Sätt DITT betyg på Biomutant!

Robot
Sätt DITT betyg på Biomutant!

Vi satte en 4 – vad sätter du?

#biomutant


Medlem

Spännande grafik och tematik - men själva upplägget, striderna och dialogerna är så sagolikt enformiga att jag nästan självdör av tristess varje gång jag startar upp det…

Medlem

Tänkte skaffa det, men väntar till första rean med tanke på att det fått blandad kritik.

Inaktiv

Jag har inte spelat ännu

Medlem

Sätter en 3:a i betyg, vilket för mig betyder att spelet är bra, alltså att spelet har mer fördelar än nackdelar.
Men det är tillräckligt mycket saker som irriterar mig att det inte blir en 4a (mycket bra) eller 5 (mästerligt).

Har inte spelat klart spelet, är ca 30 timmar in och 90% av det jag gjort är side content eller upptäckt världen, vilket var det som lockade mig till spelet. Det och combat. Båda två är riktigt bra, så jag känner inte att det var ett dåligt köp för mig.
Däremot så tycker jag att story, hur questar fungerar (och hur tråkiga dem är) och ljud/prat är tråkigt, irriterande och/eller dåligt.

Så en balanserad 3:a tycker jag att spelet förtjänar.

Medlem

2/5.

Årets besvikelse hittills.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

NuZ
Testpilot

Inte klar än, men än sålänge en 4/5. Fantastiskt kul combat och världsbyggandet är amazing


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

2.5/5 nu när jag faktiskt spelat en del av det. Det känns glest och... lösryckt, på något vänster? Svårt att förklara. Hade behövt mer fokus. Hade behövt mer utvecklare på teamet med mer erfarenhet, är min magkänsla. THQ Nordic gjorde verkligen Experiment 101 en björntjänst när de marknadsförde och prissatte spelet som något slags AAA-spel, när det borde lagt på samma nivå som många andra indiespel.

Medlem

Otroligt tråkig och jobbig story så den började jag bara klicka förbi. Gör nästan aldrig det i spel. Att en berättare stog för hela storyn klicka inte alls för mig. Skulle dom pratat själva skulle den nog känts bättre. Jag gissar att de blev mycket billigare att göra det på deras sätt

Gameplay är helt okej och kul tycker jag
Inga buggar eller problem med fps, kör i 4k allt maxat. Så spelet fungerar bra

Världen tycker jag är också vacker och rolig att utforska

3/5

Medlem

Är lite kluven, det är ett roligt spel att bara glida omkring i, men det är alldeles för enkelt. Körde på svåraste svårighetesgraden och ingenting överlever i mer än 5sec när man körde ranged, samt att levlandet överlag känns rätt lamt i det stora hela. Det var vidrigt när man inte kunde stänga av motion blur enkelt men det löste de relativt snabbt iaf. Kan ju inte heller direkt kalla pusslen för pussel. Det är varken riktigt bra eller dåligt.

Köp det på Rea skulle jag säga.

Medlem

Väldigt sugen på att lira men som med alla andra spel jag köper nuförtiden väntar jag tills det går för runt en hundring så det dröjer nog innan jag sätter betyg 😅

Hcz
Medlem

Ett svagt 2/5 i betyg.
Många missar som inte ska förekomma och en helt död värld gör inte saken bättre =( Så inget spel jag kan rekommendera.

Medlem

Jag blev klar för några dagar sedan och betyget pendlade verkligen för mig upp och ned. Spelet blir tjatigt, berättartekniken tröttnade jag snabbt på och alla områden som är copy past är tröttsamma men efter att först tyckt illa om craftingsystemet så kom jag mig att älska det och har modifierat mer än jag vill erkänna. Och ibland, när ett nytt område öppnar upp och man verkligen kan utforska och själv sätta ihop en historia av vad som hände, då älskar jag spelet. Striderna känns tunna men blev bättre (än aldrig roliga) så jag sköt mig mest fram då distansvapen känns bättre att använda.

Jag hoppas verkligen att spelet säljer helt ok, att studion kan för med större budget och mer resurser så tror jag att tex en 2 skulle kunna bli riktigt bra


signatur

Ultrazine

Medlem

Riktigt svag 2a för mig. Var hypad men levde verkligen inte upp till mina förväntningar. Stelt, o polerat, mediokert. Enda som gör att det får en 2a är att det var hyfsat fint.

Medlem

Håller med FZ, i stort. Skulle vilja ge det 3.5 alternativt en svag 4 om möjligheten fanns. Det är inte mediokert men det är en del brister som lyser igenom ju mer man spelar.

En skitsak jag stör mig på att när man hoppar och landar "hårt" , varför i helskotta ska det vara någon slags stopanimation som tar bort hela flytet i rörelserna? Otroligt störande att man ska ramla, i brist på andra ordval. Är man inte en megahyperkaninninja ?
Samma sak när man är på mount.. APP APP du föll 3 cm, mountet gör en megaseg jag ramlade och måste resa mig upp animation. Bara hindrande, konstigt designbeslut imo.

Skulle jag framhäva en sådan brist är det att combaten. Jag har nu "klurat ut" hur jag enklast är mest effektiv i striderna. Det handlar om att snabbt få ihop 3 combos så man kan spruta ut dmg i slow motion mode (glömmer alltid vad det heter). Blir lite för mkt rinse and repeat i ALLA encounters, förutom World eaters hitills som är gimmick fights, vilket jag uppskattar.

Repeterar mig säkert lite nu men magin känns också vääääääldigt underwhelming. användbart? Sure.. nödvändigt? Absolut inte.. Och då har jag ändå mest stats i .. intellect ? 190 eller något sådant. Bara den gröna gasen som förvirrar fiender som är riktigt bra och förenklar striderna ordentligt.

Vill dock nämna att för att vara studions första stora titel (första .. period kanske?) så är jag imponerad. Finns något väldigt bra att bygga på. Kul att en så liten studio har lyckats göra en sån trevlig värld att ramla omkring i .

Världen är överlag väldigt mysig.

Medlem

4/5
Tänkte först sätta en 3a men hade riktigt kul med spelet och kunde inte sluta spela och det blir oftast ett högt betyg i mitt tycke då. Var ett perfekt spel att liggspela i soffan efter ett gäng hårda timmar framför Returnal. Gillar man dessutom att loota skit och crafta så är detta en dröm! Nackdelar var långa och tråkiga dialoger och vad som hände när eftertexterna kom utan att spoila för mycket.
Otroligt stabil debut och ja, folk gnäller att det kanske var lite för dyrt men jag tycker inte man kan bedöma ett spel baserat på vad det kostar OM det inte är riktigt sönder vill säga.

Medlem

Har tagit upp spelet två gånger och verkligen försökt ge det en chans, men efter 5 timmar total speltid så har jag gett upp nu. Storyn och karaktärerna blev enbart ett störningsmoment redan 15 minuter in, världen inbjuder inte till utforskning och combaten kändes väldigt platt och oinspirerad. Blev en miss på alla fronter för min del, tyvärr, då det på papper känns som right up my alley. Kanske behöver ge det mer tid men just nu känns det bara som ett straff att sätta sig ner med skiten, så det får en grinig 2:a av mig.

Redaktör

Era röster gör det inte ett dugg klarare hur bra Biomutant är. Rätt jäkla jämnt.


signatur
Medlem

Världen kunde vara mer levande med lite fler mobs här och där.
Worldeaters är dom roligaste man möter, resten går ner som käglor om man har rätt vapen. Lite för enkla mobs.
Magi är, halft meningslöst i mitt tycke, bara stannar upp fighterna. Det går snabbare att bara meja ner dom med range/melee.
Trots detta ger jag spelet en svag 4.a av 5


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Era röster gör det inte ett dugg klarare hur bra Biomutant är. Rätt jäkla jämnt.

https://cdn.fz.se/artikel/fil/1429082?key=4b3323798bd618704af...

Sen vet man ju inte hur många av de som lagt en röst har spelat. De som spelat igenom det minst en gång verkar landa runt 3, eller nedåt. Tror lägre betygen är för att man trodde det var så mycket mer än det egentligen var. Känns som ett "bra" spel, men där grafiken är 4/5 och resten allt från en 4:a till idel 1:or eller 2:or.

Om man tänkt spela känns det som man gör klokt i att vänta ett år och skruva ned förväntningarna något.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Med tanke på era redovisningar vet jag inte riktigt om jag ska spela det eller ej. En del gillar det, men hos många så finns det fortfarande mycket önskemål. Det är ett tufft val.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

Med tanke på era redovisningar vet jag inte riktigt om jag ska spela det eller ej. En del gillar det, men hos många så finns det fortfarande mycket önskemål. Det är ett tufft val.

Gillar du open world, explora en fin värld, crafta och loota skit så kör på bara!

Medlem

Mitt betyg är ?/5!

Motivering: Jag har inte spelat spelet.

Medlem

Jag gillar spelet i all sin helhet, men att det inte flyter så bra på min ps4 pro drar ned det litegranna. Kanske blir ett köp på steam under någon rea då jag såg att det fins folk som ska börja modda, vilket kan bli riktigt fett.
3 av 5

Medlem

4/5, combat var lite meh men världen fungerar så jäkla bra ihop med mysfaktorn.

Medlem

Story och grafik är helt ok. Men de viktigaste är
Inte bra. Alltså själv gameplay. Striderna når inte fram och alldeles för mycket dialog.
Jag ger betyget 2 av 5.


signatur

🐖💨💩

Medlem

Ger spelet 3/5. Världen är vacker och färgglad men blir lätt lite för enformig.
Fiender dör alldeles för lätt och ger ingen större utmaning tyvärr.. crafta vapen var kul i början, men sedan slutade det med att man körde samma vapen från mitten av spelet tills det var slut (med mindre tweaks/upgrades efterhand).
Det som jag hade mest svårt för var dock all loot! Alldeles för mycket loot och items som till slut bara blir jobbigt och rörigt.. vilket i sin tur inte gör att det ens känns belönande att få någon loot till slut.
Även storyn blev väldigt tråkig och något som jag bara spam-klickade bort efter ett tag..

Medlem
Skrivet av Fulci:

Tänkte skaffa det, men väntar till första rean med tanke på att det fått blandad kritik.

Ja tänkter det med

Medlem

Sluta att säga att spelet behöver fler fiender. Det är absolut inte ett av felen i spelet. Självklart så har du redan dödat alla där. Flr det finns minst dubbelt så många fiender som i Zelda. Det sköna att fiender inte dyker upp igen är att du kan koncentrera dig på alkt du missat i det området istället. Världen är så pass stor att du inte behöver gå tillbaka till samma områden mer än ettbpar gånger ändå. Har spelat spelet rätt ordentligt och har inte kommit halvvägs känns det som. Vill ge spelet en 3.5 just nu eftersom jag tappat det lite. Men det är nog igentligen värt en 4a.

Medlem

Varför spelet är en stor besvikelse för mig:

* Story omöjlig att ta till sig av då dialogerna är skräp
* Hemsk inledning. Kändes som att kolla på scener skapade av barn
* Noll känsla av att skjuta/slå på fiender
* musik?
* Överdrivet stora och tomma ytor. Flera gånger känner man sig som en dvärg i en värld byggd för normalstora.
* onödigt många resurser. Rörigt

Plus:

* kreativ crafting
* hög potential inför en uppföljare


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar