Ratchet & Clank Rifts Apart patchas med strålspårning på releasedagen

Robot
Ratchet & Clank Rifts Apart patchas med strålspårning på releasedagen

Det blir en strålande releasedag för Ratchet & Clank

#Playstation-5, #Ratchet-and-Clank-rift-apart, #Ray-tracing


Dex
Medlem

Lite konstigt att det kommer i en dag 1 patch och inte med från början. Inte för att det spelar någon större roll, bara lite konstigt sätt att göra det på

Är så sjukt sugen på detta spelet!

Medlem

En kan ju bara spekulera, men Insomniac smög ju ut uppdatering till Miles Morales med ”Perfomance RT” (60 FPS + RT) lite från ingenstans efter att det varit ute nån månad; Kanske innoverade detta late-dev och därmed kommer det först i Day 1-patch till Ratchet & Clank?

Who knows: Tycker det är fantastiskt att de får till det whatsoever!

Fotnot: Helt inne i Mass Effect Legendary Edition (ME2 just nu), men LÄNGTAT efter detta spel så blir att pausa ME för detta😁

Medlem

Dom framtidssäkrar nog bara


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent
Skrivet av Dex:

Lite konstigt att det kommer i en dag 1 patch och inte med från början. Inte för att det spelar någon större roll, bara lite konstigt sätt att göra det på

Är så sjukt sugen på detta spelet!

Ja det kan nog bero på många saker, kan ju vara så att development kitsen just blivit uppdaterade med det eller något liknande.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skulle vara intressant att se vilket spelläge som används mest. Själv kör jag alltid max ögongodis och 30 fps, ser ingen skillnad på 60 fps ändå.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Skulle vara intressant att se vilket spelläge som används mest. Själv kör jag alltid max ögongodis och 30 fps, ser ingen skillnad på 60 fps ändå.

Jag vet inte hur det är på konsol, men på Pc är det omöjligt att inte märka den skillnaden...i stort sett omöjligt åtminstone


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Är lite osäker på rubriken och om skribenten förstått det rätt? Det som läggs till är "Performance & Performance RT Modes", inte strålspårning i sig, det är redan där. Efter patchen finns det tre lägen:
– “Quality” mode: 4K | 30fps | Ray-Tracing
– “Performance” mode: 4K | 60fps
– “RT Performance” mode: 4K | 60fps | Ray-Tracing

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Skulle vara intressant att se vilket spelläge som används mest. Själv kör jag alltid max ögongodis och 30 fps, ser ingen skillnad på 60 fps ändå.

Jag är tvärtom. Kör alltid med 60 fps när det är möjligt. För mig är det verkligen natt och dag och har extremt svårt att gå tillbaka till 30 fps i de flesta spelen.

Dex
Medlem
Skrivet av bopp:

Är lite osäker på rubriken och om skribenten förstått det rätt? Det som läggs till är "Performance & Performance RT Modes", inte strålspårning i sig, det är redan där. Efter patchen finns det tre lägen:
– “Quality” mode: 4K | 30fps | Ray-Tracing
– “Performance” mode: 4K | 60fps
– “RT Performance” mode: 4K | 60fps | Ray-Tracing

Tror nog du har lite fel där också. Om 60 FPS är 4K så varför skulle man välja 30 fps i 4K då?

Eller har dom sagt något om native eller upscaled 4K? Har inte läst så mycket detaljer om spelet då jag inte vill få för mycket info innan release så har nog missat det.

Dex
Medlem
Skrivet av KaffeLatte:

Jag är tvärtom. Kör alltid med 60 fps när det är möjligt. För mig är det verkligen natt och dag och har extremt svårt att gå tillbaka till 30 fps i de flesta spelen.

Kör också alltid 60 FPS om man kan. Dock spelar jag ofta "3d person adventure games" och det tar inte lång tid innan man vänjer sig vid 30 FPS igen om man går ner till det.

Det beror väldigt mycket på vad det är för spel, men visst, finns det 60 FPS så väljer jag det ändå då jag knappt märker någon skillnad på 4k eller 1080 ändå

Medlem
Skrivet av Dex:

Tror nog du har lite fel där också. Om 60 FPS är 4K så varför skulle man välja 30 fps i 4K då?

Eller har dom sagt något om native eller upscaled 4K? Har inte läst så mycket detaljer om spelet då jag inte vill få för mycket info innan release så har nog missat det.

Alla modes börjar ifrån dynamisk 4k. Och sedan justeras för att bibehålla fps. Sedan är det säkert kvaliten på strålspårningen samt några grafiska rattar som justeras så att man får lite mer / mindre ögongodis.

Dex
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Alla modes börjar ifrån dynamisk 4k. Och sedan justeras för att bibehålla fps. Sedan är det säkert kvaliten på strålspårningen samt några grafiska rattar som justeras så att man får lite mer / mindre ögongodis.

Ah ok det låter logiskt!

Medlem
Skrivet av Dex:

Kör också alltid 60 FPS om man kan. Dock spelar jag ofta "3d person adventure games" och det tar inte lång tid innan man vänjer sig vid 30 FPS igen om man går ner till det.

Det beror väldigt mycket på vad det är för spel, men visst, finns det 60 FPS så väljer jag det ändå då jag knappt märker någon skillnad på 4k eller 1080 ändå

Jo, precis. Man körde ju större delen av spelet till PS4 i 30 fps. Alla Uncharted, Bloodborne, Batman etc. Däremot är det helt omöjligt för mig att spela t ex Control i 30 fps igen efter man har spelat det i 60 fps på PS5

Håller med om att upplösningen spelar mindre roll i dag. Spelar mycket hellre i lägre upplösning och högre fps.

Medlem
Skrivet av Dex:

Tror nog du har lite fel där också. Om 60 FPS är 4K så varför skulle man välja 30 fps i 4K då?

Eller har dom sagt något om native eller upscaled 4K? Har inte läst så mycket detaljer om spelet då jag inte vill få för mycket info innan release så har nog missat det.

Se Spider-man: Miles Morales (också av Insomniac), samma 3 lägen erbjuds där (varav ”Performance RT” kom i en senare patch).

I det spelet innebar Performance RT att man balanserade ut med att bl a ha mindre pedestrians på gator, något mindre detaljerade spegelytor etc. för att väga upp FPS samt ray tracing simultant🙂

Vet ej för Ratchet & Clank vad som eventuellt stryker på foten i det tredje (enligt mig optimala) läget.

ZF
Medlem
Skrivet av Dex:

Tror nog du har lite fel där också. Om 60 FPS är 4K så varför skulle man välja 30 fps i 4K då?

Eller har dom sagt något om native eller upscaled 4K? Har inte läst så mycket detaljer om spelet då jag inte vill få för mycket info innan release så har nog missat det.

För RT. Men ja, med tanke på att RT här ligger som performance så verkar det ju som det eventuellt kan blivit något fel i listningen med tanke på att Pindelmannen hade RT som quality mode. I 30 då så klart.

Medlem
Skrivet av ZF:

För RT. Men ja, med tanke på att RT här ligger som performance så verkar det ju som det eventuellt kan blivit något fel i listningen med tanke på att Pindelmannen hade RT som quality mode. I 30 då så klart.

Spindelmannen fick senare, i en patch, Performance RT (60 FPS samt Ray tracing). Ett tredje läge.

Det är det som Ratchet and Clank nu får i sin Day 1-patch.

ZF
Medlem
Skrivet av MLundin:

Spindelmannen fick senare, i en patch, Performance RT (60 FPS samt Ray tracing). Ett tredje läge.

Det är det som Ratchet and Clank nu får i sin Day 1-patch.

Aha. Ja det låter ju som en vettigare proritering i vilket fall.

Eftersom själva RTn ju oftast ändå körs i en lägre upplösning än resten.

Skribent

Strålande nyheter måste jag säga!

eld
Medlem
Skrivet av Shadee:

Strålande nyheter måste jag säga!

Med hopp om att tråden inte spårar ur!

Medlem

Förstår inte varför allt måste vara 4k.
Kan man inte ha ett 1080 läge allt på max + RT 60FPS?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår inte varför allt måste vara 4k.
Kan man inte ha ett 1080 läge allt på max + RT 60FPS?

Det är bra att det finns alternativ.
Köper man ny tv idag så är det oftast 50"+ och 65" blir allt vanligare.
Förhoppningsvis så pallar konsolerna snart med 4K eller i alla fall kommer kunna skalas upp till det på ett bra sätt.
Vi får väl se hur det ser ut i mid gen refresh, då kanske 4k och eller högre FPS(upp till 120?) blir gångbart.
TV-apparater som klarar av detta har ju funnits tillgängliga några år nu och priset är inte så värst dyrt längre(LG CX kostar 15600 för 65" och 11500 för 55").

Sen så har du VR som mår bra av hög upplösning, så för den sakens skull så är det också bra ifall det går framåt när det gäller detta.
Jag vill gärna se onödiga 4K telefoner med 120Hz, så att de skärmarna finns tillgängliga för VR marknaden

Med det sagt så prioriterar jag alltid högre FPS framför upplösning, men det är ju såklart en avvägning.
De som går tillbaka och spelar spel som har uppdaterats med högre FPS beskriver ofta att spelen också är lättare nu, på grund av bildflytet.
Det blir lättare att följa med i rörelser och att sikta flyter också på mycket bättre.

Medlem

Till er som funderar på förhandsboka.
Denna veckan har elgiganten förhandsbokningserbjudande för 599 inkl frakt
Erbjudandet gäller fram tills på söndag (13e)

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-5-s...


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Mina ögon blev förstörda nu i vinter samtidigt som jag började använda ps5an. Så jag måste ha 60 fps. Väljer antagligen mitten alternativet. Det fungerade jätte bra för mig i Spindelmannen så det borde fungera nu med hoppas jag.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Till er som funderar på förhandsboka.
Denna veckan har elgiganten förhandsbokningserbjudande för 599 inkl frakt
Erbjudandet gäller fram tills på söndag (13e)

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-5-s...

Bra tips!

Fast jag är för försiktig för att förhandsboka ett spel med släppdatum på en fredag, något litet strul så har man inte spelet förens på måndag. Torsdagssläpp är att föredra tycker jag.

edit: Om det inte går att hämta i butik alltså, men som jag förstod Gigantens kampanj var att det var online och leverans till ombud.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Skulle vara intressant att se vilket spelläge som används mest. Själv kör jag alltid max ögongodis och 30 fps, ser ingen skillnad på 60 fps ändå.

Skrivet av Ankh:

Jag vet inte hur det är på konsol, men på Pc är det omöjligt att inte märka den skillnaden...i stort sett omöjligt åtminstone

Man ser en väldigt stor skillnad mellan 30fps och 60fps. Men jag håller med, ibland jag kör också hellre på ögongodis än 60fps i vissa titlar (typ Last of Us och liknande).

Skrivet av Molotov:

Förstår inte varför allt måste vara 4k.
Kan man inte ha ett 1080 läge allt på max + RT 60FPS?

Lol. Förstår inte varför du ska gnälla på 4K? Ser ju grymt mycket bättre ut än fjuttiga 1080p.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Lol. Förstår inte varför du ska gnälla på 4K? Ser ju grymt mycket bättre ut än fjuttiga 1080p.

Men snälla hur gammal är du?
Korkad kommentar.

Jag gnäller inte jag ställde en fråga.
Om man nu inte kan få 60fps med allt på max + RT varför finns det inte ett alternativ att ha lägre upplösning och allt på max i 60FPS?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har fortfarande svårt att förstå hur folk inte kan märka skillnad mellan 30 fps och 60 fps på en 60hz tv. Det är som natt och dag.
60 fps i första hand, sedan upplösning, sedan strålar och skit

Medlem

Grymt med valmöjligheter. Jag tyckte att Performance RT fungerade bra i Spider-Man/Miles Morales, så om inte upplösningen dyker rejält i Rift Apart i det läget så fortsätter jag troligtvis med det. 30 FPS går bort direkt, särskilt på OLED så tycker jag inte att det håller alls.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Flakmonkey
Skrivet av Molotov:

Förstår inte varför allt måste vara 4k.
Kan man inte ha ett 1080 läge allt på max + RT 60FPS?

Kan nog vara för att det skulle se dåligt ut ur ett PR-perspektiv. Ett flaggskepp och exklusiv titel och konsolen klarar inte ens av att köra det i 4k. Känns som att det skulle använts emot dem rätt rejält. Men jag håller med dig, jag skulle gärna sett ett sånt val också. Många har ju inte ens möjligheten att köra spel i 4k pga TVn och då är det ju verkligen bortslösad potential.

12
Skriv svar