Capcom anklagas för stöld - igen

Medlem

Som amatör-designer själv så tar man texturer ibland i tron om att det inte kommer synas efter man ha mixat färdigt med dom till sin egen grej, en grej man helst inte ska göra om man jobbar inom ett företag. Capcom busted.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Kolla punkt 33 i listan, så står det att hennes filnamn är typ ME009 (kollar inte exakt när jag skriver) och att den heter likadant på spelets skiva.

Alltså det är säkert en vattendelare, men såklart man kan ta foto på andra saker och sälja. Så om jag tar ett foto på en Koenigsegg som passerar här i Ängelholm, då äger jag inte fotot? Klart jag äger fotot och kan sälja det till tidning eller printa till tavla.
Man har inte rätt till texturen, men kommer fotot från din kollektion, så äger du rätten till fotot, inte texturen i sig. Jag och du kan fota samma textur, men hur stor är chansen att vi fotar exakt samma tegelstenar? Det är ju ändå detaljerade foton, där man kan särskilja tegelstenarnas texturer.

Som i ett av fotona, så menar fotografen på att ingen har fått tillgång att fota i huset förutom henne. Men ändå har Capcom magiskt nog varit inne och fotograferat samma detaljer som henne.

Det vore härligt om du kan läsa kommentaren du svarar till så man slipper repetera sig själv...

Jag sa att så länge det man har fotograferat inte i sig är varumärkeskyddad så äger fotograferaren bilden, så länge det inte är för generiskt. Du kan läsa högre upp att jag kan t.ex. inte ta en bild på en tegelstenstextur och publicera det i en bok och sen stämma alla företag som använder tegelstenstexturer i sina egna verk.

Jag skrev även att de kan ha köpt bilder genom stockphotos-tjänster. Men du tror att Capcom (och andra spelföretag) anställer fotograferare istället för att köpa texturer...

Gällande att hon fick tillgång att fota i huset, titta när hon släppte sin bok. Det var 1996. Det kan finnas hur många som helst som har fått tillgång efter henne att fotografera huset som hon inte vet om. Nu antar jag att hon inte har ringt runt till varenda ställe och frågat ifall andra har fått lov att fota det hon har fotat.

Som jag skrev även tidigare, glassprickan är unik nog att se att det är stulet, men resten kan anses vara för generiskt.

Vi får se vad rätten anser gällande det där. Tvivlar starkt att hon kommer få sina krav igenom, men vem vet, hon kanske får en slant.

Medlem

Bättre sent än aldrig?

Men förstöra alla kopior? Hur galen får man bli?

Medlem

Mest retligt för capcom är väll läckorna från hacker-attacken mot dem, och att hennes bilder med samma filnamn som på cdn som följde med hennes bok fanns bland de interna filerna som läckte. Blir lite svårt att förklara. Speciellt när de inte fick användas i kommersiellt syfte utan licens.

Medlem

Finns säkert en slags copyright i boken/skivan som gör att hon känner hon kan stämma Capcom men om man bara kollar på produkten hon säljer så är beskrivningen skriven på ett sätt som låter som man får använda dom fritt. Men det är säkert en begränsning om man börjar tjäna pengar på det vilket Capcom borde vetat om.

"Surfaces offers over 1,200 outstanding, vibrantly colorful visual images of surface textures--wood, stone, marble, brick, plaster, stucco, aggregates, metal, tile, and glass--ready to be used in your designs, presentations, or comps, as backgrounds or for general visual information."

Medlem
Skrivet av robbis:

Det e fan bra att lyckats hitta all dom grejerna. Det med fönstret hade jag aldrig kunnat lista ut själv. Jag hade dock blivit stolt över att någon använt mitt verk för att göra texturer på detta vis. Sen e det ju inte ens "personen" som stämmer som gjort originalen utan det är ju hennes bilder på andras verk. Jag säger 1-0 till capcom

What? Ja, det kanske hade gjort dig glad när du inte ens gör det på samma sätt som fotografen. En fotograf livnär sig på sina fotografier. Baserat på underlaget så faller ju loggan definitivt under inskränkande på hennes rättigheter. Ingen vet vilket fönster det är och ingen har antagligen krossat fönstret på det sättet. Däremot dörrmönstret känns mer tvek, hon äger ju inte själva dörrdesignen, hade de mer specifikt använt samma vinkel som i hennes foto eller liknande för ett eget foto med det mönstret hade det kanske varit annorlunda. Får se vart det landar, tycker i alla fall det är helt galet att de olagligt använt hennes foto som bakgrund till 4:an i Resident Evil 4:s logga.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

jag har inte köpt spelet ännu men ser fram emot att leta upp alla dessa texturer som är stulna


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av Håkan:

Kul att man blir häcklad för man kräver tillåtelse för att använda ens foton och vill ha lite cash för det jobb hon lagt ned.

Capcom hade ju kunnat skicka en fotograf världen runt för att fotografera, så som Rock Star har fotograferat av hela New York i princip. Men dom valde att piratkopiera hennes verk och sen sälja det som deras egna. Den svinigaste typen av piratkopiering.

Häcklandet var för att hon ville förstöra alla kopior av spelet. Om det nu var sant.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

På vilket sätt är det jag skrev "forumkrigare" eller "börja anklaga offret"?

Nu var det ju inte bara dig jag citerade när jag skrev mitt inlägg.

Skrivet av Shamanfox:

Borde egentligen inte svara på ditt inlägg då det är uppenbart att du försöker bara försöker skapa bråk/argumentering.

I efterkant så håller jag med om att min ton var lite provocerande, du har helt rätt.

Skrivet av Shamanfox:

Vi pratar inte om byggnader nu, vi pratar om texturer. Det är en enorm skillnad. Om jag tar en bild på en tegelsten så äger jag inte rätten på alla bilder som har med tegelsten och göra. Om du tittar på hennes exemplarer så handlar det om surfaces som hennes bok heter.

Är det verkligen en enorm skillnad? Nu snackar vi ju inte om någon som tagit bild på en tegelsten och tror de äger rätten på alla bilder som har med tegelstenar att göra. Det hela handlar ju om att Capcom tagit specifika fotografier som hon äger rättigheterna till och använt dem.

Skrivet av Shamanfox:

Vi har ingen insikt eller vetskap hur Capcom kom över texturerna förutom att de har skaffat hennes bok som troligen insipration och hittade snarlika eller liknande bilder genom Stockphotos eller andra populära ställen där man kan köpa texturer. Och det är där jag misstänker (då varken du eller jag är expert inom området, eller arbetar som juris i USA där stämningen äger rum, så google-sökningar är helt irrelevant) kommer vara att hon inte riktigt äger rättigheterna till det Capcom har använt.

Lite väl långsökt att säga att vi inte har insikt eller vetenskap hur Capcom kom över texturerna, då det är uppenbart att texturerna de använt är de från hennes bok, som hon har rätt till (om det nu inte visar sig att hon i sin tur tog texturerna från någon online-bibliotek). Man behöver inte vara någon expert inom något område, bara ha någorlunda fungerande ögon och grundläggande förmåga att jämföra A med B.

Har du ens sett på dokumenten? Verkar inte så.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Häcklandet var för att hon ville förstöra alla kopior av spelet. Om det nu var sant.

Tycker inte det är något att häckla henne för heller. Det är helt säkert advokatens utspel. Misstänker att varken hon eller hennes advokat aldrig räknat med att just det kommer hända, utan att de två parterna kommer nå en förlikning. Normalt inom civilrätt, som det här fallet är, tar man väl och ställer lite extra höga krav för att sedan ha bra med utrymme att förhandla?

Medlem

Hon kunde inte tagit upp det någon gång tidigare under de 16 år som passerat sedan spelet släpptes?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hon kunde inte tagit upp det någon gång tidigare under de 16 år som passerat sedan spelet släpptes?

Hon kanske inte kände till det?

Skribent
Skrivet av MammaMuu:

Finns säkert en slags copyright i boken/skivan som gör att hon känner hon kan stämma Capcom men om man bara kollar på produkten hon säljer så är beskrivningen skriven på ett sätt som låter som man får använda dom fritt. Men det är säkert en begränsning om man börjar tjäna pengar på det vilket Capcom borde vetat om.

"Surfaces offers over 1,200 outstanding, vibrantly colorful visual images of surface textures--wood, stone, marble, brick, plaster, stucco, aggregates, metal, tile, and glass--ready to be used in your designs, presentations, or comps, as backgrounds or for general visual information."

Jag gissar att det också står någonstsns att den som vill använda sig av texturerna ska kontakta henne. Alternativt, som du säger, att om de används i kommersiellt syfte ska man kontakta henne.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hon kunde inte tagit upp det någon gång tidigare under de 16 år som passerat sedan spelet släpptes?

Det kom fram uppgifter i "hacker attacken" mot Capcom.
Dessutom är Resident Evil 4 aktuellt på nytt igen.
Så mycket troligt det inte uppmärksammats tidigare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Proximately:

What? Ja, det kanske hade gjort dig glad när du inte ens gör det på samma sätt som fotografen. En fotograf livnär sig på sina fotografier. Baserat på underlaget så faller ju loggan definitivt under inskränkande på hennes rättigheter. Ingen vet vilket fönster det är och ingen har antagligen krossat fönstret på det sättet. Däremot dörrmönstret känns mer tvek, hon äger ju inte själva dörrdesignen, hade de mer specifikt använt samma vinkel som i hennes foto eller liknande för ett eget foto med det mönstret hade det kanske varit annorlunda. Får se vart det landar, tycker i alla fall det är helt galet att de olagligt använt hennes foto som bakgrund till 4:an i Resident Evil 4:s logga.

Det är ju knappast hennes foto utan det lär vara någon som inspirerats av hennes verk men sedan tagit liknande foton.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det är ju knappast hennes foto utan det lär vara någon som inspirerats av hennes verk men sedan tagit liknande foton.

Kolla på materialet de presenterar.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Min gissning är att detta kommer landa i någon slags förlikning utanför det offentliga rummet.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Det som gjorde att hon märkte detta var
Hackerattack mot Capcom. En del av läckan var hennes bilder med samma filnamn som hon döpt dem till. Så någon lat en orkan inte ens byta namn på dem. De räknade dock inte med att det skulle komma ut(läcka).
Det är inte liknande utan flera av dem är direkt tagit av hennes foton.

De kraven som de ställer är dock helt sjuka och slutar nog med en förlikning.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Kärringen kommer inte få ett öre då capcom och deras advokater kommer se till så. Sen fattar jag inte varför hon kommer 25år senare. Har hennes stålar tagit slut eller för varför stämmer man ett företag så här för. Vad tjänar man på det. Är det pengar eller publicitet hon är ute efter. Sen förstår jag heller inte vad hon har med det att göra om Capcom nu har tagit hennes bilder för hon har inte satt PATENT på bilderna i sina böcker så TYvärr. Hon kommer hamna på fattighuset efter det här e färdigt då hon kommer få casha kostnaderna själv om hon loosar

Medlem
Skrivet av submariner:

Kärringen kommer inte få ett öre då capcom och deras advokater kommer se till så. Sen fattar jag inte varför hon kommer 25år senare. Har hennes stålar tagit slut eller för varför stämmer man ett företag så här för. Vad tjänar man på det. Är det pengar eller publicitet hon är ute efter. Sen förstår jag heller inte vad hon har med det att göra om Capcom nu har tagit hennes bilder för hon har inte satt PATENT på bilderna i sina böcker så TYvärr. Hon kommer hamna på fattighuset efter det här e färdigt då hon kommer få casha kostnaderna själv om hon loosar

Alltså, det är fullt möjligt att inte känna till vad Resident Evil 4 är för någonting.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

ZF
Medlem

Är ganska säker på att "de miniimis" kan komma ifråga här. Särskilt som prejudikat tydligen finnes.

Det är alltså här fråga om, flertalet för all del, mycket små detaljer som använts som komponenter i ett betydligt större verk. Och oftast verkar inte heller ens hela bitar av dessa detaljer lånats eller använts i orörd form. Exempelvis: Att en ihoptryckt, färgkorrigerad och 3D-mappad kerub kan synas på ett hus någonstans i en större värld. Motsatsen, en genrebild som används i ett reportage i en tidning, istället för en egenfotad reportagebild.

Jämför detta med ett sportspel där tatueringar användes på spelare utan att vare sig tatueraren eller konstnären bakom designen hade något att hämta. För att det helt enkelt bara sågs som en liten detalj i en större helhet. Trots att, får jag förmoda, spelare med gaddningar ifråga antagligen lär synas oftare i bild i ett sånt spel än keruben på huset gör.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tror ni hennes advokat lämnat in stämingssökan utan att gjort sitt jobb först? Misstänker att han-/hon inte bara slänger ut slumpmässiga åsikter ogrundade i fakta på ett papper. Till skillnad från t.ex. forumkrigare.

Läser man lite (tar kanske 2 minuter) så verkar det vara som så att om man tar fotografier på byggnader som byggdes innan 1990 så har man all rätt (i USA) att sälja bilderna, och har också copyright på bilderna, så länge man kan ta dem från offentlig plats utan att bryta lagen för att få tillgång. Av bilderna att döma är de alla från innan 1990.

Men visst, det är väl klart att man ska försvara ett företag som ser ut att ha gjort fel, och vända på det hela och börja anklaga offret. FZ communityn i sitt esse

Visst att du äger bilderna, men inte designen på det du har tagit bild av. Om du ser en bild på ett hus i Italien t.ex. Och du vill använda den designen som huset har för att gör något i ett spel, texturer d.v.s.
Har fotografen rätt att stämma dig för att du gör en replika av den byggnadens väggar i ditt spel för att denna har tagit en bild på huset tidigare?

Det skulle i så fall betyda att det första forografiet på en byggnad eller plats någonsin har rätten att stämma alla hemsidor och bokförlag som är gjorda senare än det första fotografiet som använder sig av bilder på samma hus/plats.

Att Capcom nu har stulit designen på propellernissen i det andra fallet är en sak, eller här t.ex glasrutan på logon använts rakt av och några andra saker.

Men många av de där fallen som en tegelvägg, golv murornament o.s.v. är inte designer som fotografen ögen bara för att hon/han har tagit bild på det.

eld
Medlem
Skrivet av Winzi:

Visst att du äger bilderna, men inte designen på det du har tagit bild av. Om du ser en bild på ett hus i Italien t.ex. Och du vill använda den designen som huset har för att gör något i ett spel, texturer d.v.s.
Har fotografen rätt att stämma dig för att du gör en replika av den byggnadens väggar i ditt spel för att denna har tagit en bild på huset tidigare?

Det skulle i så fall betyda att det första forografiet på en byggnad eller plats någonsin har rätten att stämma alla hemsidor och bokförlag som är gjorda senare än det första fotografiet som använder sig av bilder på samma hus/plats.

Att Capcom nu har stulit designen på propellernissen i det andra fallet är en sak, eller här t.ex glasrutan på logon använts rakt av och några andra saker.

Men många av de där fallen som en tegelvägg, golv murornament o.s.v. är inte designer som fotografen ögen bara för att hon/han har tagit bild på det.

Nej, fotografen äger såklart inte den designen, men de äger sin återgivning av den, så du kan inte stämma någon som tagit en egen bild på samma plats, men i detta fall så bevisas det väldigt tydligt att det är fotografens foton som använts.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hon kunde inte tagit upp det någon gång tidigare under de 16 år som passerat sedan spelet släpptes?

Kan ju vara för det läckte ju ut i och med en hacker attack med Capcom där man hittade hennes original texturerna och sånt, så antagligen visste hon inget tills nu.

Men antar att du försöker vara en smartass som vanligt?

Medlem
Skrivet av Winzi:

Visst att du äger bilderna, men inte designen på det du har tagit bild av. Om du ser en bild på ett hus i Italien t.ex. Och du vill använda den designen som huset har för att gör något i ett spel, texturer d.v.s.
Har fotografen rätt att stämma dig för att du gör en replika av den byggnadens väggar i ditt spel för att denna har tagit en bild på huset tidigare?

Det skulle i så fall betyda att det första forografiet på en byggnad eller plats någonsin har rätten att stämma alla hemsidor och bokförlag som är gjorda senare än det första fotografiet som använder sig av bilder på samma hus/plats.

Att Capcom nu har stulit designen på propellernissen i det andra fallet är en sak, eller här t.ex glasrutan på logon använts rakt av och några andra saker.

Men många av de där fallen som en tegelvägg, golv murornament o.s.v. är inte designer som fotografen ögen bara för att hon/han har tagit bild på det.

Men alltså, vad är det du inte fattar. Om hon tar bilden så äger hon BILDEN oberoende av vad den innefattar. Capcom har använt hennes bilder, inte bilder som de själva tagit på precis samma sak.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Visst att du äger bilderna, men inte designen på det du har tagit bild av. Om du ser en bild på ett hus i Italien t.ex. Och du vill använda den designen som huset har för att gör något i ett spel, texturer d.v.s.
Har fotografen rätt att stämma dig för att du gör en replika av den byggnadens väggar i ditt spel för att denna har tagit en bild på huset tidigare?

Det skulle i så fall betyda att det första forografiet på en byggnad eller plats någonsin har rätten att stämma alla hemsidor och bokförlag som är gjorda senare än det första fotografiet som använder sig av bilder på samma hus/plats.

Att Capcom nu har stulit designen på propellernissen i det andra fallet är en sak, eller här t.ex glasrutan på logon använts rakt av och några andra saker.

Men många av de där fallen som en tegelvägg, golv murornament o.s.v. är inte designer som fotografen ögen bara för att hon/han har tagit bild på det.

Ser att andra redan svarat dig, men är lite nyfiken på om du nu förstår vad stämningen handlar om, eller om det fortfarande är oklart?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Men alltså, vad är det du inte fattar. Om hon tar bilden så äger hon BILDEN oberoende av vad den innefattar. Capcom har använt hennes bilder, inte bilder som de själva tagit på precis samma sak.

Vad är det som inte du fattar av vad jag skrev?

Hon äger BILDEN, inte DESIGNEN av föremålen PÅ bilden. Att använda en bild som referens för att göra något är inte stöld.
Bara för att denne t.ex. har en bild på en mur med en stenbocksfigur och dörr med ett emblem på så betyder inte det att Capcom (i detta fall) inte får använda dessa bilder som referens och använda sig av dessa designer som bilderna avser i sina fiktiva verk.

Det är en extremt stor skillnad på att använda sig av icke egenskapade verk som i detta fallet fotografier av offentliga platser som referenser och att rakt av publicera bilderna i en tidning eller hemsida, eller använda dem i tv som på t.ex. nyheter o.s.v.

Vissa av dennes bilder borde dock klassas som egenskapade verk som en del av de abstrakta bilderna t.ex G079 som användes i loggan och W148, och där borde dem fällas.

Men som de flesta bilder som innehåller design av pelare, parkettgolv och emblems kan inte räknas som stöld.
Detta är precis vad film och spel gjort i alla år för att få fram en så verklighetstrogen bild av dess fiktiva verk som de kan.
Vart tror ni annars att alla kläddesigner och byggnader i filmer kommer ifrån?

Medlem
Skrivet av Winzi:

Vad är det som inte du fattar av vad jag skrev?

Hon äger BILDEN, inte DESIGNEN av föremålen PÅ bilden. Att använda en bild som referens för att göra något är inte stöld.
Bara för att denne t.ex. har en bild på en mur med en stenbocksfigur och dörr med ett emblem på så betyder inte det att Capcom (i detta fall) inte får använda dessa bilder som referens och använda sig av dessa designer som bilderna avser i sina fiktiva verk.

Det är en extremt stor skillnad på att använda sig av icke egenskapade verk som i detta fallet fotografier av offentliga platser som referenser och att rakt av publicera bilderna i en tidning eller hemsida, eller använda dem i tv som på t.ex. nyheter o.s.v.

Vissa av dennes bilder borde dock klassas som egenskapade verk som en del av de abstrakta bilderna t.ex G079 som användes i loggan och W148, och där borde dem fällas.

Men som de flesta bilder som innehåller design av pelare, parkettgolv och emblems kan inte räknas som stöld.
Detta är precis vad film och spel gjort i alla år för att få fram en så verklighetstrogen bild av dess fiktiva verk som de kan.
Vart tror ni annars att alla kläddesigner och byggnader i filmer kommer ifrån?

Dom har inte använt bilderna som referens eller inspiration för att skapa egna texturer, dom har direkt använt hennes bilder, som hon äger rätten till, i spelet.

Du blandar ihop designer, och fotografier av designer rätt så friskt.

Medlem

Texturerna som Capcom stäms för är plagierade från vad som finns i bilderna. Mönster är på tok för lika för att det ska vara ett knasigt sammanträffande. Det är lagligt att skapa ett verk ungefär likadant som någon annans men du får inte redigera någon annans verk och kalla det för ditt eget, för det måste du ha tillåtelse, speciellt om du vill tjäna pengar för ''ditt'' verk. Capcom har anställda som beter sig som om de gick i grundskolan där lärarna är ganska okej med att barnen snor bilder till sina presentationer då det inte är kommersiellt. Stora företag som Capcom har råd att anställa och skicka ut fotografer över hela världen för att ta bilder, Urban Explorers skulle vara perfekta fotografer för spel som RE.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det är ju knappast hennes foto utan det lär vara någon som inspirerats av hennes verk men sedan tagit liknande foton.

Dom har alltså krossat glas som har krackelerat på exakt samma sätt och 79 saker till? Seems legit.

Skrivet av submariner:

Kärringen kommer inte få ett öre då capcom och deras advokater kommer se till så. Sen fattar jag inte varför hon kommer 25år senare. Har hennes stålar tagit slut eller för varför stämmer man ett företag så här för. Vad tjänar man på det. Är det pengar eller publicitet hon är ute efter. Sen förstår jag heller inte vad hon har med det att göra om Capcom nu har tagit hennes bilder för hon har inte satt PATENT på bilderna i sina böcker så TYvärr. Hon kommer hamna på fattighuset efter det här e färdigt då hon kommer få casha kostnaderna själv om hon loosar

Om du missat det så hackades Capcom förra året, filnamnen på texturerna har läckt ut och matchar beskrivingarna av hennes referensmaterial. Vidare verkar du inte veta vad du snackar om.

Begriper inte antagonismen i det här forumet, med kommentarer som ”kärringen”. Är det extra provocerande för att det är en kvinna som är upphovsperson?

123
Skriv svar