Xbox: Förlåta eller inte förlåta?

Medlem
Xbox: Förlåta eller inte förlåta?

Sett utifrån att det uppstod en het diskussion i tråden: Xbox: Allt är förlåtet, så kan det vara kul att låta communityt rösta om det.

Nu kör vi!

Diskussionsfrågor
- Varför förlåter ni?
- Varför förlåter ni inte?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Dex
Medlem

Behövdes det en tråd till för att diskutera detta?

Medlem

Lol.

Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Medlem
It's not a lake, it's an ocean

Ja, jag förlåter dem självklart. Det gjorde jag väl redan när jag köpte min första Xbox One 2015 (för att sedan köpa Xbox One S två år senare och två stycken Xbox One X ytterligare två år senare). Det viktiga här är att Xbox lade om kursen. I dag vill jag nog säga att Microsoft är mest konsumentvänliga av de tre stora. Nintendo minst.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Höhö.

Fattar typ ingenting av det där. Första punkten må stämma, att man måste vara inloggad på sin profil (online) för att köra sina spel, är dock osäker då man alltid har internetuppkoppling som fungerar 99,99% av årets 365 dagar, men resten...? Sälja spel? De digitala spelen? Det finns game sharing? Fysiska skivor kan du sälja som vilka andra skivor som helst på till exempel Tradera? Spel som blir låsta? Kompisar i 30 dagar? Så många frågor men så få svar. Gissar på att du aldrig ens ägt en Xbox One själv, jag känner verkligen inte igen någonting av det där i princip.

Du får gärna klargöra lite mer än att posta en "cool" meme som möjligtvis (om ens då?) var aktuell 2013.

Medlem

Du kan ju spela spel i offline läget så länge du loggat in en gång, har skivan och spelet inte kräver online läge, lika som PS5 med andra ord.

https://support.xbox.com/sv-SE/help/hardware-network/connect-...

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Höhö.

Fattar typ ingenting av det där. Första punkten må stämma, att man måste vara inloggad på sin profil (online) för att köra sina spel, är dock osäker då man alltid har internetuppkoppling som fungerar 99,99% av årets 365 dagar, men resten...? Sälja spel? De digitala spelen? Det finns game sharing? Fysiska skivor kan du sälja som vilka andra skivor som helst på till exempel Tradera? Spel som blir låsta? Kompisar i 30 dagar? Så många frågor men så få svar. Gissar på att du aldrig ens ägt en Xbox One själv, jag känner verkligen inte igen någonting av det där i princip.

Du får gärna klargöra lite mer än att posta en "cool" meme som möjligtvis (om ens då?) var aktuell 2013.

Glömde bort att Microsoft faktiskt har game sharing, men i övrigt blir ju allt mer låst till digitala services. Även fysiska kopior behöver day-1 patchas och allt mer kopplas till ett konto och mot en server för att kunna fungera ordentligt eller alls.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Glömde bort att Microsoft faktiskt har game sharing, men i övrigt blir ju allt mer låst till digitala services. Även fysiska kopior behöver day-1 patchas och allt mer kopplas till ett konto och mot en server för att kunna fungera ordentligt eller alls.

Är ju knappast inte så att det är unikt för MS/Xbox med dag 1-patchar eller att skivan ibland endast fungerar som en "nyckel". Är väl exakt likadant på PS4/5?

Allt är ju digitalt nuförtiden, det ligger i tiden. Folk konsumerar både musik och film digitalt via streaming, vi äger fysiska utgåvor i mindre utsträckning överlag.

Man kan tycka vad man vill om det men att det skulle vara något unikt för MS/Xbox är ju inte sant någonstans.

Vad man däremot kan göra är att stoppa in sin elva år gamla FYSISKA RDR-skiva i Series X och köra från en lika gammal save, något som inte går att göra på någon annan konsol vad jag vet. Om det är några som "vårdar" gamla spel så är det ju MS just nu. "Låsta spel", jo, tjena.

Fortfarande oklart budskap med bilden du postade. Ingenting stämmer ju.

KoP
Medlem

Förlåter för att jag inte är speciellt långsint.

Redaktör

Jag tycker inte att det finns något att förlåta. Microsoft och alla andra företag väljer själva vilka produkter de vill skapa/sälja, och vi konsumenter väljer om vi tycker de är värda våra pengar. Ordet "förlåta" antyder att Microsoft svikit någon sorts löfte till konsumenterna, alternativt att konsumenterna hade rätt att kräva vissa saker som Xbox One sen inte infriade. Så är det inte. Snarare är det så att vi blev besvikna på det MS presenterade för att det var annat än vi önskat. Men det handlar då om våra önskningar, inte Microsofts löften.

Så länge grundläggande förväntningar infrias har MS inget att förlåta. Man kan argumentera för att online-krav, låst begagnatförsäljning och sånt bryter mot grundförväntningarna, och att det skulle ligga till grund för ursäkt. Samtidigt är det saker som kommunicerades långt före konsolen släpptes, så konsumenterna visste det vid releasen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så länge grundläggande förväntningar infrias har MS inget att förlåta. Man kan argumentera för att online-krav, låst begagnatförsäljning och sånt bryter mot grundförväntningarna, och att det skulle ligga till grund för ursäkt. Samtidigt är det saker som kommunicerades långt före konsolen släpptes, så konsumenterna visste det vid releasen.

Men alltså, det här med "låst begagnatförsäljning", vad är det ens? Fungerar utmärkt att sälja vidare en fysisk skiva, varför skulle det inte göra det? Går det att sälja vidare digitala spel till kompisar på Playstation men inte på Xbox, eller vadå? Blir genuint nyfiken.

"Låst begagnatförsäljning" låter som en skröna i mina öron. Det kanske talades om det, men att det sen aldrig blev något av, eller?

Presentationen och lanseringen av Xbox One var usel, det kan säkert alla skriva under på, samtidigt får jag en känsla av att mycket desinformation spreds på nätet därefter. Lögner blev till sanningar.

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

Men alltså, det här med "låst begagnatförsäljning", vad är det ens? Fungerar utmärkt att sälja vidare en fysisk skiva, varför skulle det inte göra det? Går det att sälja vidare digitala spel till kompisar på Playstation men inte på Xbox, eller vadå? Blir genuint nyfiken.

"Låst begagnatförsäljning" låter som en skröna i mina öron. Det kanske talades om det, men att det sen aldrig blev något av, eller?

Presentationen och lanseringen av Xbox One var usel, det kan säkert alla skriva under på, samtidigt får jag en känsla av att mycket desinformation spreds på nätet därefter. Lögner blev till sanningar.

Jag tog bara några saker från bilderna i tråden, utan att kolla upp det. Men nej, det blev aldrig något av det. Det var snack om avgifter och godkännande för begagnathandel kring när konsolen skulle avtäckas, men som sen klargjordes/dementerades. Är väl sånt som hänger kvar.


signatur
Kontot avslutas

Jag har inte hängt med så mycket.
Vet att det 2013 var tal på att det skulle vara krav på en massa onödiga saker för att ens kunna använda en Xbox One som fans världen över reagerade starkt på.
Själv tyckte jag att det löste sig eftersom jag inte hörde så mycket mer om det efteråt. Var varken intresserad av Xbox One eller Playstation 4 till en början eftersom ingen hade något intressant att erbjuda mig men med tiden så blev både Xbox 360 spel och Xbox original spel tillgängliga och på grund av detta så är både Xbox One och Xbox Series X intressanta för mig idag. Men Playstation har inte haft något som tilltalat mig sedan Playstation 3.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tog bara några saker från bilderna i tråden, utan att kolla upp det. Men nej, det blev aldrig något av det. Det var snack om avgifter och godkännande för begagnathandel kring när konsolen skulle avtäckas, men som sen klargjordes/dementerades. Är väl sånt som hänger kvar.

Ja just det, nu ringer en klocka för mig.
Var det inte så att dem skulle stoppa begagnad handeln genom att ett fysiskt spel skulle bli låst till konsolen den spelades på första gången så att man inte skulle kunna ta med skivan till någon annan och fortsätta spela.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Höhö.

Fattar typ ingenting av det där. Första punkten må stämma, att man måste vara inloggad på sin profil (online) för att köra sina spel, är dock osäker då man alltid har internetuppkoppling som fungerar 99,99% av årets 365 dagar, men resten...? Sälja spel? De digitala spelen? Det finns game sharing? Fysiska skivor kan du sälja som vilka andra skivor som helst på till exempel Tradera? Spel som blir låsta? Kompisar i 30 dagar? Så många frågor men så få svar. Gissar på att du aldrig ens ägt en Xbox One själv, jag känner verkligen inte igen någonting av det där i princip.

Du får gärna klargöra lite mer än att posta en "cool" meme som möjligtvis (om ens då?) var aktuell 2013.

Man behöver bara vara online under en del av installationsprocessen för att ta hem en ändring i en config-fil. Sen kan man köra utan internet om det är ett sådant spel. Så typ allt i den där bilden är felaktigt.

Skribent

Det känns som MS länge fick lida för en dålig kommunikation och en del oklarheter när när Xbox One presenterades. Vissa saker ändrade de, men andra var inte alls så illa som många fick det att låta på internet. Kinectkrav och always online ändrade det tex. Även om jag kan tycka det senare var rätt överdrivet då det helt plötsligt lät som alla bor i skogen utan internet eller mobiler. Vad som krävdes var ju bara att xboxen 1 gång i veckan kollar upp ditt konto, vilket går att göra snabbt om man koppar upp wifi mot en mobil. Nu ändrade det ju det dock, så all fine. Kollar vi sen idag går i princip allt i den där bilden som då stämmer, att applicera på både Sony och Nintendo.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Förlåta? Jag tycker synd om den som är så fäst vid ett företag att den känner att där finns något att förlåta.

Jag sällar mig till skaran som hade Xbox 360, var väldigt nöjd men som bytte till PS4 vid generationsskiftet. Av den enkla anledningen att MS var fel ute med priset, men också av anledningarna som redan tagits upp i tråden. Priset var också anledningen till att jag dissade PS3 när det begav sig.

Vad fick jag den gångna generationen? Death Stranding och God of War bl a.

Är totalt ointresserad av Microsofts egna titlar, så det blir Sony även denna generation. Men det lär dröja så länge de stora titlarna släpps som cross-gen, jag har inte bråttom.

Så om jag "förlåtit" Microsoft? Absolut, jag tänker bara inte köpa deras konsoler.

Medlem

Man kan inte hyra spel? Och Xbox som nästan är synonymt med Game Pass numera.

Medlem

Vad finns det att förlåta egentligen? Ja, Xbox hade dålig ledning som fattade många usla beslut, men de flesta felstegen åtgärdades ju redan innan lanseringen. Det fanns aldrig ett always-online DRM. Kinect behövde aldrig vara inkopplad. Att inte kunna låna ut spel för att möjliggöra att spela retail utan att skivan satt i blev aldrig en grej, utan Xbox One krävde att skivan satt i och du kunde låna ut och sälja dina fysiska spel.

Det dummaste Microsoft gjorde var att tvinga på Kinect och en HDMI-in kontakt för att göra Xbox till en TV-box. Detta var något som de flesta inte brydde sig om, men det bidrog till en mycket högre prislapp. Kinect, som var den mest kostsammaste och onödigaste grejen, slopade de dock väldigt snabbt, och priset sjönk. Det var dumma beslut, det var det, men inget som var så allvarligt att det krävdes ursäkter och förlåtelse.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Är ju knappast inte så att det är unikt för MS/Xbox med dag 1-patchar eller att skivan ibland endast fungerar som en "nyckel". Är väl exakt likadant på PS4/5?

Allt är ju digitalt nuförtiden, det ligger i tiden. Folk konsumerar både musik och film digitalt via streaming, vi äger fysiska utgåvor i mindre utsträckning överlag.

Man kan tycka vad man vill om det men att det skulle vara något unikt för MS/Xbox är ju inte sant någonstans.

Vad man däremot kan göra är att stoppa in sin elva år gamla FYSISKA RDR-skiva i Series X och köra från en lika gammal save, något som inte går att göra på någon annan konsol vad jag vet. Om det är några som "vårdar" gamla spel så är det ju MS just nu. "Låsta spel", jo, tjena.

Fortfarande oklart budskap med bilden du postade. Ingenting stämmer ju.

Fast man kan ju inte hyra senaste AAA-liret hursomhelst likt man kunde förr, nu får man förhålla sig efter game pass. Och man kan inte köpa och sälja sina digitala kopior eller de fysiska kopior där man aktiverar en nyckel. Att det sedan är lika illa på PS, Nintendo, Steam eller liknande tjänster suger också.

Så poängen är ju att mycket utav det Microsoft försökte genomföra 8 år sedan, har ju mer eller mindre hänt. De har typ kontroll på allt nu. Vilket kanske fungerar okej idag, men vem vet hur det blir framöver om en ny person likt Don Mattrick tar över Xbox.

Skrivet av Arcadia:

Man kan inte hyra spel? Och Xbox som nästan är synonymt med Game Pass numera.

Det är ju en service, där Microsoft har kontroll över utbudet och månadsavgiften.
Visst är ett schyst erbjudande nu men det kan ju ändras när som.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det är ju en service, där Microsoft har kontroll över utbudet och månadsavgiften.

Du har just beskrivit en hyrtjänst.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Du har just beskrivit en hyrtjänst.

Nej gamepass är ju mer typ som Netflix, fast en spelservice. Man får det som finns i utbudet. Man kan ju inte hyra en specifik titel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sapiens:

Nej gamepass är ju mer typ som Netflix, fast en spelservice. Man får det som finns i utbudet. Man kan ju inte hyra en specifik titel.

Och man kan köpa loss det som erbjuds, vilket man inte kan på Netflix.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag förlät dem redan när beslutet ändrades. Inget att ligga sömnlös över, särskilt inte så här länge


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Fast man kan ju inte hyra senaste AAA-liret hursomhelst likt man kunde förr, nu får man förhålla sig efter game pass. Och man kan inte köpa och sälja sina digitala kopior eller de fysiska kopior där man aktiverar en nyckel. Att det sedan är lika illa på PS, Nintendo, Steam eller liknande tjänster suger också.

Så poängen är ju att mycket utav det Microsoft försökte genomföra 8 år sedan, har ju mer eller mindre hänt. De har typ kontroll på allt nu. Vilket kanske fungerar okej idag, men vem vet hur det blir framöver om en ny person likt Don Mattrick tar över Xbox.
Det är ju en service, där Microsoft har kontroll över utbudet och månadsavgiften.
Visst är ett schyst erbjudande nu men det kan ju ändras när som.

Känns som att du blandar äpplen och päron här.

För det första är det inget tvång att om man äger en Xbox att ha Game Pass. Det går alldeles utmärkt att ha en Xbox, men att köpa sina spel (fysiskt eller digitalt) utan att prenumerera på GP. Med GP får du dock 10% rabatt på spel som du vill "köpa loss" och ha i din ägo.

För det andra tror jag ju inte att det är MS fel att affärer där man kan hyra spel har gått i graven. Du får det att låta som om MS var/är pionjärer inom digitaliseringen av spel. Det är något som har växt fram genom ny teknik och som finns överallt. Det ligger i tiden med digitala utgåvor/prenumerationstjänster. Gemene man vill ha en snabb och smidig konsumtion av kultur. För musik har vi Spotify, för film har vi Netflix. Varför skulle just spelbranschen vara fredad mot detta? Jag kan själv tycka att det har gått för långt till viss del och det finns absolut utrymme för en diskussion kring ämnet. Själv försöker jag köpa nya AAA-spel fysiskt, främst för att det är billigare.

För det tredje, när det gäller spel som har "nyckel på skiva", så är ju själva skivan nyckeln. Du kan med andra ord låna ut ett sådant spel till en kompis. BC på Xbox fungerar ju likadant. Stoppar du in en 360-skiva i Series X laddas ju spelet ner, men du kommer inte kunna spela det utan att ha skivan i. Det går utmärkt att låna ut samma skiva till sina kompisar.

Tror inte alls på en dystopisk framtid där någon elak galning tar över MS/Xbox och tvingar oss att betala för något vi inte vill ha. Det är upp till var och en hur man vill göra i dagsläget och tror att det kommer förbli så.

De allra flesta människor använder Spotify, Netflix eller dylik tjänst idag, skulle jag våga hävda, men när det kommer till Xbox och GP är det helt plötsligt "folk som vill kontrollera oss" som döljer sig i kulisserna med sina lömska planer.

Snudd på komiskt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Känns som att du blandar äpplen och päron här.

För det första är det inget tvång att om man äger en Xbox att ha Game Pass. Det går alldeles utmärkt att ha en Xbox, men att köpa sina spel (fysiskt eller digitalt) utan att prenumerera på GP. Med GP får du dock 10% rabatt på spel som du vill "köpa loss" och ha i din ägo.

För det andra tror jag ju inte att det är MS fel att affärer där man kan hyra spel har gått i graven. Du får det att låta som om MS var/är pionjärer inom digitaliseringen av spel. Det är något som har växt fram genom ny teknik och som finns överallt. Det ligger i tiden med digitala utgåvor/prenumerationstjänster. Gemene man vill ha en snabb och smidig konsumtion av kultur. För musik har vi Spotify, för film har vi Netflix. Varför skulle just spelbranschen vara fredad mot detta? Jag kan själv tycka att det har gått för långt till viss del och det finns absolut utrymme för en diskussion kring ämnet. Själv försöker jag köpa nya AAA-spel fysiskt, främst för att det är billigare.

För det tredje, när det gäller spel som har "nyckel på skiva", så är ju själva skivan nyckeln. Du kan med andra ord låna ut ett sådant spel till en kompis. BC på Xbox fungerar ju likadant. Stoppar du in en 360-skiva i Series X laddas ju spelet ner, men du kommer inte kunna spela det utan att ha skivan i. Det går utmärkt att låna ut samma skiva till sina kompisar.

Tror inte alls på en dystopisk framtid där någon elak galning tar över MS/Xbox och tvingar oss att betala för något vi inte vill ha. Det är upp till var och en hur man vill göra i dagsläget och tror att det kommer förbli så.

De allra flesta människor använder Spotify, Netflix eller dylik tjänst idag, skulle jag våga hävda, men när det kommer till Xbox och GP är det helt plötsligt "folk som vill kontrollera oss" som döljer sig i kulisserna med sina lömska planer.

Snudd på komiskt.

Lol, jag gillar att "en ny person likt Don Mattrick tar över Xbox.", är för dig lika med "en dystopisk framtid där någon elak galning tar över MS/Xbox och tvingar oss att betala för något vi inte vill ha." xD

Jag kanske skulle varit tydligare i början med att säga det Microsoft gör inte är unikt. Tycker bara det är konstigt när folk pratar om att förlåta ett företag om något de försökte göra 8 år sedan, medans i praktiken är det mer och mer den framtid vi lever i nu.

Kolla bara på Series S. Finns ju inte ens möjlighet för fysisk kopia där längre. Med största sannolikhet kommer det ju vara standard i framtiden. Är ju bara naivt att tro Microsoft inte kan ändra sin policy om de tror de kan komma undan med det. Var ett tag de brydde sig om PC-spelare, tills de kasta dem under bussen. Nu låtsas de om som att de bryr sig igen, jag köper det inte.

Jag tror inte något utav dagens storbolag bryr sig om spelarnas intresse, bara vad de har i plånboken. Och när folk börjar skita i saker som äganderätten och kontroll över sina spel, gör det bara enklare för dessa bolag att komma undan med att låsa allt till deras tjänster och villkor.

Aldrig förstått den här logiken med "tja men alla andra gör ju så här, därför kan det ju inte vara fel". Liksom wat. Det är ju exakt med sådan skitlogik Sony kom undan med att börja ta betalt för online.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sapiens:

Kolla bara på Series S. Finns ju inte ens möjlighet för fysisk kopia där längre. Med största sannolikhet kommer det ju vara standard i framtiden.

Eller PS5 Digital Edition? Vad är skillnaden? Jag är en fysisk media-kille, så jag är ointresserad av både Series S och PS5 DE. Men lyckligtvis finns ju båda konsolerna även med optisk medialäsare. Så länge vi har valet, så länge streaming och/eller Game Pass-liknande tjänster inte är det enda alternativet utan ett komplement till att köpa spel på skiva, är jag helt för det.

Samtidigt inser ju även jag att framtiden sannolikt kommer att vara helt digital, och det är lätt att begripa varför. Det är billigare för företagen och konsumenterna föredrar uppenbarligen att köpa mer och mer digitalt. Den trenden har sedan länge träffar musik- och filmbranschen, ytterst få köper musik och film på skiva. Jag köper fortfarande film på DVD och Blu-ray om det är något jag verkligen vill äga, men även jag har minskat min konsumtion sedan jag skaffade Netflix. Köper för några tusenlappar om året nu, max. Personer som är mellan 20 och 35 fnissar bara åt mig, jag skulle lika gärna kunna säga att jag hade en VHS-spelare där hemma.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag var också emot digitalt tidigare, jag vill fortfarande ha möjligheten, men jag har stoppat i en skiva i min Series X en gång, och det är Rdr2.

Jag är inte heller någon miljöpartist, men jag ser ändå ett plus där. All tillverkning och distribution kostar på miljön hur man än vrider på det.

Om man ser det till det stora hela, så upplever jag den bästa spelperioden i mitt liv just nu. Nostalgin förskönar och finns ju kvar med krånglande spelkasetter till Nintendo 8-bit, disketterna till Amigan som knappt går att starta idag. Playstation 4 och Xbox One med långa laddningstider oavsett om du kör digitalt eller skiva osv osv.

Just nu så har vi allt ifrån som bästa världarna.

Edit: Ja, Xbox är definitivt förlåten. Drar man bort inflationen i prestandan i någon variant så är detta den bästa generationen om man ser till helheten.

Medlem

Skulle vilja påstå att ett företag äger sin egen produkt. Det betyder att dom gör precis vad dom vill med den. Det vi konsumenter kan göra är att protestera högt samt välja en konkurrent. För hur man än vrider och vänder på det så är huvudsyftet för dessa företag att maximera vinsten. Och gör dom bort sig och tappar konsumenter så misslyckas dom med sitt mål att locka fler att välja deras produkter och i förlängningen tjäna mer pengar.
Ni ska ju inte tro att dessa företag existerar för eran skull. Dom existerar tack vare er.

1
Skriv svar