har pcn spelat ut sin roll?

Medlem
har pcn spelat ut sin roll?

när jag pumpar ut spel som resident evil 5 och gears of war 2, assassins creed på min xbox på en fullhd tv, så få jag en WoW känsla, hur fan kan ett system som är mångfallt sämre än en highend pc kötta ut grafik som är grym, jämfört med min pc som jag nyss uppgraderat för 8000kr.

leder konsolerna utvecklingen ?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Jag undrar tvärtom, hur kan så mycket skit släppas på konsoll och varför är allt så låst och snålt? Ta senaste RE "expansionen" till exempel.

Men visst, tillverkarna behöver bara bry sig om en typ av hårdvara, men det känner vi till. Hursomhelst så länge som PC spelare existerar och köper spel så finns PCn kvar.

observera att detta inte är ett fanboyinlägg då jag har pc o krysslåda, men dom är bra på olika saker....

Medlem

När konsollen kan göra dom saker en PC kan göra så tror jag att PCn har spelat ut sin roll, men då har det egentligen blivit en PC fast med en enhetlig hårdvara.

Jag tror faktiskt inte att persondatorn kommer någonsin försvinna, vårat samhälle är centrerat kring att datorer gör jobb lika effektivt som hundra kontorsarbetare, och tio gånger snabbare.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

när jag pumpar ut spel som resident evil 5 och gears of war 2, assassins creed på min xbox på en fullhd tv, så få jag en WoW känsla, hur fan kan ett system som är mångfallt sämre än en highend pc kötta ut grafik som är grym, jämfört med min pc som jag nyss uppgraderat för 8000kr.

leder konsolerna utvecklingen ?

Vet ej vad du har köpt för dom där 8000kr, en fläkt med lite guld på?

Men känner du sådär är det väl bara slänga in Crysis i datorn med texturemods eller utan så försvinner nog känslan av att konsoler på något sätt skulle vara ledande på den fronten iallafall. Menar du gameplay så är det ju en helt annan femma men tycker personligen att PCn slår konsolerna fortfarande på fingerna i detta avseende även fast jag mest är en konsolit själv.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

när jag pumpar ut spel som resident evil 5 och gears of war 2, assassins creed på min xbox på en fullhd tv, så få jag en WoW känsla, hur fan kan ett system som är mångfallt sämre än en highend pc kötta ut grafik som är grym, jämfört med min pc som jag nyss uppgraderat för 8000kr.

leder konsolerna utvecklingen ?

nja snarare gameplayet tycker jag.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

00a
Medlem
Skrivet av WarpGuN:

hur fan kan ett system som är mångfallt sämre än en highend pc kötta ut grafik som är grym, jämfört med min pc som jag nyss uppgraderat för 8000kr.

När de utvecklar spel till konsol så finns det bara en typ av processor och en typ av grafikkort som spelet ska funka med. Det gör att de kan optimera spelet runt just den hårdvaran och verkligen pressa gränserna. med datorer är det svårare då det finns massor av typer av Processorer, minnen och grafikkort som spelet ska funka med.

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

när jag pumpar ut spel som resident evil 5 och gears of war 2, assassins creed på min xbox på en fullhd tv, så få jag en WoW känsla, hur fan kan ett system som är mångfallt sämre än en highend pc kötta ut grafik som är grym, jämfört med min pc som jag nyss uppgraderat för 8000kr.

leder konsolerna utvecklingen ?

En World of Warcraft känsla? Är du säker på att du inte menar en wow eller wauow känsla?

För att svara på frågan så säljer spel bättre till konsoll än PC och därför utvecklas det mer titlar dit. (PC spel står för 10 % av marknaden). När man utvecklar till konsol vet man vad konsolen klarar. Man kan maxa. Man behöver inte utveckla flera olika nivåer som man måste till PC då alla har olika bra GPU. Konsol är billigare per prestanda enhet eftersom hårdvara till 360 massproduceras på en annat sätt en tex så görs det fler IBM's 360 processor än Intel Core i7 920 alltså blir det billigare att göra den.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

För att svara på frågan så säljer spel bättre till konsoll än PC och därför utvecklas det mer titlar dit. (PC spel står för 10 % av marknaden).

Enligt dataspelsbranchens statistik stod PC-spel för 34,7% av spelförsäljningen förra året och då är inte den digitala distributionen medräknad. Detta kan jämföras med 14% för Xbox 360 och knappt 13% för PS3.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

För att svara på frågan så säljer spel bättre till konsoll än PC och därför utvecklas det mer titlar dit. (PC spel står för 10 % av marknaden).

Enligt dataspelsbranchens statistik stod PC-spel för 34,7% av spelförsäljningen förra året och då är inte den digitala distributionen medräknad. Detta kan jämföras med 14% för Xbox 360 och knappt 13% för PS3.

Detta visar bara i Sverige gissar jag.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

Precis klossen. Jag har data från 2007 och USA. En undersökning gjord av ESA (the Entertainment software Association).


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Du kan inte visa den "datan" istället för att bara säga att du har den?

Inaktiv

När det finns et lika bra kontrollsätt som pc, och lika många spel, då kan pc'n dumpas.

Inaktiv
Skrivet av Fraizer:

Du kan inte visa den "datan" istället för att bara säga att du har den?

Ni gillar ju sånt beteende så nej.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Verkar mer lönsamt med konsol än med PC.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Datorer kommer alltid finnas och då kommer spel alltid att utvecklas, men om man bara pratar spel så är det grymt kul att spela på konsol om det inte är LAN.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Absolut. Ha det kul att spela i upplösningar som varit betraktade som låga sedan 2003 på maskiner som inte ens klarar av det i 30fps, i de allra flesta fallen.

Konsolanter har påstått detta så länge jag varit online. Det kommer inte hända.

Medlem

Att överhuvudtaget påstå att konsoler är överlägsna PC tyder ju på att någon har slagit i skallen lite väl hårt.
Men visst, allt är relativt.
Den gamla NESen var ju överlägsen Commodore PET
Men min dator (quadprolle, 4gb ram, 1.5TB och dubbla 8800-grafikkort) dominansjuckar PS1 och kissar Xboxen i ansiktet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

...och kostade förmodligen cirka åtta till tolv gånger så mycket i inköp.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BULP:

...och kostade förmodligen cirka åtta till tolv gånger så mycket i inköp.

Jupp. Defintivt.
Men så köpte jag en sproilans ny ferarri istället för en gammal Renault-häck. Och man får vad man betalar för.
Jag har fan så mycket mer nytta av en PC än en konsol. Jag välkomnar dig att rita lite snygg grafik på en XBox som du sedan inkorporerar med C++ i ett program och därefter mailar programet med grafiken till en polare :>

Jämför jag mellan polarens PS3a och min Dator ser jag knappt någon skillnad. Sony har skruvat ihop en bra maskin.

Men om 5 år är PS3an föråldrad, och jag behöver bara slänga in nytt grafikkort.
Klart


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag har dator, 360 och ps3 - det är ungefär lika men min dator behöver en uppgradering eller två.

Men dator vinner alla gånger.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

dator FTW, om datorn skulle på något mystiskt sätt dö ut skulle iaf jag när jag får barn som pedagogisk förälder plocka fram ett gammalt PS2/USB tangentbord och en PS2/USB datormus och ha lite riktig utbildning med barnet/en


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv

Dagen då man med PS3 kan:

#Spela med tangentbord och inte bara skriva.

#Kunna ha hörlurar till mer än voice chat.

#Stöd för mycket mer filformat.

#Ej behöva ha en dator på med media server om man vill streama.

#Lyssna på bra inet radio eller fm tuner direkt i xmb.

#nativ spotify

#Ja du säg det du

#Nått jag glömt

då.. behöver jag aldrig mer sätta på min PC?!.

Inaktiv
Skrivet av IronHide:

Verkar mer lönsamt med konsol än med PC.

Konsoll tillverkarna idag använder sig av Nintendo's modell. De säljer konsollen till det pris att det går nätt och jämt runt sen lägger de en avgift på alla spel som släpps till konsollen. M$ tar också betalt genom XBL. Så ja konsollen är billigare men mjukvaran är dyrare.

Om jag minns rätt så i slutet av NGC tror jag till och med att de förlorade på vara såld enhet.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

PC är bra mycket bättre... Kan du se film på din konsoll samtidigt som du jobbar med grafik, eller betalar räkningar, kollar mail eller vad för något annat som helst. Med rätt konfiguration slår PC:n det mesta...

Medlem

Hah, min 7000kr dator kan spela vilket 360-portat spel på PC hur lätt somhelst, maxat på 1920x1200 medans jag ser på film och glider torrents i bakgrunden, jag vill se en konsol göra det.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Fraizer:

Du kan inte visa den "datan" istället för att bara säga att du har den?

Ni gillar ju sånt beteende så nej.

Hur gammal är du ?

Visa källan annars kan man knipa

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Konsoll tillverkarna

Lär dig stava och sluta särskriva annars måste vi banna dig.


signatur
Medlem

Jahopp, själv tycker jag att det är så otroligt skönt att bara trycka igång mitt ps3 och lira med polarna direkt utan tjafs. I med skivan, tryck på X and you're off. PCn som spelplattform har ju struntat i hur marknaden utvecklats ett tag nu. Folk vill inte pumpa in 20 000 kr i en dator för att få bra grafik, de vill trycka på en knapp och ha roligt med sina vänner.

Men nej PCn kommer inte att dö ut, men som trenden ser ut kommer PCn att bli en plattform för mer insatta gamers och grafikfreaks.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

rätt så skrämmande läsning av vissa pc freaks här
vilken plattform satsar tillverkarna 110% på ?
jo konsolerna.

vilket var det senaste spel som pushade pcn? jo crysis som kom för några år sen.... (sen kan man ju diskutera om det var något vidare)

se på spel om RE5 och drakes fortune 2, spel som experter och recesenterna dreglar över, snyggaste spel som har gjorts etc. pcn har inte ett skit att sätta mot

många av er nötter har inte lirat spel på hd-tv, det ser jävligt bra ut, det går inte att jämföra med en liten skit monitor på 24tum

det enda jag har vunnit med att uppgradera min pc är 30mer fps i world of warcraft och något mindre renderings tid i after effetcs.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Menar du "har PCn spelat ut sin roll som en hårdvara där du kan spela spel med dina 4år gamla barn och spela FPS genom att använda auto-aim?"? I så fall antagligen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar