Xbox Series X kommer stödja AMD:s nya grafikteknologi

Robot
Xbox Series X kommer stödja AMD:s nya grafikteknologi

Microsoft bekräftar Xbox-stöd för AMD:s FidelityFX.

#E3, #FideltiyFX, #Xbox-Series-X


Medlem

Vi får hoppas att bildkvaliteten blir bättre än vad vi kunnat se i uppvisade jämförelsebilder för Godfall.

För egen del är jag hellre utan prestandaförbättringar om bilden blir betydligt mer suddig till följd.

Omm vi kan få ytterst liten degradering av bildkvaliteten för en väldig prestandaökning är jag ok med det.

Medlem

Detta är en otroligt viktig hörnsten i Series S relevans/livslängd, varför har man inte lyft fram detta mer i marknadsföringen, eller blir E3 då man drar igång på riktigt?

Är det underförstått att Sony har samma stöd eller egen lösning?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

eld
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vi får hoppas att bildkvaliteten blir bättre än vad vi kunnat se i uppvisade jämförelsebilder för Godfall.

För egen del är jag hellre utan prestandaförbättringar om bilden blir betydligt mer suddig till följd.

Omm vi kan få ytterst liten degradering av bildkvaliteten för en väldig prestandaökning är jag ok med det.

Tanken är ju inte att du ska ta ett spel du redan kan få din 4k i spelbar fps, tanken är att du tar ett spel du kanske bara kan köra i 1080p eller 1440p och kunna köra upp den i bättre bildkvalite i samma fps.

Men visst, low settings i 4k kommer ju se skarpare ut än 1080p i ultra upskalat till 4k.

Inaktiv

Det är lite fel att jämföra Super resolution med DLSS. Super resolution är en uppskalningsteknik som inte använder machine learning som DLSS gör. Jämförelsen borde göras med DX12U:s Direct ML som är på gång till PC och xboxarna där tekniken kommer dra nytta av Series-konsolernas "hardware level ML compute capacity", alltså dedikerad krets för machine learning.

Medlem
Skrivet av doversund:

Är det underförstått att Sony har samma stöd eller egen lösning?

Sony har ännu inte gjort några uttalanden vad jag vet men det spekuleras att FidelityFX Super Resolution även ska komma till Playstation.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Sony har ännu inte gjort några uttalanden vad jag vet men det spekuleras att det ska komma till Playstation.

Det vore märkligt annars, men det är nog så som artikeln nämner, att arkitekturen på Xbox påminner mer om PC och där av enklare/snabbare att implementera jämfört med PS5.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Hur bra är Gpu:n i nextgen konsollerna jämfört med en dito för PC?

Ligger de runt ett 6600/6700XT rent prestandamässigt? när man tar hänsyn till enklare att optimera osv.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Hur bra är Gpu:n i nextgen konsollerna jämfört med en dito för PC?

Ligger de runt ett 6600/6700XT rent prestandamässigt? när man tar hänsyn till enklare att optimera osv.

Xbox series x bör ligga någonstans mellan 6700xt och 6800 lite närmare 6800. Och PS5 borde vara lite efter 6700xt. Sen är det ju som du säger lite enklare med optimering på konsoler.

Xbox series x
52 cu
1825 GHz

PS5
36 cu
Frekvens 2233 MHz

RX 6800
60 cu
frekvens 1 815 MHz

RX 6700xt
40 cu
frekvens 2 424 MHz

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Xbox series x bör ligga någonstans mellan 6700xt och 6800 lite närmare 6800. Och PS5 borde vara lite efter 6700xt. Sen är det ju som du säger lite enklare med optimering på konsoler.

Xbox series x
52 cu
1825 GHz

PS5
36 cu
Frekvens 2233 MHz

RX 6800
60 cu
frekvens 1 815 MHz

RX 6700xt
40 cu
frekvens 2 424 MHz

Skiljer även lite i minnesbandbredd mellan konsolerna.

PS5 - 16GB @ 448 GB/S
Xbox SX - 10GB @ 560GB/S & 6GB @ 336GB/S

Vad som är bäst egentligen är diskuterbart. Känns som att dela på det medför lite komplikationer vid optimering men vad vet jag.

Medlem

Min första tanke var att detta är en icke nyhet eftersom att det är väl en del av RDNA2?

Vi får väl se hur Sony löser detta framöver, ifall de har stöd eller kör på någon egen variant.
Men till exempel Unreal motorn drar nog ingen nytta av detta då de kör med egen skalningsteknik.

Första försöket till detta kanske inte heller blir så bra, DLSS var ju inget vidare i början.
Men de kanske uppdaterar eller lanserar en ny kompatibel variant om några år.

Hur som helst så är det rätt intressant att se vart detta tar vägen, DLSS verkar ju ha många fans nu.
De lanserade väl även detta för VR nyligen, så PSVR2 skulle nog kunna ha stor nytta av liknande teknik ifall det är tillräckligt bra framöver.
Det är ju en balansgång emellan bildkvalité och FPS.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Hur bra är Gpu:n i nextgen konsollerna jämfört med en dito för PC?

Ligger de runt ett 6600/6700XT rent prestandamässigt? när man tar hänsyn till enklare att optimera osv.

Skrivet av Lilagröt:

Xbox series x bör ligga någonstans mellan 6700xt och 6800 lite närmare 6800. Och PS5 borde vara lite efter 6700xt. Sen är det ju som du säger lite enklare med optimering på konsoler.

Xbox series x
52 cu
1825 GHz

PS5
36 cu
Frekvens 2233 MHz

RX 6800
60 cu
frekvens 1 815 MHz

RX 6700xt
40 cu
frekvens 2 424 MHz

Next gen konsollerna ligger mellan ett 2060-2080.

Skribent
Skrivet av doversund:

Detta är en otroligt viktig hörnsten i Series S relevans/livslängd, varför har man inte lyft fram detta mer i marknadsföringen, eller blir E3 då man drar igång på riktigt?

Är det underförstått att Sony har samma stöd eller egen lösning?

Jag skulle gissa Sony kommer annonsera något liknande. Dock Inget som kommunicerats än vad jag vet?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av loerk:

Next gen konsollerna ligger mellan ett 2060-2080.

Visa gärna var du får det ifrån. Skulle vara intressant att läsa. Men xbox series x ser ju ut att ha ungefär 85% av prestandan som ett 6800 har om man kan jämföra kärnorna rakt av.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vi får väl se hur Sony löser detta framöver, ifall de har stöd eller kör på någon egen variant.
Men till exempel Unreal motorn drar nog ingen nytta av detta då de kör med egen skalningsteknik.

Både microsoft och sony har väl använt diverse upscaling/rekonstruktion för 4k ett bra tag nu?

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Det är lite fel att jämföra Super resolution med DLSS. Super resolution är en uppskalningsteknik som inte använder machine learning som DLSS gör. Jämförelsen borde göras med DX12U:s Direct ML som är på gång till PC och xboxarna där tekniken kommer dra nytta av Series-konsolernas "hardware level ML compute capacity", alltså dedikerad krets för machine learning.

Ja, FSR verkar ju (dessvärre?) vara en teknik som bara arbetar med slutbilden, och dessutom bara en bild, och då kan den inte innehålla mer information än vad som finns i originalbilden. Bildkvaliteten kan aldrig bli lika bra som DLSS 2.0 som utnyttjar mer information, för det måste det till flera sampel, och att man gör ingrepp tidigare i spelmotorn. Det borde inte vara omöjligt för varje spelmotor att göra sin egen "DLSS-variant", och det kommer säkert. Om behovet finns. Förhoppningsvis blir FSR bättre än den första DLSS-varianten från Nvidia, den som använde ett AI-nätverk för uppskalning för att lära sig att "gissa" pixlar att fylla ut med. En bra idé, som inte höll i praktiken. Lite som fraktalkomprimering, En bra idé, att komprimera bilden med bilden i sig. Som inte heller höll.

Jag tillhör dem som inte tror att DLSS 2.0/2.1 innehåller så mycket "AI" och "machine learning" som det påstås, det var ju däremot säljpunkten för DLSS 1.0 och dess AI-nätverk. Det går troligen att få utmärkt "DLSS 2.0-bildkvalite" bara genom samplingsalgoritmer och smartare valda sampelpunkter. Får se om det kommer en FSR 2.0 så småningom som gör detsamma.

Vore kul om FZ eller Sweclockers kunde intervjua en bildbehandlingskunnig person på t ex KTH/LiTH etc för att faktiskt reda ut det hela, och vad som egentligen krävs, och göra en seriös artikel om uppskalning. Just nu är alla lekmän välkomna med egna teorier och gissningar. Så även jag. men jag har iaf läst bildbehandling, datorgrafik och självlärande nätverk...

Medlem

Som det sett ut hitintills så är det inte mycket att hänga i granen, tyvärr.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av eld:

Både microsoft och sony har väl använt diverse upscaling/rekonstruktion för 4k ett bra tag nu?

Jo, PS4 kör väl till exempel checkerboarding som ger ett ganska ok resultat, vet inte om Sony eller Microsoft har gett sig på någon mer avancerad variant än så, vet heller inte vad Microsoft alternativ har varit tidigare.
Jag tänker ifall de kommer få någon form av mer avancerad skalningsteknik framöver, typ som DLSS alltså.

Ero
Medlem
Skrivet av loerk:

Next gen konsollerna ligger mellan ett 2060-2080.

2070?


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Varierar nog från titel till titel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Visa gärna var du får det ifrån. Skulle vara intressant att läsa. Men xbox series x ser ju ut att ha ungefär 85% av prestandan som ett 6800 har om man kan jämföra kärnorna rakt av.

Prestandajämförelser som DigitalFoundry har gjort.
Om konsollerna hade samma krut som den senaste generationen grafikkort så skulle folk se betydligt bättre prestanda i spel. T.ex. ett RE Village låst på 120 fps istället för 30/60.

Medlem
Skrivet av loerk:

Prestandajämförelser som DigitalFoundry har gjort.
Om konsollerna hade samma krut som den senaste generationen grafikkort så skulle folk se betydligt bättre prestanda i spel. T.ex. ett RE Village låst på 120 fps istället för 30/60.

Det är ju samma arkitektur, klockfrekvens samt minnesbandbredden verkar ligga i nivå med vad AMD korten har så det är nog snarare så att processorn är det som begränsar.
En Zen 2 som i bästa fall körs i 3,8Ghz (Xbox series X med SMT avstängt) är inte särskilt snabb jämfört med processorer man sätter i moderna speldatorer.
Men svårt att säga när jag inte sett videoklippet du pratar om.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är ju samma arkitektur, klockfrekvens samt minnesbandbredden verkar ligga i nivå med vad AMD korten har så det är nog snarare så att processorn är det som begränsar.
En Zen 2 som i bästa fall körs i 3,8Ghz (Xbox series X med SMT avstängt) är inte särskilt snabb jämfört med processorer man sätter i moderna speldatorer.
Men svårt att säga när jag inte sett videoklippet du pratar om.

Ganske svårt att göra jämförelser mellan PC och konsol överlag. Men rent computemässigt är Series X t.ex. närmre ett 2080 med sina 12 tflops jämfört med 2080s 10~.
Och då är ju CPU även inräknad i Series X kräm.

Bara ett RX 6800 ligger ju på ungefär 16 Tflops.

1
Skriv svar