Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nemo:

Det är väldigt intressant teknik det där. Jag tänkte läsa hur det funkar i detalj — exakt vad är det för trick som åstadkommer FPS-boosten i ett existerande spel? Jag lyckades dock inte hitta något utan enbart spekulationer och gissningar här och där på nätet (eller så var min google-fu inte så stark idag 😁).

Vet du om det finns någon officiell teknisk spec på FPS Boost? Det vore väldigt intressant att ta en titt på den (jag är utvecklare själv så det är alltid kul att studera andras kod och lösningar 🙂).

Nej jag har inte sett något. Förmodar att det är lite hysch-hysch, eller bara jäkligt nischat Det finns en del intervjuer med Jason Ronald (Skäggmannen) som går igenom lite mer.

Det här är den bästa förklaringen jag fått:

"Rough summary is there is an API Call used by most DirectX games that synchronizes the game to certain periods. FPSBoost replaces the original time cycle value with a different one.

Think of the game doing the following things

Record the current time before doing any work
Perform all game logic and graphics for a frame
Record the current time after doing any work
Calculate the amount of time to SLEEP/Wait/Do Nothing until the next regular periodic game cycle
Go to Step 1.
Step 4 is roughly doing the following:

Game Cycle is one of the following (1/30th, 1/60th, 1/120th of a second)

Time spent working: TimeStamp 3 - TimeStamp 1

Time to Sleep: Game Cycle - Time Spent Working

What FPS Boost does is essentially replace the initial Game Cycle with something else so it runs faster. If the game was 30fps and is boosted to 60fps then Cycle of 1/30th of a second is replaced with 1/60th. Boosting from 60fps to 120fps replaces 1/60th to 1/120th.

Since the game is sleeping/waiting/doing nothing for less time, it operates faster."

There are actually two ways of doing this:

1. Fool the framedraw logic into following a virtual clock. The virtual clock operates faster so that you get the game to operate on a faster setup while it still thinks it is doimg 30fps. Of course, you need certain key frames to hit at the same time as earlier.

2. Keep the framedraw budget time the same as earlier (32ms), but instead draw your own interpolatef frame every 16ms or 8ms to give a 60fps or 120fps effect. This requires Deep Learning.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: strålande, mycket bra info! Då vet jag ungefär vad tricket innebär och vad som krävs för att det ska fungera.

Det funkar inte i vissa spel läste jag, vilket antagligen beror på att de har en egen variant av Game Cycle där ovanstående inte går att använda.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nemo:

@Mortaigne: strålande, mycket bra info! Då vet jag ungefär vad tricket innebär och vad som krävs för att det ska fungera.

Det funkar inte i vissa spel läste jag, vilket antagligen beror på att de har en egen variant av Game Cycle där ovanstående inte går att använda.

Ja det fungerar inte med alla. Jag är inte så väldigt insatt, men det är tydligen lite magi inblandat också


signatur

Jump in.

Medlem

Tog mig an denna pärlan igen. När kärringen hemma nu är höggravid är detta den bästa sommarunderhållningen jag kan få när jag inte springer ärenden åt henne.

Avstängd

Jag är på andra varvet av AC valhalla och ser det som minst lika bra som rdr2. Mycket är väl att det är otroligt snyggt på PS5 och det finns mycket sidogrejer att göra som är underhållande. Sen släpper dom ju faktiskt bra expansioner med till skillnad från rockstar som inte släpper något alls

Jag önskar en uppdatering till rdr2 med så kanske man får ork att köra om det igen.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag är på andra varvet av AC valhalla och ser det som minst lika bra som rdr2. Mycket är väl att det är otroligt snyggt på PS5 och det finns mycket sidogrejer att göra som är underhållande. Sen släpper dom ju faktiskt bra expansioner med till skillnad från rockstar som inte släpper något alls

Jag önskar en uppdatering till rdr2 med så kanske man får ork att köra om det igen.

Ja det var tråkigt att de inte kom med expansioner utan bara gett content till Online. Har dock inte provat de bitarna, bara kört ca fem uppdrag online

Ambassadör
Xbox
Skrivet av breahl:

Jag är på andra varvet av AC valhalla och ser det som minst lika bra som rdr2. Mycket är väl att det är otroligt snyggt på PS5 och det finns mycket sidogrejer att göra som är underhållande. Sen släpper dom ju faktiskt bra expansioner med till skillnad från rockstar som inte släpper något alls

Jag önskar en uppdatering till rdr2 med så kanske man får ork att köra om det igen.

Hur är Wrath of the Druids?

Det måste man fasiken ge Ubisoft en eloge för, de har alltid matiga och bra expansioner.


signatur

Jump in.

Medlem

Red Dead Redemption 2 får VR mod från samma skapare som skapat bla VR modden för GTAV

Red Dead Redemption 2 VR Mod Launches In Early Access From GTAV VR Modder


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Hur är Wrath of the Druids?

Det måste man fasiken ge Ubisoft en eloge för, de har alltid matiga och bra expansioner.

Wrath var bra faktiskt, tog mig typ två speldagar att köra igenom den och var trevligt att besöka Dublin och Irland. Ser fram emot siege of Paris som kommer framöver. Sen går det starka rykten om en tredje expansion med som ska vara större än dessa två.

Ja ubisoft levererar alltid men såg att dom hade 19 000 anställda och 40 studios över hela världen. Dom sökte arbetskraft till studion i Köpenhamn så därför jag såg siffrorna. Tror inte rockstar har så många anställda.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av breahl:

Wrath var bra faktiskt, tog mig typ två speldagar att köra igenom den och var trevligt att besöka Dublin och Irland. Ser fram emot siege of Paris som kommer framöver. Sen går det starka rykten om en tredje expansion med som ska vara större än dessa två.

Ja ubisoft levererar alltid men såg att dom hade 19 000 anställda och 40 studios över hela världen. Dom sökte arbetskraft till studion i Köpenhamn så därför jag såg siffrorna. Tror inte rockstar har så många anställda.

Gött, blir trevligt att tackla det senare. Jag är framme vid Origins nu, så en bit kvar i min AssCreed-resa


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Gött, blir trevligt att tackla det senare. Jag är framme vid Origins nu, så en bit kvar i min AssCreed-resa

Går sakta men säkert då! Ja du har ju expansioner att spela där med plus odyssey och två expansioner med.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av breahl:

Går sakta men säkert då! Ja du har ju expansioner att spela där med plus odyssey och två expansioner med.

Hehe ja, det kommer lite väl mycket andra spel emellan ibland Körde Syndicate i höstas (med den utmärkta Jack the Ripper-expansionen) men ser mycket fram emot att bita tag i de "nya" Assassin's Creed-spelen. Har köpt på mig allt i DLC-väg också så det är bara att köra...


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Hehe ja, det kommer lite väl mycket andra spel emellan ibland Körde Syndicate i höstas (med den utmärkta Jack the Ripper-expansionen) men ser mycket fram emot att bita tag i de "nya" Assassin's Creed-spelen. Har köpt på mig allt i DLC-väg också så det är bara att köra...

Jag köper sällan nytt, då vill jag vara säker på att det är bra. Som cyberpunk har jag inte köpt för man har sett så många negativa kommentarer om det. Jag tänker nog dock köpa det då next gen versionen kommer.

Men dom har ju höjt priserna på ps5 spel som fan. Ratchet and clank får man fan betala nästan 1000 för. Samma med spiderman Miles morales, 800 nått gick det på.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av breahl:

Jag köper sällan nytt, då vill jag vara säker på att det är bra. Som cyberpunk har jag inte köpt för man har sett så många negativa kommentarer om det. Jag tänker nog dock köpa det då next gen versionen kommer.

Men dom har ju höjt priserna på ps5 spel som fan. Ratchet and clank får man fan betala nästan 1000 för. Samma med spiderman Miles morales, 800 nått gick det på.

Jag får det mesta via Xbox Game Pass.. Men har ju byggt upp en stor backlog också med hjälp av diverse reor, finns sällan anledning att slänga sig över nya spel utanför det. Än mindre när de kostar så där mycket, det är ju vansinnigt dyrt i jämförelse med alternativen.

Cyberpunk fick jag till jul, så det körde jag igenom och hade väldigt trevligt. Gjorde allt, och hade inget krångel på XSX. Hade nog också väntat på de nya versionerna nu när du ändå väntat så länge dock. Mycket bra spel på rätt hårdvara!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag köper sällan nytt, då vill jag vara säker på att det är bra. Som cyberpunk har jag inte köpt för man har sett så många negativa kommentarer om det. Jag tänker nog dock köpa det då next gen versionen kommer.

Men dom har ju höjt priserna på ps5 spel som fan. Ratchet and clank får man fan betala nästan 1000 för. Samma med spiderman Miles morales, 800 nått gick det på.

Själv har jag förbokat Ratchet för 699 samt att jag köpte Miles Morales på premiären för 459 kr. Båda på skiva.

Digitalt är det dyraste väl 749 kr? För Ratchet då, Miles Morales är billigare?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Själv har jag förbokat Ratchet för 699 samt att jag köpte Miles Morales på premiären för 459 kr. Båda på skiva.

Digitalt är det dyraste väl 749 kr? För Ratchet då, Miles Morales är billigare?

Jag hade digital deluxe edition på framsidan av ratchet och den går på 949.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag hade digital deluxe edition på framsidan av ratchet och den går på 949.

Men det säger ju inget om vad spelet faktiskt kostar. Står ju i namnet att det är en "lyxig" utgåva.

Man kan ju inte jämföra Limited editions med standardutgåvor, blir väldigt konstigt och skevt.

Edit: det är enkelt att köpa på skiva, där ser jag sällan priser över 699. Ibland 749.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag köper sällan nytt, då vill jag vara säker på att det är bra. Som cyberpunk har jag inte köpt för man har sett så många negativa kommentarer om det. Jag tänker nog dock köpa det då next gen versionen kommer.

Jag har det på vanliga PS4, och spelet är redan så knäppt, buggarna snarare förhöjer upplevelsen.
Med det menar jag att det är kul med alla tokigheter som händer på skärmen, grafikmissar t ex.
Spelet har atmosfär och är bitvis riktigt roligt att spela. Det är det viktigaste.
Om spelet hade kraschat med jämna mellanrum, då skulle jag avråda från köp.
Men det har inte kraschat en enda gång.

Avstängd

Jag blir lite Avis på er PC-spelare som får avnjuta detta i VR. Jag hade lätt spelat om det om det fanns VR till ps5.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Goda nyheter för oss som kör RDR2 på PC med RTX kort!
DLSS är på intågande till bla Red Dead 2 och andra PC titlar!

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/computex-2021-rtx-d...

Verkar dock inte inkludera Raytracing till RDR2, men det är oavsett fantastiska nyheter! Ska bli kul att kunna boosta FPSen!

Avstängd
Skrivet av Razken:

Goda nyheter för oss som kör RDR2 på PC med RTX kort!
DLSS är på intågande till bla Red Dead 2 och andra PC titlar!

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/computex-2021-rtx-d...

Verkar dock inte inkludera Raytracing till RDR2, men det är oavsett fantastiska nyheter! Ska bli kul att kunna boosta FPSen!

Jag tycker dom bör kunna boosta fps på ps5 med. Det finns ju massor med spel till den med 60 fps. God of war tex, fy fan vad snyggt det är.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag tycker dom bör kunna boosta fps på ps5 med. Det finns ju massor med spel till den med 60 fps. God of war tex, fy fan vad snyggt det är.

Det vore trevligt med fps-boost. Vi får se, inte omöjligt att det kommer.

En intressant händelse är nämligen att AMD Fidelity FX Super Resolution som boostar fps i spel släpps den 22 juni (artikel om det hela på Sweclockers här). Vad som är ännu mera intressant är att det går sedan tidigare ett rykte om att AMD Fidelity FX ska komma till PS5 (mer om det här).

Så det är bara att hålla tummarna att ryktet stämmer.

Avstängd

Ps5 och Xbox förbokningstråden har gått om oss med råge! Tråkigt men detta är ju ett gammalt spel nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ps5 och Xbox förbokningstråden har gått om oss med råge! Tråkigt men detta är ju ett gammalt spel nu.

Sen när alla fått sin PS5 och/eller XSX-S så dammar den tråden igen och den här tråden går förbi. 😁

Ambassadör
Xbox
Skrivet av breahl:

Ps5 och Xbox förbokningstråden har gått om oss med råge! Tråkigt men detta är ju ett gammalt spel nu.

Äh, den räknas ju inte.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Äh, den räknas ju inte.

Så sant!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Äh, den räknas ju inte.

Nej, just det! Den tråden handlar ju om konsoler. Inte om enskilda spel.
Fast jag tyckte det var några här i tråden som talade mycket om Ubisoftspel lite tidigare.

Ja, jag är kvar och läser tråden kontinuerligt. Men det var mycket länge sedan jag spelade rdr2.

Medlem
Skrivet av Över45:

Nej, just det! Den tråden handlar ju om konsoler. Inte om enskilda spel.
Fast jag tyckte det var några här i tråden som talade mycket om Ubisoftspel lite tidigare.

Ja, jag är kvar och läser tråden kontinuerligt. Men det var mycket länge sedan jag spelade rdr2.

Samma här. Men jag tror det är bra med paus ibland och spela annat, sen blir det kul återseende när jag startar igång rdr2 igen.

Det vore kul med en nextgen-version av rdr2. Jag har än så länge bara läst om spekulationer kring det hela (till exempel här) men hoppas kan man ju. Om det kommer så blir det spela av kan jag säga!

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Samma här. Men jag tror det är bra med paus ibland och spela annat, sen blir det kul återseende när jag startar igång rdr2 igen.

Det vore kul med en nextgen-version av rdr2. Jag har än så länge bara läst om spekulationer kring det hela (till exempel här) men hoppas kan man ju. Om det kommer så blir det spela av kan jag säga!

Ja om det kommer lär jag också lira det igen!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja om det kommer lär jag också lira det igen!

Ja det skulle jag med göra. 😊

Skriv svar