Media ljuger (mörkar)

Medlem
Media ljuger (mörkar)

Har ett klockrent och vidrigt vinklat reportage av ett media företag som framställer svenskar som rasister,när det är tvärtom och utfört av invandrare.Ingenstans nämns det i reportaget att dom som utförde brottet kom ifrån 3 olika världsdelar.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/222593-brande-hakkors-pa-...

Så här rapporteras det av lite mer ärlig media,och inte PK skadad som i fallet ovan.

http://sydsvenskan.se/malmo/article432348/Brande-hakkors-pa-M...

Hur får ett media bolag medvetet dölja fakta? Fakta som kanske startar upplopp och liknande på falska grunder.Dom borde fan stämmas för spridande av sina sjukt vinklade nyheter.

Medlem

Not good.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

en svastika kan betyda välbefinnande. Varför vill de bränna välbefinnande?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Har ett klockrent och vidrigt vinklat reportage av ett media företag som framställer svenskar som rasister,när det är tvärtom och utfört av invandrare.Ingenstans nämns det i reportaget att dom som utförde brottet kom ifrån 3 olika världsdelar.

Dom nämner att tre män gjorde det, är det verkligen så jävla viktigt att poängtera ut att "desa individer var ickesvenskar, se så hemska dom är!"?

Förstår inte hur det får "svenskar" att se rasistiska ut, det står ju att tre män gjorde det.

Skrivet av HollowMan:

Hur får ett media bolag medvetet dölja fakta? Fakta som kanske startar upplopp och liknande på falska grunder.Dom borde fan stämmas för spridande av sina sjukt vinklade nyheter.

Hur kan det starta upplopp för att tre män gjorde ett hakkors?
Hur är det vinklande av nyheter när dom nämner att det är tre män som gjorde det?

Varför är det så jävla viktigt att poängtera ut att det var "ickesvenskar" som gjorde det?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Dom nämner att tre män gjorde det, är det verkligen så jävla viktigt att poängtera ut att "desa individer var ickesvenskar, se så hemska dom är!"?

Förstår inte hur det får "svenskar" att se rasistiska ut, det står ju att tre män gjorde det.

Hur kan det starta upplopp för att tre män gjorde ett hakkors?
Hur är det vinklande av nyheter när dom nämner att det är tre män som gjorde det?

Varför är det så jävla viktigt att poängtera ut att det var "ickesvenskar" som gjorde det?

Hur skulle det sett ut om dessa individer var 3 killar som hette Reine,Kalle,Göran...då hade du med många andra skrikit ut att det var ren rasism,titta vad dom elaka tonårsrasisterna gör...Men nu är det tydligen inte så allvarligt när det visar sig att det är invandrare som är antisemitiska.Om detta hade varit ett dåd utfört av t.e.x. Reine o.s.v. så hade både Rosengård,Tensta,Hammarkullen och liknande områden flammat upp igen.Gör du dig till eller ser du inte detta som ett problem?

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Hur skulle det sett ut om dessa individer var 3 killar som hette Reine,Kalle,Göran...då hade du med många andra skrikit ut att det var ren rasism,titta vad dom elaka tonårsrasisterna gör...Men nu är det tydligen inte så allvarligt när det visar sig att det är invandrare som är antisemitiska.Om detta hade varit ett dåd utfört av t.e.x. Reine o.s.v. så hade både Rosengård,Tensta,Hammarkullen och liknande områden flammat upp igen.Gör du dig till eller ser du inte detta som ett problem?

Nej jag hade inte skrikit ut att det var rasism, jag skulle sagt att det var ren och skär idioti, jag föredrar att se bortom den hudfärg individen har och istället vad den personens handlingar, och dessa personers handlingar är bara korkade.

Om det hade skett vid rosengård, tensta, hammarkullen eller liknande områden skulle säkert ungdomar göra något åt det, helt klart, för detta verkar vara ett dåd för att provocera fram en motsatt reaktion.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

media ljuger, vinklar och hittar på. Its sux


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

De har alltid ljugit och vinklat och kommer fortsätta med det sålänge de kommer undan med det.

Bara kolla nu senast när man kunde läsa med fettext på aftonh*ran; "RASISTISK LYNCHMOBB ATTACKERAR FLYKTINGFÖRLÄGGNING! TVINGAS FLYTTA FOLK!"

Vad media INTE berätta var om denna utsatta flicka som hade blivit grovtmisshandlad och mordhotat av flera personer från den där flyktingförläggningen.

Medlem

Kamp - Ett bra exempel,, visst blir man trött? :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Kamp:

De har alltid ljugit och vinklat och kommer fortsätta med det sålänge de kommer undan med det.

Bara kolla nu senast när man kunde läsa med fettext på aftonh*ran; "RASISTISK LYNCHMOBB ATTACKERAR FLYKTINGFÖRLÄGGNING! TVINGAS FLYTTA FOLK!"

Vad media INTE berätta var om denna utsatta flicka som hade blivit grovtmisshandlad och mordhotat av flera personer från den där flyktingförläggningen.

Nu kanske inte jag håller med dig 100% om raser och liknande,men du har helt rätt i att media ljuger om dessa ting.

Medlem
Skrivet av Greger:

Nej jag hade inte skrikit ut att det var rasism, jag skulle sagt att det var ren och skär idioti, jag föredrar att se bortom den hudfärg individen har och istället vad den personens handlingar, och dessa personers handlingar är bara korkade.

Så när invandrare begår antisemitiska handlingar är dom bara idioter,men när en ursvensk gör samma sak så är han rasist?

Skrivet av Greger:

Om det hade skett vid rosengård, tensta, hammarkullen eller liknande områden skulle säkert ungdomar göra något åt det, helt klart, för detta verkar vara ett dåd för att provocera fram en motsatt reaktion.

Detta hände i Malmö vet inte riktigt var,men det var på en skolgård.Ett PR trick av ett par invandrare för att kunna få en anledning att kalla svenskar rasister och starta upplopp.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Nej jag hade inte skrikit ut att det var rasism, jag skulle sagt att det var ren och skär idioti, jag föredrar att se bortom den hudfärg individen har och istället vad den personens handlingar, och dessa personers handlingar är bara korkade.

Så när invandrare begår antisemitiska handlingar är dom bara idioter,men när en ursvensk gör samma sak så är han rasist?

Nej han är fortfarande rasist, min poäng är att det är en idiotisk handling (jag räknas f.ö in rasism in på idioti) som görs av en idiot.

Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Om det hade skett vid rosengård, tensta, hammarkullen eller liknande områden skulle säkert ungdomar göra något åt det, helt klart, för detta verkar vara ett dåd för att provocera fram en motsatt reaktion.

Detta hände i Malmö vet inte riktigt var,men det var på en skolgård.Ett PR trick av ett par invandrare för att kunna få en anledning att kalla svenskar rasister och starta upplopp.

Ja, oerhört dumt och visar väl att det inte finns särskilt mycket intelligens i pannbenet på dom ungdomarna :/


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Skojar du att det vinklas...dessvärre är det inte bara media utan egentligen hela det monetära systemet ...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Va?! Skulle media ljuga och på något sätt vinkla sina artiklar och repotage? Det var det värsta!

Jag litar inte på media för fem öre längre.

Medlem

Antisemitism är ju inget nordeuropeiskt fenomen, så detta ska tas på allvar oavsett killarnas ursprung.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

I min mening vinklas det mest i media till invandrare och flyktingars fördel.

Om ett gäng flyktingar eldar bildäck brevid ett bostadsområde och några arga grannar går dit för att klaga så har vi en rasistattack. De rapporterar om gömda flyktingar precis som om de är offer till skillnad från lagöverdträdare - De vinklar historier utan faktakoll för att vinna gamla tanters medlidande och lyckas på så sätt få svaga politiker att få vissa utvalda att få stanna i sverige osv, osv, osv.

Detta gäller inte enbart invandrare men eftersom tråden nuddade ämnet så...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

I min mening vinklas det mest i media till invandrare och flyktingars fördel.

Om ett gäng flyktingar eldar bildäck brevid ett bostadsområde och några arga grannar går dit för att klaga så har vi en rasistattack. De rapporterar om gömda flyktingar precis som om de är offer till skillnad från lagöverdträdare - De vinklar historier utan faktakoll för att vinna gamla tanters medlidande och lyckas på så sätt få svaga politiker att få vissa utvalda att få stanna i sverige osv, osv, osv.

Detta gäller inte enbart invandrare men eftersom tråden nuddade ämnet så...

Ja precis..men varför väljer media att ljuga,varför får inte sanningen komma fram? Även om det är riktigt illa med sanningen,så måste väl det vara bättre att vara uppriktig än att helt enkelt ljuga ihop nyheter.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av CastorFiber:

I min mening vinklas det mest i media till invandrare och flyktingars fördel.

Om ett gäng flyktingar eldar bildäck brevid ett bostadsområde och några arga grannar går dit för att klaga så har vi en rasistattack. De rapporterar om gömda flyktingar precis som om de är offer till skillnad från lagöverdträdare - De vinklar historier utan faktakoll för att vinna gamla tanters medlidande och lyckas på så sätt få svaga politiker att få vissa utvalda att få stanna i sverige osv, osv, osv.

Detta gäller inte enbart invandrare men eftersom tråden nuddade ämnet så...

Ja precis..men varför väljer media att ljuga,varför får inte sanningen komma fram? Även om det är riktigt illa med sanningen,så måste väl det vara bättre att vara uppriktig än att helt enkelt ljuga ihop nyheter.

Sanningen dödar oftast romatiken kring en historia.

"Låt aldrig sanningen stå ivägen för en bra historia", första lektionen på journalisthögskolan.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Redaktör

Man kan inte "bevisa" att medierna vinklar åt det ena eller andra hållet genom att använda enskilda exempel, sånt kräver omfattande kvantitativ forskning. Det vinklas för övrigt åt både det ena och det andra hållet, läs t.ex. det här rätt obehagliga reportaget.


signatur
Medlem

Tompa. Det finns otagliga exempel på att media vinklar och ljuger. Så självklart går det att bevisa. Bara läsa nån media som inte censurerar tex.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Man kan inte "bevisa" att medierna vinklar åt det ena eller andra hållet genom att använda enskilda exempel, sånt kräver omfattande kvantitativ forskning. Det vinklas för övrigt åt både det ena och det andra hållet, läs t.ex. det här rätt obehagliga reportaget.

Nej, de vinklar förstås så att de får så stort genomslag som möjligt - Det är ju skitsamma vilkens parti de tar eller vilken vinkel de väljer, poängen är att man får inte en rättvis representation av vad som hänt eftersom storyn är vinklad.

Jag har inga konkreta exempel men jag tror att alla som är anklagade för våldtäkt utmålas långt värre än de är, situationen likaså - Antalet sexualbrott ökar och har ökat stadigt och gemene man börjar få nog men jag tror inte att det är någon större skillnad nu än tidigare, enda skillnaden är att fler anmäler och man anmäler mindre incidenter. Detsamma gäller för "våldsbrott", att knuffa bort ett närgånget fyllo är misshandel, tro det eller ej.

Angående artikeln ovan så var det spännande läsning men jag känner samma vibbar åt ett håll som jag kände när jag såg tv3's program åt det motsatta.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ett intressant exempel på hur media vrider till det på ett lite mer subtilt sätt - kolla hur ofta ni hör eller läser om MÄN som våldtar jämnåriga (eller till och med äldre) FLICKOR. Ett typiskt exempel på hur media får det att låta som värsta pedofilhärvan. Man vänder och vrider på ord för att smaska till det lite extra. Och det gäller inte bara sexualbrott.

Media är så jävla cynisk. Det är inte storyn som är det intressanta längre. Det är inte avslöjandet (om det inte är en "trosmiss" som gör att hela schlager-Sverige "rasar" förstås) som är drivande. Målet är att vara så spektakulär och äcklig som möjligt.

Visst finns det undantag. Det finns journalister som brinner för det dom gör. Men dom är deprimerande få och det dom vill få sagt drunknar obönhörligen i det vita brus av öronbedövande skitunderhållning vi bombas med non-stop.


signatur
Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Nej jag hade inte skrikit ut att det var rasism, jag skulle sagt att det var ren och skär idioti, jag föredrar att se bortom den hudfärg individen har och istället vad den personens handlingar, och dessa personers handlingar är bara korkade.

Så när invandrare begår antisemitiska handlingar är dom bara idioter,men när en ursvensk gör samma sak så är han rasist?

Skrivet av Greger:

Om det hade skett vid rosengård, tensta, hammarkullen eller liknande områden skulle säkert ungdomar göra något åt det, helt klart, för detta verkar vara ett dåd för att provocera fram en motsatt reaktion.

Detta hände i Malmö vet inte riktigt var,men det var på en skolgård.Ett PR trick av ett par invandrare för att kunna få en anledning att kalla svenskar rasister och starta upplopp.

Precis.. Nått åt det hållet var det säkert. Förbannade kräk som försöker spä på myten om den svenska rasismen samtidigt som de gottar sig i sin egen antisemitismorgie eller vad det kan vara. Packa in dem i en låda och skicka dem till Israel med en följesedel som beskriver vad de gjort.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Precis.. Nått åt det hållet var det säkert. Förbannade kräk som försöker spä på myten om den svenska rasismen samtidigt som de gottar sig i sin egen antisemitismorgie eller vad det kan vara. Packa in dem i en låda och skicka dem till Israel med en följesedel som beskriver vad de gjort.

Det absolut värsta rasist kommentarerna jag någonsin hört har varit av invandrare och inte svenskar.Dom värsta rasisterna i sverige är inte vanliga svenskar,det är invandrarna själva.Väldigt många av dom hatar oss vanliga svenskar bara för att vi är just svenskar,dom ser ner på färgade på ett sätt jag inte trodde var möjligt med,hur fan skall dom komma in i ett fungerande samhälle med dom åsikterna?

MFC
Medlem

Vaddå, visste ni inte att "väst-media" är lika censurbenägna som Kinesisk television?... Svensk media är bara bra på en sak, vinkla och gör det dessutom jävligt bra!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Precis.. Nått åt det hållet var det säkert. Förbannade kräk som försöker spä på myten om den svenska rasismen samtidigt som de gottar sig i sin egen antisemitismorgie eller vad det kan vara. Packa in dem i en låda och skicka dem till Israel med en följesedel som beskriver vad de gjort.

Det absolut värsta rasist kommentarerna jag någonsin hört har varit av invandrare och inte svenskar.Dom värsta rasisterna i sverige är inte vanliga svenskar,det är invandrarna själva.Väldigt många av dom hatar oss vanliga svenskar bara för att vi är just svenskar,dom ser ner på färgade på ett sätt jag inte trodde var möjligt med,hur fan skall dom komma in i ett fungerande samhälle med dom åsikterna?

Men snälla du kan inte dra alla invandrare över en kam , alla är inte Rosengård wannabes... Dem i Rosengård å Tensta och whatever är en minoritet , det är fler invandrare som sköter sig.

Medlem

Eftersom det handlar om två olika "nyhetsförmedlingar", kan man anta att de har olika källor. Den ena "källan" har mer information än den andra, sedan kan varje individuell nyhetsförmedling välja hur mycket de vill spekulera över. Tittar du på Rapport? Hälften är sanning, hälften är påhitt...

Medlem
Skrivet av depthless:

Eftersom det handlar om två olika "nyhetsförmedlingar", kan man anta att de har olika källor. Den ena "källan" har mer information än den andra, sedan kan varje individuell nyhetsförmedling välja hur mycket de vill spekulera över. Tittar du på Rapport? Hälften är sanning, hälften är påhitt...

Jag tror att dom mycket väl vet vilka dom var som gjorde det,men väljer helt enkelt att ljuga/mörka.

Medlem
Skrivet av V!ruS!:

Men snälla du kan inte dra alla invandrare över en kam , alla är inte Rosengård wannabes... Dem i Rosengård å Tensta och whatever är en minoritet , det är fler invandrare som sköter sig.

Har aldrig sagt att det är alla,bara att dom värsta åsikterna "jag" hört har varit sagt av invandrare.

Redaktör
Skrivet av Kamp:

Tompa. Det finns otagliga exempel på att media vinklar och ljuger. Så självklart går det att bevisa. Bara läsa nån media som inte censurerar tex.

Givetvis går det att bevisa, det var ju det jag sa. Poängen var att man inte kan bevisa något genom enskilda exempel. Om så vore skulle man med lätthet kunna bevisa precis vad som helst, så länge man hittar ett enskilt fall att referera till. Man ska alltså vara jäkligt försiktig med att hävda att medier är si eller så, att folkgrupper beter sig på ett eller annat vis, och så vidare. Gör man det fungerar man som de medier man klagar på - de förenklar ett sammanhang för att tydliggöra en enskild poäng.

Fria mediers val av vad de rapporterar om och hur är för övrigt inte censur, det är helt upp till redaktionerna.

Skrivet av Gortie:

Media är så jävla cynisk. Det är inte storyn som är det intressanta längre. Det är inte avslöjandet (om det inte är en "trosmiss" som gör att hela schlager-Sverige "rasar" förstås) som är drivande. Målet är att vara så spektakulär och äcklig som möjligt. [...]

Orsaken till detta är väldigt enkel: vi får den journalistik vi vill ha. Lät vi bli att läsa/kolla på/köpa skämtjournalistik om Robinson-deltagare, bantningstips, talstreck i varannan mening och så vidare skulle den dö ut inom ett par veckor. Men majoriteten vill ha sånt. Vi får vad vi förtjänar.


signatur
12
Skriv svar