Sweclockers: Geforce RTX 3070 Ti "en enda stor axelryckning"

Robot
Sweclockers: Geforce RTX 3070 Ti "en enda stor axelryckning"

Kanske lika bra att det inte finns några kort att köpa.

#geforce, #nvidia, #rtx-3070-ti


Flakmonkey

Nu följer jag inte det här stenhårt utan sätter mig mer in i vad jag ska köpa när det väl är dags för en uppgradering, men lite utifrån så känns det här som väldigt konstig hantering från Nvidia. Vet inte om de känner sig mer pressade av AMD än vad de tidigare gjort och därför vill de komma ut med något nytt och ännu bättre, men är inte risken rätt stor att konsumenterna ser det här som en örfil när de inte ens kan få tag på de vanliga (även om de just nu inte är så vanliga) 30XX-korten? Framförallt när de inte heller verkar leverera något extra vad gäller prestanda per krona.

Förstår ju att de har gjort R&D och vill inte slänga det i sjön, men känns som ett konstigt beslut oavsett... dock finns det förmodligen någon supervettig anledning som jag inte känner till.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Förstår ju att de har gjort R&D och vill inte slänga det i sjön, men känns som ett konstigt beslut oavsett... dock finns det förmodligen någon supervettig anledning som jag inte känner till.

Tror nog detta är det närmsta man kan tänka sig. Någon speciell press från AMD finns inte. Deras kort är precis lika dyra och i detta läge mindre prisvärda.
Kan hända att man får lite mer för pengarna nu när deras super resolution är ute, om den är något att hänga i granen.

Men nae, folk borde skippa detta och vänta in Nvidias 40xx serie. Den lär nyttja den nya strukturen på CUDA bättre vilket antagligen ger ett galet prestandalyft.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Nu följer jag inte det här stenhårt utan sätter mig mer in i vad jag ska köpa när det väl är dags för en uppgradering, men lite utifrån så känns det här som väldigt konstig hantering från Nvidia. Vet inte om de känner sig mer pressade av AMD än vad de tidigare gjort och därför vill de komma ut med något nytt och ännu bättre, men är inte risken rätt stor att konsumenterna ser det här som en örfil när de inte ens kan få tag på de vanliga (även om de just nu inte är så vanliga) 30XX-korten? Framförallt när de inte heller verkar leverera något extra vad gäller prestanda per krona.

Förstår ju att de har gjort R&D och vill inte slänga det i sjön, men känns som ett konstigt beslut oavsett... dock finns det förmodligen någon supervettig anledning som jag inte känner till.

Brist på kort gäller både Nvidia och AMD, så press tror jag inte de känner. Flera spekulerade att Nvidia skulle släppa Ti-korten redan i December/Januari direkt efter AMDs presentation, då många försökte hypea upp att AMD skulle klå Nvidia på fingrarna pga låga VRAM-siffrorna. Det visade sig sen att AMD-korten var mer eller mindre samma prestanda som Nvidia för den gemene gamern, där det skiljde sig bara några fåtal % upp och ner beroende på spel.

I det här fallet så tror jag inte det handlar så mycket om prestanda-skillnad mellan standard och Ti-modellerna, utan mer att ha ett Ti-kort på marknaden överlag då det finns de som enbart köper Ti-varianterna och skippar standard. Visst är det tråkigt att det är bara 9% ökning, men frågan är om inte det kommer snart bli standard att få rätt låg ökning från förra generationen snart tills man uppfinner en väldigt effektiv arkitektur som kan ge en rejäl boost på prestanda utan att öka strömkrav och värme i samma grad.

Jag är iaf riktigt nöjd med min 3080-kort (ASUS TUF), jag tycker den har levererat bra prestanda per krona, likaså som 1080 Ti som jag hade innan. Min gissning är att nästa stora ökning kommer komma vid 5000 eller 6000 serien om inte Nvidia eller AMD har uppfunnit något riktigt bra innan dess.

Medlem

Eftersom de ändå säljer allt som de kan producera är det rimligare ur ett vinst-perspektiv att sälja en krets till så högt pris som möjligt. Att i onödan gimpa en krets som kunde blivit ett 3090 eller 3080Ti för att möta efterfrågan på 3080 till ett avsevärt lägre pris behövs inte. Samma gäller nog för 3070Ti, finns ingen anledning att sälja en krets som 3070 istället för ett dyrare 3070Ti då allt ändå kommer att gå åt så fort det landar på butikshyllorna.

Medlem

x70 korten har aldrig varit bra så jag förstår inte att detta är en nyhet


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Eftersom de ändå säljer allt som de kan producera är det rimligare ur ett vinst-perspektiv att sälja en krets till så högt pris som möjligt. Att i onödan gimpa en krets som kunde blivit ett 3090 eller 3080Ti för att möta efterfrågan på 3080 till ett avsevärt lägre pris behövs inte. Samma gäller nog för 3070Ti, finns ingen anledning att sälja en krets som 3070 istället för ett dyrare 3070Ti då allt ändå kommer att gå åt så fort det landar på butikshyllorna.

Ja, tyvärr så har du antagligen rätt. De kan i princip göra vad de vill, och folk (måste) köper ändå. Tex detta kort känns som man bara var lat. Och om anledningen är krets/tidsbrist, då återstår ju frågan om varför.
Och så kan man ju redan tänka sig vad som händer i framtiden: även om kretsbristen är över, kommer prisrna inte sjunka för den del.

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

x70 korten har aldrig varit bra så jag förstår inte att detta är en nyhet

Det handlar väl ändå rätt mycket om pris och förväntningar? Man kan inte gärna kräva x80-prestanda av ett x70-kort.


signatur
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

x70 korten har aldrig varit bra så jag förstår inte att detta är en nyhet

Alla har inte så bra koll på detta här när det finns 6 miljoner grafikkort som är "aktuella" idag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

x70 korten har aldrig varit bra så jag förstår inte att detta är en nyhet

Vad menar du med "aldrig varit bra"? Nvidia och AMD gör ju kort som ska locka folk från olika prisklasser. Det handlar inte om vilket kort har bäst prestandar/kr, det handlar om vad folk är villiga på att lägga för ett grafikkort.

Finns ju hur många som helst som kör oftast på XX60-kort, samma med XX70, likaså för XX80 och XX90.

Nyheten i det här fallet handlar väl ändå om skillnaden mellan 3070 och 3070-Ti, och att den skillnaden är för låg för att justifiera varför någon skulle lägga ner summorna för ett Ti-variant, utan istället bör kanske fortsätta titta på att köpa 3070 så fort de blir tillgängliga.

Det är ju en bra nyhet för de som har väntat på ifall ett 3070-Ti skulle vara ett bra köp, och kanske märker att det inte skulle vara värt pengarna.

vad är ett grafikkort tro?. hört hört rykten att dessa magiska ting en gång funnits i lokala marknader


signatur

New life, New hope

Redaktör
Skrivet av kalle.lindestrom:

vad är ett grafikkort tro?. hört hört rykten att dessa magiska ting en gång funnits i lokala marknader

Det är en grej som fanns att köpa när jag var ung. Så här ser de små rackarna ut:


signatur
Inaktiv

Får upp reklam ibland här på FZ om RTX 3070 Ti eller om det var 3080 Ti och tänkte att det måste vara den mest bortkastade pengarna på reklam någonsin.

1
Skriv svar