Chivalry 2, officiella tråden med tips, tricks och kanske någon guide!

Skägg.
10 Chambers
Chivalry 2, officiella tråden med tips, tricks och kanske någon guide!

Äntligen är Chivalry 2 ute och lemmar och huvuden har redan börjat segla igenom luften. Jag har lirat Chivalry sedan den gamla Half-Life-2-modden (som hette Age of Chivalry) och kan nog lugnt säga att detta är titeln som jag sett fram emot mest i år.

Premissen är enkel, 64 (eller 40) spelare möts på ett medeltida slagfält med allt vad det innebär. Försvara en borg, förhindra att en by blir plundrar eller försvara din heder. Det finns gott om orsaker att vara osams och det blir upp till dig att börja svinga hejvilt.

Fast gör inte det. Börja för guds skull med spelets tutorial, även om du är en gammal räv som jag. Där får du lära dig grunderna - från hur du svingar ditt vapen på olika sätt till hur du blockerar attacker. Och så vidare. Kan du inte de grunderna kommer du förlora en arm snabbare än du hinner säga pannkaka.

Nu har jag inte hunnit lira supermycket men mitt första tips är att spela mot objectives. Det gör hela skillnaden men just nu verkar folk mer upptagna med att hugga på varandra. Vilket är förståligt. Få spel fångar känslan av medeltida holmgång som Chivalry.

I jämförelse med andra spel i samma "genre", såsom War of the Roses och lite mer aktuella Mordhau är Chivalry lite mer förlåtande. Arkadigt har en liten negativ klang och det finns samtidigt ett fantastiskt djup i fighterna. Möter du någon som tränat mycket kommer du åka på spö.

Hursom, detta blir en liten trådstart, ett tillhåll för andra Chivalry 2-fans och vår recension kommer inom kort.


signatur
Medlem

Spelar för fullt. Suveränt spel. Uppe i snart 15 timmar 😁 spelar på PS5.

Medlem

Spelade det förra och det var väl kul några timmar... Men det hade även sina brister.
Är lite sugen på detta, synd att det inte finns på Steam dock.

Men köpte det på Epic och använde mig av 95 kr rabattkoden man fick

Vart en refund. Känns mer eller mindre exakt som förra spelet - fast med bättre grafik.
Folk bryr sig inte ett dugg, in och hugg, respawn... repeat.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Mycket kul spel!
Hoppas de kommer underhålla det länge. Känns som det finns stora möjligheter till expansioner och dlc av olika slag.
Har inte många tips än, förutom "stick them with the pointy end".

Medlem
Skrivet av MeaN:

Spelade det förra och det var väl kul några timmar... Men det hade även sina brister.
Är lite sugen på detta, synd att det inte finns på Steam dock.

Men köpte det på Epic och använde mig av 95 kr rabattkoden man fick

Vart en refund. Känns mer eller mindre exakt som förra spelet - fast med bättre grafik.
Folk bryr sig inte ett dugg, in och hugg, respawn... repeat.

Tror folk kommer lära sig vart efter. *naiv*

Medeltidsman 🧔

Saker jag hitills kastat (och dödat) folk med:

  • Fisk

  • Kandelaber (golvljusstake)

  • Trähjul

  • Loot (liten trälåda med guld i)

Tycker spelet är helt fantastiskt


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Klorixx:

Saker jag hitills kastat (och dödat) folk med:

  • Fisk

  • Kandelaber (golvljusstake)

  • Trähjul

  • Loot (liten trälåda med guld i)

Tycker spelet är helt fantastiskt

Glöm ej att ta upp huvudena du huggit av och sula i något annat huvud.

Medlem

Kollade in en stream av spelet (som bakgrundsunderhållning till annat) och det såg skoj ut, men det jag minns mest nu dagen efter är det konstanta skrikandet (när spelaren ifråga rusar fram) . Blev rätt komiskt att höra efter ett tag.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Kollade in en stream av spelet (som bakgrundsunderhållning till annat) och det såg skoj ut, men det jag minns mest nu dagen efter är det konstanta skrikandet (när spelaren ifråga rusar fram) . Blev rätt komiskt att höra efter ett tag.

Det är superviktigt om man vill vinna, man måste trycka C för att skrika sitt warcry!

Skrivet av Whisp:

Glöm ej att ta upp huvudena du huggit av och sula i något annat huvud.

Haha missat att man kan det


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Njuter också av spelet i fulla drag. Till skillnad från Mordhau och WotR så är detta kul från första minuten just pga sin mer lättsamma, förlåtande approach. Jag har full förståelse att folk bara krigsvrålar sig in i batalj istället för att fokusera på objectives när det är så tillfredsställande att kötta, men jag tror att utvecklarna också har förutspått detta. Objectives faller sig ofta naturliga i den riktningen i form av att ta punkter/eskortera saker. När objectives är mer pilliga krävs det ändå samtidigt att majoriteten uppehåller fronten för att några ska kunna slutföra dem. Mycket snyggt hanterat tycker jag.

Jag brukar hamna rätt högt på scoreboarden. Varför? Slåss fult. Hugger oftast folk i ryggen eller sidan. Backar så fort jag är i numeriskt underläge. Kastar vapen (och allt annat jag kan få tag i.) Sparkas. Spelet belönar svinigt stridande vilket gör att det känns skitigt och verkligt. Inga ärofulla dueller här inte.

Skägg.
10 Chambers

Minns jag fel eller fanns det lite mer vapen att välja mellan förut?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Minns jag fel eller fanns det lite mer vapen att välja mellan förut?

Håller med om att de känns få. Men de är också utspridda på alla olika subclasses. Men det hade varit kul om det kommer fler vart efter.
Det ska ju komma hästar så småningom. Det blir kul.

Medlem

Nu har jag faktiskt ett konkret tips.
Jag tyckte nämligen att det var rätt svårt att slåss med med enhandssvärd och sköld pga låg skada och låg räckvidd. Men det jag har lärt mig är att hugga många snabba slag och verkligen följa med i slaget så att de blir så snabba som möjligt. Folk är inte riktigt beredda på det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har inte skaffat spelet ännu men spelade däremot betan. Lika köttigt och lätt att komma in i som ettan. Jävligt trevligt!

Hoppas på en Deadliest Warrior-expansion så småningom också, för den hade jag oerhört kul med i föregångaren.

Skrivet av matt76:

Kollade in en stream av spelet (som bakgrundsunderhållning till annat) och det såg skoj ut, men det jag minns mest nu dagen efter är det konstanta skrikandet (när spelaren ifråga rusar fram) . Blev rätt komiskt att höra efter ett tag.

Det händer bara om man trycker på en knapp, så personen du tittade på ville helt enkelt skrika varje gång.

Medeltidsman 🧔

En grej som jag upptäckt (och är fruktansvärt störande) är att man tar skada av att få ett medpack slängt på sig.
Jag har alltså vid flera tillfällen råkat döda medspelare i ett försök att heal'a upp dom 😅


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Klorixx:

En grej som jag upptäckt (och är fruktansvärt störande) är att man tar skada av att få ett medpack slängt på sig.
Jag har alltså vid flera tillfällen råkat döda medspelare i ett försök att heal'a upp dom 😅

Störande, men också rätt komiskt. Undrar om det är en bug eller feature? Är ju rätt verkligt att en säck med bandage hårt slängd i ansiktet gör mer skada än vad den helar. Går ju dock emot den förväntade gaming-logiken helt klart.

Medeltidsman 🧔
Skrivet av Falo:

Störande, men också rätt komiskt. Undrar om det är en bug eller feature? Är ju rätt verkligt att en säck med bandage hårt slängd i ansiktet gör mer skada än vad den helar. Går ju dock emot den förväntade gaming-logiken helt klart.

Jomen precis. Lite störigt bara att man torskar 75p på att försöka heala någon (eller bara 25, ifall man lyckas återuppliva personen så får man ju tillbaka 50).
Jag tycker det känns buggigt, iaf när man inte har en indikator på HUR skadade dom är mer än att försöka se hur blodiga kläder dom har, och det tycker tycker jag inte hinns med i krig.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

har kastat nån jäkla liten batong i fejset på några som säckat ihop och dött, det ser för kul ut. Skulle dra brandbomb men jag var säkert fel klass


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Spelar folk att här fortfarande? Jag gör iaf det.
Spelar folk i tredje person eller första person?
Har folk fått några favoritvapen?

känns ju bra att se sig om så man inte blir ambushed i 3:e person men det går alltid lite sämre så kör i 1:a


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medeltidsman 🧔
Skrivet av Whisp:

Spelar folk att här fortfarande? Jag gör iaf det.
Spelar folk i tredje person eller första person?
Har folk fått några favoritvapen?

Jag spelar relativt aktivt. Brukar dock mest hinna bli "lunchspel" just nu, så en eller två matcher innan man drar igång jobb igen.
Förstaperson enbart här, och favorit är nog tvåhandspjut, sedan är det jämn två mellan messer och hillebard.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Whisp:

Spelar folk att här fortfarande? Jag gör iaf det.
Spelar folk i tredje person eller första person?
Har folk fått några favoritvapen?

Kör också en hel del. Perfekt spel för vardagssessionerna på runt 1 timme.
Spelar förstaperson. Favoritvapen Dane axe eller War axe men har börjat känna lite på Maul också.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sååå tillfredsställande när ett snyggt kast landar

1
Skriv svar