Star Wars Jedi: Fallen Order ser ut att släppas till Playstation 5... imorgon!?

Robot
Star Wars Jedi: Fallen Order ser ut att släppas till Playstation 5... imorgon!?
Dex
Medlem

Vad mysko om det stämmer att butikerna har fått in ett spel i lager innan dom ens har gått ut med ett release datum. Låter ju jätte konstigt

Väldigt konstigt om det skulle komma till PS5 nu och Xbox senare också. Låter ju väldigt konstigt hela grejen om detta stämmer.

Medlem

Available right now-moment?

Passar bra, är inne i ett Star Wars stim nu.
Precis kört om Mandalorian så sug finnes!

Medlem

Kanske blir ett potentiell köp, beroende på pris. Om de säljer den för 700+ kr så kommer jag avvakta (med tanke på att spelet har ett par år på nacken) tills priset sjunker.

Ambassadör
Xbox

Om det stödjer Smart Delivery på Xbox så behövs det inte någon separat SKU...


signatur

Jump in.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Om det stödjer Smart Delivery på Xbox så behövs det inte någon separat SKU...

Men hur fungerar det med Smart Delivery om det är som ett "nytt" spel? Typ mer raytracing, mer texturer osv. Typ som FF7R uppdateringen som kom till PS5 idag?

Typ att det är en ny version som bara är för next gen?

Har för dålig koll

Medlem

Trist att jag ganska nyligt spelade igenom det en andra vända, tror inte jag har lust att köra det en tredje gång. Sjukt bra spel är det iaf.

Medlem
Skrivet av Dex:

Men hur fungerar det med Smart Delivery om det är som ett "nytt" spel? Typ mer raytracing, mer texturer osv. Typ som FF7R uppdateringen som kom till PS5 idag?

Typ att det är en ny version som bara är för next gen?

Har för dålig koll

Det där hänger mycket på utvecklaren, huruvida de vill tjäna pengar på det eller inte. Tittar man på Watch Dogs Legions så har du ray tracing på Series X|S med Smart Delivery. På PS5 så måste du köpa en separat PS5-utgåva för att få next gen-innehåll. Microsoft har gjort det betydligt lättare att next gen-uppdatera spel till Series X|S.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Men hur fungerar det med Smart Delivery om det är som ett "nytt" spel? Typ mer raytracing, mer texturer osv. Typ som FF7R uppdateringen som kom till PS5 idag?

Typ att det är en ny version som bara är för next gen?

Har för dålig koll

Jag vet faktiskt inte om det här stödjer Smart Delivery eller inte, det är ju EA så det kan vara hur som helst. Nytt spel är det ju dock inte, det är ju en upphottad version hur man än vrider på det. Vilket med SD gör att man kan pilla lite hur som helst utan att behöva en separat SKU som det verkar vara för PS5 i de flesta fall.


signatur

Jump in.

Medlem

En titel som inte direkt imponerade på mig. Soulsborne striderna kändes helt meningslösa och passade inte alls in i ett Star Wars spel, plus att det var alldeles för lätt, därav helt meningslöst. "Världarna" var en massa korridorer som kändes väldigt "speliga", skapade ingen som helst känsla eller trovärdighet. Allt samlande på grejer hade ingen som helst påverkan så det kunde de också klippt bort, endast inlagt för att öka speltiden något.
Allt som allt, ett 6/10 spel. Duger att spela om man inte har nått annat, det har sina stunder såklart. Köp om man hittar det i en rea-backe.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det där hänger mycket på utvecklaren, huruvida de vill tjäna pengar på det eller inte. Tittar man på Watch Dogs Legions så har du ray tracing på Series X|S med Smart Delivery. På PS5 så måste du köpa en separat PS5-utgåva för att få next gen-innehåll. Microsoft har gjort det betydligt lättare att next gen-uppdatera spel till Series X|S.

Separat utgåva? Äger du spelet på PS4 så är PS5 utgåvan gratis. Du måste bara ha skivan i när du spelar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Separat utgåva? Äger du spelet på PS4 så är PS5 utgåvan gratis. Du måste bara ha skivan i när du spelar.

Jag köpte digital version till PS4 och nu på PS5 så dyker det väl upp en digital PS5-utgåva som jag kan ladda ned och bara köra igång, antar jag.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Separat utgåva? Äger du spelet på PS4 så är PS5 utgåvan gratis. Du måste bara ha skivan i när du spelar.

Hade missat att du får en gratis uppgradering. Men faktum kvarstår att det är två olika utgåvor. Ubisoft var bara schyst som bjöd på uppgraderingen. På Xbox så finns det bara en One-utgåva som funkar på både One och Series (med next gen-funktioner). Att göra så är inte möjligt på PS5, vilket är anledningen till varför det finns två versioner.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hade missat att du får en gratis uppgradering. Men faktum kvarstår att det är två olika utgåvor. Ubisoft var bara schyst som bjöd på uppgraderingen. På Xbox så finns det bara en One-utgåva som funkar på både One och Series (med next gen-funktioner). Att göra så är inte möjligt på PS5, vilket är anledningen till varför det finns två versioner.

Är väl precis så det funkar på ps4 och ps5? Oo
Det enda de gör är ju skickar ut en patch du kan ladda hem om du har en ps5.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Kanske blir ett potentiell köp, beroende på pris. Om de säljer den för 700+ kr så kommer jag avvakta (med tanke på att spelet har ett par år på nacken) tills priset sjunker.

Hade du varit nån dag snabbare så hade du kunnat knipa det på psn för runt 250:-. Lär ju dock dyka upp på sommarrean på psn framöver med tanke på att det varit med på de två eller tre senaste reorna. Så ska du köpa digitalt på ps5 borde du vänta.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Är väl precis så det funkar på ps4 och ps5? Oo
Det enda de gör är ju skickar ut en patch du kan ladda hem om du har en ps5.

PS5 kräver att utvecklarna i stort sett gör en helt ny version för PS5 om de vill implementera nyheter. Det är därför FF7 Intergrade kommer, i stället för att bara implementera förbättringarna i originalet. Det är därför du kan ha både PS4 och PS5-versionen installerad samtidigt.

Här ligger Xbox mycket lägre fram. Med Xbox så kan utvecklarna göra ändringar och, som du säger, skicka ut en liten patch, och vips så körs spelet i högre refresh rate eller har mer ögongodis. Spelen kan göras som next gen i bakåtkompatibilitetsläget. På PS5 så måste utvecklarna släppa det som ett nytt spel, och detta extraarbete ökar risken för att du måste betala för det på nytt. Det var därför jag skrev att det hänger mycket på utvecklaren.

Du kan läsa mer om detta här.
https://www.theverge.com/2020/11/20/21579166/ps5-120fps-games...

Dex
Medlem
Skrivet av Bojkott:

PS5 kräver att utvecklarna i stort sett gör en helt ny version för PS5 om de vill implementera nyheter. Det är därför FF7 Intergrade kommer, i stället för att bara implementera förbättringarna i originalet. Det är därför du kan ha både PS4 och PS5-versionen installerad samtidigt.

https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2021/01/PS5-Game...

Här ligger Xbox mycket lägre fram. Med Xbox så kan utvecklarna göra ändringar och, som du säger, skicka ut en liten patch, och vips så körs spelet i högre refresh rate eller har mer ögongodis. Spelen kan göras som next gen i bakåtkompatibilitetsläget. På PS5 så måste utvecklarna släppa det som ett nytt spel, och detta extraarbete ökar risken för att du måste betala för det på nytt. Det var därför jag skrev att det hänger mycket på utvecklaren.

Du kan läsa mer om detta här.
https://www.theverge.com/2020/11/20/21579166/ps5-120fps-games...

Men det kan ju inte stämma. God of War t.ex. fick ju en patch som låste upp till 60 FPS på PS5? Det var bara en patch och inte en helt ny separat nerladdning? Även Ratchet & Clank (2016) fick samma sak och t.ex Days Gone också och diverse andra spel.

Visst gör Xbox det ännu smidigare med sitt bakåtkompatibilitets team, men utvecklarna måste definitivt inte släppa det som ett nytt spel utan flera spel har bara fått en patch som har låst upp t.ex. högre FPS.

Medlem

Varför släpper man ett gammalt spel till en ny konsol som hela västvärlden sucktar efter men inte kan få tag på? Börjar det bli klent med idéer till nya spel?

Medlem
Skrivet av Dex:

Men det kan ju inte stämma. God of War t.ex. fick ju en patch som låste upp till 60 FPS på PS5? Det var bara en patch och inte en helt ny separat nerladdning? Även Ratchet & Clank (2016) fick samma sak och t.ex Days Gone också och diverse andra spel.

Visst gör Xbox det ännu smidigare med sitt bakåtkompatibilitets team, men utvecklarna måste definitivt inte släppa det som ett nytt spel utan flera spel har bara fått en patch som har låst upp t.ex. högre FPS.

Låter ju helt klart märkligt som sagt..

Skrivet av Bojkott:

PS5 kräver att utvecklarna i stort sett gör en helt ny version för PS5 om de vill implementera nyheter. Det är därför FF7 Intergrade kommer, i stället för att bara implementera förbättringarna i originalet. Det är därför du kan ha både PS4 och PS5-versionen installerad samtidigt.

https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2021/01/PS5-Game...

Här ligger Xbox mycket lägre fram. Med Xbox så kan utvecklarna göra ändringar och, som du säger, skicka ut en liten patch, och vips så körs spelet i högre refresh rate eller har mer ögongodis. Spelen kan göras som next gen i bakåtkompatibilitetsläget. På PS5 så måste utvecklarna släppa det som ett nytt spel, och detta extraarbete ökar risken för att du måste betala för det på nytt. Det var därför jag skrev att det hänger mycket på utvecklaren.

Du kan läsa mer om detta här.
https://www.theverge.com/2020/11/20/21579166/ps5-120fps-games...

Är inte det minsta intresserad av FF7 så var tvungen å läsa på lite och som jag förstod det så är Intergrade inte enbart en uppdatering med förbättringar utan inkluderar även ett dlc som är exklusivt till ps5. Kan ju vara därför de släpper det igen?

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag köpte digital version till PS4 och nu på PS5 så dyker det väl upp en digital PS5-utgåva som jag kan ladda ned och bara köra igång, antar jag.

Kan inte svära på det, men borde ju fungera så!

Skrivet av Bojkott:

Hade missat att du får en gratis uppgradering. Men faktum kvarstår att det är två olika utgåvor. Ubisoft var bara schyst som bjöd på uppgraderingen. På Xbox så finns det bara en One-utgåva som funkar på både One och Series (med next gen-funktioner). Att göra så är inte möjligt på PS5, vilket är anledningen till varför det finns två versioner.

Hur som helst, gratis uppgradering. En eller två versioner känns som det kvittar. Man har ju bara en installerad ändå.

Skrivet av Lethenstroom:

Varför släpper man ett gammalt spel till en ny konsol som hela västvärlden sucktar efter men inte kan få tag på? Börjar det bli klent med idéer till nya spel?

Alla har inte spelat det, och gött för dem som kommer spela det. Jag har en PS5 och jag tänkte spela om det, så nu väntade jag till denna release.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Varför släpper man ett gammalt spel till en ny konsol som hela västvärlden sucktar efter men inte kan få tag på? Börjar det bli klent med idéer till nya spel?

Så du tycker att de som redan har fått tag på Ps5 ska inte kunna få spel släppta till den konsolen om inte spelet är sprillans ny idé? Så gamla spel såsom t.ex. The Last Order skulle vi behöva spela Ps4 versionen utav istället för en uppdaterad version som flyter på bättre?

Ambassadör
Xbox

Kom en FAQ idag:

https://www.ea.com/games/starwars/jedi-fallen-order/news/next...

Det är mycket riktigt Smart Delivery på Xbox så behöver inte göra något varken med spel eller saves på Xbox, det löser sig automagiskt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Kan inte svära på det, men borde ju fungera så!

Ja, det funkar så! Jag hade som sagt köpt digital version till PS4 och idag fanns "Free PS5 Digital Upgrade" redo att ladda ned på min PS5.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ja, det funkar så! Jag hade som sagt köpt digital version till PS4 och idag fanns "Free PS5 Digital Upgrade" redo att ladda ned på min PS5.

https://i.imgur.com/uAbR5ar.jpg

Wunderbaum!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så du tycker att de som redan har fått tag på Ps5 ska inte kunna få spel släppta till den konsolen om inte spelet är sprillans ny idé? Så gamla spel såsom t.ex. The Last Order skulle vi behöva spela Ps4 versionen utav istället för en uppdaterad version som flyter på bättre?

Givetvis ska man få tillgång till det, men att ta 500 spänn för ett gammalt spel när det inte släpps så många nya tycker jag personligen är skamligt.

Inte direkt så att de spottat ur sig en mängd stora titlar till PS 5 trots att den varit ute sen november?

Men visst, köp gamla spel till en konsol för 6000:-, inte mig emot.

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Givetvis ska man få tillgång till det, men att ta 500 spänn för ett gammalt spel när det inte släpps så många nya tycker jag personligen är skamligt.

Inte direkt så att de spottat ur sig en mängd stora titlar till PS 5 trots att den varit ute sen november?

Men visst, köp gamla spel till en konsol för 6000:-, inte mig emot.

Fast ingenstans i ditt inlägg skrev du att det handlade om kostnaden för spelet. Du skrev "Varför släpper man ett gammalt spel till en ny konsol som hela västvärlden sucktar efter men inte kan få tag på".

De som redan äger spelet till Ps4/XBOne får ju spelet uppdaterat gratis till PS5 versionen, de behöver inte betala för nya versionen. Och spelet ligger på 500-550kr för Ps4/XBOne, så är argumentet då att spelet är 2 år gammalt och därmed så är det skamligt att priset ligger där? Har du tittat på Nintendos spelpriser på spel som är 4 år gamla?

Men om vi tar stora titlar (och då tolkar jag det som titlar som släppts till Ps5 samtidigt som andra konsoler);

Miles Morales
Demon's Souls Remake
Ratchet & Clank
Godfall
Guilty Gear Strive
Resident Evil Village
Returnal
Immortal Fenyx Rising
Sackboy A Big Adventure

Det där är 9 spel som släppts under 7 månaders period till en konsol som är 7 månader gammal. Och då räknar jag inte med spel som släpptes på Ps4 som har senare gjorts bättre på Ps5 såsom AC:Valhalla, CoD, FF7 Integrade osv.

Om jag inte missminner mig, så var Ps4-lineup av spel i början mycket klenare i jämförelse. Spel tar tid att utveckla, och kommer ta lång tid i framtiden också. Så medan man väntar på att nya spelen bolagen utvecklar blir klara så tycker jag det är bra att de släpper äldre spel som man kan spela (speciellt om man aldrig har spelat det tidigare) så man har något att spela medan de nya spelen blir klara.

1
Skriv svar