Iron Gate skalar ner sin något optimistiska roadmap för Valheim
En stabil spelupplevelse har prioriterats över nytt material.
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Det finns nog en hel del som bryr sig mer om byggdetaljer än bossar. Har inga siffror, men att säga att jobbet är helt i onödan är nog en grov överdrift.
ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight
Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index
Varför inte göra båda delarna? Det är inte som om de saknar resurser längre då early acess blev en succe och de drog in miljarder.
Vad är poängen med early access om de inte använder resurserna från early access.
Känns ganska konstigt att de inte bemannat upp ordentligt så de inte behöver skjuta och försena grejer.
Varför inte göra båda delarna? Det är inte som om de saknar resurser längre då early acess blev en succe och de drog in miljarder.
Vad är poängen med early access om de inte använder resurserna från early access.
Känns ganska konstigt att de inte bemannat upp ordentligt så de inte behöver skjuta och försena grejer.
De var väl typ fem pers på Iron Gate när Valheim slog igenom i vintras. Det är nog inte så enkelt att bara anställa mer folk, råder väl brist på kompetenta utvecklare vad jag vet. Dessutom råder dels pandemi/hemmajobb, dels kräver fler anställda större lokaler, utrustning med mera. Nån av de fem anställda måste sköta allt sånt också.
Varför inte göra båda delarna? Det är inte som om de saknar resurser längre då early acess blev en succe och de drog in miljarder.
Vad är poängen med early access om de inte använder resurserna från early access.
Känns ganska konstigt att de inte bemannat upp ordentligt så de inte behöver skjuta och försena grejer.
Inte bara att vifta med en trollstav och vips så har man en mycket större men lika effektiv personal.
Varför inte göra båda delarna? Det är inte som om de saknar resurser längre då early acess blev en succe och de drog in miljarder.
Vad är poängen med early access om de inte använder resurserna från early access.
Känns ganska konstigt att de inte bemannat upp ordentligt så de inte behöver skjuta och försena grejer.
De var väl typ fem pers på Iron Gate när Valheim slog igenom i vintras. Det är nog inte så enkelt att bara anställa mer folk, råder väl brist på kompetenta utvecklare vad jag vet. Dessutom råder dels pandemi/hemmajobb, dels kräver fler anställda större lokaler, utrustning med mera. Nån av de fem anställda måste sköta allt sånt också.
Inte bara att vifta med en trollstav och vips så har man en mycket större men lika effektiv personal.
Arbetar inom utvecklingsbranchen, och i ett mindre bolag, precis som ni skriver är det en kostsam process (främst i tid) att hitta nytt folk. Det kan ta ett halvår att hitta en (1!) kompetent utvecklare.. Det är en process som är lite håll-i-handen också, man kan inte anställa 10 utvecklare samtidigt och kasta koden på dem. De måste onboardas och lära sig koden, samtidigt som man behöver strukturellt dela upp vilka personer som ska arbeta med vad. För att inte tala om att alla ska ha utrustning också, så väl fysisk som mjukvara. Lokal? Vi har behövt ny lokal på jobbet länge, och det har tagit lite drygt 1 år att hitta en som passar vår storlek och samtidigt ger oss möjlighet att växa i den takt vi har i prognos.
Det finns en anledning till att större bolag har heltidsanställda som jagar utvecklare, alternativt rekryteringskonsulter. I Valheims fall så ska man även lägga till att de fick så mycket spelare så snabbt att allt helst skulle vara klart för ett år sedan.
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Om man orkar läsa den faktiska uppdateringen så står det ju att dom har flyttat fram Mistlands som andra uppdateringen för att just snabba på att få ut mer sånt content...
Jag har själv lagt 327 timmar i skrivande stund och har inte stressat för att ta sista bossen än. För mig är spelupplevelsen viktigare än "framgångar" i spelet. Självklart längtar jag efter MER innehåll, men har man bråttom som en del verkar ha så bränner man ju igenom det på ett par dagar också. Så nej, gör spelet stabilt där det behövs...det vinner man nog på i längden.
Byggupplevelsen är för mig (och frugan) minst lika härlig som det andra, om inte mer, så vi välkomnar verkligen att det läggs mer tid på detta än att bara hosta ut lite varelser i ännu en zon och någon boss till.
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Jag gillar Lök. Nä men seriöst så är allt nytt innehåll välkommet enligt mig. Det dom har levererat har varit väldigt bra hitills. Studion verkar ha fokus på kvalite snarare än att skyffla ut innehåll lite snabbt. Ibland måste det få ta tid för att det ska bli bra fast jag är en av dom som spricker av förväntan på mer.
Varför inte göra båda delarna? Det är inte som om de saknar resurser längre då early acess blev en succe och de drog in miljarder.
Vad är poängen med early access om de inte använder resurserna från early access.
Känns ganska konstigt att de inte bemannat upp ordentligt så de inte behöver skjuta och försena grejer.
Dragit in miljarder? Nja knappast.
Du får dra av steams avgift, moms och publicerns andel.
Hundratals miljoner rör det sig dock om.
Dragit in miljarder? Nja knappast.
Du får dra av steams avgift, moms och publicerns andel.
Hundratals miljoner rör det sig dock om.
Sedan måste man även anställa kompetent folk. Vilket det kanske inte finns en tillgång till.
Kul att se hur olika folk spelar spel. Själv har jag 97h i Destiny som det högsta antalet spelade timmar någonsin bortsett från WoW och anser det vara mycket, men här sitter folk med 200+ timmar i ett early access-spel och surar för att det finns för lite att göra. Menar det absolut inte som kritik mot någon som uppskattar att grotta ner sig i ett spel på det viset, önskar ofta själv att jag fastnade för någonting lika djupt, men för mig känns det lite verklighetsfrånvänt på någon vänster
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Haha, ja, med tanke på hur många som köpt spelet verkar de TOTALT missförstått. Jisses, nu är du ursäktad då jag gissar på att din ålder knappt sträcker sig över diskhon. Men det gör inget att tänka efter, före.
Varför inte göra båda delarna? Det är inte som om de saknar resurser längre då early acess blev en succe och de drog in miljarder.
Vad är poängen med early access om de inte använder resurserna från early access.
Känns ganska konstigt att de inte bemannat upp ordentligt så de inte behöver skjuta och försena grejer.
Nu har flera redan påpekat det uppenbara, men det är ett faktum att det råder ENORM brist på kvalificerade och kompetenta spelutvecklare i Sverige faktiskt. Därav tar rekrytering en massa tid, och resurser då någon måste sköta det också (Kom ihåg dom är en liten grupp av UTVECKLARE, inte rekryterare).
Sedan tar det faktiskt en rätt avsevärd tid att få nyanställda up to speed och så vidare. Det är helt enkelt ett projekt i sig att expandera och utöka personalstyrkan, något som lika gärna kan vara en stor del av varför dom måste lägga om sin roadmap.
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Med tanke på att det lagts oerhört många timmar på detta spelet av väldigt många (har själv en 100h) så tror jag att de vet exakt vad spelarna vill ha... Visst, mer boss-content är alltid nice, men bossarna bränner man igenom fort med andra och så var det inte mer med det. Har kanske totalt spenderat 2-3 timmar totalt på att jobba mot att ta bossar, resten på att bygga mina baser. Byggandet, att smäcka upp det ena stora huset efter det andra, det är det som är den stora lockelsen med spelet tror jag. Tänk Minecraft, att bekämpa sista draken är inte det som gör att folk spelar det, utan byggandet... Se bara på alla moddar som kommit till spelet, de fokuserar inte kring fler bossar osv, utan mer variation i byggandet.
Jag vill gärna ha mer content i form av byggande i spelet, men jag vill också ha lite mer variation på världen, kanske lite mer dynamiska world events osv. Det hade varit nice.
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Jag tycker du har så mycket rätt.
Det du listar, planerade features för Hearth and Home, det är faktiskt småsaker. Med den struktur Iron Gate (en grym spelutvecklare) har på plats så är sakerna på den där listan nåt en enda snubbe på Iron Gate skulle kunna lägga in i spelet på bara några veckor.
Jag lägger ingen värdering i detta, jag bara säger att i förhållande till det stora spel som Valheim är, så är nya byggdelar och lökplantering väldigt enkelt att lägga till.
Jag förstår att folk älskar att bygga och jag fattar att det är en enorm del av Valheims succé. Men det finns också många som likt du och jag sögs in i den här magiska världen och som vill att äventyret ska fortsätta.
Memento Mori
Är det någon här som kör Valheim själv? Jag har tagit mig an Valheim som ett single-playerspel och jag älskar Valheim för äventyret, för mystiken, för upptäckandet, för det okända, för risken, för det farliga.
Jag älskar att bygga men jag kan aldrig fastna i ett byggande för byggandets skull. Jag vill bygga baser och fästningar för ett syfte, för att det ökar mina chanser till överlevnad.
Personligen har jag fastnat ungefär mitt i äventyret eftersom bossarna är svåra att klara själv. Jag har varken real-life eller offline-vänner som bryr sig om spel och jag vet inte ens hur multiplayer fungerar, så att klara bossar med hjälp av co-op har hittills inte varit ett alternativ..
Memento Mori
Verkar som dom helt missförstått vad folk vill ha.
För lite innehåll = lägg till mer att göra efter sista nuvarande bossen.
Inte kläder i nya färger, inredningstrams osv.
Det här sägs det att dom jobbat med (helt i onödan) istället:
- Nya typer av tak och fönster
- Nya köksredskap
- Förändringar i livsmedelssystemet
- Flera nya recept
- Förmågan att plantera lök
....
....Vem bryr sig om lök? Lägg till fler bossar, fortsätt resan efter man klarat nuvarande slutbossen istället.
Tror du tillhör minoriteten av valheims fanbase med det där tänket. Byggandet och allt meck kring att göra ett sjysst hem med allt som tillhör det är något som lockar extremt många till valheim.
Spelet kommer garanterat ha tillräckligt många bossar folk kan hetsa sig igenom när det väl släpps men även om de skulle haft 20 bossar hade någon klagat på för lite content 😅
Jag var med i minecraft alphan/betan.. det var grejer det.. minns inte riktigt när alla bossar kom till det spelet men vi moddade det mycket med buildcraft etc för att få det spelbart i längden.
Finns det inget modding community till valheim? Då kan IG fokusera på utveckling av basspelet och vi andra ha kul i väntan på release.
Svårt att vara besviken trots förseningarna. Det var mycket innehåll man fick för en uppfriskande liten slant
Helt klart! Jag och polarn tog Yagluth nu och kommer chilla tills det kommer ny content.
Eventuellt in lite då och då på egen hand och bygga bas osv.
Ser fram emot fortsättningen:)