Starfield är mer "hardcore" än de rollspel Bethesda brukar göra idag

Robot
Starfield är mer "hardcore" än de rollspel Bethesda brukar göra idag

Tillbaka till rpg-rötterna, menar Todd Howard.

#e3-2021, #starfield, #todd-howard


Medlem

Är försiktigt peppad inför det här. "Skyrim i rymden" - ja, tack!

Medlem

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått, men det här kommer alltså även till PC? Fast dom endast sa Xbox?
Gäller det i så fall alla spel som är Xbox-exklusiva?

Medlem

Får man hoppas. TES-serien har ju blivit mer RPG Lite för varje ny del, tyvärr.

Dex
Medlem

Ska bli intressant och se mer, men blev så förvånad att dom går ut med ett exakt release datum 1.5 år innan release och innan man ens vet något vad det blir för spel. Känns så konstigt att gå ut med det så tidigt då det känns som att risken är ju lite stort att det blir försenat (dom flesta stora spelen blir det ju nu för tiden) så vad är poängen att göra det redan nu?

Det kommer ju till Gamepass så det kan ju inte vara för att dom vill få in en massa förhandsbokningar redan nu.

Som sagt lite annorlunda att man får ett release datum så här tidigt innan dom ens har visat något gameplay och "bara" en cinematic

Medlem
Skrivet av Bulberfoot:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått, men det här kommer alltså även till PC? Fast dom endast sa Xbox?
Gäller det i så fall alla spel som är Xbox-exklusiva?

Japp och japp. I princip alla xbox-spel släpps till PC nuförtiden.

Medlem

Jag sitter här ganska konfunderad. Hur blir att välja sin bakgrund "mer hardcore"?

Han säger ju också att det i stort sett är Skyrim in space. Och om Skyrim är Bethesdas idé av hardcore...ja,då är jag iof inte överraskad. Men jag undrar om gamers verkligen tycker att det är hardcore?

Medlem

Releasedate 11 november 2022, okej så då är det spelbart i december 2023

Medlem

Litar någon på vad Todd Howard säger?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av waeress:

Jag sitter här ganska konfunderad. Hur blir att välja sin bakgrund "mer hardcore"?

Han säger ju också att det i stort sett är Skyrim in space. Och om Skyrim är Bethesdas idé av hardcore...ja,då är jag iof inte överraskad. Men jag undrar om gamers verkligen tycker att det är hardcore?

Reagerade på samma sak.
Men förmodligen är det kanske svårt att säga på vilket sätt saker gör spelet mer "hardcore" (tämligen larvigt uttryck ändå) utan att avslöja för mycket av spelet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag sitter här ganska konfunderad. Hur blir att välja sin bakgrund "mer hardcore"?

Han säger ju också att det i stort sett är Skyrim in space. Och om Skyrim är Bethesdas idé av hardcore...ja,då är jag iof inte överraskad. Men jag undrar om gamers verkligen tycker att det är hardcore?

Exakt vad är hardcore. Upplys gärna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Ska bli intressant och se mer, men blev så förvånad att dom går ut med ett exakt release datum 1.5 år innan release och innan man ens vet något vad det blir för spel. Känns så konstigt att gå ut med det så tidigt då det känns som att risken är ju lite stort att det blir försenat (dom flesta stora spelen blir det ju nu för tiden) så vad är poängen att göra det redan nu?

Det kommer ju till Gamepass så det kan ju inte vara för att dom vill få in en massa förhandsbokningar redan nu.

Som sagt lite annorlunda att man får ett release datum så här tidigt innan dom ens har visat något gameplay och "bara" en cinematic

Tror det snarare är så att de pushat fram datumet till ett väldigt säkert datum, de hade garanterat planen att släppa i år.

Men de brukar alltid visa gameplay rätt nära release!

eld
Medlem
Skrivet av waeress:

Jag sitter här ganska konfunderad. Hur blir att välja sin bakgrund "mer hardcore"?

Han säger ju också att det i stort sett är Skyrim in space. Och om Skyrim är Bethesdas idé av hardcore...ja,då är jag iof inte överraskad. Men jag undrar om gamers verkligen tycker att det är hardcore?

Jag tror inte "hardcore" kom från bethesda, det är nog mer så media uppfattade det, men som jag läste det så verkar det mer som att de vill gå tillbaka mer till att vara klassiskt rpg, då de gått bort lite från det senaste tiden.

Avstängd
Skrivet av waeress:

Jag sitter här ganska konfunderad. Hur blir att välja sin bakgrund "mer hardcore"?

Han säger ju också att det i stort sett är Skyrim in space. Och om Skyrim är Bethesdas idé av hardcore...ja,då är jag iof inte överraskad. Men jag undrar om gamers verkligen tycker att det är hardcore?

Man behöver nog kunna läsa intervjun i sin helhet. Hur vet vi ens att de citaten hör samman. Jag tror knappast att det var Howards starka argument till att det är mer hardcore. 😂

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Bulberfoot:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått, men det här kommer alltså även till PC? Fast dom endast sa Xbox?
Gäller det i så fall alla spel som är Xbox-exklusiva?

Xbox = konsol, PC, cloud och så har ekosystemet sett ut i flera år.


signatur

Jump in.

Dex
Medlem
Skrivet av eld:

Tror det snarare är så att de pushat fram datumet till ett väldigt säkert datum, de hade garanterat planen att släppa i år.

Men de brukar alltid visa gameplay rätt nära release!

Ja, men jag bara tycker det känns som en så konstig sak att göra att gå ut med release datum 1.5 år innan och innan man ens har visat något gameplay.

Framför allt tycker jag det är konstigt att det är just Bethesda som gör det då dom fick så mycket positiv kritik för att det bara var typ 6 månader från annonsering till release på Fallout 4 (och Fallout 76 tror jag) och nu gå till precis raka motsatsen.

Var det för att dom inte var redo och visa upp gameplay, men vill göra något i alla fall så dom gick ut med release datum??

Spelar ingen större roll så klart, jag bara tycker det är en väldigt intressant förändring.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Exakt vad är hardcore. Upplys gärna

När det gäller rpg's så skulle jag nog säga att det är spel där du bygger en karaktär genom att välja i olika omfattning abilities/skills/klass/bakgrund och där valen spelar roll för vad du kan göra. Av det följer alltså att du samtidigt blir utlåst från att kunna göra annat.
Dina val påverkar också hur svårt det blir att tackla olika fiender eller andra problem som du stöter på i spelet. Eller om du ens kan klara problemen överhuvudtaget.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Xbox = konsol, PC, cloud och så har ekosystemet sett ut i flera år.

Men så är det väl inte alltid? En 3:e parts utvecklare kan väl t.ex släppa ett spel på Xbox utan att det kommer till PC? Eller? Är inte helt säker, men tror det är så.

Deras egna spelstudios kommer allting på pc också, men lite tveksam på 3:e parts.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Men så är det väl inte alltid? En 3:e parts utvecklare kan väl t.ex släppa ett spel på Xbox utan att det kommer till PC? Eller? Är inte helt säker, men tror det är så.

Deras egna spelstudios kommer allting på pc också, men lite tveksam på 3:e parts.

Tråden handlar om ett first party-spel och det är naturligtvis det som jag avser. Enda undantaget där är väl Age of Empires IV som än så länge inte kommer till konsol.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Dex:

Ska bli intressant och se mer, men blev så förvånad att dom går ut med ett exakt release datum 1.5 år innan release och innan man ens vet något vad det blir för spel.

Jo, inte riktigt Bethesdas stil. Skulle gissa på att det var Microsoft som tryckte på om att dom skulle visa något på Xboxkonferansen nu i år.

Som när dom började nämna Fallout 3 tidigt när dom köpte IPn av Interplay, men det berodde mer på Interplay än dom själva, då Interplay ville gå ut med pressmeddelande att dom fått in en massa kapital med försäljningen osv.

Medlem
eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Ja, men jag bara tycker det känns som en så konstig sak att göra att gå ut med release datum 1.5 år innan och innan man ens har visat något gameplay.

Framför allt tycker jag det är konstigt att det är just Bethesda som gör det då dom fick så mycket positiv kritik för att det bara var typ 6 månader från annonsering till release på Fallout 4 (och Fallout 76 tror jag) och nu gå till precis raka motsatsen.

Var det för att dom inte var redo och visa upp gameplay, men vill göra något i alla fall så dom gick ut med release datum??

Spelar ingen större roll så klart, jag bara tycker det är en väldigt intressant förändring.

Alltså jag håller med, jag hoppades på gameplay. Det är en väldigt lättande känsla när man får se ett spel med släpp ett halvår bort. Men ännu värre är ju när de visade en trailer för the elderscrolls 6 när det fortfarande är typ 5-6 år bort. Det var sjukt konstigt.

Medlem

16 x more hardcore to be precise


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Skribent
Skrivet av Dex:

Ja, men jag bara tycker det känns som en så konstig sak att göra att gå ut med release datum 1.5 år innan och innan man ens har visat något gameplay.

Framför allt tycker jag det är konstigt att det är just Bethesda som gör det då dom fick så mycket positiv kritik för att det bara var typ 6 månader från annonsering till release på Fallout 4 (och Fallout 76 tror jag) och nu gå till precis raka motsatsen.

Var det för att dom inte var redo och visa upp gameplay, men vill göra något i alla fall så dom gick ut med release datum??

Spelar ingen större roll så klart, jag bara tycker det är en väldigt intressant förändring.

De kanske testar en ny strategi. Jag gissar spelet är långt in i utveckligen då de vågar sätta releasedatum. Men de kanske vill vara säker på att gameplay kommer reflektera vad vi sen får i spelet, därav väntar med det tills ännu närmare release. Är ju många spel som visa upp saker tidigt och sen har det hunnit ändras så mycket över tid att när spelet släpps att de blivit anklagade för att ljuga. Så de kanske håller i korten ett tag till tills de är 100% säker på att produkten som visas är det vi får spela?


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Bill:

16 x more hardcore to be precise

Alltid roligt med memes, men 16 times the detail är ju den mest missförstådda quoten i todd-historia.

Det var helt enkelt en uppdatering till motorn så de kunde klämma in 16 gånger så mycket detalj i scenen, inte att allt skulle vara 16 gånger så detaljerat.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Litar någon på vad Todd Howard säger?

Nej. Men jag kommer ändå vänta på spelet och hoppas på att det blir bra.

Medlem

"25 years in the making" som det stod i trailern lär väl dra med sig en del gammal speldesign. Om det är bra eller dåligt återstår att se.

Medlem

Skeptiskt, kan bli bra, men tror det komemr vara klassiska "över hypeeeeeee" Trasigt av buggar ofärdiga saker, men återstår se.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Dom kanske ska visa upp något istället för att bara babbla en massa.

Medlem

På tal om annat, eftersom Todd Howard är polare med Elon Musk så skulle de inte förvåna mig om han fått lite tips från den snubben om space.

Vore lite skoj om de fanns lite SpaceX easter eggs

123
Skriv svar