Xbox kan avslöja "åtminstone" 3 nya utvecklarköp under E3

Robot
Xbox kan avslöja "åtminstone" 3 nya utvecklarköp under E3
Medlem

Microsoft är tillbaka. Rip netscape


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Kommer bli riktigt kul att se vad Game pass, xbox och microsoft hittar på framöver. Mycket intressant.

Medlem

IO går väl som tåget efter att de blev självständiga?

Medlem

Tycker det är på tiden att de visar upp lite projekt de har på gång istället som kommer inom en snar framtid. Uppköpen de gör nu hinner väl knappt få ut sina alster innan nästa generation dyker upp.

Den som lever får se: P.

Medlem

Jag tycker att det är oroväckande att Microsoft köper upp så många spelutvecklare. För mig är det ett oskicklig sätt att försöka erövra spelmarknaden istället för att själva göra superba exklusiva spel, som både Sony och Nintendo gör.

Medlem
Skrivet av Theapan:

Jag tycker att det är oroväckande att Microsoft köper upp så många spelutvecklare. För mig är det ett oskicklig sätt att försöka erövra spelmarknaden istället för att själva göra superba exklusiva spel, som både Sony och Nintendo gör.

Sony gör ju samma.
https://en.wikipedia.org/wiki/SIE_Worldwide_Studios


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av Theapan:

Jag tycker att det är oroväckande att Microsoft köper upp så många spelutvecklare. För mig är det ett oskicklig sätt att försöka erövra spelmarknaden istället för att själva göra superba exklusiva spel, som både Sony och Nintendo gör.

Sony dominerade ju med Playstation 4 och förstapartsspel som hyllades, medan Microsoft fick kritik för att inte ha lika produktiva spelstudios som pumpar ut AAA-titlar. Inte konstigt att de svarar med att öppna plånboken och ökar möjligheten till bra spel.

Medlem

Men ju fler de köper desto bättre kommer gamepass bli och att allt kommer till PC är ju bra. Undrar när de kommer höja priset på gamepass?

Bara de låter de spelföretag det ryktas om att de får göra sin grej.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Sony dominerade ju med Playstation 4 och förstapartsspel som hyllades, medan Microsoft fick kritik för att inte ha lika produktiva spelstudios som pumpar ut AAA-titlar. Inte konstigt att de svarar med att öppna plånboken och ökar möjligheten till bra spel.

Microsoft har köpt upp Studios som redan släppte spelen på Microsofts plattformar. Vad är skillnaden för oss som spelar?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Microsoft har köpt upp Studios som redan släppte spelen på Microsofts plattformar. Vad är skillnaden för oss som spelar?

Kortsiktigt kanske det inte märks så mycket, annat än att det kanske "bara" kommer till Game Pass (Xbox Series + PC) och blir ytterligare anledning att prenumerera på tjänsten. Långsiktigt kan det betyda att Microsoft använder sitt ägarskap till att kräva nya IP:n som annars inte sett dagens ljus, sådana som når Game Pass dag ett, och kanske pressar dem till nya höjder. Vilket kan bli stor skillnad för oss som spelar i det långa loppet!

Medlem

Jag menade inte att Sony inte köpt spelutvecklare. Det är en rimlig utveckling om man har haft ett långt och bra samarbete. Men de har inte gjort som Microsoft gör och köpt upp 2-3 i taget för att få ut mer spel. Jag tycker det är en tråkig utveckling.

Medlem
Skrivet av Theapan:

Jag menade inte att Sony inte köpt spelutvecklare. Det är en rimlig utveckling om man har haft ett långt och bra samarbete. Men de har inte gjort som Microsoft gör och köpt upp 2-3 i taget för att få ut mer spel. Jag tycker det är en tråkig utveckling.

Hade det varit en roligare "utveckling" om Microsoft ignorerat kritiken om förstahandsutvecklare och fortsatt leva på Halo och Forza menar du? Själv tycker jag det är peppande att de tar till sig av kritiken och möter Sony på deras egna planhalva.

Medlem

En stor skillnad är att Sony mest köpt studior man samarbetat med under lång tid och oftast gjort exklusiva spel med. Många av dessa studior skulle inte alls ha varit i den position de var vid uppköpen utan finansiering från Sony.

Förutom några få studior så verkar MS mest handla för att något är möjligt att köpa vilket gör att man sitter i situationer där många av de köpta studiorna arbetar med spel som även ska släppas till PS.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hade det varit en roligare "utveckling" om Microsoft ignorerat kritiken om förstahandsutvecklare och fortsatt leva på Halo och Forza menar du? Själv tycker jag det är peppande att de tar till sig av kritiken och möter Sony på deras egna planhalva.

Nej, det var inte alls det jag menade eller påstådde. Jag menar att sättet de gör det på är en tråkig utveckling, alltså att man köper in sig genom att köpa utvecklare, vissa rätt stora t o m. För mig är det ett bevis på bristande kreativitet/desperat handling för att komma i kapp. Båda vilka jag inte tycker hör hemma i spelbranschen.

Inaktiv

Best case scenario:

Nintendo

Så man kunde få spela deras spel med grafik från senaste decenniumet. Deras spel är fortfarande okej med dom måste verkligen komma ikapp med både grafik och nya spelserier.

Men det åsidosagt så:

Enda uppköpet jag på riktigt skulle uppskatta är SEGA. Ge dom pengar i överflöd så dom kan anställa folk att utveckla och göra sina gamla serier rättvisa.

Men kommer säkert var tre bolag man har hört talas om i förbiseende.

Sen att bolag köper upp och binder andra bolag klagomålet för tredjeparts är ju bara skitsnack, alla större tillverkare gör så så alla är lika stora kålsupare. Microsoft lika stora som resten. "Men insomniac har alltid gjort spel till Ps" osv är bara en dålig ursäkt för uppköp och fortsatt exklusivitet, alltid handlat om pengaflöde till bolag. Valuta har utbytt händer, även om bolaget inte varit uppköpt.

Medlem

Vad jag hatar den jämförelsen. "Sony gör samma sak". Nej, det gör de verkligen inte.

Som andra har påpekat redan. Den stora skillnaden är att Sony oftast strävar efter att uppfostra olika studios naturligt innan de köps upp. Dessa studios har som oftast endast skapat spel i flera år, t.o.m decennier, för PS, ND, Insomniac, Guerilla games etc. Igår nämnde dem t.ex. partnerskap med den nya studion, Deviation Games, som ska göra ett exklusivt spel för PS5. Några månader tidigare var det partnerskap med nya spelbolaget Haven Studios. Gör dessa bolag lyckade spel så kommer partnerskapet/sponsringen kvarstå och efter några år kanske köpas upp. Ingen skulle höja ögonbrynen om Housemarque eller Bluepoint games hade köps upp av Sony efter alla dessa år av samarbete. (Faktiskt rent av märkligt att de inte är uppköpta redan) Dessa spel skulle inte dyka upp på Xbox, så ingen skada är gjord vid eventuella uppköp.

Men börjar du förstå den stora skillnaden på hur Sony agerar och hur MS bara öppnar plånboken för att förstöra för alla andra, trots att spelen ändå skulle dykt upp på Xbox? Nu ryktas det t.o.m att de ska köpa upp hela fem bolag. Nej, köp upp varje bolag så att vi ej har några multiplatspel kvar...för detta börjar bli löjligt och en jävligt trist utveckling...

Tänk om Sony börjar göra likadant bara för att jävlas. Säg att de köper upp Ubisoft eller Square Enix. Hade det känts bra om Sony och MS har monopol på hela spelmarknaden? Låt multiplatspelen få vara multiplat...

Så att du sen inte missförstår mig. Jag har inga problem att de stora köper upp företag, så länge man gör det på rätt sätt, genom ett nära samarbete under många år där spelen var gjorda för en platform. Men att köpa upp multiplatbolag är bara för jävligt, då många miljoner fans får kniven i ryggen efter alla år av support...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Vad jag hatar den jämförelsen. "Sony gör samma sak". Nej, det gör de verkligen inte.

Som andra har påpekat redan. Den stora skillnaden är att Sony oftast strävar efter att uppfostra olika studios naturligt innan de köps upp. Dessa studios har som oftast endast skapat spel i flera år, t.o.m decennier, för PS, ND, Insomniac, Guerilla games etc. Igår nämnde dem t.ex. partnerskap med den nya studion, Deviation Games, som ska göra ett exklusivt spel för PS5. Några månader tidigare var det partnerskap med nya spelbolaget Haven Studios. Gör dessa bolag lyckade spel så kommer partnerskapet/sponsringen kvarstå och efter några år kanske köpas upp. Ingen skulle höja ögonbrynen om Housemarque eller Bluepoint games hade köps upp av Sony efter alla dessa år av samarbete. (Faktiskt rent av märkligt att de inte är uppköpta redan) Dessa spel skulle inte dyka upp på Xbox, så ingen skada är gjord vid eventuella uppköp.

Men börjar du förstå den stora skillnaden på hur Sony agerar och hur MS bara öppnar plånboken för att förstöra för alla andra, trots att spelen ändå skulle dykt upp på Xbox? Nu ryktas det t.o.m att de ska köpa upp hela fem bolag. Nej, köp upp varje bolag så att vi ej har några multiplatspel kvar...för detta börjar bli löjligt och en jävligt trist utveckling...

Tänk om Sony börjar göra likadant bara för att jävlas. Säg att de köper upp Ubisoft eller Square Enix. Hade det känts bra om Sony och MS har monopol på hela spelmarknaden? Låt multiplatspelen få vara multiplat...

Så att du sen inte missförstår mig. Jag har inga problem att de stora köper upp företag, så länge man gör det på rätt sätt, genom ett nära samarbete under många år där spelen var gjorda för en platform. Men att köpa upp multiplatbolag är bara för jävligt, då många miljoner fans får kniven i ryggen efter alla år av support...

Fast att hålla på inbilla sig att Sony gör någonting för välgörenhet mot studios eller dylikt är ju bara världsfrånvänt. Hade Sony haft samma köpkraft som MS har hade de definitivt försökt knyta större bolag till sig de också. Tror ej Sony hade klagat om de kunnat göra Ubisoft exklusivt för sin konsol.

Båda två producerar spel och konsoler för att tjäna pengar. Ingenting annat.


signatur

"Out of order? I show you out of order!" - Al Pacino, Scent of a woman.

Medlem

Xbox har portmonnän till det. Cash is King. Och i Xbox's fall är dem Godzilla. PlayStation har inte riktigt den veckopeng som Xbox har. Annars hade dem köpt på sig mycket många flera utvecklare kanske till och med utgivare. Att påstå annat är bara idiotiskt. Och hälften av Xbox's uppköp var/är indie utvecklare som hade svårt att betala räkningarna. Bland annat InXile, Compulsion Games, Double Fine. Så jo PlayStation skulle gärna göra samma sak. Fast inte en chans att PlayStation skulle hedra redan skrivna kontrakt.

Medlem
Skrivet av Awkanovic:

Fast att hålla på inbilla sig att Sony gör någonting för välgörenhet mot studios eller dylikt är ju bara världsfrånvänt. Hade Sony haft samma köpkraft som MS har hade de definitivt försökt knyta större bolag till sig de också. Tror ej Sony hade klagat om de kunnat göra Ubisoft exklusivt för sin konsol.

Fast Ubisoft gör redan spel till Playstation. Ska man köpa utgivaren enbart för att ta bort etablerade spelserier från andra format?

Ubi är ett börsnoterat aktiebolag så det skulle vara svårt och dyrt att köpa. Ubisofts värde är till stor del grundat på att man ger ut spel till alla gångbara format. Om någon köper dem och tar bort spel från andra format kommer det bli svårt och ta lång tid att tjäna tillbaka kostnaden då intäkterna skulle minska.

Sony har i år ingått samarbeten där man finansierar tre nya studior skapade av spelveteraner för att skapa ny IP.

Deviation (Call of Duty-veteraner)
Haven (Jade Raymond)
Firewalk (Bungie-veteraner)

Den nyligen presenterade studion Deviation är redan 100+ personer och man har anställt folk från studior som Santa Monica, Respawn, Coalition och Arkane. Grundarna sade att man har varit fullt finansierade från dag 1.

Housemarque har under skapandet av Returnal växt till dubbla storleken och gjort ett spel på betydligt "högre" nivå än tidigare.

Vad verkar hälsosammast för spelbranschen:

- Att köpa redan etablerade multiplattformsutgivare som Ubisoft eller Zenimax/Bethesda och studior som som gör spel till flera format och ta bort spel från andra format?

- Finansiera och hjälpa oberoende studior så att de kan växa och utvecklas för att sedan kanske genomföra ett köp om samarbetet fungerar bra?

Medlem

Trött diskussion.

Köp allt och alla, MS!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Xbox har portmonnän till det. Cash is King. Och i Xbox's fall är dem Godzilla. PlayStation har inte riktigt den veckopeng som Xbox har. Annars hade dem köpt på sig mycket många flera utvecklare kanske till och med utgivare. Att påstå annat är bara idiotiskt. Och hälften av Xbox's uppköp var/är indie utvecklare som hade svårt att betala räkningarna. Bland annat InXile, Compulsion Games, Double Fine. Så jo PlayStation skulle gärna göra samma sak. Fast inte en chans att PlayStation skulle hedra redan skrivna kontrakt.

Sony köper inte studios för att dem inte behöver det, dem har redan sitt på det torra så dem är ok. Microsoft köper för att dem behöver släppa fler spel så att dem inte står nakna för det vill dem inte såklart, dem vill ju konkurrera. Hoppas nu MS visar lite härliga fläskiga titlar, dem behöver det och vi behöver grymma spel till våra Xboxar, jag tror på dem!

Medlem

Herregud sitter folk och attackerar Microsoft för dom köper studios genom att försvara Sonys sätt att hantera exklusiva spel? Skärp er.

Medlem

Ja kanske värt att testa Xbox in the X future series X om 5-10 år när dom släppt en hög av bra spel.

Medlem

Bara bra med fler spel till Xbox/pc samt gamepass


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Awkanovic:

Fast att hålla på inbilla sig att Sony gör någonting för välgörenhet mot studios eller dylikt är ju bara världsfrånvänt. Hade Sony haft samma köpkraft som MS har hade de definitivt försökt knyta större bolag till sig de också. Tror ej Sony hade klagat om de kunnat göra Ubisoft exklusivt för sin konsol.

Båda två producerar spel och konsoler för att tjäna pengar. Ingenting annat.

Lägg ner. Det hade de inte gjort och har aldrig gjort tidigare, hur mycket pengar de än har. I så fall hade de passat på att köpa upp utgivare när utgivarna var "mindre" och "mindre värda" för ca 10-15 år sedan. Det värsta jag kan tänka mig de har gjort, som jag hatar btw, är tidsexklusivitet. Men hellre det senare än att bli helt utesluten...Kan lova om det vore tvärtom så hade alla hatat Sony om de hade t.ex. köpt upp Zenimax. Då hade det varit "anti consumer", men när MS nu vill köpa fem till så hyllas man i sitt eget läger och av PC-fansen pga GamePass och dag ett spel. Dessa eventuella uppköp är det enda man läser om på Reddit och det börjar bli tröttsam. Folk som är emot uppköpen, även Xbox fans, blir t.o.m nedröstade, för att de inte hyllar MS.

Sedan är det lika tröttsamt att höra skrytet om hur mkt pengar MS har, om hur de kan köpa upp vem som helst etc. För även om Sony har betydligt mindre kapital så ska man inte underskatta dem heller. De har kapital nog för att köpa upp någon stor, t.ex. Square Enix. Senaste rapporten skulle dem investera 18 miljarder $ över tre år. Men det är detta jag just nu fruktar kommer hända, att Sony känner sig "tvungen" att agera, öppna plånboken. Detta kommer på lång sikt döda marknaden. För de vill helst köpa oberoende bolag som Margy och jag var inne på. Det är sjukt att man inte kan se skillnaden mellan uppköpen, bara för att de gynnar en själv...

Men tyvärr hur mycket man än argumenterar med vissa, så kommer de aldrig förstå vad som kommer väntar/händer i framtiden. En dag kommer ni förstå konsekvenserna av alla uppköp, när spelutbudet blir knappert...

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Herregud sitter folk och attackerar Microsoft för dom köper studios genom att försvara Sonys sätt att hantera exklusiva spel? Skärp er.

Säg mig om hur fel de hanterat de exklusiva spelen? Om du menar tidsexklusiviteterna, så håller jag med dig.

Vad hade du sagt om det vore tvärtom, om Sony hade börjat köpa bolag till höger och vänster för att begränsa marknaden? Hade du tyckt likadant?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Sony köper inte studios för att dem inte behöver det, dem har redan sitt på det torra så dem är ok. Microsoft köper för att dem behöver släppa fler spel så att dem inte står nakna för det vill dem inte såklart, dem vill ju konkurrera. Hoppas nu MS visar lite härliga fläskiga titlar, dem behöver det och vi behöver grymma spel till våra Xboxar, jag tror på dem!

Precis, lätt att moralisera när Sony haft åratal på sig att odla relationer med studios men Microsoft nu behöver mer spel de har inte direkt tid att börja ragga på småstudios som kanske levererar något om 15 år eller så. Så jag ser bara detta som någonting bra.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Precis, lätt att moralisera när Sony haft åratal på sig att odla relationer med studios men Microsoft nu behöver mer spel de har inte direkt tid att börja ragga på småstudios som kanske levererar något om 15 år eller så. Så jag ser bara detta som någonting bra.

20 år sen första Xboxen släpptes ^^.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

20 år sen första Xboxen släpptes ^^.

Ja, tyvärr har ju inte MS använt tiden speciellt väl - vilket är märkligt då kritiken om få exklusiviteter inte är direkt ny - men sent ska synden vakna så att säga. Och då tar de sig lättast fram genom att öppna plånboken helt enkelt. Det måste fotfolket förstå.

12
Skriv svar