. Förmodligen går det snabbt för dina grannar är ju också prenumeranter och en bil är säkert alltid runt hörnet.

Aldrig behöva utföra service, byta däck, etc.

Ja ja, jag vet, men man kan ju alltid drömma

Medlem

Extremt mycket, utan den skulle jag inte kunna jobba då det bara kommer och går 4 bussturer per dag dit jag bor- och då jag är byggnadsarbetare så har man ingen fast arbetsplats utan hamnar på nya ställen när föregående bygge är färdigt eller bemanningen trappas av. Varierar hur långt det blir till jobbet från 1.5 mil upp till 10 så tar ogärna cykeln. ^^

Medlem

Bor i storstaden, så inte alls. Helt meningslöst för min del.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag leasar bil genom arbetsgivaren och jag måste ha bil för att kunna ta mig till jobbet. Mina arbetstider gör det omöjligt att åka kollektivt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

12
Skriv svar