Xbox: Allt är förlåtet

Medlem

Jag är en PC spelare först och främst men..
Har en gammal xbox (min första konsol) , mest för att den gick att chippa och xbmc.
Köpte en 360 mest för att det va rea på den just då och jag ville spela rockband.
Tänkte skippa förra generationen helt men sen kom gamepass.
Skaffade en one x på tradera för en billig penning. Nu är jag all in då jag köpt en begagnad one med kinekt till barnen och har GP ultimate för jag spelar ju helst på PC.
Det enda som lockar med series x/s är bakotkompabilitet.

Min slutsats i detta är att MS är i en väldigt bra sists just nu. Nu ska de bara släppa spelen. Denna generationen han inte imponerat i spel än varken för PS eller Xbox.
Men i nuläget är MS mer konsumentvänliga och gör de flesta saker bättre än Sony nu.
Fast saker kan ändras.

Medlem

Svar ja, allt är förlåtet och lite till!

Don Mattrick förstörde ett helt varumärke när Xbox One visades upp. Jag tycker Phil Spencer har rensat bort Mattricks idioti så gott det gått, via Game Pass, Xbox One X, för att inte tala om nya Xbox Series. Framför allt så behöver Sony utmanas och denna generation kommer (måste) Microsoft att leverera, vilket vi alla vinner på!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Bästa och the konsoll man borde köpa just nu.

Said noone ever.

Eller så köper man vilken som helst ingen som helst skillnad på dem båda, folk måste sluta vara så kåta jämföra.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag såg aldrig avtäckningen av Xbone men kommer ihåg en del av skriverierna. Enda anledningen till att jag egentligen skaffade en Xbone var för att Netonnet sålde gamla fetingversionen (One S hade hunnit lanseras) för 1500kr med Gears of war 4 inkluderat när de öppnade upp här i Sundsvall. Det var väldigt mycket spontanköp över det hela och jag har nog använt konsolen i 20 timmar totalt. Den står och väntar på mig i gästrummet där vår extra-TV står. Sommaren 2018 blev det en PS4a som använts betydligt flitigare och nu under våren blev det en PS5.

Sony vinner helt enkelt på att de har fler exklusiviteter jag inte vill vara utan. Men helst spelar jag trots allt på PC

*edit*
Jag måste dock ge dom att de gör mycket rätt nuförtiden. Designen på Series X är också sååååå mycket läckrare än rymdskeppet PS5.

Har köpt och äger de flesta konsoler som släppts sedan NES men Xbox One är nog den enda som jag ångrar att jag köpt.
Släpptes ju verkligen inga spel till den. Tror jag köpte 4 stycken totalt under dess levnadstid. Gears 4 och 5, Halo 5 och Sunset Overdrive. Sen var ju alla multiplattformstitlar bättre till PS4 så blev ju att man köpte allt dit.

Medlem

Ingen som reagerar på att vi nästan är där ändå, bara några år senare?

Dra internet pluggen och försök göra något med ett nytt spel.

Skivorna är i princip en licens i fysisk form, en stor del av spelet ligger på microsofts servrar.
Skulle du i framtiden försöka lira spelen när du inte har tillgång till microsoft servrar, så är det vissa spel du kan spela opatchade, men många kräver downloads osv.

Har försökt sätta min konsol som hemma konsol, och sedan lägga digitala köp på extern disk, sedan resetat konsolen, dragit sladden, stoppat i hårddisken och boxen vet inte ens vad som är på hårddisken....

Medlem
Skrivet av xdrive:

Ingen som reagerar på att vi nästan är där ändå, bara några år senare?

Dra internet pluggen och försök göra något med ett nytt spel.

Skivorna är i princip en licens i fysisk form, en stor del av spelet ligger på microsofts servrar.
Skulle du i framtiden försöka lira spelen när du inte har tillgång till microsoft servrar, så är det vissa spel du kan spela opatchade, men många kräver downloads osv.

Har försökt sätta min konsol som hemma konsol, och sedan lägga digitala köp på extern disk, sedan resetat konsolen, dragit sladden, stoppat i hårddisken och boxen vet inte ens vad som är på hårddisken....

Jag vurmar för att hålla gamla spel levandes.
Dagens utveckling är verkligen inte att föredra.
Men ska jag vara ärlig så är det ytterst få gamla spel jag lägger tid på.
I sanningens namn så är det bara wow classic och nu TBC classic jag spelar.
Alla andra gamla spel finns bara där i minnet.

Och förvisso är Microsoft ljusår före Sony även där.
20$ så har du tillgång att köra utvecklingskod på din konsol. Dvs, tusentals gamla spel vaknar till liv via emulatorer.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Och ska väl tillägga att jag som lite Sony fanboy inte vågar köra min ps5 i "restmode" än.
Något jag gjort med min ps4 pro i flera år.

Det säger något.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Xbox har absolut vuxit i sin kostym. Med gamepass lär de ha fått många nya spelare. Med en hyffsad dator så känns det dock en bit ifrån att man köper en Series X även om den maskin mässigt verkar vara betydligt bättre än PS5. Men Microsoft gick om Sony i kvalitet i konsoler i och med Xone och det verkar inte vara något som Sony tagit igen med PS5 tyvärr.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Phyrino:

Skaffade en one x på tradera för en billig penning. Nu är jag all in då jag köpt en begagnad one med kinekt till barnen och har GP ultimate för jag spelar ju helst på PC.

Vad spelar du på Kinect till Xbox One? Det hann väl knappt komma några spel förutom Kinect Sports Rivals?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Tassel:

Och ska väl tillägga att jag som lite Sony fanboy inte vågar köra min ps5 i "restmode" än.
Något jag gjort med min ps4 pro i flera år.

Det säger något.

Har kört med rest mode hela tiden sedan jag fick konsolen i december. Inga problem alls mer än att den får för sig att uppdatera och stänga av spel som är i rest mode om du inte stänger av det. Tror den buggen du tänker på löste sig förra året.

Medlem

Kommer ihåg hur värdelös presentationen var. Microsoft hade totalt missat vad tittarna och journalisterna ville veta. Läste att efter presentationen kunde reportrarna gå och prata med representanter för Microsoft och ställa frågor. Nästan ingen av dessa kunde svara på frågor om upplösning, bilduppdatering, frågor om spel, hårdvara eller liknande. Det enda de hade fått information om var TV funktionerna och Kinects röstsystem, plus Call of Duty och lite EA Sports.

Medlem
Skrivet av pinky:

Har kört med rest mode hela tiden sedan jag fick konsolen i december. Inga problem alls mer än att den får för sig att uppdatera och stänga av spel som är i rest mode om du inte stänger av det. Tror den buggen du tänker på löste sig förra året.

Låter bra!
Men kör du med en extern hårddisk för ps4 spel?
Är rädd att de ska balla ur som den gjorde för vissa i början.
8tb ps4 spel åt skogen... 😎


signatur

“All thinking people are atheists.”

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av xdrive:

Ingen som reagerar på att vi nästan är där ändå, bara några år senare?

Dra internet pluggen och försök göra något med ett nytt spel.

Skivorna är i princip en licens i fysisk form, en stor del av spelet ligger på microsofts servrar.
Skulle du i framtiden försöka lira spelen när du inte har tillgång till microsoft servrar, så är det vissa spel du kan spela opatchade, men många kräver downloads osv.

Har försökt sätta min konsol som hemma konsol, och sedan lägga digitala köp på extern disk, sedan resetat konsolen, dragit sladden, stoppat i hårddisken och boxen vet inte ens vad som är på hårddisken....

Så är det. Och frågan är vad vi som konsumenter kan göra för att stoppa denna utveckling. Känns rätt... hopplöst. Ibland gillar jag Nintendo av detta skäl. Old school. På gott och ont, förvisso.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av RuneClaw:

Kommer ihåg hur värdelös presentationen var. Microsoft hade totalt missat vad tittarna och journalisterna ville veta. Läste att efter presentationen kunde reportrarna gå och prata med representanter för Microsoft och ställa frågor. Nästan ingen av dessa kunde svara på frågor om upplösning, bilduppdatering, frågor om spel, hårdvara eller liknande. Det enda de hade fått information om var TV funktionerna och Kinects röstsystem, plus Call of Duty och lite EA Sports.

https://www.youtube.com/watch?v=KbWgUO-Rqcw

Jag har även sett en del parodier eller hoppklipp, men den behöver inte parodieras. Den är verkligen lika usel när man ser den i dag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Alltid haft xbox sen xbox kom med chip, 360 sen one och X. Kommer alltid köra xbox no matter what.

Xbox för mig är lika solklart som köpa PC för gameing än en Mac. På kontoret Mac anyday dock.

Skiter helt i diverse strul dom haft genom åren, Är man GAMER så VET man det är inte alltid guld & gröna skogar jämt.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Låter bra!
Men kör du med en extern hårddisk för ps4 spel?
Är rädd att de ska balla ur som den gjorde för vissa i början.
8tb ps4 spel åt skogen... 😎

Nä det gör jag inte förvisso, men personligen hade jag kört rest mode ändå

Men OnT: Köpte en Xbox One S för bra pris någon black friday men blev inte så mycket spelande på den. Dålig prestanda främst, Gears 4 var inte spelbart enligt mig och menyerna var segare än sirap.

Series X är 100 ggr bättre och på vissa saker bättre än PS5. VRR stöd från början, Quick resume (som var lite skakigt i början) och game pass (att det inkluderar PC är fantastiskt) . Föredrar fortfarande PS5 men de har verkligen skärpt till sig och framtiden ser rätt ljus ut skulle jag säga.

Medlem

Jag föll också för Xbox OG och lämnade i princip min PS2 för att aldrig mer köpa Playstation. Jag älskade Xbox 360! Jag förblev trogen Xbox även under katastroflanseringen av One. Det var inte lätt. Jag fick vänta ett halvår längre än mina spanska släktingar. Jag fick köpa den där jävla Kinect som ingen ville ha för en extra tusenlapp.

Men jag trodde att det skulle lösa sig i slutändan. Jag drevs också av hur unisont alla gamers på forum och sociala medier gottade sig i den katastrof som var lanseringen och alla hån som kom mot Microsoft men också mot oss som ändå tänkte köpa Xbox One. Jag har en lång, arg krönika till de personerna på min insomnade blogg. Effekten för mig blev att fortsätta vara Xbox trogen, hur barnsligt det än kan låta.

Jag var aldrig missnöjd med Xbox One när den väl kom och även bjussade på Forza 5 och det årets Fifa som kompensation! Jag skaffade Xbox One S efter ett tag. Sen när min son som ärvde min första Xbox One började han snart klaga på hårddiskutrymmet och jag köpte en Xbox One S till.

När jag sen köpte Xbox Series X på premiärdagen så skördar jag frukterna. Vi har tre Xbox i lägenheten och alla kan spela samma spel tillsammans. Tillsammans med Game Pass och det alltid pålitliga onlinespelandet så känner jag att det inte finns något att ångra. Microsoft har utöver One-lanseringen gjort allt rätt i mina ögon.

Medlem

Köpte en Xbox One Day One edition som den kallades när man förbokade. Det två saker jag blev grinig på var att Kinecten inte utnyttjades mer, jag var tvungen att köpa något för 1000kr som sedan inte användes samt att de snålade in på hårdvaran för annat, som t.ex. Kinect och tv tv tv tv tv. Den klenare hårdvaran får vi ju dessvärre fortfarande lida av då de spel som släpps idag ska rulla på den klena klena lådan.
Men uppgraderade från OG till XO och blev mycket överraskad. Och njuter idag av både min SX samt SS beroende på när på dygnet jag ska spela. Längtar tills vi äntligen kan lägga last-gen bakom oss och alla spel nyttjar den nya kraften


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Inaktiv
Skrivet av PontusT:

Då är den här forum-tråden inget för dig..?

Jo det tycker jag allt. Vad är det för gatekeeping?

Skrivet av anon_118566:

Jag har en PC med snarlika specs som den du har i signaturen. Tycker fortfarande min Series X är supertrevlig!

Men känns det inte onödigt att ha en xbox när du redan har en PC? Själv hade jag kanske valt en PC och en PS5 eftersom PS har lite exklusiva spel åtminstone.

Skrivet av Bojkott:

Sen har vi local multiplayer. Att sitta och trängas framför en PC är en riktig glädjedödare.

Visst är konsoll billigare, men det där var ett gammalt argument. Xbox kontroller fungerar till PC också nuförtiden.

Inaktiv
Skrivet av anon_79617:

Men känns det inte onödigt att ha en xbox när du redan har en PC? Själv hade jag kanske valt en PC och en PS5 eftersom PS har lite exklusiva spel åtminstone.

Jag har ju game pass på PC sedan innan så xboxen är i stort sett "gratis" att spela på vilket kanske är den största fördelen. En annan är att xbox och PC funkar ganska bra ihop. Man kan ofta dela cloud saves så man kan spela där det passar för stunden.

Än så länge finns inga spel på PS5 som gör att jag vill ha en men det är troligt att jag skaffar en om något år om spelutbudet ser bättre ut då.

Inaktiv
Skrivet av anon_118566:

En annan är att xbox och PC funkar ganska bra ihop.

Jo, det var det jag menade.
Är det inte bättre att bara ha en PC istället (kopplad till TVn om man nu vill sitta i soffan med handkontroll)?

Aja, jag dömer inte. Mitt argument är egentligen bara att en Xbox i stort sett är en PC nu när de slutat med exklusiviteter mellan de två platformarna.
Jag antar att en XSX är bra om man flyttar runt mycket då den är en gnutta lättare att bära med sig, samt att den är billigare att införskaffa. Xboxen blir mer ett komplement till PCn kanske i jämförelse mot PS5 som mer står på egna ben?
Annars har jag personligen svårt att se någon nytta med att ha både Xbox och PC.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Visst är konsoll billigare, men det där var ett gammalt argument. Xbox kontroller fungerar till PC också nuförtiden.

Visst funkar det, men det var inte det jag syftade på. Det jag syftade på är att det inte är särskilt skoj att sitta och trängas 4 pers framför en dator. Sen är utbudet på spel som stöder local multiplayer uruselt på PC. Finns några enstaka shared-screen titlar som är spelvärda, men split-screen är nästintill omöjligt att hitta på PC.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vad spelar du på Kinect till Xbox One? Det hann väl knappt komma några spel förutom Kinect Sports Rivals?

det är mest mina barn som spelar.
och det är typ Disney/Pixar Rush, Joyride eller vad det nu heter och jag har spelat lite Blue Estate.
Blue estate är lite kul med kinnekt, men bättre på pc. INGET FÖR BARN!!!! men fruktansvärt roligt.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Visst funkar det, men det var inte det jag syftade på. Det jag syftade på är att det inte är särskilt skoj att sitta och trängas 4 pers framför en dator. Sen är utbudet på spel som stöder local multiplayer uruselt på PC. Finns några enstaka shared-screen titlar som är spelvärda, men split-screen är nästintill omöjligt att hitta på PC.

Man kan sitta i soffan och spela dator på TVn också. Det gör jag och polarna ofta.
Och nuförtiden finns alla xbox spel på PC vad jag vet. Xbox är ju bara en liten PC numera.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Man kan sitta i soffan och spela dator på TVn också. Det gör jag och polarna ofta.
Och nuförtiden finns alla xbox spel på PC vad jag vet. Xbox är ju bara en liten PC numera.

Det finns många spel på Game Pass som du endast kan spela på konsolen. Eller? Blev osäker nu.

Dessutom finns det faktiskt folk som gillar tv-spel men som inte är så värst intresserade av PC.

Medlem
Allt handlar om spelen man köpt på sig

Nu har jag haft Ps1, Ps2, Ps3, Ps4 och köpte den digitala Ps5 i början på december. Jag har ett stort spel bibliotek på närmare 138 spel vilket tagit 10-15år att köpa ihop. Nu har jag aldrig haft Xbox men för första gången gjorde jag ett försök och stack till MediaMarkt o klämde en Series S och visst den är en söt liten maskin, knäpp tyst men det är ps5 oså kanske haft tur. Men nu har jag inga spel på Xbox mer än Forza Horizon 4, RDR1 och Alan Wake. Grafiken är helt ok i 2K fast att ps5an kör 4K - 60fps på min Oled G8 65tum. Är bara lite ovan med kontrollen då ps5ans är 10 gånger bättre och skönare i handen tack vare nya storleken och allt lull lull
den fått som ingen annan kontroll har. Men det tog Sony lång tid att ändra. Det fattiga med xbox kontrollen är att den kör fortfarande på dubbel A Batterier, what a fuck när jag såg det här, trodde det var ett skämt för kan inget om märket. Men annars är allt helt ok. Men det spelas ganska lite på den då ps5 är den som går mest varm här hemma. Men just nu spelar jag knappt då sommaren kommit då Sol, Bad, kvinnor, vänner och jobbet går i första hand sen spelandet. Men ps5 har ett stort övertag då alla feta spel släppts till Sony så Microsoft kommer få det väldigt tufft att konkurrera om kunderna då spelen är viktigast sen allt lull lull.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ruffles:

Microsoft har ju något av en historia av att lansera produkter och tjänster som i efterhand verkar ha varit lite före sin tid. Zune, exempelvis.

Always-online väckte mer ramaskri än vad som var berättigat. Att däremot inskränka möjligheten att sälja, och därmed även köpa, begagnad fysiska spel var en usel idé och inte ett dugg kundvänligt.

Ja, den delen var kass, men det fanns väl också en del av av det som möjliggjorde digitala vidareköp?


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Dessutom finns det faktiskt folk som gillar tv-spel men som inte är så värst intresserade av PC.

<3


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Man kan sitta i soffan och spela dator på TVn också. Det gör jag och polarna ofta.
Och nuförtiden finns alla xbox spel på PC vad jag vet. Xbox är ju bara en liten PC numera.

Har du mer än ett rum så är det jävligt bökigt att flytta datorn mellan kontor och vardagsrum bara för en spelkväll. Och alla Xbox-spel släpps inte på PC. Det är bara Microsoft som har gett löftet att alla deras spel kommer till både Xbox och PC, men Microsoft är inte den enda utvecklaren som släpper spel på Xbox. Och även om ett spel finns på PC så är risken stor att local multiplayer är bortplockat då efterfrågan är så pass liten på PC att ytterst få utvecklare bryr sig om att implementera något som knappt kommer användas.

123
Skriv svar